REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT, Doradztwo podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ustalić podstawę opodatkowania w razie pobierania opłat dodatkowych w ramach usługi leasingu operacyjnego samochodu

Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostawy nieruchomości częściowo zwolnionych z VAT

Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostaw wyrobów stalowych wraz z usługami cięcia i transportu

Sprzedajemy gotowe wyroby stalowe wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT. Oferujemy naszym klientom dodatkowo usługi obróbki sprzedawanych wyrobów stalowych polegające na ich cięciu zgodnie z wymogami klienta oraz transportu nabywanych wyrobów stalowych. Ponieważ nie dysponujemy własnym transportem, to zlecamy dostarczenie wyrobów stalowych firmie transportowej, której następnie płacimy za wykonaną usługę na podstawie wystawionej faktury. Czy w przypadku, gdy nabyty przez klienta towar wraz z usługą cięcia jest dostarczany przez wynajętą firmę transportową, to powinniśmy potrakto­wać sprzedaż towaru wraz z usługą cięcia i kosztami transportu jako jedno kompleksowe świadczenie?

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

W publikacji znajdziesz odpowiedzi na pytanie czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny, a także jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych.

REKLAMA

Czy można obniżyć obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej, gdy klient zwracający towar nie posiada paragonu

Prowadzimy działalność handlową. Niejednokrotnie zdarza się, że klient zwracający nam towar nie posiada oryginału paragonu. Dostarcza nam jednak ksero dowodu zakupu lub dowodu zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie wolno nam obniżyć podstawę opodatkowania podat­kiem VAT?

Czy wliczać skonto do podstawy opodatkowania WNT

Nabywamy towary od kontrahentów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z do­stawców udzielają nam skonta. Chociaż często korzystamy ze skonta, to nasi kontrahenci unijni nie korygują w późniejszym czasie swoich faktur o zrealizowane przez nas skonto. Pomimo braku faktur korygujących, my w deklaracjach VAT i informacjach podsumowujących umieszczamy kwoty stano­wiące podstawy opodatkowania w rzeczywistej wysokości (czyli w kwoty faktycznie zapłacone, po uwzględnieniu udzielonego nam skonta). Nasi kontrahenci to kwestionują, twierdząc że doprowadzi to do niezgodności w deklaracjach VAT-UE, gdyż oni ze swej strony wykazują wielkości nieskorygowane o skonto. Kto ma rację?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zbyciu nieruchomości, gdy udzielono bonifikaty

Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?

REKLAMA

Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?

Czy koszty przetwarzania płatności za usługi telekomunikacyjne należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Świadczymy usługi telekomunikacyjne. Ponosimy koszty związane z przetwarzaniem płatności za na­sze usługi, gdy klient reguluje należność za nie za pomocą karty bankowej, w kasie banku czy poprzez agenta rozliczeniowego w systemie tzw. szybkich płatności. Czy obciążając klientów tymi dodatkowy­mi kosztami możemy uznać, że jest to usługa finansowa zwolniona z VAT?

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

Dostarczamy gotowe posiłki na zamówienie klientów. Sprzedaż posiłków opodatkowujemy stawką 8% VAT, natomiast opakowania i koszty dowozu posiłków opodatkowujemy odrębnie, stosując stawkę 23%. Znajomy z branży ostrzegł nas, że organy podatkowe kwestionują taki sposób opodatkowania, gdyż uznają, że te dodatkowe koszty wraz ze sprzedażą posiłku powinny zostać potraktowane jako jedno świadczenie. Czy ma rację?

Czy w podstawie opodatkowania uwzględnić podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową

Świadczymy usługi na rzecz krajowych podmiotów, polegające na usługowej odprawie wyrobów akcyzowych, gdyż nasza spółka jako zarejestrowany odbiorca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów. Oprócz wynagrodzenia za nasze usługi (opodatkowanego VAT) kontrahent jednocześnie będzie nam zwracał koszt ponie­sionego przez nas we własnym imieniu, ale na jego rzecz, podatku akcyzowego oraz opłaty pali­wowej. Do rozliczanych kwot nie będziemy doliczać jakiejkolwiek marży. Czy możemy wyłączyć z naszej podstawy opodatkowania VAT koszty ponoszone na rzecz kontrahentów, tj. koszty opłaty paliwowej i akcyzy?

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Jak udokumentować dla potrzeb VAT wypłatę odszkodowania

Zawarliśmy ramową umowę o współpracy z kontrahentem. Na jej podstawie miały być składane przez kontrahenta konkretne zlecenia produkcyjne. W związku z zawarciem umowy kupiliśmy materiały i komponenty przeznaczone do realizacji przyszłych zleceń produkcyjnych. Jednak zlecenie produkcji nie nastąpiło. Kontrahent nie odebrał również nabytych przez nas materiałów i komponentów, mimo że umowa ramowa zobowiązywała go do pokrycia ich kosztu. Wystawiliśmy mimo to fakturę na dostawę tych materiałów i komponentów, wykazując ją w rejestrach i deklaracji VAT i odprowadzając podatek należny. Kontrahent fakturę przyjął. Ostatecznie zawarliśmy z tym kontrahentem ugodę, w treści której potwierdziliśmy, iż nie doszło pomiędzy nami do sprzedaży tych materiałów i komponentów oraz że kontrahent nie nabył do nich żadnych praw i zrezygnował z ich odbioru. Ponieważ nie zostały one wykorzystane, to na mocy tej ugody kontrahent zobowiązał się wypłacić nam odszkodowanie za szkody poniesione z powodu bezużytecznego zakupu i niewykorzystania materiałów i komponentów (które jednak nie pokryje w pełni poniesionych przez nas kosztów). My w zamian zrzekliśmy się wszelkich roszczeń. Czy możemy skorygować wystawioną fakturę „do zera", gdyż do sprzedaży faktycznie nie doszło?

Czy biegły w podstawie opodatkowania powinien uwzględnić koszty zwracane przez sąd

Jestem biegłym sądowym. Zdarza się, że po opracowaniu i przekazaniu sądowi opinii jestem wzywa­ny na rozprawę, by w drodze przesłuchania jako biegły, udzielić dodatkowych wyjaśnień, przeanali­zować okoliczności związane z tematyką wydanej opinii bądź ustosunkować się do pytań, zastrzeżeń bądź wątpliwości jednej ze stron postępowania sądowego. W razie stawiennictwa w sądzie, w celu przesłuchania mnie jako biegłego sądowego, poza wynagrodzeniem za opinię na podstawie faktur VAT przysługuje mi zwrot kosztów związanych z tym stawiennictwem. Zwrot następuje na mocy decy­zji sądu. Czy zwrot tych kosztów podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to czy jako podstawę opodat­kowania VAT należy przyjąć kwotę netto wyliczoną od kwoty netto określonej na postanowieniu, czy też kwotę otrzymaną na konto?

Czy koszty wysyłki pokryte przez kupującego należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Prowadzę sklep internetowy. Zakupione przez klientów towary wysyłam, korzystając z usług poczty. Zamierzam zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, że kupujący - dokonując nabycia towaru - udziela mi pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą, w celu przesłania mu za pośrednictwem poczty nabytego towaru, a przekazane na ten cel środki nie stanowią mojego dodatkowego dochodu. Kupujący, oprócz kwoty za nabyty przedmiot, przekaże również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową będzie stanowić zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Kwoty otrzyma¬ne jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom, jakie będę w imieniu kupującego wpłacał dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych, nadwyżkę będę zwracał na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób, zgodnie z życzeniem kupującego. Nie będę również pobierał żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego. Czy pobierane opłaty wliczam do podstawy opodatkowania?

Jak rozliczyć dotację na realizację utrzymania dróg

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Otrzymujemy od gminy dotację na realizację powierzonego nam zadania własnego gminy w zakresie zimowego utrzymania dróg. Otrzymana dotacja w całości pokrywa koszty realizacji tego zadania, a jej niewykorzystana część jest zwracana gminie. Czy ta dotacja powiększa podstawę opodatkowania?

Czy można uwzględnić marżę ujemną w podstawie opodatkowania

Jesteśmy biurem podróży. Przy świadczeniu usług turystyki nie świadczymy usług własnych, a wszyst­kie usługi świadczone bezpośrednio na rzecz turysty nabywane są od podmiotów zewnętrznych. Ze względu na sezonowość działalności i krótki staż firmy w branży turystycznej, występują miesiące, kiedy uzyskana marża na produkcie turystycznym jest niewielka lub występuje strata na działalności. W przypadku straty na działalności występuje ujemna podstawa opodatkowania oraz ujemna kwota marży. Czy ustalając podstawę opodatkowania podatkiem VAT przy usługach turystycznych, możemy uwzględniać także marżę ujemną, która pomniejszy tym samym finalnie marżę wykazaną jako podsta­wa opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Czy wartość przekazania towarów marketingowych należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

W ramach prowadzonej działalności podejmujemy szereg działań marketingowych i reklamowych, mających na celu intensyfikację sprzedaży naszych produktów. W ramach wspólnych akcji marke­tingowych mamy zamiar przekazywać naszym partnerom nieodpłatnie towary marketingowe służą­ce promocji produktów poprzez ich lepszą ekspozycję i reklamę, takich jak stojaki, ekspozytory czy banery. Partnerzy nie będą zobowiązani do uiszczenia na naszą rzecz wynagrodzenia z tytułu użyt­kowania przedmiotowych towarów, ale też nie nabędą prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Będą oni posiadać jedynie pozwolenie na ich użytkowanie w ograniczonym zakresie, na zasadach uzgodnionych z nami i określonych w regulaminie akcji promocyjnej. Czy takie nieodpłatne przeka­zanie powinniśmy uwzględnić w podstawie opodatkowania VAT? Nadmieniamy, że przy nabyciu ww. towarów będziemy odliczać VAT naliczony.

Czy sprzedając samochód podatnik może odzyskać część nieodliczonego podatku

Na początku kwietnia jako podatnik będący osobą fizyczną kupiłem samochód osobowy za 82 000 zł netto + 18 860 zł VAT. Z faktury dokumentującej zakup samochodu odliczyłem 50% (tj. 9430 zł), gdyż samochód częściowo wykorzystuję do celów prywatnych. Czy sprzedając samochód za 2-3 lata, będę mógł odzyskać część nieodliczonego podatku?

Czy zagraniczny VAT należy wliczyć do podstawy opodatkowania WNT

Kupiłem od niemieckiego kontrahenta samochód dostawczy na fakturę VAT. Ponieważ w systemie VIES w moim adresie był błąd, to kontrahent naliczył mi niemiecki podatek VAT na fakturze. Czy roz­liczając WNT powinienem do podstawy opodatkowania uwzględnić kwotę netto czy brutto (tj. wraz z niemieckim VAT) z faktury?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług prawnych

Świadczymy usługi prawne. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku świadczonych okresowo usług stałej obsługi prawnej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony

Czy otrzymanie zaliczki przez firmę ochroniarską powoduje powstanie obowiązku podatkowego; kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy wystawiono faktury z góry za kilka miesięcy; a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy płatność otrzymano przed terminem?

Obowiązek podatkowy od usług usuwania pojazdów z dróg oraz ich przechowywania na parkingu strzeżonym

Jesteśmy wyznaczeni przez starostę powiatu jako jednostka do usuwania pojazdów na zlecenie po­licji lub innych uprawnionych służb na parking strzeżony, na którym umieszczane są pojazdy usu­nięte z drogi publicznej do czasu uiszczenia opłaty za ich usunięcie i parkowanie w trybie art. 130a i 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Często zdarzają się sytuacje, że pojazd nie jest odbiera­ny przez właściciela, którego dane pozostają nieznane. Wtedy sprawa trafia do sądu, a ten orzeka o przepadku pojazdu na rzecz powiatu. W takiej sytuacji starostwo odbiera pojazd z parkingu (koniec świadczenia usługi przechowywania pojazdu). Wówczas wystawiamy faktury VAT dla powiatu (jako właściciela) za usługę przechowywania pojazdu, jak również za usunięcie pojazdu z drogi (usługa holowania), ponieważ nikt przez okres 6 miesięcy, a następnie przez okres 3 miesięcy faktycznie nie uiścił za nią opłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w postępowaniu administracyjnym wydało postanowienie o przyznaniu nam zwrotu koniecznych wydatków związanych z wykonywaniem dozo­ru, zwrotu kosztów przechowywania pojazdu, oraz wynagrodzenie za usunięcie pojazdów z drogi. Czy z tytułu tych czynności powstanie obowiązek podatkowy w VAT? Jeśli tak, to w jakim momencie?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Kiedy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu, jeżeli nie otrzymano zapłaty

Świadczę usługi najmu lokali użytkowych. Rozliczam się miesięcznie. Faktury wystawiam na począt­ku miesiąca, którego dotyczą, z terminem płatności upływającym na początku kolejnego miesiąca. Faktury za czerwiec wystawiłem 6 czerwca 2015 r. z terminem płatności upływającym 5 lipca 2015 r. Do 5 lipca 2015 r. dwie z wystawionych faktur nie zostały zapłacone. Kiedy powstał obowiązek po­datkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w najmie

Wynajęliśmy klientowi lokal na biuro 20 maja 2015 r. Podpisaliśmy z nim umowę, ale nie daliśmy mu kluczy, ponieważ z powodu awarii sieci kanalizacyjnej musieliśmy to pomieszczenie długo remontować. Klucze razem z fakturą oddaliśmy klientowi 20 czerwca 2015 r. Termin płatności na fakturze to 10 lipca 2015 r. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy w VAT? Czy w dniu podpisania umowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie gazu

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w firmie świadczącej ciągłe dostawy gazu przewodowego? Dosta­wy rozliczane są na podstawie miesięcznych protokołów dostaw. Faktury - zgodnie z podpisanymi z kon­trahentami umowami - wystawiane są do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy gazu.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportu odpadów świadczonych na rzecz gminy

Świadczymy usługi z branży komunalnej. Wygraliśmy przetarg na transport odpadów. Z umowy zawar­tej z gminą wynika, że za świadczone usługi przysługuje nam miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe, płatne na podstawie wystawionej faktury. Podstawę wystawienia faktury stanowi miesięczny raport z wykonania usługi w danym miesiącu przekazany do gminy w terminie do 10. dnia miesiąca następu­jącego po miesiącu, którego dotyczy raport i zatwierdzony przez gminę (która zastrzegła sobie prawo odmowy zatwierdzenia raportu oraz zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do niego w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania raportu). Raport będący podstawą do wystawienia faktury zawiera ilości odebranych i przekazanych do utylizacji odpadów. Wynagrodzenie z tytułu wystawionej faktury płatne jest przez gminę w terminie 21 dni od dnia wystawienia faktury. Zdarza się, że gmina nie zgłasza żadnych uwag ani zastrzeżeń do raportu, a mimo to odmawia jego zatwierdzenia. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę za nasze usługi i rozpoznać obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży książek

Prowadzimy sklep z książkami. Większość naszych klientów to osoby fizyczne. Jak postąpić w sytu­acji, gdy nabywcą była duża firma będąca podatnikiem VAT. W dniu zakupu zażądała wystawienia faktury. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dopłat otrzymywanych do usług komunikacji miejskiej

Jesteśmy spółką gminną. Świadczymy usługi komunikacji miejskiej w mieście i gminach ościennych. Otrzymujemy od miasta oraz pozostałych gmin zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozo­wych. Zwolnienia i ulgi są uchwalane odrębnie przez każdą gminę. Z każdą z gmin mamy podpisaną umowę o zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozowych, która określa, że wysokość zwrotu jest ustalana miesięcznie na podstawie faktycznie zrealizowanych przewozów osób uprawnionych. Jednostkowy zwrot stosowania zwolnienia lub ulgi przewozowej stanowi różnicę między ceną biletu pełnopłatnego a biletu, do którego ma zastosowanie zwolnienie lub ulga. Traktujemy nasze rozliczenia z gminami jako usługi ciągłe świadczone na ich rzecz, rozliczane w miesięcznych okresach rozlicze­niowych na podstawie wystawianych faktur obejmujących łączną wartość zwrotu za dany miesiąc. Czy postępujemy prawidłowo?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w sprzedaży leków refundowanych przez NFZ

Apteka sprzedaje m.in. leki refundowane przez NFZ. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od sprze­daży tych leków?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego

Jestem dealerem prowadzącym salon sprzedaży nowych samochodów. Aby uatrakcyjnić swoją sprzedaż dodatkowo świadczę usługi agencji ubezpieczeniowej, umożliwiając klientom zawarcie umów ubezpieczenia nabytych samochodów na miejscu, w salonie. Z zakładami ubezpieczeń roz­liczam się z zawartych umów na podstawie raportu w następnym miesiącu. Płatność za usługi po­średnictwa ubezpieczeniowego otrzymuję najczęściej po 30 lub 45 dniach od przekazania raportu wraz z fakturą i pozostałą dokumentacją. Kiedy powstaje obowiązek wykazania tych płatności dla celów VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku zawarcia umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie

Otrzymałem pożyczkę od instytucji finansowej. W celu zabezpieczenia jej spłaty musiałem podpisać umowę przewłaszczenia na zabezpieczenie, której przedmiotem jest samochód ciężarowy, stanowią­cy środek trwały w mojej firmie. Czy podpisanie takiej umowy spowodowało u mnie powstanie obo­wiązku podatkowego w VAT?

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielania pożyczek

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług udzielania pożyczek, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sporadycznego udzielania pożyczek innym podmiotom?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u biegłego sądowego

Na zlecenie sądu przygotowałem jako biegły opinię. Sąd wydał postanowienie o wysokości opłaty dla mnie 15 czerwca 2015 r. Wystawiłem fakturę jeszcze w tym samym miesiącu, tj. 27 czerwca 2015 r. Czy w czerwcu 2015 r. powstał u mnie obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy z tytułu usług tłumaczenia wykonanych na zlecenie sądu

Tłumacz przysięgły przetłumaczył na zlecenie sądu na język polski dokumentację będącą przedmio­tem postępowania sądowego. Tłumacz przedstawił tłumaczenie 20 czerwca 2015 r. Zapłatę otrzy­mał 27 czerwca 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u komornika

Sprzedaż licytacyjna nieruchomości przez komornika miała miejsce 18 czerwca 2015 r. Kwota uzy­skana z licytacji została wpłacona na rachunek sądu 27 czerwca 2015 r. Komornik otrzymał z sądu kwotę konieczną do zapłaty VAT dopiero 11 lipca 2015 r. Kiedy powstał u niego obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy w przypadku przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej towarów w zamian za odszkodowanie

11 czerwca 2015 r. nasza firma otrzymała odszkodowanie w formie pieniężnej za jedną z nierucho­mości gruntowych, na której prowadziła działalność gospodarczą, przejętą na rzecz gminy w związ­ku z realizacją inwestycji na cel publiczny. Odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie decyzji z 27 maja 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego odszkodowania?

Obowiązek podatkowy od usługi doradztwa podatkowego i obsługi księgowej

W ramach własnej kancelarii świadczę usługi doradztwa podatkowego i usługi księgowe na rzecz klientów krajowych. Z niektórymi z nich mam podpisane umowy o stałą obsługę podatkowo-księgową, z miesięcznym okresem rozliczeniowym. Usługi obejmują w szczególności obliczanie, sporządzanie i wysyłanie deklaracji ZUS, obliczanie zaliczek na podatek dochodowy oraz obliczanie, sporządzanie i wysyłanie deklaracji VAT. Z pozostałych klientów część korzysta z moich usług sporadycznie (czyli co jakiś czas - w razie potrzeby), a reszta to klienci jednorazowi. Jak prawidłowo powinienem wykazywać w deklaracjach VAT sprzedaż moich usług świadczonych w opisany wyżej sposób?

Obowiązek podatkowy w usługach serwisu sprzętu komputerowego, dla których ustalono dwumiesięczny okres rozliczeniowy

Zgodnie z zawartą w lipcu 2014 r. umową będę świadczył usługi serwisowe sprzętu komputerowego w okresie od 1 sierpnia 2014 r. do 31 marca 2015 r. Według umowy usługi będą rozliczane za okresy dwumiesięczne, a termin płatności przypadnie siódmego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie dwumiesięcznym. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT?

Obowiązek podatkowy w usługach nadzoru autorskiego, dla których ustalono miesięczny okres rozliczeniowy

Podpisaliśmy umowę na świadczenie usług nadzoru autorskiego. Okresem rozliczeniowym - zgodnie z umową - jest miesiąc kalendarzowy. Wynagrodzenie za taką usługę wyliczane będzie przez pomno­żenie ilości dniówek spędzonych przez naszych konsultantów na budowie i ceny za pobyt. Płatność będzie następowała do 7. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. W jaki sposób mamy rozliczyć taką usługę?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach serwisowych świadczonych kwartalnie

Od początku kwietnia 2014 r. świadczymy usługi serwisowe. W umowie jest zapis „Wynagrodzenie będzie rozliczane i wypłacane za okresy kwartalne, na podstawie faktur wystawianych każdorazowo po zakończeniu kalendarzowego kwartału, w którym świadczone były Usługi". Kiedy mamy rozliczyć VAT od takich usług?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług wykonanych częściowo

Otrzymałem zlecenie napisania programu komputerowego. Ze zleceniodawcą określiliśmy w umo­wie trzy etapy, których zakończenie (poprzez zaakceptowanie przez zleceniodawcę ich wykonania) stanowi tytuł do otrzymania przeze mnie określonej części wynagrodzenia w terminie siedmiu dni. Wykonanie pierwszego etapu zostało zaakceptowane 30 czerwca 2014 r. Kwotę wynagrodzenia za wykonanie pierwszego etapu otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek rozliczenia VAT od otrzymanej kwoty?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy refakturowaniu

Wynajmujemy lokale na biura. Naszym klientom wystawiamy refaktury za media. Czy obowiązek podatkowy powstaje u nas w chwili wystawienia refaktury?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach reprezentacji w sprawie o odszkodowanie

Świadczymy usługi na zlecenie osób fizycznych oraz prawnych polegające na występowaniu w imie­niu i na rzecz zleceniodawcy o odszkodowanie. Podpisujemy długoterminowe umowy zlecenia (re­prezentowanie poszkodowanego może trwać nawet kilka lat). Za świadczone usługi pobieramy wyna­grodzenie prowizyjne po rozliczeniu całej sprawy odszkodowawczej lub jej poszczególnych etapów. Występując w imieniu i na rzecz poszkodowanego przejmujemy na siebie ciężar załatwienia wszyst­kich spraw formalno-prawnych, jak i rozliczenia otrzymanego odszkodowania. Po otrzymaniu wyroku zasądzającego dla poszkodowanego stosowną kwotę odszkodowania i jej wpływie na nasze konto, potrącamy z niej koszty oraz należną nam prowizję, a następnie pozostałą należność przelewamy na konto klienta. Dopiero wówczas sprawę uznajemy za zamkniętą, a odszkodowanie za rozliczone. W tym momencie również uznajemy usługę za wykonaną dla celów VAT, dokumentując ją fakturą. Czy postępujemy prawidłowo?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej

Jesteśmy przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie udzielonych kon­cesji w zakresie przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem zakupionym z obcego źródła ciepła i przesyłanym do odbiorców za pośrednictwem własnej sieci ciepłowniczej. W celu dostarczenia cie­pła odbiorcom za pośrednictwem sieci ciepłowniczej niezbędne jest przyłączenie danego odbiorcy do sieci ciepłowniczej. Samo przyłącze jest naszą własnością, ale z tytułu jego wykonania pobierana jest od kontrahenta jednorazowa opłata za przyłączenie do sieci, która jest ustalana w oparciu o staw­ki opłat zawarte w taryfie, kalkulowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Kiedy po­winniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla tej czynności?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży doładowań do telefonów komórkowych

Prowadzimy dystrybucję doładowań do telefonów komórkowych w postaci tzw. elektronicznych jed­nostek doładowania, tj. zaszyfrowanych plików elektronicznych zawierających kody doładowujące. Nabywamy je od operatorów sieci komórkowych lub pośredników. Są one następnie przesyłane w po­staci zabezpieczonych plików elektronicznych do bazy danych elektronicznego systemu dystrybu­cji, a w momencie zgłoszenia zapotrzebowania są one przesyłane na konkretny terminal w punkcie sprzedaży podmiotu, z którym mamy podpisaną umowę, co umożliwia dalszą odsprzedaż tych jedno­stek w postaci wydruku. Zgodnie z umową, przeniesienie praw do elektronicznych jednostek dołado­wania następuje w momencie, w którym kontrahent pobiera te jednostki na zainstalowany w swojej placówce terminal i dokonuje ich sprzedaży finalnemu nabywcy. Jednocześnie ponosi on ryzyko go­spodarcze związane z jednostkami pobranymi a niesprzedanymi. Czy przy takim modelu dystrybucji jednostek powinniśmy rozpoznawać obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych, tj. z chwilą doko­nania ich sprzedaży?

REKLAMA