REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować?

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, awaria hamulców, poślizg na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia... jak wtedy zapanować nad samochodem?

Niebezpieczny pasażer: jak go okiełznać?

Pasażer to jeden z najniebezpieczniejszych "elementów" samochodu. Jak poradzić sobie z pasażerami w samochodzie w czasie jazdy?

Michael Schumacher czy Jaś Fasola: jakim jesteś kierowcą?

Gdyby wszyscy kierowcy potrafili z boku spojrzeć na swoją wiedzę i umiejętności prowadzenia pojazdów, prawdopodobnie nie doszłoby do około 90% wypadków, jakie dziś wydarzają się na drogach. Można więc powiedzieć że obiektywna ocena swoich umiejętności kierowcy ma wartość życia swojego i innych.

Jazda w deszczu: Jak pokonywać kałuże?

Przejeżdżający z dużą prędkością przez kałużę samochód to widok, który często można zobaczyć na naszych drogach i ulicach, szczególnie po gwałtownych wiosennych burzach. Wylatujące spod kół efektowne pióropusze wody zalewają wszystko i wszystkich dookoła. Pamiętajmy jednak, że pokonywanie kałuż w ten sposób może się bardzo źle skończyć, nie tylko dla pieszych stojących przy drode.

REKLAMA

Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Często jest to obciążenie znaczne, z którym trzeba się liczyć.

Jaka jest zalecana technika jazdy podczas dni słonecznych?

Jazda w dni słoneczne tylko teoretycznie należy do przyjemnych. Silne nasłonecznienie, refleksy słoneczne pochodzące z szyb mijanych samochodów i okiem przydrożnych budynków, nisko stojące słońce itp. mogą bardzo utrudniać jazdę i powodować nadmierne zmęczenie kierowcy.

Jak przewozić ciężkie łodzie na przyczepach?

Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. Na poziom trudności jazdy wpływają czynniki takie jak masa łodzi z wózkiem i moc silnika pojazdu holującego.

Czy wiesz jak być dobrym kierowcą?

Oto siedem podstawowych zasad którymi kierować powinien się każdy kierowca.

REKLAMA

Jak samochodem wyciągać po pochylni łódkę z wody, gdy nie ma slipu ani dźwigu?

Dziś niemal wszystkie mariny w ośrodkach żeglarskich są wyposażone w slipy lub dźwigi, umożliwiające łatwe wodowanie lub wyciąganie łódek z wody. Czasem jednak trzeba wrócić do metod tradycyjnych, np. gdy zostanie zerwana linia energetyczna, dostarczająca prąd do silników slipu.

Jak wykorzystywać ruch innych pojazdów dla bezpieczniejszej jazdy?

Jednym z najwyższych stopni wtajemniczenia w rzemiosło szoferskie jest umiejętność wykorzystywania ruchu innych pojazdów do podniesienia bezpieczeństwa jazdy.

Jak zawracać na wąskich drogach, biegnących nasypami lub zboczami górskimi?

Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.

Jak wyprzedzać lub omijać inne pojazdy na wąskich drogach jednopasmowych?

Jazda wąskimi, często krętymi drogami, należy do zadań trudnych. Trudne są wszystkie manewry na nich wykonywane. Najtrudniejsze z nich to wyprzedzanie i omijanie.

Kierunkowskazy: jak ich bezpiecznie używać?

Wielu polskich kierowców nie wie, jak używać kierunkowskazów. W efekcie popełnia błędy zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Jak wybrać odpowiednią porę dnia do jazdy w długiej trasie?

Wybór właściwej pory do rozpoczęcia podróży jest jednym z najważniejszych zadań, stojących przed kierowcą. Powinien on wziąć przy tym pod uwagę wiele różnych ważnych czynników. Jednym z najważniejszych są jego predyspozycje i umiejętności, poparte doświadczeniem.

Jak jechać, aby uniknąć wyczerpania fizycznego i psychicznego?

Jazda samochodem jest zajęciem stresogennym. Stres jest jedną z przyczyn zmęczenia i zdenerwowania, a te w prostej linii prowadzą do popełniania błędów i podejmowania niewłaściwych decyzji. Niektóre z nich mogą mieć tragiczne skutki.

Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Wbrew pozorom wybór miejsca na postój samochodu poza utartymi drogami i zagospodarowanymi miejscami nie jest sprawą prostą. Składa się na to wiele różnych aspektów i czynników.

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Jak podjeżdżać z przyczepą drogami nieutwardzonymi pod bardzo strome wzniesienia i jak z nich zjeżdżać?

Jazda z ciężką przyczepą po stromych zboczach drogami gruntowymi lub bezdrożami jest bardzo trudna i ryzykowna. Toteż należy jej unikać, jeżeli jest to tylko możliwe.

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Co się stanie, gdy wjedziesz w teren "płaszczakiem"?

"Płaszczak" - tak zwykłe auta z niskim zawieszeniem określają offroadowcy. Jest ku temu powód: wjechanie takim autem w teren może skończyć się uszkodzeniami. Dlatego zjeżdżanie z dróg o nawierzchni twardej lub utwardzonej należy traktować jako ostateczność.

Co zrobić przy samochodzie po zakończeniu jazdy w terenie?

Po wyjechaniu na drogę utwardzoną należy wykonać przynajmniej pobieżny test sprawności pojazdu oraz usunąć niektóre typowe i łatwe do usunięcia niedomagania i usterki.

Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Obecnie w Polsce budowie lub przebudowie podlega około 1450 km dróg. Przejazd przez strefę robót drogowych wymaga od kierowców wzmożonej uwagi i szczególnych umiejętności. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, w jaki sposób bezpiecznie jeździć po remontowanych drogach.

Jak powinna wyglądać jazda drogami gruntowymi w trudnych warunkach atmosferycznych?

Do trudnych warunków atmosferycznych, spotykanych na drogach zalicza się przede wszystkim mgły i śnieżyce, ulewy i gradobicie. Są one uciążliwe nawet podczas jazdy normalnymi drogami, za to na drogach terenowych, gruntowych i na bezdrożach mogą być skrajnie niebezpieczne.

Jaką odległość należy zachować od poprzedzającego pojazdu?

Jaka odległość od poprzedzającego nas samochodu jest bezpieczna w razie jego nagłego zahamowania? Odległość bezpieczna to taka, która pozwala nam zareagować na nagłe zachowanie kierowcy w poprzedzającym nas aucie i jednocześnie nie jest zbyt duża żeby nie spowalniać ruchu.

Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Pokonywanie długich tras, czyli liczących od 300 do 1000 km i więcej w ciągu dnia nie musi być męczące i nużące. Trzeba jedynie dopasować harmonogram podróży do naturalnego rytmu organizmu kierowcy.

Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

Jazda po bezdrożach i drogach polnych jest najczęściej znakomitym sprawdzianem umiejętności kierowcy i możliwości kierowanego przezeń pojazdu.

Jak przejeżdżać przez płytkie potoki i rozlewiska?

Podczas jazdy w terenie, poza drogami utwardzonymi, zachodzi czasem konieczność przejechania przez płytkie rozlewiska, większe kałuże lub strumyki albo potoki, przepływające w poprzek drogi. Można to zrobić, stosując się do poniższych zasad.

Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

Podczas jazdy poza drogami o nawierzchni utwardzonej może się zdarzyć niemal wszystko. Bardzo łatwo o zakopanie się w piasku lub w błocie, albo o zjechanie z drogi na niżej położone pola. Zazwyczaj kontynuowanie jazdy bez pomocy z zewnątrz jest niemożliwe.

Jak podjechać pod strome wzniesienia i z nich zjechać drogami nieutwardzonymi?

W jeździe terenowej pojazdami do tego niedostosowanymi należy kierować się daleko posuniętą ostrożnością i przezornością. Dotyczy to zwłaszcza miejsc trudnych do pokonania, takich jak strome zbocza.

Technika jazdy samochodem z napędem na przód, na tył oraz 4x4

Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Dlaczego? Jakie są wady i zalety różnych układów napędowych oraz jakie mamy róznice w prowadzeniu aut? Na te pytania odpowiemy poniżej.

Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Bezpieczne pokonywanie zakrętów, szczególnie zimą wymaga poznania technik pokonywania zakrętów. Technika ta samochodem z napędem na przód wygląda inaczej niż samochodem z napędem na koła tylne. Warto poćwiczyć wchodzenie w zakręt aby jeździć bezpieczniej.

Jak jeździć dieslem?

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Jak się ratować w awaryjnych sytuacjach?

W ruchu drogowym istnieje wiele niebezpiecznych sytuacji. Trudno przewidzieć wszystkie. Niektóre z nich są typowe, dzięki czemu można się przygotować wcześniej do przedsięwzięcia odpowiednich kroków, aby się uratować z opresji.

Jak jechać w śnieżycy?

Jazda podczas śnieżycy jest tak niesłychanie trudna, że decydować się na nią mogą jedynie doświadczeni kierowcy i to w sytuacji, gdy nie jest możliwe oczekiwanie, aż opad się zakończy. Jest trudniejsza, niż podczas mgły.

Jak jechać w czasie ulewy?

Jazda podczas deszczu nie należy do łatwych. Ale o wiele trudniejsza jest jazda w trakcie ulewy, gdy widoczność spada do kilkudziesięciu metrów i wycieraczki nie nadążają z oczyszczaniem szyby z wody.

Jak jechać przy silnym wietrze?

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Technika prowadzenia auta przy silnym wietrze

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Dziurawa jezdnia: zmora polskiego kierowcy. Jak sobie radzić na dziurawych nawierzchniach?

Wiele dróg znajduje się w fatalnym stanie technicznym i jazda nimi do przyjemnych nie należy. Zwykle kierowca nie ma większego wyboru i musi taką drogą przejechać. Oto kilka rad, jak to zrobić w miarę bezpiecznie dla siebie i pojazdu.

Jak walczyć ze snem podczas jazdy?

Sen za kierownicą jest jednym z największych i najbardziej podstępnych wrogów każdego bez wyjątku kierowcy. Może przyjść nagle, niespodziewanie, często wyłączając tylko częściowo świadomość kierowcy, który cały czas jest przekonany, że w pełni panuje nad swoim pojazdem.

Jak bezpiecznie przejeżdżać przez małe miejscowości?

Jazda przez wioski, zarówno leżące przy drogach przelotowych o dużym natężeniu ruchu, jak i przy bocznych, po których przejeżdżą zaledwie kilka pojazdów w ciągu godziny, nie należy do przyjemnych i bezpiecznych. Przyczyn jest wiele.

Jak unikać zakorkowanych tras?

Każdy kierowca ma swoje ulubione trasy i trasy, których stara się unikać. Ma to związek zarówno z jakością drogi, jej lepszą nawierzchnią, większą szerokością i z wieloma innymi, często irracjonalnymi powodami. Ponieważ liczni kierowcy mają podobne preferencje, niektóre drogi są obciążone do maksimum, podczas gdy inne, wiodące w tym samym kierunku, świecą pustkami.

Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Prawie każdy doświadczony kierowca na pytanie „Co to jest prędkość ekonomiczna” odpowie, że jest to taka prędkość, przy której pojazd zużywa najmniej paliwa, co oznacza że w przypadku silników czterosuwowych odpowiada ona mniej więcej obrotom wału korbowego równym lub minimalnie mniejszym od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pogląd błędny.

Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Oto dziesięć żelaznych zasad, obowiązujących każdego bez wyjątku kierowcę na drodze.

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

Jak włączać się do ruchu?

Włączenie się do ruchu polega najogólniej na znalezieniu dla siebie miejsca wśród innych pojazdów, które już poruszają się po drodze. Tak więc będzie to zarówno zainicjowanie jazdy po postoju przy krawędzi drogi lub na poboczu, jak i wyjazd z parkingu, posesji, stacji paliw itp.

Jak jechać drogą wielopasmową?

Drogi wielopasmowe zostały stworzone po to, aby ułatwić jazdę i umożliwić pokonanie danej trasy większej liczbie pojazdów w tym samym czasie. Ich przepustowość nie zawsze jest w pełni wykorzystana.

Jak skręcać z drogi podporządkowanej w główną dwujezdniową?

Wyjechanie z wąskiej drogi podporządkowanej i skręt w lewo w drogę główną dwujezdniową, często z jezdniami, rozdzielonymi pasami zieleni lub wydzielonym torowiskiem tramwajowym, nie jest manewrem prostym.

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

REKLAMA