REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Słownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Cechy tłoków silników spalinowych

Jaką rolę pełnią tłoki w silniku spalinowym? Jakie są ich cechy szczególne? Co jest w nich niezwykłego? Dlaczego są tak trwałe?

Cechy tłoków silników spalinowych

Jaką rolę pełnią tłoki w silniku spalinowym? Jakie są ich cechy szczególne? Co jest w nich niezwykłego? Dlaczego są tak trwałe?

Sworzeń tłokowy

Sworzeń tłokowy pracuje w bardzo trudnych warunkach, w wysokiej temperaturze i pod dużym obciążeniem okresowo zmieniających się sił, wynikających z cyklów pracy silnika. Jego smarowanie w piastach tłoka jest zaledwie dostateczne i odbywa się wyłącznie dzięki olejowi, skapującemu przez szczeliny lub otwory z pierścieni zgarniających.

Sworzeń tłokowy

Sworzeń tłokowy pracuje w bardzo trudnych warunkach, w wysokiej temperaturze i pod dużym obciążeniem okresowo zmieniających się sił, wynikających z cyklów pracy silnika. Jego smarowanie w piastach tłoka jest zaledwie dostateczne i odbywa się wyłącznie dzięki olejowi, skapującemu przez szczeliny lub otwory z pierścieni zgarniających.

REKLAMA

Cechy pierścieni tłokowych

Jedną z najważniejszych cech pierścieni tłokowych jest ich sprężystość. Dlatego pierścienie nie mają nigdy postaci pełnego okręgu, lecz posiadają rozcięcie, zwane potocznie zamkiem. Na dodatek ich kształt nie jest kolisty, aby zapewnić ich w miarę równomierny nacisk na ścianki cylindra.

Cechy pierścieni tłokowych

Jedną z najważniejszych cech pierścieni tłokowych jest ich sprężystość. Dlatego pierścienie nie mają nigdy postaci pełnego okręgu, lecz posiadają rozcięcie, zwane potocznie zamkiem. Na dodatek ich kształt nie jest kolisty, aby zapewnić ich w miarę równomierny nacisk na ścianki cylindra.

Zapłon iskrowo-strumieniowy

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek.

Zapłon iskrowo-strumieniowy

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek.

REKLAMA

Komory spalania w silniku z zapłonem iskrowym

Komora spalania w silniku spalinowym, a raczej – jej wielkość i kształt – mają ogromny wpływ na jego sprawność i osiągi, a tym samym na ekonomię jego użytkowania.

Komory spalania w silniku z zapłonem iskrowym

Komora spalania w silniku spalinowym, a raczej – jej wielkość i kształt – mają ogromny wpływ na jego sprawność i osiągi, a tym samym na ekonomię jego użytkowania.

Komora spalania w silniku z zapłonem samoczynnym

W silnikach o zapłonie samoczynnym występują dwa rodzaje komór: komory o bezpośrednim wtrysku paliwa, oraz komory dzielone.

Komora spalania w silniku z zapłonem samoczynnym

W silnikach o zapłonie samoczynnym występują dwa rodzaje komór: komory o bezpośrednim wtrysku paliwa, oraz komory dzielone.

Układ paliwowy

Głównym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Układ paliwowy

Głównym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Układ doładowania

Układ doładowania silnika spalinowego działa na zasadzie doprowadzenia do cylindrów silnika większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej niż silnik jest w stanie samoistnie dostarczyć z powietrza.

Sprzęgła elektromagnetyczne

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

Układ rozruchowy

Sprawny układ rozruchowy, we współczesnych silnikach samochodowych, decyduje o tym czy uda się uruchomić silnik. Czasy kręcenia korbą za wał korbowy silnika już dawno odeszły do lamusa.

Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Z uwagi na rodzaj sterowania sprzęgła dzielą się na sterowane z zewnątrz i samoczynne. W grupie sprzęgieł samoczynnych wyróżnia się kilka podgrup, z których w technice samochodowej mają znaczenie dwie: sprzęgła automatyczne i półautomatyczne.

Układ wydechowy

Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzić do atmosfery jak najszybciej i przy jak najmniejszych oporach powstające w silniku spaliny, wytłumiając przy tym do maksimum hałas jaki powstaje podczas wydechu oraz redukując do minimum zawartość substancji toksycznych w spalinach.

Sprzęgła podwójne

Zastosowanie w praktyce wynalezionego ponad pół wieku temu i opatentowanego sprzęgła podwójnego stanowi nie tylko wielki ukłon w kierunku ekonomii użytkowania pojazdu, ale także milowy krok w dziedzinie motoryzacji.

Sprzęgło cierne tarczowe

Tarczowe sprzęgło cierne składa się z trzech podstawowych elementów: tarczy sprzęgłowej, docisku oraz łożyska wyciskowego. Każdy z nich składa się z kilku różnych części, wzajemnie ze sobą współpracujących.

Optymalne obroty silnika

Optymalne obroty silnika to dość wąski zakres prędkości obrotowej, przy której sumują się pozytywne efekty procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Układ smarowania silnika

Układ smarowania silnika, zwany w fachowej literaturze układem olejenia służy do zapewnienia odpowiedniego smarowania części trących wewnątrz silnika.

Rodzaje sprzęgieł

Sprzęgło jest z definicji elementem maszyny, który ma za zadanie przekazać moment obrotowy z jednego wału na inny wał, np. z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy w skrzyni biegów.

Układ rozruchowy

Sprawny układ rozruchowy, we współczesnych silnikach samochodowych, decyduje o tym czy uda się uruchomić silnik. Czasy kręcenia korbą za wał korbowy silnika już dawno odeszły do lamusa.

Układ smarowania silnika

Układ smarowania silnika, zwany w fachowej literaturze układem olejenia służy do zapewnienia odpowiedniego smarowania części trących wewnątrz silnika.

Rodzaje sprzęgieł

Sprzęgło jest z definicji elementem maszyny, który ma za zadanie przekazać moment obrotowy z jednego wału na inny wał, np. z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy w skrzyni biegów.

Układ zapłonowy

Układ zapłonowy silnika spalinowego najprostszego typu składa się z dwóch części: wytwarzającej wysokie napięcie i zamieniającej wysokie napięcie na iskrę, zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania.

Układ wtryskowy

Układ wtryskowy, zwany poprawnie wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego.

Sprzęgła elektromagnetyczne

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

Sprzęgło wielotarczowe

Wśród sprzęgieł ciernych osobną podgrupę stanowią sprzęgła wielotarczowe. Od sprzęgieł jednotarczowych różnią się tym, że posiadają kilka tarcz, dzięki połączeniom wielowypustowym mogą przesuwać się wzdłuż wałka sprzęgłowego.

Układ wydechowy

Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzić do atmosfery jak najszybciej i przy jak najmniejszych oporach powstające w silniku spaliny, wytłumiając przy tym do maksimum hałas jaki powstaje podczas wydechu oraz redukując do minimum zawartość substancji toksycznych w spalinach.

Układ chłodzenia

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

Optymalne obroty silnika

Optymalne obroty silnika to dość wąski zakres prędkości obrotowej, przy której sumują się pozytywne efekty procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Układ zapłonowy

Układ zapłonowy silnika spalinowego najprostszego typu składa się z dwóch części: wytwarzającej wysokie napięcie i zamieniającej wysokie napięcie na iskrę, zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania.

Układ doładowania

Układ doładowania silnika spalinowego działa na zasadzie doprowadzenia do cylindrów silnika większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej niż silnik jest w stanie samoistnie dostarczyć z powietrza.

Sprzęgła podwójne

Zastosowanie w praktyce wynalezionego ponad pół wieku temu i opatentowanego sprzęgła podwójnego stanowi nie tylko wielki ukłon w kierunku ekonomii użytkowania pojazdu, ale także milowy krok w dziedzinie motoryzacji.

Lampki kontrolne

Lampki kontrolne są wskaźnikami, dzięki którym kierowca w czasie jazdy ma pełną wiedzę na temat tego, co dzieje się z różnymi urządzeniami i podzespołami jego samochodu

Układ chłodzenia

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Z uwagi na rodzaj sterowania sprzęgła dzielą się na sterowane z zewnątrz i samoczynne. W grupie sprzęgieł samoczynnych wyróżnia się kilka podgrup, z których w technice samochodowej mają znaczenie dwie: sprzęgła automatyczne i półautomatyczne.

Sprzęgło cierne tarczowe

Tarczowe sprzęgło cierne składa się z trzech podstawowych elementów: tarczy sprzęgłowej, docisku oraz łożyska wyciskowego. Każdy z nich składa się z kilku różnych części, wzajemnie ze sobą współpracujących.

Lampki kontrolne

Lampki kontrolne są wskaźnikami, dzięki którym kierowca w czasie jazdy ma pełną wiedzę na temat tego, co dzieje się z różnymi urządzeniami i podzespołami jego samochodu

Sprzęgło wielotarczowe

Wśród sprzęgieł ciernych osobną podgrupę stanowią sprzęgła wielotarczowe. Od sprzęgieł jednotarczowych różnią się tym, że posiadają kilka tarcz, dzięki połączeniom wielowypustowym mogą przesuwać się wzdłuż wałka sprzęgłowego.

Układ wtryskowy

Układ wtryskowy, zwany poprawnie wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego.

Czym jest ząbkowanie opon?

Zjawisko ząbkowania to jeden z wielu problemów z ogumieniem, jaki może spotkać użytkowników samochodów osobowych. Mechanizm jego powstawania jest złożony i trudny do wyeliminowania.

Czym jest ząbkowanie opon?

Zjawisko ząbkowania to jeden z wielu problemów z ogumieniem, jaki może spotkać użytkowników samochodów osobowych. Mechanizm jego powstawania jest złożony i trudny do wyeliminowania.

Stopień sprężania silnika spalinowego

Stopień sprężania wrażony liczbowo jest stosunkiem maksymalnej i minimalnej objętości komory spalania w cylindrze. Mówiąc inaczej – jest to stosunek pojemności cylindra w chwili gdy tłok znajduje się w dolnym położeniu zwrotnym (DPZ) do pojemności w chwili, gdy osiągnie górne położenie zwrotne (GPZ).

Stopień sprężania silnika spalinowego

Stopień sprężania wrażony liczbowo jest stosunkiem maksymalnej i minimalnej objętości komory spalania w cylindrze. Mówiąc inaczej – jest to stosunek pojemności cylindra w chwili gdy tłok znajduje się w dolnym położeniu zwrotnym (DPZ) do pojemności w chwili, gdy osiągnie górne położenie zwrotne (GPZ).

Parametry silnika spalinowego

Mówiąc o parametrach silnika mamy najczęściej na myśli jego pojemność skokową, stopień sprężania i moc, oddawaną do układu napędowego. Tymczasem jest jeszcze kilka innych nie mniej ważnych cech silnika. Oto zestawienie najważniejszych z nich.

Parametry silnika spalinowego

Mówiąc o parametrach silnika mamy najczęściej na myśli jego pojemność skokową, stopień sprężania i moc, oddawaną do układu napędowego. Tymczasem jest jeszcze kilka innych nie mniej ważnych cech silnika. Oto zestawienie najważniejszych z nich.

REKLAMA