REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Słownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Włączanie się do ruchu

Pod pojęciem włączania się do ruchu rozumiemy każdą bez wyjątku inicjację ruchu pojazdu mającą na celu jazdę drogą publiczną, nawet gdy nie porusza się nią w zasięgu wzroku żaden inny pojazd.

Zawracanie

Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny, czyli o kąt równy 180 stopni. Jest to jeden z najtrudniejszych manewrów, zwłaszcza w sytuacji, gdy promień skrętu zawracającego auta jest większy, niż szerokość drogi, po której się on porusza.

Zawracanie

Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny, czyli o kąt równy 180 stopni. Jest to jeden z najtrudniejszych manewrów, zwłaszcza w sytuacji, gdy promień skrętu zawracającego auta jest większy, niż szerokość drogi, po której się on porusza.

Wymijanie

Wymijanie, zwane także mijaniem, polega na przejechaniu obok innego uczestnika, poruszającego się w kierunku przeciwnym, z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami.

REKLAMA

Wymijanie

Wymijanie, zwane także mijaniem, polega na przejechaniu obok innego uczestnika, poruszającego się w kierunku przeciwnym, z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami.

Omijanie

Omijaniem nazywamy manewr, polegający na przejechaniu obok nieruchomej przeszkody.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze. Polega ono na przejechaniu obok pojazdu, poruszającego się w tym samym kierunku.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze. Polega ono na przejechaniu obok pojazdu, poruszającego się w tym samym kierunku.

REKLAMA

Parkowanie na skos, tyłem do krawędzi jezdni

Parkowanie skośnie w stosunku do osi drogi, tyłem do krawędzi jezdni znajduje bardzo niewielu zwolenników wśród kierowców i specjalistów od inżynierii drogowej.

Parkowanie na skos, tyłem do krawędzi jezdni

Parkowanie skośnie w stosunku do osi drogi, tyłem do krawędzi jezdni znajduje bardzo niewielu zwolenników wśród kierowców i specjalistów od inżynierii drogowej.

Parkowanie na skos, przodem do krawędzi jezdni

Parkowanie pojazdów ukosem do krawędzi jezdni jest bardzo rozpowszechnione z uwagi na prostotę wykonania manewru.

Parkowanie na skos, przodem do krawędzi jezdni

Parkowanie pojazdów ukosem do krawędzi jezdni jest bardzo rozpowszechnione z uwagi na prostotę wykonania manewru.

Parkowanie tyłem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie tyłem, prostopadle do krawędzi jezdni bardzo przypomina parkowanie prostopadłe przodem, ale jest od niego o wiele trudniejsze, za to znacznie bezpieczniejsze.

Parkowanie tyłem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie tyłem, prostopadle do krawędzi jezdni bardzo przypomina parkowanie prostopadłe przodem, ale jest od niego o wiele trudniejsze, za to znacznie bezpieczniejsze.

Parkowanie przodem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie prostopadłe przodem do krawędzi, a więc najczęściej także do osi drogi, jest manewrem prostym. Jedyna trudność polega na ocenie szerokości własnego pojazdu i wolnego miejsca pozostawionego przez zaparkowane wcześniej samochody.

Parkowanie przodem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie prostopadłe przodem do krawędzi, a więc najczęściej także do osi drogi, jest manewrem prostym. Jedyna trudność polega na ocenie szerokości własnego pojazdu i wolnego miejsca pozostawionego przez zaparkowane wcześniej samochody.

Parkowanie równoległe tyłem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni tyłem, zwane potocznie „na kopertę” lub „kopertą”, pozwala na ustawienie pojazdu pomiędzy innymi pojazdami na miejscu o długości niewiele przekraczającej jego długość.

Parkowanie równoległe tyłem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni tyłem, zwane potocznie „na kopertę” lub „kopertą”, pozwala na ustawienie pojazdu pomiędzy innymi pojazdami na miejscu o długości niewiele przekraczającej jego długość.

Parkowanie równoległe przodem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni, po wjechaniu przodem na miejsce parkingowe należy do najłatwiejszych sposobów parkowania.

Parkowanie równoległe przodem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni, po wjechaniu przodem na miejsce parkingowe należy do najłatwiejszych sposobów parkowania.

Parkowanie

Parkowanie to pozostawienie pojazdu na dłuższy postój, kiedy kierowca oddala się od niego i traci z nim bezpośredni kontakt. Nie jest parkowaniem zatrzymanie się nawet na kilka minut, jeżeli kierowca nie opuszcza pojazdu i może nim w każdej chwili odjechać, lub jeśli postój jest spowodowany awarią, uniemożliwiającą dalszą jazdę.

Parkowanie

Parkowanie to pozostawienie pojazdu na dłuższy postój, kiedy kierowca oddala się od niego i traci z nim bezpośredni kontakt. Nie jest parkowaniem zatrzymanie się nawet na kilka minut, jeżeli kierowca nie opuszcza pojazdu i może nim w każdej chwili odjechać, lub jeśli postój jest spowodowany awarią, uniemożliwiającą dalszą jazdę.

Ruszanie w ruchu pozamiejskim

Ruszanie w ruchu pozamiejskim wiąże się najczęściej z włączaniem się do ruchu po postoju na poboczu, a znacznie rzadziej wynika z przymusowej sytuacji na drodze, zmuszającej do zatrzymania się bez opuszczania drogi.

Ruszanie w ruchu pozamiejskim

Ruszanie w ruchu pozamiejskim wiąże się najczęściej z włączaniem się do ruchu po postoju na poboczu, a znacznie rzadziej wynika z przymusowej sytuacji na drodze, zmuszającej do zatrzymania się bez opuszczania drogi.

Ruszanie w ruchu miejskim

Ruszanie w ruchu miejskim wymaga uwagi i staranności. Nie może to być ruszanie „sportowe”, z gwałtownym przyspieszeniem, zwłaszcza przy średnim i dużym natężeniu ruchu, kiedy większość kierowców nie spodziewa się gwałtownych manewrów, bardzo niebezpiecznych na zatłoczonej jezdni.

Ruszanie w ruchu miejskim

Ruszanie w ruchu miejskim wymaga uwagi i staranności. Nie może to być ruszanie „sportowe”, z gwałtownym przyspieszeniem, zwłaszcza przy średnim i dużym natężeniu ruchu, kiedy większość kierowców nie spodziewa się gwałtownych manewrów, bardzo niebezpiecznych na zatłoczonej jezdni.

Ruszanie

Ruszaniem nazywamy wprawienie pojazdu w ruch. W normalnych warunkach czynności te mają na celu płynne przekazanie momentu obrotowego wału korbowego pracującego silnika na napędzaną oś, nieruchomą w początkowym stadium.

Ruszanie

Ruszaniem nazywamy wprawienie pojazdu w ruch. W normalnych warunkach czynności te mają na celu płynne przekazanie momentu obrotowego wału korbowego pracującego silnika na napędzaną oś, nieruchomą w początkowym stadium.

Manewrowanie

Manewrowanie pojazdem jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym w praktyce wszystkie planowane akcje, w jakich bierze udział w sposób czynny lub bierny samochód i jego kierowca.

Manewrowanie

Manewrowanie pojazdem jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym w praktyce wszystkie planowane akcje, w jakich bierze udział w sposób czynny lub bierny samochód i jego kierowca.

Średnie zużycie paliwa

Średnim zużyciem paliwa nazywamy ilość paliwa potrzebną do pokonania ściśle określonego dystansu. Jest nim zazwyczaj 100 km, stąd termin "średnie zużycie na 100 kilometrów" używane przy opisywaniu średniego zużycia paliwa przez dany samochód.

Średnie zużycie paliwa

Średnim zużyciem paliwa nazywamy ilość paliwa potrzebną do pokonania ściśle określonego dystansu. Jest nim zazwyczaj 100 km, stąd termin "średnie zużycie na 100 kilometrów" używane przy opisywaniu średniego zużycia paliwa przez dany samochód.

Planowanie podróży

Z punktu widzenia ecodrivingu planowanie podróży, nawet bardzo krótkiej, ma bardzo ważne znaczenie. Najważniejszy jest wybór trasy, po nim następuje ustalenie trasy alternatywnej, pozwalającej na ominiecie ewentualnych zatorów.

Planowanie podróży

Z punktu widzenia ecodrivingu planowanie podróży, nawet bardzo krótkiej, ma bardzo ważne znaczenie. Najważniejszy jest wybór trasy, po nim następuje ustalenie trasy alternatywnej, pozwalającej na ominiecie ewentualnych zatorów.

Jazda „wybiegami”

Jazda "wybiegami" polega na pokonywaniu jak największej odległości jadąc "na luzie", z wysprzęglonym silnikiem.

Jazda „wybiegami”

Jazda "wybiegami" polega na pokonywaniu jak największej odległości jadąc "na luzie", z wysprzęglonym silnikiem.

Ekonomiczna jazda z góry

Zjeżdżanie z wysokich, stromych wzniesień jest z punktu widzenia ecodrivingu jednym z najkorzystniejszych elementów pokonywania drogi przez pojazd, jednak pod warunkiem, że zostanie to przeprowadzone bardzo umiejętnie.

Ekonomiczna jazda z góry

Zjeżdżanie z wysokich, stromych wzniesień jest z punktu widzenia ecodrivingu jednym z najkorzystniejszych elementów pokonywania drogi przez pojazd, jednak pod warunkiem, że zostanie to przeprowadzone bardzo umiejętnie.

Ekonomiczna jazda pod górę

Jazda w terenie pagórkowatym i górzystym, gdzie trzeba pokonywać liczne podjazdy i zjazdy, jest prawdziwym wyzwaniem dla fanów ecodrivingu i ich pojazdów.

Ekonomiczna jazda pod górę

Jazda w terenie pagórkowatym i górzystym, gdzie trzeba pokonywać liczne podjazdy i zjazdy, jest prawdziwym wyzwaniem dla fanów ecodrivingu i ich pojazdów.

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Przewidywanie sytuacji na drodze

Umiejętność przewidywania sytuacji na drodze jest kluczowym zagadnieniem dla zachowania płynności ruchu pojazdów, a w efekcie mniejszej gwałtowności manewrów i niższego zużycia paliwa będącego celem ecodrivingu.

Przewidywanie sytuacji na drodze

Umiejętność przewidywania sytuacji na drodze jest kluczowym zagadnieniem dla zachowania płynności ruchu pojazdów, a w efekcie mniejszej gwałtowności manewrów i niższego zużycia paliwa będącego celem ecodrivingu.

Synchronizacja świateł w mieście (Zielona fala)

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana czasem „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.

Synchronizacja świateł w mieście (Zielona fala)

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana czasem „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.

Hamowanie sprzęgłem i biegami

Hamowanie silnikiem przy pomocy umiejętnego posługiwania się sprzęgłem i biegami, należy do podstawowych elementów ecodrivingu.

Hamowanie sprzęgłem i biegami

Hamowanie silnikiem przy pomocy umiejętnego posługiwania się sprzęgłem i biegami, należy do podstawowych elementów ecodrivingu.

Ecodriving

Ecodriving jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do wszystkich czynności i zabiegów, mających na celu ograniczenie do minimum zanieczyszczania środowiska, zachodzącego w wyniku ruchu pojazdów mechanicznych.

Ecodriving

Ecodriving jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do wszystkich czynności i zabiegów, mających na celu ograniczenie do minimum zanieczyszczania środowiska, zachodzącego w wyniku ruchu pojazdów mechanicznych.

REKLAMA