REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W dniu 4 lutego 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu orzekł w wyroku, że prawo UE nie sprzeciwia się (pod pewnymi warunkami), by beneficjenci ochrony międzynarodowej (w tym uchodźcy, azylanci) mieli obowiązek zdania egzaminu z integracji społecznej. Ale zdaniem TSUE niezdanie takiego egzaminu nie może być karane w sposób systemowy. Grzywnę można nałożyć jedynie w wyjątkowych przypadkach, takich jak przypadki świadczące o udowodnionym i uporczywym braku woli integracji.
Nadanie statusu uchodźcy w państwie członkowskim UE nie pozwala na dokonanie ekstradycji takiego uchodźcy do jego państwa pochodzenia. Dopóki organ, który nadał ten status, nie zniesie go lub go nie cofnie, nie można dokonać ekstradycji tego uchodźcy, niezależnie od powodów leżących u podstaw wniosku o ekstradycję. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 18 czerwca 2024 r. - w sprawie C-352/22 (Generalstaatsanwaltschaft Hamm) dotyczącej wniosku o ekstradycję uchodźcy pochodzenia kurdyjskiego do Turcji, podejrzanego o morderstwo.
W dniu 18 czerwca 2024 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie skutków decyzji o nadaniu statusu uchodźcy - sprawa o sygnaturze C-753/22 przeciw Bundesrepublik Deutschland.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA