REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.

Jakie korzyści można zyskać zatrudniając telepracownika

Telepraca jest formą świadczenia pracy, którą można stosować do różnych grup zatrudnionych. Strony stosunku pracy, które zdecydują się na taką formę świadczenia pracy, mogą sporo zaoszczędzić. Pracodawca np. na czynszu za powierzchnię biurową, a pracownik na kosztach dojazdu do pracy.

Jak zatrudnić telepracownika

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, powinien określić zasady wykonywania pracy w tej formie. Reguły te powinny się znaleźć w regulaminie telepracy lub w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi.

Elastyczne formy zatrudniania pracowników

Flexicurity, czyli stosowanie elastycznych form organizacji i czasu pracy to odpowiedź na zapotrzebowanie współczesnego rynku pracy. Koncepcja ta umożliwia efektywne i świadome zarządzanie firmą, stanowi narzędzie walki z bezrobociem, może być także pomocna w czasie kryzysu.

REKLAMA

Elastyczne formy zatrudnienia

Umowa o pracę na czas nieokreślony może w pewnych przypadkach nie odpowiadać wymaganiom pracodawców, którzy borykają się z problemami organizacyjnymi, płynnością zleceń czy obniżoną potrzebą produktywności. Może ona także być zbyt kosztowna, dlatego coraz częściej firmy korzystają z elastycznych form zatrudnienia.

Telepracownikiem można zostać także w trakcie zatrudnienia

Wykonywanie przez pracownika pracy w formie telepracy może nastąpić zarówno przy zawierani umowy o pracę, jaki i już w trakcie zatrudnienia.

Korzyści z zatrudnienia telepracowników w firmie

Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?

Telepraca sposobem na kryzys

Pracodawcy w dobie kryzysu zastanawiają się jak racjonalnie obniżyć koszty funkcjonowania swoich firm. Czy zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest korzystne dla pracodawcy? Jakie skutki zatrudnienia jako telepracownika stoją po stronie zatrudnianego?

REKLAMA

Jakie obowiązki bhp ma pracodawca zatrudniający telepracownika?

Pracodawca zatrudniający telepracownika ma obowiązek zapewnić mu bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Chodzi tutaj przede wszystkim o ochronę życia i zdrowia telepracownika, ocenę ryzyka zawodowego oraz informowanie o zagrożeniu dla zdrowia i życia.

Zarządzanie kapitałem ludzkim w trudnych warunkach rynkowych

Spowolnienie gospodarcze skłoniło przedsiębiorstwa do weryfikacji prowadzonej polityki zarządzania kapitałem ludzkim. Aż 88 proc. firm, które KPMG objęło badaniem, zadeklarowało, że doprowadziło zarówno do krótkoterminowych dostosowań związanych z redukcją kosztów, jak i tych długoterminowych ukierunkowanych na podnoszenie efektywności i potencjału pracowników.

Jak można rozpocząć telepracę

Pracownik może stać się telepracownikiem albo przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Nie jest możliwe powierzenie wykonywania pracy w formie telepracy na podstawie wypowiedzenia zmieniającego.

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Praca zdalna – niezależność i swoboda czy nieustanny obowiązek?

Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.

Formy zatrudnienia Vademecum

Do tradycyjnej formy zatrudnienia należy stosunek pracy. Obecnie coraz większym zaufaniem i popularnością cieszą się nowe formy zatrudnienia, które nazywane są elastycznymi formami zatrudnienia.

Telepraca księgowego na urlopie macierzyńskim

Główna księgowa gminnej jednostki budżetowej jest w ciąży. Po przejściu na urlop macierzyński chciałaby pracować. Czy może wykonywać swoje obowiązki w formie telepracy – będąc jednocześnie na urlopie macierzyńskim? Księgi rachunkowe byłyby przez ten okres przechowywane w jej domu. Jaki jest dopuszczalny wymiar czasu pracy w tej formie zatrudnienia dla głównego księgowego jednostki budżetowej?

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracodawcy

Telepraca jest postrzegana jako forma zatrudnienia umożliwiająca pracownikom godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy. Czy z punktu widzenia pracodawcy ma ona równie atrakcyjny charakter?

Jedno biurko, kilka firm. Coworking sposobem na pracę zdalną

Coraz częściej zdalnie pracują graficy, trenerzy, dziennikarze, PR-owcy, konsultanci i handlowcy. Ta forma pracy ma jednak jedną, istotną wadę. Jest nią, paradoksalnie, największa zaleta telepracy, czyli praca w domu. Na dłuższą metę życie zawodowe wymieszane z prywatnym, brak kolegów i koleżanek z biura czy spędzanie całego dnia w jednym miejscu, potrafią skutecznie obniżyć motywację i wydajność. Zza oceanu przywędrował jednak pewien trend: coworking. Warto mu się bliżej przyjrzeć i zastanowić się, czy jest w stanie rozwiązać wiele problemów napotykanych podczas zatrudniania pracowników zdalnych.

O czym warto pamiętać zatrudniając telepracownika

Telepraca jest pracowniczą formą zatrudnienia. Oznacza to, że telepracownikowi, który świadczy pracę na odległość, przysługują takie same prawa jak pracownikom zatrudnionym na stałe w zakładzie pracy.

Czy pracownik może pracować częściowo w ramach zwykłej umowy o pracę, a częściowo jako telepracownik

Plusy i minusy pracy na odległość. Czy korzystają Państwo z telepracy w swojej firmie?

Telepraca - zasady zatrudniania

Kodeks pracy nie określa, jakie rodzaje pracy mogą być wykonywane w formie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?

Obowiązujące przepisy prawne nie pozwalają na rozpowszechnienie telepracy

Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających telepracowników liczne obowiązki. Zdaniem Pracodawców RP takie rozwiązanie z pewnością nie przyczynia się do rozwoju elastycznych form zatrudnienia oraz zmniejszenia kosztów po stronie przedsiębiorcy.

Czy zatrudnienie telepracownika jest korzystne dla pracodawcy?

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Pracownik wykonujący taką pracę i przekazujący jej wyniki pracodawcy jest telepracownikiem.

Elastyczne formy zatrudnienia nie dla kobiet

Jaki wpływ ma pracodawca na sposób pracy telepracownika?

Dla menedżerów przyzwyczajonych do tego że w każdej chwili widzą i kontrolują wszystkich swoich podwładnych, telepracownik to niepokojąca odmiana. Jaki wpływ ma zatem pracodawca i jego przedstawiciel na telepracownika i system jego pracy?

Telepraca

Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w warunkach określonych w zdaniu poprzednim i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Work-sharing i job-sharing – innowacja w zatrudnianiu

W literaturze prawa pracy postuluje się ustawowe uregulowanie instytucji work-sharingu i job-sharingu. Niewątpliwie regulacja taka byłaby pomocna, choć osiągnięcie celów ww. instytucji jest obecnie możliwe również na podstawie obowiązujących przepisów.

Telepraca - nietypowe uzgodnienia z pracodawcą

Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.

Jakie powinny być słuchawki dla call center

Wybór zestawów słuchawkowych do firmy powinien opierać się na analizie potrzeb zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Komplety, które nie posiadają blokad przed przekroczeniem granicznych progów dźwięku stanowią zagrożenie dla pracownika.

Kodeksowa ochrona telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę i przekazuje pracodawcy wyniki pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Należy podkreślić, że Kodeks pracy chroni telepracownika przed bezprawnym postępowaniem ze strony pracodawcy.

Od czego zależy zakres kontroli telepracownika?

Jak wiemy telepracownik wykonuje swoją pracę poza siedzibą firmy, w związku z czym pracodawca i pracownik mogą w odrębnej umowie określić sposób i formę kontroli wykonywania pracy.

Elementy umowy o telepracę oraz informacje o warunkach zatrudnienia

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia.

Zalety i wady telepracy po stronie pracodawcy

Należy podkreślić, że telepraca jest korzystna nie tylko dla pracodawców czy pracowników, ma także inne zalety takie jak; zmniejszenie ilości wypadków drogowych czy zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.

Zalety i wady telepracy po stronie pracownika

Telepraca jest formą zatrudnienia, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w celu wykonywania obowiązków pracowniczych poza siedzibą firmy.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec telepracownika?

Przepisy Kodeksu pracy zawierają katalog obowiązków jakie ciążą na pracodawcy wobec telepracownika.

Co to jest i na czym polega telepraca?

Zgodnie z art. 675 § 1 Kodeksu pracy telepraca jest pracą, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu telepracownika

Jednym ze sposobów obniżenia kosztów zatrudnienia przez pracodawców jest możliwość stosowania telepracy. Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawca ma mniejsze obowiązki w zakresie bhp niż w przypadku zwykłych pracowników. Nie musi bowiem zapewniać pracownikom odpowiednich pomieszczeń pracy. Jednak zatrudnianie telepracowników wiąże się dla pracodawcy z licznymi obowiązkami.

Praca w formie telepracy nie jest pożądana

Tylko 11,2 proc. pracowników chciałoby być zatrudnionych w formie telepracy. Uznają ją za mniej bezpieczną, wiążącą się z umową na zlecenie czy o dzieło; nie chcą też tracić kontaktów z kolegami - wynika z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Wpływ organizacji związkowej na charakter telepracy w zakładzie pracy (art. 67(6))

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

Równe traktowanie telepracownika (art. 67(15))

Pomimo odrębności zarówno dotyczących sposobu świadczenia pracy, jak i miejsca jej wykonywania pracownikowi świadczącemu pracę w formie telepracy przysługują - tak jak pozostałym pracownikom - wszystkie prawa wynikające ze stosunku pracy, na przykład prawo do urlopu wypoczynkowego.

Kontrolowanie telepracownika (art. 67(14))

Tak jak w przypadku wszystkich pracowników, tak i w odniesieniu do telepracowników pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie przez nich pracy. Kontrola ta, dotyczy nie tylko rezultatów pracy, ale także sposobu jej wykonywania.

Dodatkowe postanowienia umowne w przypadku telepracy (art. 67(11))

W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające obowiązki wszystkich pracowników. Analogicznie określając obowiązki pracodawcy względem telepracownika należy stosować odpowiednio przepisy prawa pracy odnoszące się do wszystkich pracodawców.

Czym jest telepraca i kim jest telepracownik? (art. 67(5))

Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Takie wykonywanie obowiązków służbowych będzie się nazywać telepracą.

Zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy (art. 67(8))

W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.

Telepraca – dlaczego warto zatrudniać na odległość?

Telepraca jest jednym ze sposobów na zmniejszenie bezrobocia i efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Główną zaletą wynikającą z udostępnienia pracownikom możliwości pracy na odległość są oszczędności wynikające z ograniczenia wydatków na bieżące funkcjonowanie biura. Ocenia się, że zmniejszenie wydatków z tego tytułu może wygenerować oszczędności rzędu 30-40 proc.

Kiedy można posłużyć się sms-em?

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że korespondencja wewnątrz firmy najczęściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej. Jednak w pewnych sytuacjach wysyłamy też sms-y.

Prawa i obowiązki pracodawcy względem telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną) i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem tychże środków komunikacji.

Telepraca – wizerunek pracownika

Pracujesz w domu, więc masz poczucie, że jesteś bardziej anonimową osobą niż koledzy i koleżanki z pracy, którzy spotykają się osobiście z klientami. Jeśli tak myślisz to jesteś w błędzie.

PFRON nie uruchomił programu wspierającego niepełnosprawnych

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie uruchomił w bieżącym roku programu pod nazwą „Telepraca oraz inne elastyczne formy zatrudniania osób niepełnosprawnych”.

Czym jest praca świadczona w formie telepracy?

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

REKLAMA