REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kim jest konsument?

W świetle prawa konsumentem może być tylko osoba fizyczna. Musi ona jednak spełniać określone warunki. Jakie?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

Do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy można złożyć skargę w przypadku, gdy konsument uzna, że reklama wprowadza w błąd lub w inny sposób narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.

Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Wyłączanie odpowiedzialności względem odbiorców, czy wprowadzanie w błąd – to początek listy zarzutów, jakie względem przedsiębiorców energetycznych sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Odsprzedaż oryginalnego egzemplarza gry w sieci

W sieci kwitnie obrót wtórny oryginalnymi egzemplarzami gier i programów komputerowych. Czy taka sprzedaż nie stanowi naruszenia praw autorskich twórców?

REKLAMA

UOKiK wygrywa z Kasą Krajową SKOK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wygrał sądową batalię z Kasą Krajową SKOK. Spór dotyczył wprowadzających w błąd reklam.

Kryzys 2012: Czego nie może windykator?

Czas kryzysu to okres żniw dla firm windykacyjnych. Coraz większa liczba konsumentów ma problemy z windykatorami. Jakie mamy prawa podczas windykacji? Co może, a czego nie może windykator?

PZU skazane za ograniczanie konkurencji w kujawsko-pomorskim

Powszechny Zakład Ubezpieczeń oraz Maximus Broker zawarły porozumienie ograniczające konkurencję w województwie kujawsko-pomorskim. UOKiK wymierzył karę w wysokości przekraczającej 56 mln zł.

Konsument na wyprzedaży – cz. 2

Prawo do reklamacji przysługuje tak samo do towaru przecenionego, jak i towaru sprzedawanego po zwykłej cenie. Każdy konsument może zatem reklamować przeceniony produkt.

REKLAMA

Konsument na wyprzedaży

Okres poświąteczny to czas najlepszych promocji. Kupujemy taniej sprzęty agd, rtv, ubrania oraz meble. Wraz z obniżką cen redukcji nie ulegają jednak nasze prawa. Warto więc je poznać.

Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Aż 21 mln zł ma zapłacić Polska Telefonia Cyfrowa za nierzetelny konkurs sms-owy dla abonentów dawnej „Ery” – zdecydowała prezes UOKiKu. Spółka może jednak odwołać się do sądu.

Jak biura łamią prawa turystów?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził nieprawidłowości u 55 spośród 87 skontrolowanych w 2011 r. przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne. Najlepszą obroną nadal jest zatem znajomość własnych praw.

Umowa z konsumentem musi być precyzyjna

W umowach z konsumentami przedsiębiorcy powinni wystrzegać się nieprecyzyjnych zapisów, które niejasno określają sytuację ich klienta. Treść umów musi być jasna i nie może budzić wątpliwości.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadzi bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.

Biedronka przejmie kilka sklepów Marcpolu

Jeronimo Martins Dystrybucja, czyli spółka prowadząca sieć sklepów Biedronka, może przejąć 9 placówek Marcpolu – orzekł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czym są agresywne praktyki rynkowe?

Niedozwolonym działaniem jest jakakolwiek forma nacisku, czy to psychicznego, czy też fizycznego na konsumenta. Dotyczy to każdego etapu zawierania transakcji.

Informacje na etykiecie produktu

Do informacji, jakie muszą znaleźć się na produkcie lub etykiecie należy cena. Oprócz niej konsument powinien otrzymać jeszcze kilka innych wiadomości

Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")

Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").

Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd - "czarna lista"

Poniżej przedstawiamy wykaz praktyk rynkowych, które w każdych okolicznościach będą uznane za wprowadzające w błąd („czarna lista”).

Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców - ważne akty prawne

Przepisy konsumenckie dotyczą tylko i wyłącznie relacji między przedsiębiorcą a konsumentem. Polska, podobnie jak inne państwa Unii Europejskiej, przyjęła zwarty system aktów prawnych, które zabezpieczają interesy zdrowotne i ekonomiczne konsumentów.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy za naruszanie praw konsumentów

Co grozi, czyli kto chroni konsumentów i jaka odpowiedzialność wiąże się z nieprzestrzeganiem ich praw? Z przepisów prawa wynikają nie tylko obowiązki przedsiębiorcy względem konsumenta, lecz również konsekwencje ich niedotrzymywania. W przypadku naruszenia ekonomicznych interesów słabszych uczestników rynku należy się liczyć z odpowiedzialnością administracyjną, cywilną oraz karną.

Polubowne rozwiązywanie sporów między sprzedawcą i klientem

Jeżeli strony nie mogą się porozumieć, sprawa na ogół trafia do sądu powszechnego, co wiąże się z dużymi kosztami i stratą czasu. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument, alternatywę stanowi mediacja Inspekcji Handlowej (IH) lub polubowny sąd konsumencki.

Gwarancja a odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu niezgodności towaru z umową

Przedsiębiorca może udzielić gwarancji na swój towar lub usługę. Nie ma jednak takiego obowiązku.

Reklamacja - odpowiedzialność przedsiębiorcy wobec konsumenta

W momencie zawarcia z konsumentem umowy, przedsiębiorca przyjmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Konsument ma prawo reklamować każdą rzecz ruchomą, którą przedsiębiorca mu sprzedał (w ramach sprzedaży konsumenckiej) bądź wykonał (w ramach umowy o dzieło) – o ile jest ona niezgodna z umową.

Umowy z użyciem gotowych wzorców

Stosunkowo często w obrocie z udziałem konsumentów są stosowane gotowe wzorce umowne. Klient, podpisując umowę, jednocześnie akceptuje postanowienia zawarte w dodatkowym dokumencie, którego treści nie negocjuje.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy pokazać konsumentowi dowód tożsamości, a także dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie ze strony dostawcy towaru bądź usługi, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy dopiero po zapłaceniu określonej sumy.

Umowa na odległość

Umowy na odległość dotyczą najczęściej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem katalogów, ogłoszeń prasowych z wydrukowanym formularzem zakupu, telewizji, itp.) bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (sklepy internetowe, sprzedaż przez telefon itp.). Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn.

Umowa o dzieło i umowa zlecenie

Czym różnią się te umowy? Czy w odniesieniu do nich możemy stosować przepisy o sprzedaży konsumenckiej?

Kiedy mamy do czynienia z umową sprzedaży konsumenckiej?

Umowa sprzedaży konsumenckiej dotyczy rzeczy ruchomych. W niektórych przypadkach warunki umowy powinny zostać potwierdzone na piśmie.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umów z konsumentami

W każdym obszarze obrotu gospodarczego z udziałem konsumentów, mamy do czynienia z umowami – niezależnie od przedmiotu transakcji i jej formy. Umowa konsumencka - jak każda inna - powinna zawierać pewne podstawowe informacje.

Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Na przedsiębiorcy ciążą przede wszystkim obowiązki związane z informowaniem oraz prawidłowym oznakowaniem produktów. Działania te nie mogą wprowadzać w błąd.

Kogo dotyczą przepisy konsumenckie?

Przepisy konsumenckie dotyczą zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Kto i kiedy jest konsumentem, a kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?

Przepisy konsumenckie w Polsce

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest znajomość praw, przysługujących konsumentom. Obok Konstytucji i przepisów Kodeksu cywilnego warto zapoznać się z jeszcze kilkoma najważniejszymi ustawami.

Dlaczego warto przestrzegać prawa konsumenckiego?

Konsument jest z reguły słabszą stroną w relacji z przedsiębiorcą. Nie oznacza to jednak, iż handlowcom opłaca się wykorzystywać tę sytuację. Przedstawiamy cztery powody, dla których warto przestrzegać prawa konsumenckiego.

Tauron przejmuje spółkę na Górnym Śląsku

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie przez spółkę Tauron Polska Energia kontroli nad Górnośląskim Zakładem Elektroenergetycznym.

Polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, tworzone są na podstawie umów o zorganizowaniu takich sądów, zawartych przez Prezesa UKE z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów, przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub operatorów pocztowych. Koszty administracyjne funkcjonowania sądów polubownych pokrywa Prezes UKE.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji? – cz. 2

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego

W określonych sytuacjach konsument będzie miał możliwość odstąpić od umowy kredytowej z bankiem. Co jednak dzieje się z umową sprzedaży ratalnej dla której kredyt został zaciągnięty?

UOKiK karze Lasy Państwowe

Praktyki ograniczające konkurencję przy sprzedaży drewna zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lasom Państwowym. Decyzję Urzędu potwierdził ostatecznie Sąd Apelacyjny. Jednostka ma zapłacić karę w wysokości 1,5 mln zł.

Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska

Konsumenci powinni mieć świadomość jakie prawa i w jakich okolicznościach im przysługują. Znajomość tych uprawnień wymaga rozróżnienia uprawnień z gwarancji i reklamacji. Czym z kolei jest gwarancja europejska?

Operator nie przesłał faktury

Spora liczba abonentów ma problem z terminowym otrzymywaniem faktur od operatora. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy operator ma prawo naliczyć karne odsetki za opóźnienie w zapłacie rachunku?

W jakich sytuacjach klauzula umowna będzie niedozwolona?

Niedozwolone są te klauzule umowne, które w kształtują prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Niedozwolone klauzule umowne dotyczą tylko obrotu konsumenckiego.

UOKiK ukarał kolejnego ubezpieczyciela

Prezes UOKiK ukarał towarzystwo ubezpieczeniowe HDI–Gerling Życie za pobieranie zawyżonych opłat od klientów. Przedsiębiorca zapłaci karę w wysokości 1,5 mln zł.

UOKiK bierze pod lupę operatorów kablówki

Naruszenie obowiązków informacyjnych względem swoich klientów zarzucił UPC i spółce Multimedia Polska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK pozywa fundusz hipoteczny

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę umowy dożywocia, jakie swoim klientom oferuje Fundusz Hipoteczny Dom. Efekt to kilka postanowień umownych zakwestionowanych przez Prezesa Urzędu.

UOKiK wygrywa z bankiem przed sądem

Brak zasad ustalenia kursu walutowego wymiany jest niedozwoloną klauzulą umowną. Sąd Apelacyjny ostatecznie potwierdził zastrzeżenia UOKiKu i odrzucił odwołanie Banku Millenium.

UOKiK wyraża zgodę na przejęcie Polkomtela

Jedna z największych transakcji biznesowych ostatnich lat zmierza ku końcowi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie Polkomtela (operatora sieci Plus) przez spółkę Zygmunta Solorza.

Kara dla dystrybutora energii

Narzucanie uciążliwych warunków umów – tak brzmi zarzut jaki wobec spółki PGE Dystrybucja sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka otrzymała 260 tys. zł kary.

Reklamacja usługi turystycznej - WZÓR PISMA

Ustawa o usługach turystycznych stanowi, że organizator imprezy turystycznej odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Organizator nie może zwolnić się od tej odpowiedzialności . Nie może również odesłać klienta do właściciela hotelu lub przewoźnika.

REKLAMA