REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Mniej wymogów w zakresie sprawozdawczości finansowej - to jeden z celów unijnego Pakietu Redukcji Obciążeń

W ramach działań zmniejszających obciążenia dla przedsiębiorstw, Komisja Europejska przedstawiła tzw. Pakiet Regulacji Obciążeń (Burden Reduction Package). Celem pakietu jest ograniczenie wymogów sprawozdawczych o 25%. Zalazły się w nim działania z obszaru sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

Przekazanie informacji przez spółki nieruchomościowe z wydłużonym terminem do 30 września 2022 r. – projekt rozporządzenia

Projektowanym rozporządzeniem proponuje się przedłużenie do 30 września 2022 r. terminu składania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych, których rok podatkowy lub rok obrotowy zakończył się w okresie od 31 grudnia 2021 r. do 31 maja 2022 r

Marzec 2022 r.: Terminy składania sprawozdań środowiskowych do BDO, BDS, marszałków województwa [Tabele]

W formie tabelarycznej przedstawiamy kalendarz składania sprawozdań środowiskowych na marzec 2022 r.

REKLAMA

BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy

BeSTi@: MF udostępniło instrukcje dotyczące sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych przez JST po ostatnich zmianach w rozporządzeniach.

Terminy w sprawozdawczości 2021 - 3 kwartał

Terminy w sprawozdawczości 2021 - 3 kwartał. Przedstawiamy najbliższe terminy składania sprawozdań finansowych i budżetowych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

Termin sporządzenia sprawozdań finansowych za 2020 r.

Sprawozdania finansowe za 2020 - do kiedy? Zbliża się termin sporządzenia sprawozdań finansowych za 2020 rok przez jednostki, których rok obrotowy jest równy kalendarzowemu. Czas na to mija 31 marca 2021 r. Ministerstwo Finansów planuje jego przedłużenie dla organizacji non-profit.

REKLAMA

Jak sprawdzić poprawność sprawozdania finansowego?

Sprawozdanie finansowe - jak sporządzić? Jak sprawdzić poprawność sprawozdania? Jakie zgodności powinny występować między poszczególnymi częściami sprawozdania finansowego?

Kary i obowiązki dla firm wymuszające ujawnianie tajemnic handlowych [VIDEO]

Najnowsze planowane zmiany w prawie podatkowym przewidują nałożenie na podatników kolejnych obowiązków sprawozdawczych. Wymuszą na firmach ujawnianie tajemnic handlowych, pod groźbą kary 250 tys. zł. Wykorzystają to konkurencyjne firmy i fiskus. Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem video.

Wypłata jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w rachunku zysków i strat

W której pozycji rachunku zysków i strat należy ująć wypłatę jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w wysokości 1000 zł?

Oświadczenie o braku obowiązku sporządzenia i złożenia sprawozdania finansowego do 30 czerwca 2020 r.

Tarcza antykryzysowa przesunęła wiele terminów dotyczących obowiązków sprawozdawczych. Nie przesunęła jednak terminu obowiązkowego złożenia oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Podobnie jak w latach poprzednich należy złożyć je najpóźniej 30 czerwca. Sprawdź kto musi złożyć takie oświadczenie i jak to zrobić.

Sprawozdania finansowe 2020 - przesunięte terminy ze względu na COVID-19

Przedstawiamy przesunięcia terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.

Jakie wsparcie dla przedsiębiorców – tarcza antykryzysowa wersja 2.0

W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.

Terminy sporządzenia i przekazania sprawozdań finansowych przedłużone

31 marca 2020 r. przedłużono terminy w zakresie ewidencji oraz sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania sprawozdań lub informacji. Wprowadzone w rozporządzeniu rozwiązania przewidują wydłużenie terminów od 21 dni do 3 miesięcy.

Planowane zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2020 r.

Na etapie projektowym jest rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Kary umowne w sprawozdaniu Rb-27S

W których kolumnach sprawozdania Rb-27S wykazuje się należność niewymagalną z tytułu kary umownej na koniec kwartału?

Zmiana rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej - nowelizacja z 21 stycznia 2019 r.

Co się zmieniło w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej w styczniu 2019 r.? Sprawdź nowe terminy składania sprawozdań rocznych z wykonania budżetu państwa o symbolach: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR.

Sprawozdanie Rb-28S za styczeń 2019 r. po zmianach

Począwszy od okresu sprawozdawczego za styczeń należy uwzględnić zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z 18 lipca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1395). Zmieniono m.in. formularz sprawozdania Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Została dodana nowa kolumna „grupa paragrafów”.

Elektronizacja sprawozdań finansowych

W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

Rozliczenie nadwyżki inwentaryzacyjnej

Inwentaryzację środków trwałych znajdującą się na terenie strzeżonym przeprowadzono na 30 kwietnia 2018 r. Termin przeprowadzenia inwentaryzacji według harmonogramu to 1 maja 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. Komisja inwentaryzacyjna 5 czerwca 2018 r. spisała zakupiony środek trwały, który został przyjęty do ewidencji księgowej 15 czerwca 2018 r. Jak należy prawidłowo postąpić z powstałą różnicą inwentaryzacyjną?

Brak kontroli formalnej i merytorycznej sprawozdań jednostkowych Rb-28S

Nieprawidłowość: W sprawozdaniu rocznym Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki budżetowej samorządu terytorialnego za 2017 r. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) wykazano zaangażowanie wydatków budżetowych w kwocie przekraczającej o ponad 25 000 zł faktycznie wykonane wydatki. Kwota ta dotyczyła zobowiązań zaciągniętych na podstawie umów zawartych w 2017 r., których wykonanie miało nastąpić w 2018 r. Mimo tego błędu skarbnik JST, zobowiązany zakresem obowiązków do kontrolowania pod względem formalnym i merytorycznym sprawozdań jednostek budżetowych podległych gminie, nie zakwestionował prawidłowości tego sprawozdania.

Zaniechanie prowadzenia szczegółowej ewidencji zobowiązań

Nieprawidłowość: W ewidencji księgowej jednostki budżetowej nie prowadzono ewidencji zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej. W związku z tym dane na temat wysokości zobowiązań były wykazywane w sprawozdaniu Rb-28S na podstawie zestawień, sporządzanych na koniec każdego kwartału przez referenta księgowego. Główny księgowy twierdził, że skoro w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont w opisie zasad funkcjonowania kont zespołu 2 zawarte jest stwierdzenie „ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej”, to nie ma takiego obowiązku i jednostka może (ale nie musi) prowadzić tak szczegółową ewidencję.

Podział jednostki budżetowej - problemy praktyczne

Od 1 października 2018 r. odłączono od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Środowiskowy Dom Samopomocy (ŚDS), funkcjonujący w strukturach GOPS. Dotąd finansowanie działalności ŚDS odbywało się w planie finansowym GOPS (wydatki GOPS w dziale 85219, wydatki ŚDS w dziale 85203). ŚDS miał swojego kierownika, ale księgowość w jednym zadaniu prowadził GOPS. Do GOPS należało dokonywanie wszelkiego rodzaju wydatków dotyczących ŚDS. Operacje te były ujmowane w księgach rachunkowych GOPS, z tym że np. środki trwałe wykorzystywane przez ŚDS były ujmowane analitycznie w odrębnej księdze inwentarzowej. W związku z tym odłączeniem pojawiło się kilka pytań na temat problemów praktycznych.

Czy w sprawozdaniu Rb-N wykazuje się należności wymagalne i niewymagalne dotyczące wydzielonego rachunku dochodów?

Mamy utworzony wydzielony rachunek dochodów na podstawie art. 223 uofp. Czy występujące na koniec kwartału należności wymagalne i niewymagalne powinnam wykazać w sprawozdaniu Rb-N?

Sprawozdanie finansowe - forma przekazania do urzędu

Problem: Czy samorządowy zakład budżetowy, będący podatnikiem CIT, ma obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego sprawozdań finansowych? Jeśli tak, to w jakim terminie (sprawozdanie nie podlega odrębnemu zatwierdzeniu)? Czy sprawozdanie za 2017 r. należało złożyć na papierze czy w formie elektronicznej?

Czy wykazanie nierzetelnych danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N stanowi podstawę odpowiedzialności karnej?

PROBLEM: W samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SP ZOZ) podlegającym pod powiatową jednostkę samorządu terytorialnego zlecona została kompleksowa kontrola merytoryczna i finansowa. Podczas kontroli stwierdzono, że w księgach rachunkowych kontrolowanego zakładu nie ujęto operacji gospodarczych w IV kwartale 2017 r. Sporządzone za to zostały za ten okres sprawozdania finansowe Rb-Z i Rb-N, w których wykazano dane liczbowe, które nie odzwierciedlały zapisów z ewidencji księgowej, tylko z tzw. notatek własnych głównego księgowego zakładu opieki zdrowotnej. Tak nierzetelne dane zostały przekazane w sprawozdaniach do jednostki samorządu terytorialnego i miały wpływ na całość sprawozdawczości tej jednostki. Czy w związku z tym zawarcie w sprawozdaniach finansowych nierzetelnych danych podlega odpowiedzialności karnej za naruszenie obowiązków w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych z art. 77 ust. 2 ustawy o rachunkowości?

Ujęcie zwrotu środków z niewykorzystanej dotacji celowej w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S

Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie „Dochody otrzymane”? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie „Dochody otrzymane” w kwocie 5 zł ze znakiem „-„, w przypadku gdy kolumny „Plan” i „Dochody wykonane” za I kwartał 2018 r. wynoszą „0”?

Inwentaryzacja środków trwałych użytkowanych przez szkoły

Jak przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych użytkowanych przez szkoły? Publikujemy instruktaż krok po kroku.

Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach

Urząd Zamówień publicznych opublikował zalecenia w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych oraz wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach.

Zmiany w sprawozdaniach rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu polityki społecznej

Zmieniają się cztery rozporządzenia dotyczące sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu polityki społecznej. Zmiany dotyczą sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu zasiłków dla opiekunów, świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz zadań przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej osobom uprawnionym do alimentów.

Zmiany w rachunkowości oraz planach kont już od 1 stycznia 2018 r.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym - zmiany

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym wprowadziło nowy wzór formularza dla sprawozdania Rb-BZ1 "Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym". Zmieniły się także zasady składania sprawozdań.

Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?

W artykule można znaleźć informacje w którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT, czy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP oraz czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto.

Zmiany w sprawozdaniach z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym

W związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2016 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym zmieniły się przepisy rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym.

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r. - obowiązki sprawozdawcze samorządowych organów podatkowych

Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Jakie dane ujmować w sprawozdaniu Rb-30S?

Zakład gospodarki komunalnej otrzymał od gminy dotację przedmiotową do cen wody. Czy w sprawozdaniu Rb-30S podaję się kwotę netto czy brutto?

Związki międzygminne mają obowiązek złożyć roczne sprawozdanie finansowe

Obowiązek składania do urzędu skarbowego rocznych sprawozdań finansowych dotyczy także związków międzygminnych. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w dniu 2.02.2017 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Gl 918/16.

Sprawozdanie finansowe nie zostało sporządzone w terminie - co dalej?

Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiada kierownik jednostki. Co się dzieje jeżeli kierownik jest nieobecny? Kto wówczas odpowiada za sporządzenie sprawozdań finansowych?

Kiedy upływa termin na przekazanie informacji o stosowaniu klauzul społecznych?

Kierownicy jednostek administracji rządowej zgodnie z „Zaleceniami w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych” mają obowiązek przekazywać Prezesowi UZP coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.

Sprawozdanie zbiorcze Rb-27S oraz Rb-28S

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?

Wpłata gotówki z kasy na rachunek bankowy w sprawozdaniu Rb-27

Jak prawidłowo ująć w sprawozdaniu Rb-27S wpłatę gotówki z kasy na rachunek bankowy (dochody)? Gotówka została przyjęta do kasy jeszcze w starym roku (31 grudnia), natomiast do banku została odprowadzona w nowym roku. W sprawozdaniu Rb-27S za IV kwartały dochody wykonane będą większe niż dochody otrzymane.

Przekształcenie danych porównawczych za 2015 r. w sprawozdaniu finansowym za 2016 r.

Przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości, wynikają z wymagających bezwzględnego zastosowania przepisów o rachunkowości oraz z rozwiązań wybranych przez jednostkę spośród dopuszczonych do stosowania przez przepisy o rachunkowości. Zasady te powinny zapewnić, że prezentowane w sprawozdaniu finansowym informacje są wiarygodne, przydatne oraz zrozumiałe, dzięki czemu przekazują rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i wyniku finansowego jednostki.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 w sprawozdaniach za 2017 rok

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 dotyczy m.in. umów o partnerstwie publiczno-prawnym. Po raz pierwszy będzie miał zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy, rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Spis z natury - nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości wyjaśnia problemy merytoryczne i organizacyjne, powstające przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (zwanych zapasami). Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury stwarza bowiem wiele problemów praktycznych.

Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi

Masz wątpliwości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych lub sprawozdań w zakresie operacji finansowych?

Czy w sprawozdaniu Rb-N należności jednostki powinny być pomniejszone o nadpłaty kontrahentów

W jednostce budżetowej na koniec poszczególnych kwartałów na koncie 221 figurowały dotąd tylko ewentualne zaległości od kontrahentów z tytułu czynszu najmu pomieszczeń. Na koniec tego okresu sprawozdawczego jeden z kontrahentów zapłacił większą kwotę niż jego należność czynszowa. Czy, sporządzając sprawozdanie Rb-N, jednostka powinna o tę kwotę nadpłaty kontrahenta pomniejszyć należności od innych kontrahentów?

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności pochodzące od podmiotu wykreślonego z ewidencji działalności gospodarczej

W sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, należności wykazuje się do momentu wykreślenia dłużnika z właściwego rejestru, chyba że dług został przejęty przez następcę prawnego dłużnika. Czy w związku z tym powinniśmy wykazywać w tym sprawozdaniu należności, których nadal dochodzimy, pomimo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej podmiotów, którym udzielono wsparcia?

Sporządzanie sprawozdań na podstawie pozaksięgowych zbiorów (zestawień) danych

Sporządzanie sprawozdań Rb-28/Rb-28S, Rb-50/Wydatki oraz Rb-Z na podstawie danych niepochodzących wprost z ksiąg rachunkowych dotyczy przede wszystkim danych na temat zobowiązań jednostek, w tym zobowiązań wymagalnych.

REKLAMA