REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W ostatnich latach obserwujemy znaczący spadek liczby maturzystów decydujących się na kontynuowanie edukacji na poziomie wyższym. Trend ten, zauważalny w wielu krajach, w tym w Polsce, jest wynikiem kilku kluczowych czynników.
Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.
Trzeba stawiać na jakość kształcenia, koniec z patologią produkcji dyplomów, mówił Szef MNiSW Dariusz Wieczorek. Trwają prekonsultacje zmian w szkolnictwie wyższym. Celem ewolucja szkolnictwa wyższego, remonty i budowy akademików oraz mieszkania dla absolwentów. Mówi się także o łączeniu uczelni i tworzeniu organizmów z większym potencjałem.
W dniu 27 marca 2024 r. Komisja przyjęła pakiet propozycji, rekomendacji i rozwiązań prawnych (trzy inicjatywy) dla europejskiego sektora szkolnictwa wyższego w celu utworzenia dyplomu europejskiego. Dobrowolny dyplom europejski miałby przynieść korzyści studentom i wyższym uczelniom. Pomógłby zaspokoić popyt na rynku pracy i poprawić atrakcyjność absolwentów dla przyszłych pracodawców, a jednocześnie przyciągnąłby studentów z całego świata i zwiększył konkurencyjność Europy.
REKLAMA
Podwyżki dla członków Rady Doskonałości Naukowej, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz innych gremiów działających w systemie szkolnictwa wyższego przewiduje nowe rozporządzenie ministra nauki. Członkowie tych organów będą zarabiać o co najmniej 25% więcej niż obecnie; niektórzy z nich dostaną podwyżki sięgające prawie 30%. Rząd rozpoczął prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia. Ile będą zarabiać naukowcy zasiadający w tych organach?
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraca pod nadzór Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pojawił się w tej sprawie projekt ustawy z 9 stycznia 2024 roku. Aktualnie trwają prace.
W dniu 2 października 2023 r. większość szkół wyższych w Polsce rozpoczyna nowy rok akademicki 2023/24. W tym roku ponad 1,2 mln studentów będzie uczyć się na ponad 350 uczelniach. MEiN planuje m.in. zasilić dodatkowymi środkami subwencję dla uczelni, rozwijać Branżowe Centra Umiejętności i dążyć do umiędzynarodowienia polskiej nauki.
Już w tym tygodniu zostanie uruchomiona nowa, kompleksowa wyszukiwarka studiów wyższych na nowym portalu MEiN edukacja.gov.pl. Taką informację przekazał 5 września 2023 r. w Lublinie zastępca dyrektora Centrum Transformacji Cyfrowej MEiN Łukasz Wawer.
REKLAMA
REKLAMA