REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Łatwiejszy dostęp do rachunków płatniczych

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych ma ułatwić dostęp do rachunków płatniczych. Konsumenci, którzy nie posiadają dostępu do rachunków płatniczych, będą mogli uzyskać dostęp do rachunku podstawowego, który umożliwi im dokonywanie usług płatniczych, w tym płatności internetowych.

Uproszczone procedury dot. kontroli koncentracji

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadziła uproszczone i skrócone procedury dotyczące kontroli koncentracji. Obecnie średni czas trwania postępowania wynosi 27 dni, podczas gdy przed zmianą przepisów było to 67 dni.

Język korzyści, czyli zwroty ułatwiające sprzedaż

Język korzyści jest bardzo ważną techniką w komunikacji z konsumentem, bowiem ułatwia sprzedaż oraz pozwala budować pozytywne relacje z klientami. Poniżej kilka przykładów - zwrotów, które możesz wykorzystać w każdej relacji międzyludzkiej.

Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.

REKLAMA

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Zmiana ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ma zapewnić lepszą ochronę konsumentów na rynku finansowym poprzez zwiększenie uprawnień UOKiK. Decyzje UOKiK będą miały skutek tylko w stosunku do przedsiębiorcy, który stosuje klauzule niedozwolone. Ponadto UOKiK będzie mógł wysłać do kontrolowanej firmy "tajemniczego klienta", czyli osobę, która sprawdzi sposób oferowania produktu.

UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.

Na początku 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma przeprowadzić kontrole w związku ze zmianą ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. UOKiK sprawdzi jak w praktyce wygląda stosowanie nowych przepisów przez przedsiębiorców. W razie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 10 proc. obrotu.

Jedna zasada naliczania odsetek w transakcjach handlowych

Celem projektu ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i Kodeksu cywilnego jest wprowadzenie jednej zasady naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym, zarówno w transakcjach między przedsiębiorcami oraz tych z udziałem konsumentów.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa.

Nowe obowiązki dla firm w ustawie o reklamacjach

Nowa ustawa o reklamacjach i rzeczniku finansowym wprowadza szereg obowiązków dla firm, które powinny szybko zapoznawać się z tymi przepisami, bowiem dostosowanie dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych do nowych przepisów wynosić będzie tylko 30 dni - podkreślają eksperci z Konfederacji Lewiatan.

Płatność kartą od 10 zł? Limity płatności kartą w sklepach

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Instytut ABR SESTA w blisko 73 % małych, niezrzeszonych sklepach spożywczych, nadal ustalane są minimalne kwoty, powyżej których akceptowana jest płatność kartą. Klienci często zmuszani są do zrobienia zakupów na kwotę 10 zł lub więcej.

Najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych.

Chwilówki za 0 zł nie zawsze są darmowe

Blisko połowa pożyczek w ofercie za 0 zł została spłacona z dodatkowym kosztem, który wynikał z opóźnienia spłaty. Statystycznie osoba, która miała problem z terminową spłatą, musiała spłacić dwie takie pożyczki i dopłacić ok. 41 proc. wartości każdej z nich. Średnia długość przeterminowania pożyczki to dwa miesiące - podkreśla ekspert.

Odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy - testowanie

Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności?

UOKiK: konsument powinien otrzymać umowę kredytu bezpłatnie

Zgodnie z prawem konsument powinien otrzymać umowę kredytu bezpłatnie, natomiast opłaty naliczane za dodatkowe czynności powinny odpowiadać wysokości kosztów, które poniósł przedsiębiorca - takie praktyki zakwestionował UOKiK w najnowszej decyzji na rynku firm pożyczkowych.

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny.

1500 zł za Kartę Ochrony Praw Konsumenta? UOKiK ostrzega

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzegł przed firmami, które naciągają przedsiębiorców na tzw. Kartę Ochrony Praw Konsumenta. Według oświadczenia UOKiK z 29 maja 2016 r., w polskim prawie nie istnieje taka instytucja.

Reklamy mają dokładniej informować o warunkach kredytu konsumenckiego

Przedstawiane w reklamach warunki kredytu konsumenckiego mają być bardziej zrozumiałe i wyraźne dla odbiorcy. Projekt zmian w przepisach przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK: Korzystne zmiany dla kredytobiorców

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje duże zmiany dotyczące w szczególności klauzul niedozwolonych, czyli takich, które są niekorzystne dla konsumentów, np. w umowach kredytowych.

Paragon nie jest niezbędny do reklamacji - decyzja UOKiK

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Według UOKiK paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.

Prosument – dotacje na ogniwa fotowoltaiczne w pigułce

Coraz więcej firm w Polsce zaczyna zajmować się sprzedażą ogniw fotowoltaicznych i bardzo możliwe, że wkrótce pójdziemy w ślady naszych skandynawskich sąsiadów, którzy za małe pieniądze wynajmują ogniwa zwykłemu Kowalskiemu. Jak pozyskać pieniądze na zakup ogniw (powyżej 10 tys. złotych?)? Skorzystaj z programu Prosument!

Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) angażuje się w działania pro konsumenckie na rynku telekomunikacyjnym. Oprócz tego, że kontroluje przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego, realizuje również działania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Istotnym elementem pro konsumenckiej polityki UKE są również mediacje pomiędzy dostawcami usług telekomunikacyjnych, a konsumentami. W ubiegłym roku Urząd odzyskał ponad 1,43 mln zł na rzecz konsumentów.

Opłaty za usługę Halo Granie niekorzystne dla klientów

Decyzją UOKiK, usługa Halo Granie dla osób posiadających karty pre-paid ma zostać wyłączona po bezpłatnym okresie, chyba że klient będzie chciał z niej korzystać odpłatnie. Dzięki temu praktyka polegająca na automatycznym przekształceniu po 30 dniach usługi bezpłatnej w płatną - zostanie wyeliminowana.

Upadłość konsumencka - szansa na lepsze jutro

W dobie mocno rozbudowanych instrumentów finansowych, mając na uwadze szerokie możliwości kredytowania inwestycji, wielką skalę projektów, nie sposób uniknąć ryzyka wpisanego w lukratywne i kuszące zyski. Dlatego dziś wieczorem nikt z całą stanowczością nie może stwierdzić, iż jutro rano nie obudzi się dłużnikiem. W takich przypadkach istnieje możliwość skorzystania z prawa do zgłoszenia upadłości konsumenckiej.

Czy niedozwolona klauzula umowna jest równoznaczna z nieważną klauzulą umowną?

W obrocie konsumenckim funkcjonują tzw. niedozwolone klauzule umowne. Są to postanowienia umów, które nie zostały indywidualnie z konsumentem uzgodnione oraz kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Jakie to ma konsekwencje dla konsumenta, a jakie dla przedsiębiorcy?

Nowa ustawa konsumencka w call center

Nowa ustawa konsumencka w call center weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ma na celu większą ochronę konsumenta. Jakie zmiany w zakresie zawierania umów przez telefon zostały wprowadzone?

Podwyższenie opłat abonamentowych Cyfra+ niezgodne z prawem

UOKiK uznał, że operator telewizji Cyfra+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem. Spółka zobowiązała się do naprawienia klientom szkody.

Interesy konsumentów usług finansowych mają być lepiej chronione

Premier Ewa Kopacz poinformowała, że na ochronę konsumentów na rynku finansowym rząd przeznaczył dodatkowe środki z rezerwy budżetowej w wysokości blisko 5 mln złotych. Skierowano również do konsultacji projekt noweli o ochronie konkurencji i konsumentów, który ma lepiej chronić konsumentów usług finansowych.

Spór konsumenta z firmą

Gdzie należy szukać pomocy w sporze z przedsiębiorcą? Z badań wynika, że konsument w sporze z przedsiębiorcą nie wie gdzie może uzyskać wsparcie.

Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?

Zakupy online na dobre już zagościły w naszej codzienności, jak się jednak okazuje sama czynność wcale nie jest tak prostolinijna jak mogłoby się wydawać. W zależności od kategorii z jakiej pochodzi poszukiwany produkt, zachowania klientów i ich ścieżka mogą wyglądać całkowicie inaczej … A to dla marketerów nieoceniona wiedza.

Pomoc w spłacie kredytu hipotecznego

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty we frankach szwajcarskich.

Nowy numer infolinii konsumenckiej

800 889 866 – to nowy numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Prawnicy odpowiadają także na pytania konsumentów pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zarówno połączenie, jak i porady są bezpłatne.

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć

Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd?

Jakie zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 r.

31 grudnia, wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, czyli tzw. ustawa o upadłości konsumenckiej. Zgodnie z nowymi przepisami konsumentowi, który popadł w tzw. „spiralę długów” łatwiej będzie ogłosić upadłość. Konsekwencją ogłoszenia upadłości konsumenckiej będzie natomiast tzw. „nowy start”, czyli umorzenie całości lub części długów.

Upadłość konsumencka w 2015 r.

Prawo upadłościowe i naprawcze w swoich regulacjach umożliwia osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej ogłoszenie upadłości konsumenckiej w razie niewypłacalności. W 2015 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja wprowadzająca uproszczenie w upadłości konsumenckiej. Do ważnych zmian należy m.in. skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań konsumenta.

Leniency - szansa na złagodzenie kary za udział w kartelu

Skruszeni uczestnicy karteli mogą uniknąć surowej kary lub uzyskać jej obniżenie, jeśli pójdą na współpracę z UOKiK w ramach programu łagodzenia kar - tzw. leniency. Szef UOKiK zachęca do składania wniosków leniency przed 18 stycznia, gdy wchodzi w życie nowe prawo.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Zasady konkursów sms – wyrok sądu

Zasady konkursów sms stanowiły przedmiot prac Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Sędziowie stwierdzili, że nieprecyzyjne zasady takich konkursów stanowią praktykę niezgodną z prawem. Gwarancja udziału w konkursie sms nie może być traktowana równoznacznie z gwarancją otrzymania nagrody.

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

W związku ze zmianami w prawach konsumenta, które 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował specjalną stronę internetową prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Serwis pomoże przygotować się do zmian w prawach konsumenta.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Jasne zasady konkursu smsowego

Zasady konkursu smsowego powinny być – zgodnie z wyrokiem Sądu Ochrony Konsumentów i Konkurencji – jasne i precyzyjne. Wiadomości zachęcające do udziału w konkursie sms muszą jasno, rzetelnie i wyraźnie informować, kto jest jego organizatorem, jakie są jego zasady i z jakimi kosztami się wiąże.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Już za niecałe 3 miesiące wejdą w życie nowe przepisy o prawach konsumenta. Zmienią się przede wszystkim obowiązki przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Wprowadzone zostaną nowe regulaminy i wzory umów. Od grudnia 2014 r. konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość.

Szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta" - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Sejm uchwalił nowe zasady upadłości konsumenckiej

Sejm uchwalił nowelizację prawa upadłościowego i naprawczego oraz dwóch innych ustaw. Nowe regulacje mają przyznawać obywatelom w trudnej sytuacji możliwość szybkiego powrotu do pracy. Wiąże się to również z odzyskanie, zdolności kredytowej.

Moc odkurzaczy ograniczona przez UE

Od 1 września 2014 r. w całej UE nie można produkować odkurzaczy, których moc przekracza 1600 W. Urzędnicy w Brukseli nie wykluczają też wprowadzenia kolejnych ograniczeń dla mocy innego sprzętu, m.in. czajników elektrycznych, suszarek do włosów czy kosiarek.

Jak kupić podręczniki szkolne przez Internet?

Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2014/ 2015 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej przypominają o podstawowych zasadach, które mogą ułatwić dokonanie zakupu podręczników. Jak zatem tanio kupić podręczniki szkolne? Czy warto zamówić je przez Internet? Rząd proponuje inne rozwiązania – „Darmowy podręcznik” oraz „Wyprawkę szkolną”.

Ile kosztuje połączenie z infolinią?

Powszechnie dostępne środki komunikacji umożliwiają wybór dogodnej formy kontaktu, często pozwalającej zdecydowanie oszczędzić nasz czas. Jedną z takich opcji jest połączenie telefoniczne. Ale czy załatwiając sprawy przez telefon przypadkiem nie narazimy się na dodatkowe koszty? Ile powinno kosztować połączenie z infolinią?

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Nowe prawo antymonopolowe od 2015 r.

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, ze wejdzie w życie 18 stycznia 2015 r. Celem nowelizacji prawa antymonopolowego jest zwiększenie ochrony konsumentów oraz skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję.

REKLAMA