REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Taksa notarialna, Nieruchomość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Orientacja w kwestii opodatkowania przychodu lub dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przysparza podatnikom problemów. W zależności od tego kiedy została nabyta lub wybudowana nieruchomość istnieją różne tryby obliczania podatku, jak również różne sposoby unikania płacenia PIT od takiej transakcji. Zawsze jednak po upływie 5 lat od końca roku w którym nabyliśmy lub wybudowaliśmy nieruchomość jej sprzedaż jest wolna od PIT.

Jak zabezpieczyć swoje prawa w umowie z deweloperem?

Gdy znajdziemy inwestycję w trakcie realizacji i chcemy w niej kupić mieszkanie, warto dobrze przeanalizować umowę z deweloperem. Musimy też pamiętać, że aby najlepiej się zabezpieczyć warto zawrzeć umowę w formie aktu notarialnego i dokonać wpisu roszczeń do księgi wieczystej dla zabudowywanej nieruchomości.

Co zawiera umowa o wybudowanie lokalu mieszkalnego

Do powstania spółdzielczego prawa do lokalu potrzebne są dwie umowy. Do tych umów należą – umowa, na mocy której następuje stworzenie lokalu oraz umowa, na podstawie której powstają na lokalu prawa – które nabywa spółdzielca.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na użytkowanie?

Aby móc przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie dołącza się istotne informacje na temat danych technicznych tj. powierzchnia całkowita, zabudowy, użytkowa.

REKLAMA

Czy należy zgłosić zamiar zmiany sposobu użytkowania?

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Istotne jest to, aby w zgłoszeniu zamieścić informację o dotychczasowym sposobie użytkowania obiektu budowlanego.

Jakie postanowienia powinny zostać zawarte w umowie użyczenia lokalu mieszkalnego?

Na mocy umowy użyczenia – użyczający zobowiązuje się bezpłatnie użyczyć biorącemu - przez czas oznaczony lub nieoznaczony – przedmiot użyczenia (czyli każdą rzecz oznaczoną co do tożsamości albo co do gatunku nadająca się do używania).

Jakie elementy powinno zawierać oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości?

Oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości powinno zawierać istotne elementy niezbędne do prawidłowego dokonania tejże czynności. Sam fakt zrzeczenia się ograniczonego prawa rzeczowego tzn. użytkowania nieruchomości – oznacza wyzbycie się dokonania tejże czynności przez osobę do tego uprawnioną. Na skutek zrzeczenia się użytkowania nieruchomości – prawo to wygasa.

Zawieranie umów w obrocie nieruchomościami przez pełnomocnika

Pełnomocnictwo oznacza umocowanie do działania w cudzym imieniu oraz na jego rzecz. Istnieją różne rodzaje pełnomocnictw tj. pełnomocnictwo ogólne – upoważnienie do dokonywania wszystkich czynności prawnych; pełnomocnictwo szczegółowe – upoważnienie do określonych działań oraz pełnomocnictwo rodzajowe – upoważnienie do pewnych określonych czynności.

REKLAMA

Czy kierownik budowy musi zgłosić oświadczenie o zakończeniu inwestycji?

Kierownik budowy nadzorujący nad całym przebiegiem procesu budowlanego jest obowiązany do złożenia oświadczenia właściwemu organowi o zakończeniu inwestycji. Jednakże do oświadczenia musi on dołączyć zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.

W jakim celu sporządza się oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane?

Przed rozpoczęciem prac budowlanych, aby uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych – należy złożyć liczne wymagane do tego dokumenty. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest jednym z niezbędnym elementów do tego by uzyskać pozwolenie na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych.

Warunki konieczne do uzyskania pozwolenia na budowę

Jeżeli złożony wniosek przez inwestora o pozwolenie na budowę zawiera wszystkie dokumenty tj. projekt budowlany, decyzje, pozwolenia, uzgodnienia wymagane przepisami szczegółowymi oraz spełnia on wymagania określone przez przepisy prawa budowlanego – inwestor uzyska zarówno potwierdzenie projektu budowlanego, jaki i uzyska pozwolenia na budowę.

Niezbędne informacje przy sprzedaży nieruchomości

Właściciel, który zamierza sprzedać nieruchomość musi liczyć się z kosztami związanymi z jej sprzedażą. Do kosztów sprzedaży nieruchomości należą: koszty związane z pośrednictwem, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz dochodowy, koszty sporządzenia aktu notarialnego, wpis do księgi wieczystej, inne dodatkowe opłaty.

Kto może kierować budową?

Pracami budowlanymi mogą kierować osoby posiadające właściwe uprawnienia budowlane. Na inwestorze spoczywa obowiązek pozyskania od kierownika budowy stosownego oświadczenia o przyjęciu przez niego obowiązków kierowania nad całym procesem budowlanym.

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości

Jesteś posiadaczem nieruchomości od 30 lat na podstawie pisemnej umowy z właścicielem nieruchomości – bez zachowania wymaganej formy szczególnej aktu notarialnego. Czy na tej podstawie możesz złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

Jak prawidłowo sporządzić umowę przedwstępną sprzedaży prawa do nieruchomości?

Ważność istnienia umowy przedwstępnej zależy przede wszystkim od określenia kluczowych postanowień umowy przyrzeczonej, jak i terminu jej zawarcia. W obrocie nieruchomościami umowa przedwstępna spełnia istotną funkcję, gdyż na jej podstawie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości – umowy przyrzeczonej.

Czy umowa o zniesienie współwłasności powinna zostać sporządzona przed notariuszem?

Każdy ze współwłaścicieli ma prawo żądać zniesienia współwłasności. Jeżeli pomiędzy współwłaścicielami istnieje zgoda, co do zniesienia współwłasności nieruchomości – można dokonać tę czynność poprzez zwarcie umowy. Umowa ta może być zawarta w dowolnej formie, jednakże istnieje wyjątek – jeżeli przedmiotem zniesienia współwłasności jest nieruchomość. W tym przypadku należy zachować formę aktu notarialnego.

W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

Jeżeli osoba prawna posiada siedzibę za granicą, zaś dokonuje czynności prawnej w zakresie swojego przedsiębiorstwa to zdolność jej podlega prawu państwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Fakt nabycia nieruchomości oznacza nabycie prawa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego.

Na co należy zwrócić uwagę zawierając umowę o dokonanie wyceny nieruchomości

Umowa o dokonanie wyceny nieruchomości jest uregulowana w przepisach Kodeksu Cywilnego. Zarówno umowa o dokonanie wyceny nieruchomości, jak i sporządzenie operatu szacunkowego stanowi szczególny rodzaj umowy o dzieło.

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o wykonanie operatu szacunkowego

W celu podjęcia dalszej współpracy osoba zamawiająca z rzeczoznawcą majątkowym może podpisać umowę o wykonanie aktualizacji operatu szacunkowego. Aktualizacja wyceny oznacza wykonywanie czynności rzeczoznawcy majątkowego w stosunku do operatu szacunkowego – przez tego samego rzeczoznawcę.

Jak należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą fizyczną?

Osobę fizyczną można uznać za cudzoziemca, jeżeli nie posiada ona polskiego obywatelstwa. Fakt nabycia nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które zostaje wydane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej.

Kluczowe postanowienia umowy deweloperskiej

Umowa deweloperska ma charakter umowy zobowiązującej. Oznacza to, iż właściciel gruntu podpisując umowę z osobą trzecią zobowiązuje się do wybudowania na tymże gruncie budynku mieszkalnego – a po zakończeniu budowy – do dokonania przeniesienia własności lokalu na rzecz strony umowy.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na rozbiórkę

Sporządzenie samego wniosku o pozwolenie na rozbiórkę jest stosunkowo proste. Jednakże w przypadku rozbiórki czasochłonne jest zdobycie licznych dokumentów, które wnioskodawca musi dołączyć do wniosku.

Kiedy można rozpocząć prace budowlane

Przed rozpoczęciem prac budowlanych należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę. W tym celu należy wypełnić wniosek o pozwolenie na prace budowlane, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Reguła ta dotyczy zarówno budowy, jak i rozbudowy, rozbiórki, nadbudowy, odbudowy budynków.

Czy należy dokonać zgłoszenia budowy obiektu - niewymagającego pozwolenia na budowę

W celu rozpoczęcia budowy obiektu – niewymagającego pozwolenia na budowę – należy dokonać zgłoszenia przed planowanym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Do robót budowlanych można przystąpić – w terminie 30 dni – jeżeli od momentu doręczenia zgłoszenia organ właściwy nie sprzeciwi się zezwoleniu na budowę, jednakże nie później niż po upływie 2 lat.

Czy inwestor powinien zawiadomić właściwy organ o zmianach uczestników procesu budowlanego

Jeżeli inwestor zamierza dokonać zmian w uczestnikach procesu budowlanego musi bezzwłocznie powiadomić o tymże fakcie właściwy organ. W tym celu musi on sporządzić zawiadomienie o zmianach uczestników procesu budowlanego, które musi złożyć do Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Czy inwestor powinien sporządzić zawiadomienie o rozpoczęciu inwestycji

Inwestor po uzyskaniu pozwolenia na budowę musi w ciągu dwóch lat przystąpić do realizacji robót budowlanych. W tym celu musi on zawiadomić, co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem inwestycji właściwy organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością budowy z projektem.

Czy inwestor jest obowiązany zgłosić zakończenie robót budowlanych

Inwestor ma obowiązek zawiadomić właściwy organ o zakończeniu procesu budowlanego, na co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz zamiarze użytkowania należy dołączyć dane techniczne obiektu budowlanego.

Czy umowa najmu lokalu musi zostać sporządzona na piśmie?

Zarówno umowa ustna, jak i pisemna jest wiążąca. Jednakże forma pisemna ze względów dowodowych jest bezpieczniejsza. Sporządzając umowę najmu nie musisz w niej określać wszystkich szczegółów, ponieważ większość regulacji znajduje się w Kodeksie cywilnym.

Czy nieruchomości mogą być przedmiotem umowy darowizny – wzór umowy

Podstawową cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. W ramach umowy darowizny darczyńca kosztem swojego majątku dokonuje bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego.

Scalanie gruntów

Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Jeżeli jesteś użytkownikiem wieczystym gruntu, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, możesz ubiegać się o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Zwolnienia od podatku od nieruchomości

Zwolnienia od podatku od nieruchomości reguluje art. 7 ust.1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Jak odzyskać lokal przy pomocy komornika

Zawarcie umowy najmu okazjonalnego daje właścicielom mieszkań możliwość zwrócenia się do komornika o eksmisję uciążliwych lokatorów bez konieczności uzyskania wyroku eksmisyjnego.

Zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami

Regulacje prawne dotyczące gospodarowania nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, oraz podmiotów prywatnych znajdują się w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Kiedy zapłacimy podatek od nieruchomości

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Kiedy darowizna wchodzi do majątku wspólnego małżonków?

Przedmiot darowizny wchodzi do majątku odrębnego małżonka, chyba że darczyńca inaczej postanowił. Darczyńca musi zaznaczyć, że przedmiot darowizny wejdzie w skład majątku wspólnego małżonków.

Bez kary za brak zameldowania

Od 2014 r. zniesiony zostanie obowiązek meldunkowy. Niedługo zniknie także sankcja za brak meldunku. To główne zmiany ustawy o ewidencji ludności.

Jaka umowa na roboty budowlane?

Decydując się na budowę domu, inwestor oprócz uzyskania pozwolenia na budowę oraz posiadania projektu budowlanego powinien zadbać o wybór odpowiedniej ekipy budowlanej i podpisać z nią najkorzystniejszą umowę. Może to być umowa o dzieło lub umowa o roboty budowlane.

Ile trzeba zapłacić za wycięcie drzewa

Właściciel, który chce usunąć drzewa lub krzewy ze swojej nieruchomości musi uzyskać zezwolenie od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Dodatkowo powinien uiścić opłatę, której wysokość jest uzależniona od rodzaju drzewa i obwodu pnia.

Jak odrolnić działkę pod budowę domu?

Zanim zbudujemy na działce przeznaczonej na cele rolne dom, musimy zwrócić się z wnioskiem do starostwa powiatowego o jej odrolnienie. Należy to uczynić przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Nabycie nieruchomości bez zgody współmałżonka

Do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, potrzebna jest zgoda współmałżonka. Zasada ta ma jednak pewne ograniczenia.

Kto jest odpowiedzialny za odśnieżanie chodników?

Obfite opady śniegu są utrudnieniem nie tylko dla kierowców, ale również dla przechodniów, którzy nie mogą przedostać się przez zaspy śnieżne zalegające na chodnikach. Kto jest więc odpowiedzialny za ich odśnieżanie? W świetle obowiązujących przepisów powinni się tym zająć właściciele nieruchomości, zarządcy budynków oraz gmina.

Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów zniosła bariery, które do tej pory uniemożliwiały właścicielom kamienic korzystanie z pomocy państwa w zakresie pozyskiwania premii kompensacyjnych.

Kiedy nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej?

Ustawa o gospodarce nieruchomościami przewiduje, że zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości odbywa się w trybie przetargowym. Bezprzetargowe zbywanie nieruchomości ma charakter wyjątkowy. Sprawdź, w jakich sytuacjach może mieć to miejsce.

Czym jest kataster nieruchomości?

Kataster nieruchomości to inaczej jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach lokalach, ich właścicielach. Ewidencje zakłada się i prowadzi w systemie informatycznym, którego podstawę stanowi komputerowa baza danych, obejmuje ona całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej

Księga wieczysta jest dokumentem, w którym znajdziemy wiele istotnych informacji dotyczących interesującej nas nieruchomości (np. ograniczone prawa rzeczowe obciążające nieruchomość). Z jakich działów składa się księga wieczysta?

Czym jest wykaz nieruchomości?

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę to informacja sporządzona i podana do publicznej wiadomości przez właściwy organ. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także na stronach internetowych właściwego urzędu.

Zbycie nieruchomości jeżeli toczy się postępowanie administracyjne

Zbycie nieruchomości nie może nastąpić, jeżeli toczy się postępowanie administracyjne dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Zapis ten podkreśla w sposób jednoznaczny i dorozumiany, że sprzedaż nieruchomości nie jest możliwa, jeżeli toczy się jakiekolwiek postępowanie administracyjne mające na celu ocenę legalności aktów administracyjnych (decyzji lub innych rozstrzygnięć administracyjnych) zawierających orzeczenie o nabyciu (lub potwierdzających nabycie) nieruchomości przez Skarb Państwa.

Zbywanie nieruchomości osobom fizycznym i prawnym - pierwszeństwo

W przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym lub prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu przysługuje tym, którzy spełniają określone warunki. Jakie warunki trzeba spełniać? Czym jest wykaz nieruchomości?

Kiedy użytkowanie wieczyste nieruchomości wygasa

Prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej wygasa z dniem, w którym decyzja o wywłaszczeniu tego prawa stała się ostateczna, jeżeli prawo użytkowania wieczystego było ustanowione na nieruchomości gruntowej stanowiącej własność osoby, na rzecz której nastąpiło wywłaszczenie. W razie wygaśnięcia użytkowania wieczystego, wygasają również ustanowione na nim obciążenia. Wygasają zatem ograniczone prawa rzeczowe (użytkowanie, służebności, hipoteka) oraz prawo najmu i dzierżawy, a także prawa i roszczenia osobiste ujawnione w księdze wieczystej.

REKLAMA