REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Czy jednostki organizacyjne gminy lub powiatu liczące mniej niż 10 000 mieszkańców powinny wdrożyć ustawę o ochronie sygnalistów? Co warto wiedzieć o nowych obowiązkach?
Do 14 sierpnia 2024 r. można składać wnioski o wsparcie ze środków Krajowego Planu Odbudowy szkoleń podnoszących kompetencje cyfrowe. Dofinansowanie pokrywa 100 proc. wydatków kwalifikowalnych.
Już od 1 lipca 2024 roku urzędnicy miejscy w Lesznie będą pracować 35 godzin zamiast 40 godzin tygodniowo przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wynagrodzenia i wymiaru urlopu wypoczynkowego. Wierzę, że moi pracownicy to docenią i sprostają wyzwaniu podniesienia efektywności pracy – mówi prezydent Leszna Grzegorz Rusiecki.
Podwyżki wynagrodzeń urzędników i pracowników sądów - musiało do tego dojść, bo przecież wielu z nich nie zarabiało nawet minimalnej krajowej, szczególnie w samorządach, gdzie są inne zasady finansowania środków publicznych. Teraz minimum będzie wynosiło 4300 zł. Projekt rozporządzenia jest z dnia 20 marca 2024 r. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe, konsultacje publiczne i opiniowanie, będą więc nowe widełki a podwyżka wyniesie co najmniej 20%.
REKLAMA
W dniu 28 listopada 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał za zgodny z prawem Unii Europejskiej zakaz noszenia w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli ujawniających przekonania światopoglądowe lub religijne, wydany przez administrację publiczną. Zdaniem TSUE taki zakaz nie jest dyskryminujący, jeżeli jest stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia względem wszystkich pracowników tej administracji i ogranicza się do tego, co ściśle konieczne.
Podwyżki dla pracowników urzędu miasta i podległych mu jednostek w 2024 r. staną się faktem. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek złożył taką obietnicę podczas sesji rady miasta.
Na podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców w KRS oraz wykonujących zawód adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, rzeczników patentowych i notariuszy został nałożony obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń. Termin wdrożenia tego obowiązku został wyznaczony na 10 grudnia 2023 r., jednak Minister Cyfryzacji zdecydował się na jego przedłużenie do 31 grudnia 2023 r. Jednocześnie zapowiedział inicjatywę ustawodawczą, która ma przesunąć ten termin na 1 stycznia 2025 r.
Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.
REKLAMA
Shutdown czyli zamknięcie, czy grozi urzędnikom w USA? Amerykańskie władze federalne ostrzegły w czwartek 28 września 2023 r. pracowników administracji o możliwym tzw. shutdownie, czyli zamknięciu urzędów w związku z nieuchwaleniem budżetu na nowy rok fiskalny.
Czy będą podwyżki w budżetówce 2023? Kiedy dodatek dla budżetówki 2023? Trwają prace nad rozporządzeniem Rady Ministrów zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek - zmiany w dużej mierze dotyczą pracowników urzędów morskich.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich są kierowane skargi obywateli po ostatniej zmianie ustawy o służbie cywilnej i ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Nowelizacja ta wprowadziła (od 27 czerwca 2023 r.) zakaz zatrudniania w służbie cywilnej i na innych stanowiskach w instytucjach publicznych osób, które służyły i pracowały w instytucjach uznanych za „organy bezpieczeństwa” w czasie PRL lub były ich współpracownikami – bez względu na to czym dana osoba w rzeczywistości się zajmowała w tym czasie. W odniesieniu do tych osób następuje wygaszanie stosunków pracy w urzędach państwowych i służbie cywilnej.
W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.
Administracja publiczna jest terminem używanym do opisania systemu organizacji i zarządzania rządowych struktur oraz instytucji, które mają za zadanie wypełniać funkcje publiczne i świadczyć usługi dla społeczeństwa. Obejmuje ona różne gałęzie władzy wykonawczej, takie jak administracja centralna, regionalna i lokalna.
REKLAMA