REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zatrzymanie zwrotu nadwyżki VAT w toku kontroli podatkowej - wyrok TSUE

Gdy organy podatkowe rozpoczęły postępowanie dotyczącej deklaracji podatku VAT w celu kontroli kwot do zwrotu, to do jej zakończenia organ podatkowy ma prawo do zatrzymania zwrotu tej części nadwyżki podatku VAT, która odnosi się do transakcji nieobjętych tym postępowaniem w chwili jego wszczęcia.

Skorzystałeś z podatkowych ułatwień i rządowego wsparcia w czasie COVID-19? Szykuj się na kontrolę fiskusa!

W czasie lockdownu zarządzonego w związku z zagrożeniem epidemicznym COVID-19 przedsiębiorcy znaleźli się w krytycznej sytuacji. Wiele firm skorzystało z możliwości dogodnego rozliczenia podatków, na podstawie dotychczasowych, jak i nowowprowadzonych przepisów, znaczna część wystąpiła również o rządową pomoc. Organy kontrolne z pewnością będą weryfikować prawo do otrzymania państwowego dofinansowania oraz badać fiskalne konsekwencje takiego wsparcia. Warto zatem przedyskutować możliwe problemy podatkowe i przeanalizować firmowe rozliczenia.

Jak uwzględniać transakcje split payment w nowym JPK

W momencie gdy zaczną obowiązywać nowe JPK (JPK_V7M i JPK_V7K), połączone z deklaracjami VAT, nie lada wyzwaniem będzie uwzględnianie transakcji w podzielonej płatności (split payment). Chodzi głównie o sytuacje, gdy sprzedawcy na fakturach umieszczają oznaczenie "mechanizm podzielonej płatności". W nowym JPK będzie bowiem trzeba oznaczać MPP tylko te faktury, które naprawdę są objęte obowiązkowym split paymentem.

Przesunięcie terminów obowiązkowej wymiany kas fiskalnych

Ministerstwo Finansów przesunęło terminy, które umożliwiają dalsze prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu dotychczas stosowanych przez podatników kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. Dla pierwszej grupy podatników (świadczących usługi związane z wyżywieniem, krótkotrwałym zakwaterowaniem, sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych) w terminie do 31 grudnia 2020 r., natomiast dla drugiej grupy podatników (świadczących usługi m.in. fryzjerskie, kosmetyczne, budowlane, w zakresie opieki medycznej, prawnicze) do 30 czerwca 2021 r.

REKLAMA

Nowa matryca stawek VAT - zmiany od 1 lipca 2020 r.

Nie jest planowane dalsze odłożenie wejścia w życie nowej matrycy stawek VAT; zmiany wejdą w życia 1 lipca 2020 r. - poinformował wiceminister finansów Jan Sarnowski. Jego zdaniem są one korzystne zarówno dla biznesu, jak i konsumentów.

Magazyn konsygnacyjny czy call off stock – nowe regulacje od 1 lipca 2020 r.

Z dniem 1 lipca 2020 r. wejdą w życie zmiany przepisów o VAT mogące mieć istotne znaczenie dla przedsiębiorców zaangażowanych w handel transgraniczny. Zmiany te dotyczyć będą procedury przemieszczania towarów przez przedsiębiorcę do magazynów znajdujących się na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Pakiet zmian porządkujących PIT, CIT, VAT od 1 lipca 2020 r.

Z dniem 1 lipca 2020 r. wejdzie w życie ustawa wprowadzająca szereg zmian porządkujących w kilku ustawach podatkowych. Pakiet obejmuje m.in. dostosowanie przepisów o podatku dochodowym do PKWiU, modyfikację zasad dotyczących białej listy podatników VAT, zmiany w uldze IP BOX, modyfikację przepisów normujących indywidualne rachunki podatkowe. Nowela wprowadza również nową szczególną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania.

Wzrost sprzedaży e-commerce – jak Twoja firma może to wykorzystać?

Już ponad 60% internautów regularnie robi zakupy online i jest to tendencja wzrostowa. Dlatego, aby sprawnie i szybko obsłużyć klienta firmy działające w tym zakresie powinny wzmocnić swoje struktury sprzedażowe. Jak to zrobić sprawnie i efektywnie?

REKLAMA

Spółka zależna w Polsce podmiotu zagranicznego - gdzie powinien być płacony VAT

Nie można wywieść istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej spółki z siedzibą w państwie trzecim z samego faktu, że spółka ta posiada w tym państwie członkowskim spółkę zależną – to stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z 7 maja 2020 r. Czy i co zmienia on w perspektywie polskiej (zwłaszcza, że dotyczy „sprawy polskiej“)?

Restrukturyzacja sposobem na finansowe kłopoty w dobie pandemii – co proponuje rząd?

Gospodarcze turbulencje wywołane epidemią COVID-19 skłaniają przedsiębiorców do podjęcia wzmożonych działań służących ratowaniu biznesu w dobie kryzysu. Planowane przez rząd przepisy oferują firmom zagrożonym niewypłacalnością szybsze procedury i finansowe wsparcie. Warto pamiętać, że zainicjowanie postępowania restrukturyzacyjnego może częściowo ochronić członków zarządu przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe spółki i dalszymi prawnymi konsekwencjami.

Uszczelnienie systemu podatkowego. Dostosowanie do unijnego pakietu zmian w VAT tzw. Quick Fixes

Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustaw podatkowych, która ma m.in. wdrożyć unijne dyrektywy uszczelniające system podatkowy. Rozwiązania zawarte w nowelizacji implementują trzy dyrektywy unijne oraz dostosowują polskie regulacje do unijnego pakietu zmian w VAT tzw. Quick Fixes.

Wymiana paragonu z NIP nabywcy na zwykłą fakturę VAT jest dopuszczalna

Gdy sprzedaż dokumentowana jest paragonem gdzie kwota należności ogółem z danej sprzedaży nie przekracza kwoty 450,- zł lub 100,- euro, a nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca podatnikiem VAT czynnym oraz rolnik ryczałtowy nieposiadający numeru identyfikacji podatkowej (NIP), które dla tej transakcji nie posłużyły się numerem identyfikacji podatkowej (NIP), na żądanie tych podmiotów, Wnioskodawca nie tylko ma prawo, lecz obowiązek wystawienia faktury do paragonu dokumentującego tą sprzedaż. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 28 maja 2020 r. Zdaniem ekspertów taka wykładnia tworzy lukę w przepisach, którą wykorzystają oszuści podatkowi.

Jaka stawka VAT na przetwory z mięsa, ryb lub owoców morza (dział 16 CN) od 1 lipca 2020 r.

Według nowej matrycy stawek VAT (stosowanej w pełni od 1 lipca 2020 r.) towary będą klasyfikowane według nomenklatury CN, a usługi - według PKWiU 2015. Ta rewolucyjna zmiana jest powiązana z kolejną: na nowo został określony zakres stosowania obniżonych stawek VAT. Całkowicie zmieniono załączniki nr 3 i 10 do ustawy o VAT, w których są wymienione towary i usługi opodatkowane stawkami 8% i 5%. Produkty sklasyfikowane w dziale 16 są opodatkowane stawką 5% (poz. 11 zał. nr 10 do ustawy o VAT), z kilkoma wyjątkami.

Nowa matryca stawek VAT - 5% VAT na wszystkie owoce i orzechy jadalne

Według nowej matrycy stawek VAT (stosowanej w pełni od 1 lipca 2020 r.) towary będą klasyfikowane według nomenklatury CN, a usługi - według PKWiU 2015. Ta rewolucyjna zmiana jest powiązana z kolejną: na nowo został określony zakres stosowania obniżonych stawek VAT. Całkowicie zmieniono załączniki nr 3 i 10 do ustawy o VAT, w których są wymienione towary i usługi opodatkowane stawkami 8% i 5%. Cały dział 08 CN (Owoce i orzechy jadalne, skórki owoców cytrusowych lub melonów) jest opodatkowany stawką 5% (poz. 6 zał. nr 10 do ustawy o VAT). Stawka ta ma zastosowanie do wszystkich owoców i orzechów jadalnych.

Nowa matryca stawek VAT - kawa, herbata, mate, przyprawy - dział 09 CN

Według nowej matrycy stawek VAT towary będą klasyfikowane według nomenklatury CN, a usługi - według PKWiU 2015. Ta rewolucyjna zmiana jest powiązana z kolejną: na nowo został określony zakres stosowania obniżonych stawek VAT. Całkowicie zmieniono załączniki nr 3 i 10 do ustawy o VAT, w których są wymienione towary i usługi opodatkowane stawkami 8% i 5%. Produkty wymienione w dziale 09 CN są opodatkowane dwiema stawkami VAT - 8% i 23%.

Nowa matryca stawek VAT od 1 lipca 2020 r. - zastosowanie stawki 5% VAT do usług

Od 1 lipca 2020 r. zaczną obowiązywać nowe zasady stosowania stawek VAT, tzw. nowa matryca stawek VAT. W wyniku tych zmian modyfikacji ulegną także zasady stosowania stawki 5% VAT do usług. Na czym polegają zmiany?

Stosowanie stawki 0% VAT do usług od 1 lipca 2020 r.

Nowa matryca stawek VAT wejdzie w życie 1 lipca 2020 r. a nie, jak pierwotnie zakładano – 1 kwietnia. Przesunięcie terminu wymusił koronawirus. Od tej daty usługi będą klasyfikowane według PKWiU 2015 zamiast obowiązującej dotychczas PKWiU 2008. Co ulegnie zmianie, jeżeli chodzi o stosowanie stawki 0% VAT do usług?

Zasady stosowania obniżonej stawki 8% VAT do usług od 1 lipca 2020 r.

Od 1 lipca 2020 r. obowiązywały będą nowe zasady ustalania stawek VAT dla usług. Usługi będą klasyfikowane według PKWiU 2015 zamiast obowiązującej dotychczas PKWiU 2008. Przyjrzyjmy się jak ta zmiana wpływa na możliwości zastosowania stawki 8% VAT.

Opodatkowanie VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego

Minister Finansów 10 czerwca 2020 r. wydał interpretację ogólną w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej. Czy samorządy muszą płacić od takich czynności podatek VAT?

Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku

W 2021 r. ruszy platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur, najpierw będzie udostępniona dla chętnych przedsiębiorców - zapowiedział 9 czerwca 2020 r. pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

Jak wnioskować o odroczenie terminu przeglądu kasy fiskalnej

Podatnik ma prawo do odroczenia terminu przeglądu kasy fiskalnej przed jego upływem. W tym celu należy złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek można złożyć indywidualnie lub drogą elektroniczną.

Międzynarodowe transakcje towarowe – problemy w rozliczeniu VAT i należności celnych

Prawidłowe rozliczenie VAT z tytułu łańcuchowych dostaw towarów w obrębie UE (WNT/WDT) oraz poza terytorium Wspólnoty (import/eksport towarów) sprawia podatnikom wiele trudności. Ujednolicone na szczeblu unijnym reguły Quick fixes mają pomóc przedsiębiorcom dokonującym wewnątrzwspólnotowych operacji w ustaleniu, które transakcje mogą korzystać ze stawki 0% VAT. Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ na kalkulację należności podatkowych i celnych mają stosowane w relacjach z kontrahentami warunki dostaw towarów.

Jak musi przebiegać transakcja, aby móc rozliczyć WNT

Podatnik prowadzących działalność gospodarczą na terenie Unii Europejskiej może podlegać obowiązkowi naliczenia podatku VAT. Ma to miejsce w sytuacji, w której określona czynność spełnia warunki bycia uznaną za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). Wówczas to na nabywcy spoczywa wykazanie VAT-u należnego. Niemniej kwalifikacja taka w żaden sposób nie wyklucza możliwości odliczenia. Wymaga to jednakże spełnienia określonych ustawowo warunków. Jakie to przesłanki? Jak powinna zostać ukształtowana transakcja, aby móc rozliczyć WNT?

Zmiany porządkujące przepisy podatkowe w zakresie PIT, CIT, VAT, mikrorachunków

Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kilku innych ustaw podatkowych. Zaproponowane zmiany doprecyzowują przepisy dotyczące m.in. podatków dochodowych (PIT, CIT, ryczałt), VAT, mikrorachunków.

Które wydatki na odpowiedzialność społeczną biznesu (CSR) podlegają odliczeniu VAT

W przypadku gdy nie ma związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami na odpowiedzialność społeczną biznesu (CSR) a działalnością opodatkowaną, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Wydatki takie muszą choćby w sposób pośredni wpływać na sprzedaż opodatkowaną.

Jak stosować regulacje dotyczące dokumentowania WDT

Od początku 2020 r. obowiązują nowe wymogi w zakresie dokumentowana wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Zostały one wprowadzone unijnym rozporządzeniem, co powoduje, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, że regulacje te wiążą w całości i powinny być bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności implementacji do krajowego porządku prawnego.

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania (kasy wirtualne) - kto może stosować, jakie wymogi techniczne muszą spełniać?

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania stały się faktem. Począwszy od 1 czerwca 2020 roku kas wirtualnych mogą używać wybrane grupy podatników, m.in. podatnicy wykonujący czynności przewozu osób samochodem osobowym, wynajmu samochodów osobowych z kierowcą, związanych z przeprowadzkami, transportu pasażerskiego, a także podatnicy świadczący usługi hotelarskie, noclegowe, kempingowe czy gastronomiczne.

Zmiana formy prawnej firmy – przekształcenie działalności a przeniesienie własności

W przypadku decyzji o zmianie formy prawnej działalności, przedsiębiorca ma do wyboru kilka możliwych rozwiązań. Niektórzy podatnicy decydują się na jej przekształcenie (restrukturyzację), inni wybierają przeniesienie własności składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do nowo utworzonego podmiotu. Wybór określonego modelu zależy m.in. od skutków podatkowych planowanej operacji, które będą odmienne w zależności od przyjętego scenariusza.

Split payment - jak przeliczyć kwotę zaliczki w walucie obcej?

W przypadku otrzymania wpłaconej przez kupującego zaliczki w walucie obcej w metodzie podzielonej płatności (split payment), przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej na złote, należy dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień otrzymania zaliczki od kupującego.

Podstawa opodatkowania VAT w przypadku częściowo odpłatnych benefitów dla pracowników

Podstawę opodatkowania częściowo odpłatnych świadczeń dla pracowników stanowi wartość danego benefitu, wynikająca z faktury nabycia świadczenia przez podatnika od osoby trzeciej - tak wynika z aktualnego podejścia organów podatkowych. Podatnicy powinni zatem zweryfikować stosowany dotychczas sposób rozliczania świadczeń pracowniczych, gdyż może to powodować powstanie zaległości podatkowej w kwocie VAT.

Nowe przepisy uszczelniające system podatkowy (CIT, VAT, MDR)

Implementacja unijnych dyrektyw uszczelniających systemy podatkowe - taki ma cel uchwalony przez Sejm pakiet nowelizacji sześciu ustaw. Pakiet wprowadza m.in. nowe przepisy uszczelniające system podatku CIT, uproszczenia dotyczące niektórych przepisów VAT w handlu między państwami członkowskimi oraz zmiany dotyczące transpozycji dyrektywy MDR w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania.

Stawka VAT na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w mieszkaniu - nowa interpretacja ogólna Ministra Finansów

27 maja 2020 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną Nr PT3.8101.2.2020 w sprawie opodatkowania właściwą stawką VAT świadczenia polegającego na wykonaniu trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Interpretacja ta zmienia wydaną w tej samym przedmiocie interpretację ogólną z 31 marca 2014 r. Prezentujemy treść tej nowej interpretacji.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe – jakie tematy aktualnie interesują fiskusa? – cz. 1

Mimo pandemii COVID-19 służby fiskalne nie odpuszczają przedsiębiorcom i wnikliwie weryfikują ich rozliczenia podatkowe. Niejedna firma musiała zmierzyć się z fiskusem walcząc o zwrot VAT w toku długotrwałego postępowania przed organami i sądami administracyjnymi. Ułatwienia podatkowe zaproponowane firmom w związku z epidemią koronawirusa, jak również spełnienie nowych wymogów, wprowadzonych jeszcze przed kryzysem gospodarczym, z pewnością również będą przedmiotem kontroli urzędników skarbowych.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe – jakie tematy aktualnie interesują fiskusa? – cz. 1

Mimo pandemii COVID-19 służby fiskalne nie odpuszczają przedsiębiorcom i wnikliwie weryfikują ich rozliczenia podatkowe. Niejedna firma musiała zmierzyć się z fiskusem walcząc o zwrot VAT w toku długotrwałego postępowania przed organami i sądami administracyjnymi. Ułatwienia podatkowe zaproponowane firmom w związku z epidemią koronawirusa, jak również spełnienie nowych wymogów, wprowadzonych jeszcze przed kryzysem gospodarczym, z pewnością również będą przedmiotem kontroli urzędników skarbowych.

Obniżanie, umarzanie lub odraczanie płatności czynszu najmu z powodu epidemii koronawirusa - skutki w VAT

Jeżeli wynajmujący zgodzi się na obniżenie, zwolnienie lub odroczenie płatności czynszu za najem, to aby skutek ten nastąpił, należy zawrzeć aneks do umowy. Nie jest korzystne podatkowo umarzanie czynszu, gdyż VAT i tak należy rozliczyć. Istnieje także ryzyko, że organy podatkowe uznają zwolnienie z czynszu za świadczenie na cele osobiste najemcy, w efekcie i tak trzeba będzie naliczyć VAT. Dlatego lepszym pomysłem jest czynsz za 1 zł. W zawartym aneksie należy dokładnie opisać przyczyny podjętych działań, aby po ustaniu epidemii nie zarzucono nam bezprawnej optymalizacji.

Wstrzymywany zwrot VAT bez podania uzasadnienia

Korzystanie przez organy podatkowe z instytucji przedłużania terminu zwrotu VAT jest dopuszczone jedynie w drodze wyjątku. Jest bowiem odstępstwem od zasady zwrotu podatku w określonym w ustawie terminie. Dlatego też, jak uznał Wojewódzki Sad Administracyjny w Łodzi, jeśli organ uruchamia tę instytucję, to musi podatnikowi w sposób należyty i wyczerpujący uzasadnić, dlaczego tak postępuje.

Nie wszystkie środki dezynfekujące z 8% VAT

W ostatnim czasie środki dezynfekujące stały jednym obowiązkowych środków, które placówki handlowe mają obowiązek zapewnić klientów. Klienci również we własnym zakresie częściej stosują środki dezynfekujące do rąk. W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie środki dezynfekujące mogą zostać objęte obniżoną stawką podatku VAT.

Sprzedaż wysyłkowa do Niemiec – VAT rozliczany w Polsce

Sprzedaż wysyłkowa do Niemiec (podobnie jak do innych państw UE) może być opodatkowana podatkiem VAT w Polsce (a nie w kraju docelowym) – w określonych limitach.

Deklaracja importowa VAT-IM - nowy wzór od 30 maja 2020 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (VAT-IM) oraz załącznika do niej, czyli informacji o dokonanym imporcie towarów (VAT-IM/A). Rozporządzenie w tej sprawie wchodzi w życie z dniem 30 maja 2020 r.

Darowizna sprzętu komputerowego z preferencyjną stawką VAT 0%

Skorzystanie z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% jest instrumentem wyjątkowym i stosowanym przez ustawodawcę w sytuacjach nadzwyczajnych. Jest ona wykorzystywana zazwyczaj przy czynnościach, których świadczenie odbywa się na rzecz sektora o szczególnej użyteczności publicznej. Wraz z wdrożeniem rozwiązań mających na celu niwelowanie negatywnych skutków ekonomicznych wirusa COVID-19, do obrotu prawnego wprowadzona została preferencja na nieodpłatną dostawę laptopów i tabletów przekazanych między innym na rzecz placówek oświatowych. Rozwiązanie to okazało się jednak bardzo mylące, bowiem w Ustawie o VAT, od kilku lat funkcjonuje możliwość zastosowania preferencyjnej stawki w zakresie dostawy sprzętu komputerowego między innymi na rzecz placówek oświatowych. Jednakże, również i w tym przypadku różnica jest na tyle subtelna, iż może prowadzić do wielu niejasności oraz niedopowiedzeń, które w konsekwencji mogą skutkować odmową prawa do skorzystania z preferencyjnej stawki 0%.

Korekta cen transferowych – uzasadnienie biznesowe, skutki podatkowe i karnoskarbowe

Zmiana realiów rynkowych wywołana światową pandemią COVID-19 w wielu przypadkach będzie wiązać się z koniecznością rewizji uzgodnień biznesowych w grupach kapitałowych. Odzwierciedleniem obrotu towarowego i usługowego między powiązanymi jednostkami jest dokumentacja TP sporządzana zgodnie z przepisami CIT. Nie wszyscy przedsiębiorcy są świadomi, że korekta cen transferowych może również wpływać na rozliczenie VAT oraz wymiar należności celnych.

Kiedy rozliczenie VAT ulega przedawnieniu?

Zobowiązania podatkowe, w tym również w zakresie VAT, przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednak specyfika podatku VAT powoduje problemy z ustaleniem terminu przedawnienia, szczególnie gdy rozliczenie kończyło się kwotą zwrotu lub nadwyżką do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, gdyż one też ulegają przedawnieniu. Ponadto nie można automatycznie przyjmować zawsze 5-letniego terminu, gdyż w praktyce ze względu na zawieszenie lub przerwanie często ulega on znacznemu wydłużeniu. Przedawnienie rozliczenia powoduje, że podatnik nie musi przechowywać już dokumentacji za ten okres, a organ nie może żądać zapłaty podatku i dokonywać kontroli rozliczenia. Podatnik nie może natomiast skorygować przedawnionego rozliczenia, wystąpić o zwrot czy nadpłatę za ten okres. Warto zatem wiedzieć, jak ustalać termin przedawnienia w VAT.

Obowiązkowy split payment a kompensata

Wydatki na zakup towarów lub usług objętych obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności (split payment), w wysokości w jakiej do ich uregulowania doszło w drodze umownego potrącenia (kompensaty), nie są objęte dyspozycją art. 15d ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT i mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Więcej czasu na wymianę kas fiskalnych na kasy online

Ministerstwo Finansów zaproponowało opóźnienie wprowadzenia obowiązku stosowania kas fiskalnych online, tj. przedłużenie terminu na prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. Dla pierwszej grupy podatników (świadczących m.in. usługi związane z wyżywieniem, krótkotrwałym zakwaterowaniem) w terminie do 31 grudnia 2020 r., natomiast dla drugiej grupy podatników (świadczących m.in. usługi fryzjerskie, kosmetyczne, budowlane) do 30 czerwca 2021 r.

Kwarantanna - jak rozliczyć w OPS zakupy dla potrzebujących

Do ośrodka pomocy społecznej zadzwoniła z prośbą o zrobienie zakupów rodzina objęta kwarantanną. Opiekunka kupi potrzebne produkty, a wyznaczona jednostka dostarczy je do domu osób potrzebujących pomocy. Pojawia się jednak problem z rozliczeniem. Ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości fizycznego przekazania pieniędzy. Czy właściwe będzie zrobienie zakupów ze środków ośrodka? W jaki sposób rodzina ma te pieniądze zwrócić? W przypadku tego rodzaju pomocy nie przeprowadzamy wywiadu, nie będzie też właściwe wystawienie noty księgowej. Nasz ośrodek nie rozlicza VAT. Opisane zdarzenie nie jest sprzedażą. Jak prawidłowo dokonać rozliczeń?

TSUE wypowiedział się w sprawie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej

W najnowszym wyroku z dnia 7 maja 2020 r. TSUE po raz kolejny wypowiedział się w zakresie ustalania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika VAT, a dokładnie na temat posiadania stałego miejsca siedziby działalności gospodarczej. Tym razem orzeczenie zapadło na kanwie polskiej sprawy skierowanej jako pytanie prejudycjalne przez sąd administracyjny.

Faktury uproszczonej nie można wymienić na fakturę zwykłą

Podatnik, który wystawił fakturę uproszczoną, a więc na kwotę nieprzekraczającą 450 zł, nie powinien wystawiać kolejnej faktury, standardowej - wyjaśnił po raz kolejny dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Jakie zmiany wprowadzi nowelizacja ustaw podatkowych?

Chcąc wyjść naprzeciw podatnikom, 6 maja 2020 r. Sejm uchwalił nowelizację​ ustaw o PIT, CIT, VAT i Ordynacji podatkowej. Rząd deklaruje, że nowe przepisy ułatwią podatnikom wywiązywanie się z obowiązków, by dochodziło do mniejszej liczby sporów na linii podatnik-organ podatkowy.

Kiedy sprzedaż nieruchomości w ramach zarządu prywatnego nie podlega VAT

W przypadku gdy sprzedaż nieruchomości następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym, a nie w ramach działalności gospodarczej, to nie można jej uznać za podlegającą opodatkowaniu VAT. Chyba że sprzedający podejmuje aktywne działania charakterystyczne dla obrotu nieruchomościami, jakie podejmują profesjonalni handlowcy.

Nota korygująca do faktury split payment

W przypadku gdy istnieje obowiązek zapłaty z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment), to wystawiona faktura dokumentująca te transakcje powinna zawierać zapis „mechanizm podzielonej płatności”. Gdy faktura nie zawiera takiego zapisu, podatnik może sam dokonać poprawy wadliwie wystawionej przez sprzedawcę faktury, wystawiając do niej notę korygującą.

REKLAMA