REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Starosta, Budowa domu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie prawa i obowiązki ma kierownik budowy w procesie budowlanym?


Ustawa przewiduje dla każdego uczestnika procesu budowlanego oddzielną funkcję oraz przyznaje mu prawa i obowiązki. Szczegółowo również określa obowiązki Kierownika budowy.

Prawa i obowiązki inwestora w procesie budowlanym

Ustawa przewiduje dla każdego uczestnika procesu budowlanego oddzielną funkcję oraz przyznaje mu prawa i obowiązki. Do obowiązków Inwestora należy zorganizowanie procesu budowlanego z uwzględnieniem zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego

Uczestnikami procesu budowlanego w rozumieniu ustawy, są: Inwestor, Inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant i kierownik budowy lub kierownik robót. Każdy uczestnik ma określone funkcje w procesie inwestycyjno-budowlanym. Każdemu uczestnikowi przypisane są jego obowiązki i prawa.

Budynek, obiekt budowlany lub budowla w znaczeniu prawa budowlanego


W języku potocznym używamy takich pojęć jak: budynek, obiekt budowlany lub budowla zamiennie, jako synonim budynku. W Prawie budowlanym każdemu z tych pojęć przypisano konkretne znaczenie wraz określeniem obiektów, które do niego przynależą.

REKLAMA

Czego dotyczy sprawdzanie projektu budowlanego przez urząd?

Pomiędzy złożeniem do Urzędu Projektu Budowlanego, a otrzymaniem decyzji o Pozwoleniu na Budowę mija trochę czasu. Jest to czas, w którym urząd sprawdza prawidłowość i zgodność złożonej dokumentacji projektowej z obowiązującym prawem i przepisami.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Co należy rozumieć przez ekspektatywę zawarcia umowy?

W momencie zawarcia umowy o budowę lokalu mieszkalnego – dla ustanowienia spółdzielczego prawa własności oraz prawa spółdzielczej własności tego lokalu – powstaje roszczenie członka o zawarcie ze spółdzielnią mieszkaniową umowy definitywnej.

Czy umowa o roboty budowlane powinna być sporządzona w formie pisemnej?

W umowie o roboty budowlane strony ustalają, jaki zakres robót budowlanych ma wykonać wykonawca. Umowa ta powinna zostać sporządzona w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Na mocy niniejszej umowy wykonawca zobowiązuje się do oddania obiektu, a inwestor do wykonania czynności związanych z przygotowaniem robót budowlanych.

REKLAMA

Czy umowa o wykonanie prac projektowych jest umową o dzieło?

Umowa o wykonanie prac projektowych to umowa cywilnoprawna zawierana podczas procesu budowlanego. Zawierana jest w formie dowolnej – jednakże zaleca się sporządzić umowę w formie pisemnej dla celów dowodowych. Umowy zawierane w procesie budowlanym powinny odpowiadać realizacji inwestycji.

Co należy zawrzeć we wniosku o ustalenie warunków zabudowy?

Decyzja o wydanie wniosku o ustalenie warunków zabudowy jest wydawana na żądanie inwestora. Inwestor może być osoba prawną, osoba fizyczną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Wniosek ten musi spełniać określone warunki – opisane poniżej.

Na czym polega wycena nieruchomości?

Wycena nieruchomości to proces mający na celu określenie wartości nieruchomości przy zastosowaniu różnych metod oraz technik. Cały proces złożony jest z wielu etapów i kończy się on sporządzeniem operatu szacunkowego.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Jakie skutki powoduje rezygnacja starosty?

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Jest to organ kolegialny w jego skład bowiem wchodzi od 3 do 5 członków. Bycie członkiem zarządu jest jednak dobrowolne, dlatego tez każdy z członków zarządu może złożyć rezygnację z funkcji.

Jakie uprawnienia ma starosta?

Warto wiedzieć, że starosta nie jest organem powiatu. Takim organem jest bowiem zarząd powiatu. Starosta natomiast z mocy przepisów prawa jest przewodniczącym kolegialnego ciała jakim jest zarząd. Z tej też racji ma on specyficzne uprawnienia.

Czy starosta może wydawać uchwały?

Powiat ma organy stanowiące i organy wykonawcze. Organem stanowiącym prawo w powiecie jest rada powiatu. Natomiast organem wykonującym prawo jest zarząd powiatu. Są jednak przypadki w których akty prawa może wydawać starosta.

Co to jest pozwolenie na budowę

Każdy to chce wybudować dom musi uzyskać pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę to decyzja administracyjna zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Nadzór nad działalnością powiatu

Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Co to jest rada powiatu

Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy. Zbiórka publiczna prowadzona bez odpowiedniego zezwolenia jest wykroczeniem.

Czy należy zgłosić zamiar zmiany sposobu użytkowania?

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Istotne jest to, aby w zgłoszeniu zamieścić informację o dotychczasowym sposobie użytkowania obiektu budowlanego.

Czy kierownik budowy musi zgłosić oświadczenie o zakończeniu inwestycji?

Kierownik budowy nadzorujący nad całym przebiegiem procesu budowlanego jest obowiązany do złożenia oświadczenia właściwemu organowi o zakończeniu inwestycji. Jednakże do oświadczenia musi on dołączyć zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.

W jakim celu sporządza się oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane?

Przed rozpoczęciem prac budowlanych, aby uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych – należy złożyć liczne wymagane do tego dokumenty. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest jednym z niezbędnym elementów do tego by uzyskać pozwolenie na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych.

Kto może kierować budową?

Pracami budowlanymi mogą kierować osoby posiadające właściwe uprawnienia budowlane. Na inwestorze spoczywa obowiązek pozyskania od kierownika budowy stosownego oświadczenia o przyjęciu przez niego obowiązków kierowania nad całym procesem budowlanym.

Czy należy dokonać zgłoszenia budowy obiektu - niewymagającego pozwolenia na budowę

W celu rozpoczęcia budowy obiektu – niewymagającego pozwolenia na budowę – należy dokonać zgłoszenia przed planowanym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Do robót budowlanych można przystąpić – w terminie 30 dni – jeżeli od momentu doręczenia zgłoszenia organ właściwy nie sprzeciwi się zezwoleniu na budowę, jednakże nie później niż po upływie 2 lat.

Czy inwestor powinien sporządzić zawiadomienie o rozpoczęciu inwestycji

Inwestor po uzyskaniu pozwolenia na budowę musi w ciągu dwóch lat przystąpić do realizacji robót budowlanych. W tym celu musi on zawiadomić, co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem inwestycji właściwy organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością budowy z projektem.

Ewidencja gruntów i budynków

Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzonym w skali całego kraju zbiorem informacji dotyczących gruntów, budynków oraz ich właścicieli. Ewidencja spełnia przede wszystkim funkcje informacyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu

W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. W terminie do 30 dni starosta wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej

Przez wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej rozumie się rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowanie gruntów. Nie mówimy o wyłączeniu z produkcji gruntów, jeżeli przerwa w rolniczym użytkowaniu tych gruntów jest spowodowana zmianą kierunków produkcji rolniczej i trwa nie dłużej niż 5 lat.

Nowelizacja ustawy o wyrobach budowlanych

Od 30 grudnia 2010 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o wyrobach budowlanych. Nowela ma w zamiarze poprawić system kontroli jakości materiałów budowlanych.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części może nastąpić po uprzednim dokonaniu zgłoszenia. Organem właściwym w tej sprawie jest starosta.

Scalanie gruntów

Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Opłata eksploatacyjna

Obowiązek uiszczenia opłaty eksploatacyjnej spoczywa na podmiocie wydobywającym kopalinę lub prowadzącym inną działalność regulowaną ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze. Opłata eksploatacyjna stanowi dochód własny gminy na terenie, której prowadzona jest działalność objęta koncesjonowaniem.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę

Roboty rozbiórkowe można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Pozwolenie na rozbiórkę wydaje starosta.

Zadania Zarządu Powiatu

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Licencja na wykonanie transportu drogowego

Licencja na wykonywanie krajowy transport drogowy rzeczy lub osób wydawana jest na czas określony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek przedsiębiorcy. W krajowym transporcie drogowym licencji udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.

Przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby

Organ, który wydał decyzję pozwolenia na budowę, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wymiana prawa jazdy z powodu kradzieży

Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy. 

Wydanie karty wędkarskiej

Kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego wydaje starosta, po złożeniu przez osobę zainteresowaną egzaminu ze znajomości ochrony i połowu ryb przed komisją powołaną przez społeczną organizację amatorskiego połowu ryb; z obowiązku składania egzaminu są zwolnione osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie rybackie.

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego należy złożyć w Wydziale Komunikacji we właściwym miejscowo Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta.

Wydanie prawa jazdy

Prawo jazdy może uzyskać osoba, która ma wymaganą sprawność fizyczną i psychiczną, odbyła wymagane przeszkolenie i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami oraz osiągnęła wymagany dla danej kategorii wiek. Prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej.

Wydanie Międzynarodowego Prawa Jazdy

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane za opłatą przez każdego starostę. Międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, w terminie do 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Rejestry prowadzone przez powiat

Wszystkie powiaty prowadzą różnego rodzaju rejestry. Rejestry są zbiorami informacji o osobach, rzeczach lub prawach.

Jak zarejestrować dziennik budowy

Zarejestrowanie dziennika budowy dokonywane jest na podstawie wniosku inwestora lub pełnomocnika, w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna.

REKLAMA