REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Starosta, Nieruchomość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

Jeżeli osoba prawna posiada siedzibę za granicą, zaś dokonuje czynności prawnej w zakresie swojego przedsiębiorstwa to zdolność jej podlega prawu państwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Fakt nabycia nieruchomości oznacza nabycie prawa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego.

Na co należy zwrócić uwagę zawierając umowę o dokonanie wyceny nieruchomości

Umowa o dokonanie wyceny nieruchomości jest uregulowana w przepisach Kodeksu Cywilnego. Zarówno umowa o dokonanie wyceny nieruchomości, jak i sporządzenie operatu szacunkowego stanowi szczególny rodzaj umowy o dzieło.

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o wykonanie operatu szacunkowego

W celu podjęcia dalszej współpracy osoba zamawiająca z rzeczoznawcą majątkowym może podpisać umowę o wykonanie aktualizacji operatu szacunkowego. Aktualizacja wyceny oznacza wykonywanie czynności rzeczoznawcy majątkowego w stosunku do operatu szacunkowego – przez tego samego rzeczoznawcę.

Jak należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą fizyczną?

Osobę fizyczną można uznać za cudzoziemca, jeżeli nie posiada ona polskiego obywatelstwa. Fakt nabycia nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które zostaje wydane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej.

REKLAMA

Kluczowe postanowienia umowy deweloperskiej

Umowa deweloperska ma charakter umowy zobowiązującej. Oznacza to, iż właściciel gruntu podpisując umowę z osobą trzecią zobowiązuje się do wybudowania na tymże gruncie budynku mieszkalnego – a po zakończeniu budowy – do dokonania przeniesienia własności lokalu na rzecz strony umowy.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na rozbiórkę

Sporządzenie samego wniosku o pozwolenie na rozbiórkę jest stosunkowo proste. Jednakże w przypadku rozbiórki czasochłonne jest zdobycie licznych dokumentów, które wnioskodawca musi dołączyć do wniosku.

Kiedy można rozpocząć prace budowlane

Przed rozpoczęciem prac budowlanych należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę. W tym celu należy wypełnić wniosek o pozwolenie na prace budowlane, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Reguła ta dotyczy zarówno budowy, jak i rozbudowy, rozbiórki, nadbudowy, odbudowy budynków.

Czy należy dokonać zgłoszenia budowy obiektu - niewymagającego pozwolenia na budowę

W celu rozpoczęcia budowy obiektu – niewymagającego pozwolenia na budowę – należy dokonać zgłoszenia przed planowanym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Do robót budowlanych można przystąpić – w terminie 30 dni – jeżeli od momentu doręczenia zgłoszenia organ właściwy nie sprzeciwi się zezwoleniu na budowę, jednakże nie później niż po upływie 2 lat.

REKLAMA

Czy inwestor powinien zawiadomić właściwy organ o zmianach uczestników procesu budowlanego

Jeżeli inwestor zamierza dokonać zmian w uczestnikach procesu budowlanego musi bezzwłocznie powiadomić o tymże fakcie właściwy organ. W tym celu musi on sporządzić zawiadomienie o zmianach uczestników procesu budowlanego, które musi złożyć do Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Czy inwestor powinien sporządzić zawiadomienie o rozpoczęciu inwestycji

Inwestor po uzyskaniu pozwolenia na budowę musi w ciągu dwóch lat przystąpić do realizacji robót budowlanych. W tym celu musi on zawiadomić, co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem inwestycji właściwy organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością budowy z projektem.

Czy inwestor jest obowiązany zgłosić zakończenie robót budowlanych

Inwestor ma obowiązek zawiadomić właściwy organ o zakończeniu procesu budowlanego, na co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz zamiarze użytkowania należy dołączyć dane techniczne obiektu budowlanego.

Czy umowa najmu lokalu musi zostać sporządzona na piśmie?

Zarówno umowa ustna, jak i pisemna jest wiążąca. Jednakże forma pisemna ze względów dowodowych jest bezpieczniejsza. Sporządzając umowę najmu nie musisz w niej określać wszystkich szczegółów, ponieważ większość regulacji znajduje się w Kodeksie cywilnym.

Czy nieruchomości mogą być przedmiotem umowy darowizny – wzór umowy

Podstawową cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. W ramach umowy darowizny darczyńca kosztem swojego majątku dokonuje bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego.

Ewidencja gruntów i budynków

Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzonym w skali całego kraju zbiorem informacji dotyczących gruntów, budynków oraz ich właścicieli. Ewidencja spełnia przede wszystkim funkcje informacyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu

W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. W terminie do 30 dni starosta wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej

Przez wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej rozumie się rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowanie gruntów. Nie mówimy o wyłączeniu z produkcji gruntów, jeżeli przerwa w rolniczym użytkowaniu tych gruntów jest spowodowana zmianą kierunków produkcji rolniczej i trwa nie dłużej niż 5 lat.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części może nastąpić po uprzednim dokonaniu zgłoszenia. Organem właściwym w tej sprawie jest starosta.

Scalanie gruntów

Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę

Roboty rozbiórkowe można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Pozwolenie na rozbiórkę wydaje starosta.

Zadania Zarządu Powiatu

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Licencja na wykonanie transportu drogowego

Licencja na wykonywanie krajowy transport drogowy rzeczy lub osób wydawana jest na czas określony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek przedsiębiorcy. W krajowym transporcie drogowym licencji udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.

Przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby

Organ, który wydał decyzję pozwolenia na budowę, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wymiana prawa jazdy z powodu kradzieży

Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy. 

Wydanie karty wędkarskiej

Kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego wydaje starosta, po złożeniu przez osobę zainteresowaną egzaminu ze znajomości ochrony i połowu ryb przed komisją powołaną przez społeczną organizację amatorskiego połowu ryb; z obowiązku składania egzaminu są zwolnione osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie rybackie.

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego należy złożyć w Wydziale Komunikacji we właściwym miejscowo Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta.

Wydanie prawa jazdy

Prawo jazdy może uzyskać osoba, która ma wymaganą sprawność fizyczną i psychiczną, odbyła wymagane przeszkolenie i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami oraz osiągnęła wymagany dla danej kategorii wiek. Prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej.

Wydanie Międzynarodowego Prawa Jazdy

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane za opłatą przez każdego starostę. Międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, w terminie do 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Rejestry prowadzone przez powiat

Wszystkie powiaty prowadzą różnego rodzaju rejestry. Rejestry są zbiorami informacji o osobach, rzeczach lub prawach.

Jak zarejestrować dziennik budowy

Zarejestrowanie dziennika budowy dokonywane jest na podstawie wniosku inwestora lub pełnomocnika, w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna.

Jak zarejestrować samochód

Jeżeli chcesz zarejestrować samochód musisz złożyć odpowiedni wniosek w starostwie powiatowym właściwym dla miejsca zamieszkania.

Kto kieruje powiatem

Do kadry kierowniczej powiatu można zaliczyć przede wszystkim starostę. Oprócz starosty, wybieranego przez radę powiatu, funkcje kierownicze wykonują również wicestarosta, sekretarz oraz skarbnik.

Zastępstwo prawne starostwa

Zawarto umowę cywilnoprawną z kancelarią prawną w celu obsługi starostwa. W umowie jest zapis, że koszty zastępstwa poza wynagrodzeniem należą się obsługującej nas kancelarii. Po uregulowaniu należności przez dłużnika koszty zastępstwa procesowego księgowane są w budżecie i wprowadzane po stronie wydatków w planie budżetu w celu wypłacenia kancelarii. Czy istnieje możliwość wypłacania kosztów zastępstwa procesowego, pomijając budżet przez rachunek depozytowy?

Zgłoszenie budowy obiektu nie wymagającego pozwolenia na budowę

Budowę obiektu budowlanego lub roboty budowlane nie wymagające pozwolenia na budowę można rozpocząć po uprzednim dokonaniu zgłoszenia w Starostwie Powiatowym.

Zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego

Zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego wydawane jest na wniosek każdego kto ma w tym interes prawny, czyli osoby, która chce wydzielić nieruchomość lokalową z nieruchomości głównej i ustanowić na nieruchomości lokalowej odrębną własność lokalu.

Wymiana prawa jazdy z powodu zmiany miejsca zamieszkania

Każdy zmieniając miejsce zameldowania zobligowany jest do wymiany prawa jazdy.

Zgłoszenie rozbiórki obiektu budowlanego nie wymagającego pozwolenia na rozbiórkę

Rozbiórkę obiektów budowlanych nie wymagających pozwolenia na rozbiórkę można rozpocząć po uprzednim dokonaniu zgłoszenia w Starostwie Powiatowym. Do wykonania robót można przystąpić jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ nie wniesie sprzeciwu, ale nie później niż po upływie dwóch lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.

Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców

Jeżeli chcesz prowadzić ośrodek szkolenia kierowców musisz uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców.

Jak uzyskać zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym

Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na umieszczenie reklamy w pasie drogowym wszczyna się na wniosek strony.

Jak uzyskać pozwolenie wodnoprawne

Pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód (odprowadzanie ścieków, pobór wód powierzchniowych i podziemnych) lub na wykonanie urządzeń wodnych (studnie, stawy, pomosty) wydawane jest w formie decyzji administracyjnej.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Jeżeli jesteś użytkownikiem wieczystym gruntu, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, możesz ubiegać się o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Gdzie szukać zagubionej rzeczy

Biuro Rzeczy Znalezionych przyjmuje zawiadomienia o znalezieniu rzeczy, przechowuje te rzeczy, poszukuje osób uprawnionych do ich odbioru oraz udziela informacji w przedmiotowym zakresie.

Zwolnienia od podatku od nieruchomości

Zwolnienia od podatku od nieruchomości reguluje art. 7 ust.1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Jak odzyskać lokal przy pomocy komornika

Zawarcie umowy najmu okazjonalnego daje właścicielom mieszkań możliwość zwrócenia się do komornika o eksmisję uciążliwych lokatorów bez konieczności uzyskania wyroku eksmisyjnego.

Zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami

Regulacje prawne dotyczące gospodarowania nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, oraz podmiotów prywatnych znajdują się w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Kiedy zapłacimy podatek od nieruchomości

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Kiedy darowizna wchodzi do majątku wspólnego małżonków?

Przedmiot darowizny wchodzi do majątku odrębnego małżonka, chyba że darczyńca inaczej postanowił. Darczyńca musi zaznaczyć, że przedmiot darowizny wejdzie w skład majątku wspólnego małżonków.

Bez kary za brak zameldowania

Od 2014 r. zniesiony zostanie obowiązek meldunkowy. Niedługo zniknie także sankcja za brak meldunku. To główne zmiany ustawy o ewidencji ludności.

Jaka umowa na roboty budowlane?

Decydując się na budowę domu, inwestor oprócz uzyskania pozwolenia na budowę oraz posiadania projektu budowlanego powinien zadbać o wybór odpowiedniej ekipy budowlanej i podpisać z nią najkorzystniejszą umowę. Może to być umowa o dzieło lub umowa o roboty budowlane.

Ile trzeba zapłacić za wycięcie drzewa

Właściciel, który chce usunąć drzewa lub krzewy ze swojej nieruchomości musi uzyskać zezwolenie od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Dodatkowo powinien uiścić opłatę, której wysokość jest uzależniona od rodzaju drzewa i obwodu pnia.

REKLAMA