REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

REKLAMA

Czy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość zlikwidowanych środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza wyburzyć (zlikwidować) należące do niej budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień likwidacji wymienione środki trwałe nie zostały w pełni zamortyzowane. Likwidacja nie jest skutkiem zmiany rodzaju działalności lub jej zlikwidowaniu. Spółka zamierza wybudować nowy budynek lepiej przystosowany do prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część zlikwidowanych środków trwałych

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym

Występując o przyznanie unijnej dotacji określamy wydatki, które powinny zostać uznane za kwalifikowane i tym samym podlegać refundacji ze środków UE. Spełnienie warunków kwalifikowalności wydatków następuje na etapie oceny projektu po złożeniu wymaganej dokumentacji aplikacyjnej.

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

Jak wykazać w kpir dzierżawę środka trwałego

Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?

REKLAMA

Samochód firmowy nie będący środkiem trwałym

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, iż każdy samochód nabyty przez firmę powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych, a w konsekwencji amortyzowany. Z taką sytuacją mamy do czynienia najczęściej, ale nie zawsze.

Inwestycje w obcych środkach trwałych a jednorazowa amortyzacja

Inwestycje w obcych środkach trwałych sprawiają kłopoty przedsiębiorcom. Głównym problemem jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części nakładów w przypadku wcześniejszego zakończenia np. umowy najmu lub dzierżawy. Wiele tego typu problemów można uniknąć dokonując jednorazowej amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Mali podatnicy oraz przedsiębiorcy nie będący małymi podatnikami (ale tylko w pierwszym roku swojej działalności) mogą skorzystać z bardzo korzystnej podatkowo metody rozliczania zakupu środków trwałych.

Amortyzowanie wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają obok środków trwałych również składniki majątku, wymienione w punktach będące w rozumieniu ustawy o pdof wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wiąże się to ze zróżnicowanymi zasadami amortyzacji.

Amortyzacja według metody liniowej

Wartość początkowa składników majątku przy kupnie i wytworzeniu

Ustalenie wartości początkowej składników majątku uzależnione jest rodzaju dokonanej czynności prawnej, na skutek której powstaje prawo własności.

Wartość początkowa przy inwestycjach, współwłasności i zmianach podmiotowych

W przypadku inwestycji, współwłasności i zmian podmiotowych rodzaj dokonanej czynności prawnej wpływa na ustalenie wartości początkowej składników majątku.

Ustalenie stawki i metody amortyzacji

Z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika obowiązek amortyzacji. Niezbędne jest ustalenie jej stawki oraz metody.

Jakie środki trwałe podlegają amortyzacji

Wybrane składniki majątku mogą stanowić środki trwałe podlegające amortyzacji. Część z nich nie podlega amortyzacji.

Ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych

Każdy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, który w prowadzonej działalności wykorzystuje podlegające amortyzacji składniki majątku, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja niematerialnych składników majątku

W skład majątku mogą wchodzić wartości niematerialne i prawne. Amortyzacji podlega tylko część z nich.

Amortyzacja a wartość początkowa do 3500 PLN

Jeżeli wartość początkowa składników majątku nie jest wyższa niż 3500 PLN, wówczas podatnicy mogą nie dokonywać od nich odpisów amortyzacyjnych.

Co i do jakiej wysokości można amortyzować jednorazowo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Jaka stawka ryczałtu przy najmie samochodu - środka trwałego

Świadczę usługi w zakresie transportu drogowego towarów i od 2008 roku opłacam ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Mam dwa samochody ciężarowe (środki trwałe) ale jeden chcę wynająć. Jaka stawkę podatkową powinienem zastosować do przychodu z tytułu najmu tego samochodu stanowiącego środek trwały?

Kiedy mamy do czynienia z remontem a kiedy z ulepszeniem środka trwałego

Jestem przedsiębiorcą. Zamierzam dokonać generalnego remontu mojej niewielkiej hali produkcyjnej oraz infrastruktury na terenie zakładu. Remont ma dotyczyć: wymiany okien i dachu hali, wykonanie nowej posadzki, ocieplenie hali. Ponadto wykonany zostanie remont drogi dojazdowej do hali na terenie zakładu oraz placu wokół niej. Czy ww. prace mam zakwalifikować podatkowo jako remont, czy też może ulepszenie środków trwałych?

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Kiedy przekraczające 3 500 zł wydatki na adaptacje budynku czy lokalu mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty?

Mieszkam w jednorodzinnym budynku mieszkalnym. Chciałem prawie całą część parteru przeznaczyć na działalność gospodarczą. Na jego adaptacje dla tej działalności będę musiał wydatkować około 160;000 zł. Czy i w jaki sposób będą zwiększały wartość początkową podlegająca amortyzacji według metody uproszczonej.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Rozliczenie sprzedaży samochodu poleasingowego

W przypadku sprzedaży wykorzystywanego w działalności gospodarczej poleasingowego samochodu może nie wystąpić przychód podatkowy. Jeżeli, co do niedawna było powszechną praktyką, błędnie zaliczyłeś przychód z tego tytułu do swojego dochodu podatkowego - możesz wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Jak ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie środka trwałego

Czy dokonując modernizacji środka trwałego, należy przeksięgować go na konto „Środki trwałe w budowie” (wartość przeksięgowania: wartość początkowa - dotychczasowe umorzenie), czy też na koncie „Środki trwałe w budowie” księguje się tylko wartości poniesionych nakładów na modernizację, a na jej zakończenie przenosi się ją na konto „Środki trwałe”, zwiększając tym samym wartość istniejącego już środka, który podlegał modernizacji?

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

Ulepszenie środków trwałych i ich amortyzacja

Według ustawy o rachunkowości ulepszenie polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. W myśl MSR nr 16 „Rzeczowe aktywa trwałe” ulepszenie środków trwałych stanowi nakłady ponoszone na nie w terminie późniejszym, tj. po oddaniu do użytku.

Czy prawo wieczystego użytkowania jest środkiem trwałym

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu, otrzymane na podstawie decyzji gminy, stanowi składnik aktywów trwałych i podlega amortyzacji? Jeśli tak, to jak prawidłowo zaksięgować koszty związane z jego amortyzacją oraz jaki przyjąć okres i jaką stawkę amortyzacji?

Odpisy aktualizujące zwiększające wartość środków trwałych - dozwolone tylko w MSR nr 16

Często okazuje się, że wartość bilansowa posiadanych, regularnie amortyzowanych środków trwałych jest dużo niższa niż ich aktualna wartość rynkowa. Dlatego szczególnie przy wycenie bilansowej spółki zastanawiają się, czy mogą dokonać aktualizacji wyceny tych środków, korzystając z przepisów art. 10 ust. 3.

Jak zaksięgować niskocenne środki trwałe

Do jakiej grupy środków trwałych zaliczyć niskocenne środki trwałe amortyzowane jednorazowo, np. komputer o wartości niższej niż 3,5 tys. zł? Czy fakt, że jest to składnik niskocenny, ma wpływ na grupę środków trwałych?

Jak ustalić wartość firmy i jak ją amortyzować

Spółka nabyła w drodze kupna zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jak ustalić wartość firmy? Czy podlega ona amortyzacji i na jakich zasadach?

Środek trwały używany sezonowo - amortyzacja bilansowa

Środek trwały używany sezonowo - amortyzacja bilansowa. Jesteśmy spółką z o.o., która w maju 2007 r. zakupiła nowy środek trwały. Jednakże z uwagi na specyfikę działalności będziemy go wykorzystywać wyłącznie w okresie letnim. Jak należy dokonywać jego amortyzacji bilansowej?

W jaki sposób wprowadzić do ewidencji instalację elektryczną z transformatorem i jak ją amortyzować

Odkupiłem instalację elektryczną (używaną od czterech lat) od najemcy mojego budynku (budynek jest moim środkiem trwałym, który amortyzuję). Część instalacji jest wewnątrz budynku, a część stanowi zasilenie z transformatorem. Jak należy amortyzować ten środek trwały: jako całość stanowiącą odrębny środek trwały czy w jakiś inny sposób? Czy mogę amortyzować ten środek trwały w czasie skróconym (24 miesiące) ze względu na to, że był już używany? Jaka jest klasyfikacja środka trwałego? A może trzeba potraktować ten zakup jako dwa środki trwałe, tzn. wartość instalacji wewnątrz dopisać jako zwiększenie wartości środka trwałego, a instalację na zewnątrz amortyzować w jakiś inny sposób?

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

REKLAMA