REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o zmianach w załatwianiu spraw urzędowych od 1 stycznia 2025 r. Od nowego roku część spraw załatwisz bez opłat i wychodzenia z domu. e-Doręczenia to nowy krok w cyfryzacji administracji.
Już od 1 stycznia 2025 roku przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do CEIDG będą musieli korzystać z e-Doręczeń. Obowiązek ten ma dotyczyć komunikacji między firmami a administracją państwową. Jest to kolejny krok w kierunku cyfryzacji polskich usług publicznych.
Koniec sztywnych godzin pracy w urzędach. Elastyczne zasady ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy w urzędach staną się rzeczywistością. Rząd pracuje nad projektem nowego rozporządzenia w sprawie zasad ustalania przez kierowników niektórych urzędów rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia.
Większości jednostek samorządu terytorialnego będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych.
REKLAMA
Płatności bezgotówkowe z roku na rok stają się coraz bardziej popularne nie tylko w sklepach i placówkach handlowych, ale również w punktach usługowych, czy w urzędach administracji publicznej. Zapotrzebowanie na nie zwiększa poszerzająca się możliwość załatwiania spraw urzędowych drogą online.
Przepisy ustawy o ochronie sygnalistów będą wdrażane także w samorządzie terytorialnym. Jakie mogą być role jednostek samorządu terytorialnego w procesach wdrożeniowych? Na jakich zasadach odbywać się będzie ochrona sygnalisty w urzędzie?
Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy, ale nie wszystkie urzędy będą otwarte. Niektóre urzędy marszałkowskie i gminne będą zamknięte, a inne skrócą godziny pracy do 13:00.
W piątek nie w każdym urzędzie załatwimy sprawę. Warto zatem wcześniej sprawdzić jak w tym dniu będą pracowały poszczególne instytucje.
REKLAMA
Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.
Profil zaufany to nasze cyfrowe okienko w urzędzie. Pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki profilowi zaufanemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
UODO zabiera głos w sprawie nagrywania rozmów telefonicznych z interesantami. Czy urzędy będą zmuszone zmienić swoje praktyki?
Urząd może pracować kilka dni w tygodniu od 8.00 do 18.00. W praktyce będą to 2 dni. Jest też możliwość pracy urzędu w soboty.
Zarządzenie określa sposób organizacji przez dyrektorów generalnych urzędów czasu pracy urzędów, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, w tym ustalania rozkładów czasu pracy oraz wyznaczania dni, w które wykonuje się pracę w zamian za dni wolne wyznaczone na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 3 tej ustawy.
Co najmniej w jednym dniu tygodnia zadania urząd obsługuje interesantów między godziną 8.00 a godziną 18.00.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że wydatki na zakup wyposażenia, finansowane dofinansowaniem z urzędu pracy, kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodów, natomiast wydatek na spawarkę światłowodową jest traktowany jako środek trwały podlegający amortyzacji, natomiast całość dofinansowania jest zwolniona z opodatkowania.
Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że brak ponoszenia określonych kosztów uniemożliwia skorzystanie z preferencyjnej stawki 5%.
Urząd Miasta to instytucja administracji publicznej działająca na poziomie lokalnym, odpowiedzialna za zarządzanie i realizację zadań administracyjnych w ramach danego miasta.
Urząd Gminy to instytucja administracji publicznej działająca na szczeblu lokalnym w ramach struktury samorządu terytorialnego.
Czy dojdzie do wprowadzenia rejestru umów o pracę pracowników instytucji państwowych? Co z prawem do prywatności pracowników a z drugiej strony prawem obywateli do informacji publicznej? Czy będzie wprowadzony elektroniczny system do zawierania umów? Szykują się duże zmiany w roku 2024 i 2025.
e-Doręczenia. Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami.
REKLAMA