REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Starosta, Nieruchomość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć księgę wieczystą dla mieszkania?

Księga wieczysta jest m.in. świadectwem naszej własności mieszkania. Jeżeli np. uzyskaliśmy odrębną własność lokalu w oparciu o wyrok sądowy- założeniem księgi powinniśmy zająć się sami.

Czym jest kasa mieszkaniowa?

Choć ulga dotycząca systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej już nie obowiązuje, Ci, którzy nabyli do niej prawo, mogą dalej odliczać ją od podatku. Należy jednak pamiętać, że przeznaczenie środków z kasy mieszkaniowej na cele inne niż mieszkaniowe, powoduje konieczność zwrotu odliczeń!

Jak zostać najemcą Towarzystwa Budownictwa Społecznego?

Aby zostać najemcą Towarzystwa Budownictwa Społecznego, należy spełnić dwa warunki. Uprawnienie to nie przysługuje, jeżeli potencjalny najemca posiada tytuł prawny do innego lokalu mieszkalnego w tym samym mieście oraz jeżeli suma dochodów przekracza ustalone maksimum.

Czym jest TBS?

Towarzystwo Budownictwa Społecznego, zwane w skrócie TBS działają na podstawie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Jest to specjalny podmiot powołany do tworzenia zasobu mieszkań przeznaczonych, w głównej mierze, dla osób niezamożnych.

REKLAMA

Jak liczyć 12 miesięcy meldunku dla ulgi meldunkowej?

Ustawa o podatku dochodowych od osób fizycznych pozwala na uniknięcie podatku od sprzedaży nieruchomości m.in. po zameldowaniu w niej przez 12 miesięcy. Jak liczyć termin?

Jaki podatek od zamiany mieszkań?

Zamiana mieszkań (i innych nieruchomości) podobnie jak ich sprzedaż podlega opodatkowaniu… i to na tych samych zasadach co sprzedaż. Jedyną różnicą jest to, że podatek dochodowy płacą obie strony umowy.

Rada gminy może zwolnić od podatku od nieruchomości

W świetle obowiązujących przepisów rada gminy jest upoważniona, w drodze uchwały, do zwolnienia z podatku od nieruchomości określonych grup podatników. To uprawnienie wynika z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. W ten sposób samorządy zachęcają do inwestycji na danym obszarze.

Różny podatek od garażu

Wysokość podatku od nieruchomości w zakresie garażu różni się w zależności od tego, gdzie jest położony. Nie ma znaczenia, że garaż pełni tę samą funkcję.

REKLAMA

Odwrócony kredyt hipoteczny

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy o odwróconym kredycie hipotecznym. Ta instytucja jest już znana w wielu krajach Unii Europejskiej i daje szansę starszym osobom na to, aby mogły łatwiej uzyskać środki finansowe na godne życie i tym samym uniezależnić się od pomocy rodziny lub państwa.

Koszty w postępowaniu wieczystoksięgowym

Prowadzenie księgi wieczystej dla danej nieruchomości i utrzymywanie jej treści w zgodności z aktualnym stanem faktycznym i prawnym zapewnia bezpieczeństwo w obrocie nieruchomościami i służy przede wszystkim właścicielom i innym osobom posiadającym jakikolwiek inny tytuł prawny do danego terenu.
Sąd Rejonowy – Wydział Ksiąg Wieczystych zakłada księgi wieczyste lub dokonuje wpisów w księgach już istniejących w zasadzie na wniosek właściciela lub innych osób mających w tym interes prawny (wpisy z urzędy należą do wyjątków).

Mieszkanie za utrzymanie - dla kogo umowa dożywocia?

Zgodnie z Kodeksem cywilnym na podstawie umowy o dożywocie właściciel nieruchomości zobowiązuje się przenieść jej własność na nabywcę, nabywca zaś zobowiązuje się zapewnić zbywcy lub osobie mu bliskiej, lub też zbywcy i osobie bliskiej dożywotnie utrzymanie.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Jak wygląda nabycie nieruchomości w Austrii?

Austria jest jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, które wprowadziło znaczne ograniczenia w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Odmowa uzyskania zezwolenia na nabycie nieruchomości może być spowodowana zagrożeniem interesu państwa.

Jakie warunki musi spełnić cudzoziemiec, by nabyć nieruchomość?

Przez nabycie nieruchomości należy rozumieć nabycie prawa własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego. Zasadniczym warunkiem uzyskania zezwolenia przez cudzoziemca jest brak jakiegokolwiek sprzeciwu Ministra Obrony Narodowej.

Jak sporządzić wniosek o nabycie przez cudzoziemca udziałów w spółce – z siedzibą na terenie Polski?

Zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych wymaga – nabycie lub objęcie przez cudzoziemca udziałów lub akcji w spółce handlowej z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej a także inna czynność prawna dotycząca udziałów lub akcji – jeśli spółka będąca właścicielem lub wieczystym użytkownikiem nieruchomości na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanie się spółką komandytową.

Czy cudzoziemiec może wystąpić o ponowne wydanie zezwolenia?

Jeżeli cudzoziemiec w drodze decyzji administracyjnej nie uzyskał korzystnego rozstrzygnięcia sprawy – nie uzyskał zezwolenia na nabycie nieruchomości – może sporządzić wniosek o ponowne rozpatrzenie jego sprawy.

Kiedy cudzoziemiec jest zwolniony z uzyskania promesy?

Istnieje wiele wyjątków, na mocy których cudzoziemiec nie jest zobowiązany uzyskać zezwolenia na nabycie nieruchomości. Uregulowania te nie dotyczą jednak przypadku, jeżeli dana nieruchomość jest usytuowana w strefie nadgranicznej albo nabywana jest nieruchomość rolna – której powierzchnia nie przekracza 1 ha.

Czy cudzoziemiec może ubiegać się o promesę?

Jeżeli cudzoziemiec chce nabyć nieruchomość zobowiązany jest do uzyskania zezwolenia. Promesa wydawana jest w drodze decyzji administracyjnej przez ministra właściwego do spraw administracyjnych.

Kiedy może nastąpić wydanie lokalu

Sam fakt wydania lokalu jest związany przede wszystkim ze stanem technicznym lokalu mieszkalnego oraz wszelkimi wadami. W razie istnienia jakichkolwiek wad należy zgłosić je od razu przed formalnym obiorem lokalu, ponieważ po tym fakcie nie można żądać naprawienia ewentualnych wad.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Orientacja w kwestii opodatkowania przychodu lub dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przysparza podatnikom problemów. W zależności od tego kiedy została nabyta lub wybudowana nieruchomość istnieją różne tryby obliczania podatku, jak również różne sposoby unikania płacenia PIT od takiej transakcji. Zawsze jednak po upływie 5 lat od końca roku w którym nabyliśmy lub wybudowaliśmy nieruchomość jej sprzedaż jest wolna od PIT.

Jak zabezpieczyć swoje prawa w umowie z deweloperem?

Gdy znajdziemy inwestycję w trakcie realizacji i chcemy w niej kupić mieszkanie, warto dobrze przeanalizować umowę z deweloperem. Musimy też pamiętać, że aby najlepiej się zabezpieczyć warto zawrzeć umowę w formie aktu notarialnego i dokonać wpisu roszczeń do księgi wieczystej dla zabudowywanej nieruchomości.

Co zawiera umowa o wybudowanie lokalu mieszkalnego

Do powstania spółdzielczego prawa do lokalu potrzebne są dwie umowy. Do tych umów należą – umowa, na mocy której następuje stworzenie lokalu oraz umowa, na podstawie której powstają na lokalu prawa – które nabywa spółdzielca.

Jakie skutki powoduje rezygnacja starosty?

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Jest to organ kolegialny w jego skład bowiem wchodzi od 3 do 5 członków. Bycie członkiem zarządu jest jednak dobrowolne, dlatego tez każdy z członków zarządu może złożyć rezygnację z funkcji.

Jakie uprawnienia ma starosta?

Warto wiedzieć, że starosta nie jest organem powiatu. Takim organem jest bowiem zarząd powiatu. Starosta natomiast z mocy przepisów prawa jest przewodniczącym kolegialnego ciała jakim jest zarząd. Z tej też racji ma on specyficzne uprawnienia.

Czy starosta może wydawać uchwały?

Powiat ma organy stanowiące i organy wykonawcze. Organem stanowiącym prawo w powiecie jest rada powiatu. Natomiast organem wykonującym prawo jest zarząd powiatu. Są jednak przypadki w których akty prawa może wydawać starosta.

Co to jest pozwolenie na budowę

Każdy to chce wybudować dom musi uzyskać pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę to decyzja administracyjna zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

Co to jest rada powiatu

Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Nadzór nad działalnością powiatu

Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy. Zbiórka publiczna prowadzona bez odpowiedniego zezwolenia jest wykroczeniem.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na użytkowanie?

Aby móc przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie dołącza się istotne informacje na temat danych technicznych tj. powierzchnia całkowita, zabudowy, użytkowa.

Czy należy zgłosić zamiar zmiany sposobu użytkowania?

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Istotne jest to, aby w zgłoszeniu zamieścić informację o dotychczasowym sposobie użytkowania obiektu budowlanego.

Jakie postanowienia powinny zostać zawarte w umowie użyczenia lokalu mieszkalnego?

Na mocy umowy użyczenia – użyczający zobowiązuje się bezpłatnie użyczyć biorącemu - przez czas oznaczony lub nieoznaczony – przedmiot użyczenia (czyli każdą rzecz oznaczoną co do tożsamości albo co do gatunku nadająca się do używania).

Jakie elementy powinno zawierać oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości?

Oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości powinno zawierać istotne elementy niezbędne do prawidłowego dokonania tejże czynności. Sam fakt zrzeczenia się ograniczonego prawa rzeczowego tzn. użytkowania nieruchomości – oznacza wyzbycie się dokonania tejże czynności przez osobę do tego uprawnioną. Na skutek zrzeczenia się użytkowania nieruchomości – prawo to wygasa.

Zawieranie umów w obrocie nieruchomościami przez pełnomocnika

Pełnomocnictwo oznacza umocowanie do działania w cudzym imieniu oraz na jego rzecz. Istnieją różne rodzaje pełnomocnictw tj. pełnomocnictwo ogólne – upoważnienie do dokonywania wszystkich czynności prawnych; pełnomocnictwo szczegółowe – upoważnienie do określonych działań oraz pełnomocnictwo rodzajowe – upoważnienie do pewnych określonych czynności.

Czy kierownik budowy musi zgłosić oświadczenie o zakończeniu inwestycji?

Kierownik budowy nadzorujący nad całym przebiegiem procesu budowlanego jest obowiązany do złożenia oświadczenia właściwemu organowi o zakończeniu inwestycji. Jednakże do oświadczenia musi on dołączyć zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.

W jakim celu sporządza się oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane?

Przed rozpoczęciem prac budowlanych, aby uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych – należy złożyć liczne wymagane do tego dokumenty. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest jednym z niezbędnym elementów do tego by uzyskać pozwolenie na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych.

Warunki konieczne do uzyskania pozwolenia na budowę

Jeżeli złożony wniosek przez inwestora o pozwolenie na budowę zawiera wszystkie dokumenty tj. projekt budowlany, decyzje, pozwolenia, uzgodnienia wymagane przepisami szczegółowymi oraz spełnia on wymagania określone przez przepisy prawa budowlanego – inwestor uzyska zarówno potwierdzenie projektu budowlanego, jaki i uzyska pozwolenia na budowę.

Niezbędne informacje przy sprzedaży nieruchomości

Właściciel, który zamierza sprzedać nieruchomość musi liczyć się z kosztami związanymi z jej sprzedażą. Do kosztów sprzedaży nieruchomości należą: koszty związane z pośrednictwem, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz dochodowy, koszty sporządzenia aktu notarialnego, wpis do księgi wieczystej, inne dodatkowe opłaty.

Kto może kierować budową?

Pracami budowlanymi mogą kierować osoby posiadające właściwe uprawnienia budowlane. Na inwestorze spoczywa obowiązek pozyskania od kierownika budowy stosownego oświadczenia o przyjęciu przez niego obowiązków kierowania nad całym procesem budowlanym.

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości

Jesteś posiadaczem nieruchomości od 30 lat na podstawie pisemnej umowy z właścicielem nieruchomości – bez zachowania wymaganej formy szczególnej aktu notarialnego. Czy na tej podstawie możesz złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

Jak prawidłowo sporządzić umowę przedwstępną sprzedaży prawa do nieruchomości?

Ważność istnienia umowy przedwstępnej zależy przede wszystkim od określenia kluczowych postanowień umowy przyrzeczonej, jak i terminu jej zawarcia. W obrocie nieruchomościami umowa przedwstępna spełnia istotną funkcję, gdyż na jej podstawie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości – umowy przyrzeczonej.

Czy umowa o zniesienie współwłasności powinna zostać sporządzona przed notariuszem?

Każdy ze współwłaścicieli ma prawo żądać zniesienia współwłasności. Jeżeli pomiędzy współwłaścicielami istnieje zgoda, co do zniesienia współwłasności nieruchomości – można dokonać tę czynność poprzez zwarcie umowy. Umowa ta może być zawarta w dowolnej formie, jednakże istnieje wyjątek – jeżeli przedmiotem zniesienia współwłasności jest nieruchomość. W tym przypadku należy zachować formę aktu notarialnego.

REKLAMA