REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd stanu cywilnego, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Procedura stwierdzenia zgonu

W przypadku, gdy nie ma wątpliwości, że osoba zmarła, a nie został sporządzony akt zgonu, każdy zainteresowany może złożyć wniosek o stwierdzenie zgonu danej osoby. Jak przebiega takie postępowanie?

Postępowanie o uznanie osoby za zmarłą

Przepisy kodeksu cywilnego wskazują, że osoba zaginiona może zostać uznana za zmarłą, jeżeli upłynęło 10 lat od końca roku, w którym według istniejących wiadomości dana osoba jeszcze żyła. Jak przebiega postępowanie o uznanie osoby za zmarłą?

REKLAMA

Kiedy osoba zostanie uznana za zmarłą?

Osoba, która zaginęła może zostać uznana za zmarłą po upływie czasu określonego w prawie. Jakie są warunki uznania osoby za zmarłą? Kto może się o takie uznanie ubiegać?

Na czym polega transkrypcja aktu stanu cywilnego?

Zgodnie z treścią art. 73 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Należy jednak pamiętać, że nie jest to nasz obowiązek, a jedynie uprawnienie.

Gdzie załatwimy sprawy związane z rejestracją stanu cywilnego?

Czasem zastanawiamy się, do jakiego urzędu musimy się udać, by załatwić konkretną sprawę. Gdzie udać się po akt urodzenia? Jakie dokumenty powinniśmy przedstawić, gdy chcemy zawrzeć związek małżeński? I, wreszcie, kto powinien zgłosić zgon osoby?

Kiedy można sporządzić akt stanu cywilnego na postawie zagranicznego?

Akt stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) dotyczący obywatela polskiego, a sporządzony za granicą, może zostać wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje trzy sytuacje, kiedy może to zostać dokonane.

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

W maju Trybunał rozstrzygnie o urzędniczej redukcji

Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnie, czy pracę w administracji publicznej straci co dziesiąty urzędnik. Sędziowie będą musieli rozstrzygnąć o konstytucyjności ustawy o racjonalizacji zatrudnienia, którą rząd promował, jako sposób na ograniczenie przyrostu zatrudnienia w administracji. TK sprawę ma zbadać 10 maja 2011 r.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Postępowanie przed sądem administracyjnym ma charakter następczy, co oznacza, że jest ono konsekwencją czynności, które zostały już podjęte w danej sprawie. Co do zasady postępowanie sądowoadministracyjne nie odbędzie się, jeśli dana sprawa nie była jeszcze rozpoznawana przez organ administracji publicznej

Urząd „papierowy” czy „elektroniczny” – nowa instrukcja kancelaryjna

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną, wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to treść nowej instrukcji kancelaryjnej dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Jak zawrzeć związek małżeński przez pełnomocnika?

Z ważnych powodów sąd może zezwolić, żeby oświadczenie o wstąpieniu w związek małżeński lub oświadczenie - w którym mężczyzna i kobieta zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu i kierownik urzędu stanu cywilnego następnie sporządzi akt małżeństwa - zostało złożone przez pełnomocnika.

Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny to sąd państwowy, sprawujący kontrolę nad działalnością administracji publicznej. Kontrola ta oznacza m.in. rozpatrywanie skarg na decyzje administracyjne.

Małżeństwo

Instytucja małżeństwa kojarzy się ze związkiem emocjonalnym dwojga osób. Dla prawnika jest to jednak przede wszystkim instytucja prawna, wywierająca szereg konsekwencji w wielu dziedzinach prawa.

Miejsce zamieszkania

Przepisy prawa cywilnego definiują miejsce zamieszkania jako miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Meldunek

Osoba, która posiada obywatelstwo polskie i przebywa stale na terytorium Polski, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Czynności meldunkowych, które mają charakter administracyjny, dokonuje właściwy urząd gminy.

Konkordat

Konkordat to jest to rodzaj umowy międzynarodowej zawieranej przez Stolicę Apostolską z państwami. Normuje on stosunki między władzą świecką a kościelną w danym państwie.

Koncesja

Ten akt administracyjny upoważnia podmiot wnioskujący do prowadzenia ściśle określonej działalności gospodarczej (działalności koncesjonowanej).

Kodeks postępowania administracyjnego

Kodeks postępowania administracyjnego to zbiór przepisów regulujących procedurę wydawania przez organy administracyjne decyzji i postanowień w sprawach indywidualnych.

Jednostka samorządu terytorialnego

Jednostka samorządu terytorialnego. Od reformy z 1999 roku obowiązuje w Polsce trójstopniowa struktura samorządu terytorialnego. W ramach tego podziału wyodrębniono gminę, powiat i województwo.

Dyrektywa Unii Europejskiej

Dyrektywa jest jednym z aktów prawnych wydawanych prze Unię Europejską. Należy do aktów prawa pochodnego.

Doręczenia w administracji

Doręczenie wywołuje skutki procesowe, w szczególności od dnia doręczenia liczy się terminy do wniesienia środków prawnych, takich jak odwołanie czy zażalenie.

Dokument potwierdzający tożsamość

Dokument potwierdzający tożsamość, inaczej dokument tożsamości, to urzędowy dokument stwierdzający tożsamość osoby.

Demokracja

Demokracja to obecnie najpopularniejszy i najbardziej sprawiedliwy ustrój polityczny na świecie. Władzę w nim sprawują obywatele bezpośrednio lub pośrednio za pomocą swoich przedstawicieli.

Decyzja administracyjna

Organy administracji publicznej załatwiają sprawę poprzez wydanie decyzji. Decyzja rozstrzyga sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończy sprawę w danej instancji.

Dane osobowe

Dane osobowe są to wszelkie informacje dotyczące osoby zidentyfikowanej lub łatwo dającej się zidentyfikować. Za osobę dającą się łatwo zidentyfikować uważa się osobę, którą można zidentyfikować poprzez powołanie się na numer identyfikacyjny lub jakąś charakterystyczną dla niej cechę fizyczną.

Egzekutywa

Egzekutywa to inaczej władza wykonawcza. Jej zadaniem w państwie jest wykonywanie ustanawianego prawa. Egzekutywa została wyodrębniona wraz z monteskiuszowskim trójpodziałem władzy.

Egzekucja w administracji

Egzekucja jest opisana w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Określa ona przede wszystkim sposób postępowania wierzycieli w wypadkach uchylania się od płatności zobowiązań oraz postępowanie prowadzone przez organy egzekucyjne.

Frekwencja

Pojęcie frekwencji nierozłącznie wiąże się z pojęciem wyborów. Frekwencja jest odsetkiem osób uprawnionych do głosowania, które uczestniczyły w głosowaniu w czasie wyborów.

Gmina

Gmina jest częścią struktury samorządowej naszego kraju, która jest trójstopniowa. Gmina jest stopniem najniższym, tym najbliżej obywatela. Jest to wspólnota samorządowa mieszkańców na odpowiednim terytorium.

Budżet państwa

Budżet państwa jest planem finansowym państwa obejmującym zestawienie wydatków i dochodów państwa. Jest on przyjmowany w postaci ustawy przez parlament.

Akcyza

Akcyza jest podatkiem stanowiącym, obok podatku dochodowego, główne źródło dochodu budżetu państwa. Jest ona nakładana na wybrane produkty konsumpcyjne.

Agencje rządowe

Agencje są podmiotami realizującymi zadania administracyjnego prawa gospodarczego. Są formą pośredniej administracji gospodarczej.

Administracja zespolona

Administracja zespolona jest składnikiem rządowej administracji terenowej. W jej skład wchodzą wszystkie organy administracji państwowej, które w sposób bezpośredni podlegają wojewodzie.

Administracja niezespolona

Administracja niezespolona jest częścią terenowej administracji rządowej. Wcześniej często określana jako administracja specjalna.

Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska

W wyjątkowych sytuacjach prawo zezwala niektórym osobom na zmianę swojego imienia i nazwiska. W szczególności ma to miejsce, gdy nazwisko jest ośmieszające. Aby dokonać takiej zmiany należy złożyć wniosek do urzędu stanu cywilnego. Co powinien zawierać?

Zawarcie małżeństwa poza lokalem urzędu stanu cywilnego

Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w lokalu urzędu stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Inną ewentualnością jest zawarcie tzw. ślubu konkordatowego, który wywołuje skutki cywilnoprawne. Przepisy przewidują jednak także inną możliwość, jaką jest zawarcie małżeństwa poza lokalem USC.

Formalności związane z zawarciem małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego

Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w urzędzie stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Jakich formalności należy dopełnić, aby zawrzeć małżeństwo?

Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka

Aby otrzymać akt urodzenia dziecka, należy złożyć do urzędu stanu cywilnego pisemne zgłoszenia urodzenia dziecka wystawione przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej. Co zawiera takie zgłoszenie?

Formalności związane z zawarciem małżeństwa konkordatowego

Od 1998 roku, kiedy Polska ratyfikowała Konkordat łączący ją ze Stolicą Apostolską, istnieje możliwość zawierania tzw. ślubów konkordatowych. Jaki skutki wywołuje zawarcie takiego ślubu? Jakie formalności należy wypełnić?

Jak zapewnić ważność małżeństwa konkordatowego w świetle prawa?

Zawarcie małżeństwa nie musi nastąpić przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Istnieje możliwość, aby ślub zawarty przed duchownym wywołał także skutki cywilne. Niezbędne jest jednak dopilnowanie kilku spraw, aby, w świetle prawa, małżeństwo było ważne. Jakich?

Kto może zostać kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

Co do zasady, kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Czy jest tak w każdej gminie? Jakie warunki musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko kierownika USC?

Wojewoda

Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Tajemnica statystyczna

Zbierane i gromadzone w badaniach statystycznych statystyki publicznej dane indywidualne i dane osobowe są poufne i podlegają szczególnej ochronie.

Samorząd rzeczników patentowych

Rzecznicy patentowi i aplikanci tworzą samorząd zawodowy. Przynależność rzeczników patentowych i aplikantów do Polskiej Izby Rzeczników Patentowych jest obowiązkowa.

Regionalne izby obrachunkowe

Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego.

Rada Ministrów

Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej oraz kieruje administracją rządową. Do niej należą sprawy polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego.

REKLAMA