REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sztuczna inteligencja w sektorze publicznym. Jak AI może wspomóc funkcjonowanie gospodarki?

Generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą obietnicę rozszerzania inteligencji i prędkości uczenia się. Zanim to jednak nastąpi, menedżerowie ds. IT (CIOs) z sektora publicznego będą musieli skoncentrować się na unowocześnieniu swoich organizacji. 

Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

KSeF w administracji publicznej. Bezpłatne spotkanie online!

Bezpłatne spotkanie online na temat "KSeF w administracji publicznej" odbędzie się 17 października br. Serdecznie zapraszamy!

Sztuczna inteligencja w sektorze publicznym. Raport SoDA AI Research Group już w październiku

SoDA AI Research Group kończy prace nad raportem „AI w Sektorze Publicznym”. Wnioski z raportu zostaną szczegółowo zaprezentowane w trakcie SoDA Conference 2023 – jednego z największych wydarzeń branży IT w Polsce, które odbędzie się w dniach 4–5 października 2023 r. w Warszawie.

REKLAMA

Wynagrodzenia pracowników ds. cyberbezpieczeństwa będą wyższe - o ile wzrosną?

Wynagrodzenia pracowników ds. cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym zostaną powiększone o specjalne dodatki finansowe. Do jakiej wysokości wzrosną?

Jednolita polityka zakupowa sektora publicznego – projekt skierowany do konsultacji

Polityka zakupowa państwa obejmie lata 2022-2025.

ESG w sektorze publicznym

ESG w sektorze publicznym. Gdy mówi się o biznesie, równie często jak o CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), mówi się ostatnio o ESG. Chciałbym jasno powiedzieć, że w sektorze publicznym (państwowym i samorządowym) też powinniśmy mówić o ESG, tak jak już dziś zaczynamy mówić o Compliance, czy CSR w sektorze publicznym.

Kto nie musi wdrażać PPK?

Kto nie musi wdrażać PPK? Mikroprzedsiębiorca. Kim jest mikroprzedsiębiorca? Zwolnienie z wdrożenia PPK przysługujące mikroprzedsiębiorcy nie dotyczy pracodawcy, który nie ma tego statusu. Jednostka sektora finansów publicznych nie może być zwolniona z przystąpienia do PPK.

REKLAMA

PPK 2021 – kto, od kiedy, rezygnacja

PPK w 2021 roku muszą wdrożyć najmniejsze firmy i podmioty sektora publicznego. Co to jest? Kto musi przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych? Od kiedy? Czy możliwa jest rezygnacja z PPK? Jaka kara grozi za nieprzystąpienie do PPK w terminie?

Trzynastka - do kiedy wypłata?

Trzynastka przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej raz w roku. Jest to dodatek do wynagrodzenia. Do kiedy należy wypłacić trzynastą pensję? Komu przysługuje? Jaka jest jej wysokość? Jakie warunki należy spełnić? Kto nie otrzyma 13. wynagrodzenia?

PPK 2021 - najmniejsze firmy i instytucje publiczne

PPK w 2021 r. zacznie obowiązywać w najmniejszych firmach i instytucjach publicznych. To IV i ostatni etap wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Co trzeba zrobić, aby przystąpić do PPK? Kiedy należy podpisać stosowne umowy? Co oznacza niedotrzymanie terminu?

Compliance - czym jest kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego?

Czy Compliance nie jest częścią kontroli zarządczej w jednostkach sektora publicznego? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.

Kiedy PPK dla pracowników sektora publicznego?

Od przyszłego roku pracownicze plany kapitałowe będą dostępne również dla zatrudnionych w sektorze publicznym. Pracodawcy należący do tego sektora do 10 kwietnia 2021 r. powinni zapisać swoich pracowników do tego programu.

Sektor publiczny i umowa o zarządzanie PPK w 2020 r.

Pracodawca z sektora publicznego może podpisać umowę o zarządzanie PPK jeszcze w 2020 r. W razie podpisania przez podmiot zatrudniający umowy o zarządzanie PPK przed 1 stycznia 2021 r., powinna ona wejść w życie najwcześniej z tą datą. Podpisanie umowy o zarządzanie PPK w przyszłym roku może wiązać się z obowiązkiem stosowania nowych przepisów o zamówieniach publicznych.

Compliance w sektorze publicznym według CBA – pracownik ds. zgodności

CBA wskazuje, że dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania programu zgodności w ramach danej instytucji koniecznym jest wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za jego realizację. Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na słowo „odpowiedniej osoby”. To nie może być osoba z przypadku lub tzw. „łapanki”. Musi ona posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności merytoryczne oraz odpowiedni charakter.

Compliance w sektorze publicznym według CBA – zmiana Kultury organizacyjnej

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym".

Compliance w sektorze publicznym według CBA - Zaangażowanie kierownictwa

8 września 2020 r. CBA opublikowało dokument: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Pierwszy z nich to „Zaangażowanie kierownictwa”.

Wytyczne CBA w zakresie tworzenia i wdrażania compliance w sektorze publicznym

W dniu 28 września 2020 r. CBA opublikowało 11 stronicowe dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". Tym samym mamy oficjalny dokument potwierdzający, że państwo polskie widzi potrzebę tworzenia i wdrażania compliance w sektorze publicznym i ma pewną wizję tych systemów.

Terminy w PPK

W jakim terminie pracodawca ma obowiązek wprowadzić PPK? Kiedy należy podpisać umowę o zarządzanie PPK? Kiedy należy podpisać umowę o prowadzenie PPK?

PPK w publicznych szkołach, przedszkolach i uczelniach - od kiedy?

PPK w szkołach, przedszkolach i uczelniach zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Dotyczy to placówek publicznych czyli zakładanych i prowadzonych przez państwo lub samorządy.

PPK w sektorze budżetowym 2021

Od stycznia 2021 r. pracownicy sektora finansów publicznych wchodzą do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Rząd, choć planuje zamrożenie funduszu płac, wciąż chce włączenia tej sfery do programu.

Tarcza Antykryzysowa – zmiany w PPK

Tarcza Antykryzysowa wprowadziła trzy istotne zmiany dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dotyczą one: wydłużenia terminów wdrożenia PPK dla tzw. II fazy, utrzymania wyłączenia PPK spod regulacji dotyczących zamówień publicznych oraz uproszczenia w zasadach tworzenia PPK u pracodawców sektora publicznego.

Zwolnienia w administracji publicznej - Tarcza antykryzysowa 2.0 zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego

Jeden ze związków zawodowych zdecydował się zaskarżyć przepisy tarczy 2.0 do Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o rozwiązania pozwalające szukać oszczędności w urzędach.

Koronawirus. Sektor publiczny na celowniku cyberprzestępców

Kradzież danych, zakłócanie działalności, a coraz częściej również dezinformacja – to główne cele cyberprzestępców atakujących instytucje publiczne. Sektor ten nadal w dużej mierze korzysta z przestarzałych i nieaktualnych systemów, nie jest też świadomy skali ryzyka. Kontrola NIK wykazała, że aż 75% polskich szpitali nie przestrzega wymogów dotyczących ochrony przed złośliwym oprogramowaniem, odpowiednich procedur autoryzacji i nadawania uprawnień.[1] Jak zatem zwiększyć bezpieczeństwo instytucji publicznych?

Szkoły i urzędy powinny sprawdzić BIP. Pierwsza kara RODO na podmiot publiczny

40 tys. zł kary na Burmistrza miasta za nieprzestrzeganie RODO nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jest to pierwsza kara dla podmiotu publicznego w związku z ochroną danych osobowych.

Deficyt sektora finansów publicznych 2017 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat dotyczący deficytu sektora instytucji rządowych oraz samorządowych. Deficyt w roku 2017 wyniósł 1,5 proc. PKB.

Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego

Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).

Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?

Eksperci Konfederacji Lewiatan komentują ustawę o jawności życia publicznego. Czy jest ona w ogóle potrzebna?

Wzór oświadczenia majątkowego 2018 r.

Ustawa o jawności życia publicznego wymusiła przygotowanie nowego wzoru oświadczenia majątkowego.

730 mln euro dla sektora naukowo-badawczego - podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy podpisano umowy kredytowe

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy podpisane zostały stosowne umowy z EBI. Dzięki temu Polska otrzyma 730 mln euro dla sektora naukowo-badawczego. Sektor energetyczna także otrzyma środki na inwestycje (250 mln euro).

Ogólnopolski Kongres "SMART CITY – założenia i perspektywy" - 30 maja w Gdańsku

Zapraszamy na Ogólnopolski Kongres "SMART CITY – założenia i perspektywy", który odbędzie się w dniu 30 maja w Gdańsku. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Nowy wzór oferty dla podzlecenia od 3 września 2016 r.

Nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zawiera odrębny wzór oferty, umowy i sprawozdania właściwych do realizacji tzw. podzleceń. Przedmiotowe przepisy wejdą w życie 3 września 2016 r.

JPK w dużych jednostkach sektora finansów publicznych - nowy termin

Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

JPK w samorządach - od kiedy?

Do podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy prowadzącego księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych, należy odpowiednio zastosować okres przejściowy, jaki został przewidziany dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Tak wynika z interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, wydanej 20 czerwca 2016 r. przez Ministra Finansów.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego - weszły w życie nowe przepisy

Wszystkie dokumenty udostępniane przez organy sektora publicznego mogą być ponownie wykorzystywane do dowolnych celów komercyjnych lub niekomercyjnych, chyba że są zabezpieczone prawami własności intelektualnej osób trzecich. Zasada ta została uwzględniona w nowej ustawie o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.

Obligacje jako źródło finansowania działalności samorządu terytorialnego

Emisja obligacji to jedna z form pozyskania środków finansowych na działalność jednostek samorządu terytorialnego, i to zarówno tę podstawową, w zakresie której pozyskane środki z emisji służą pokryciu powstałego niedoboru finansowego, jak i pozyskania nowych środków na inwestycje.

W 2015 roku wyższe dodatki za wysługę lat

Trwają prace nad zmianą zasad naliczania dodatku za wysługę lat. Wyższe dodatki mają od 2015 roku otrzymać osoby dłużej pozostające w służbie.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Nabór w instytucjach publicznych - problemy, rozwiązania

Nabór pracownika na wolne stanowisko pracy jest ważny z wielu powodów. Jest to moment zatrudnienia w administracji publicznej nowej osoby, która najprawdopodobniej zostanie z nami na długo i to nawet wtedy, kiedy nie do końca sprawdzi się w pracy. Istnieje istotny wpływ przebiegu każdego z naborów na wizerunek zarówno przeprowadzającej go instytucji, jak i całej administracji publicznej.

Rekordowa konferencja zakupowa na Stadionie Narodowym

20 października 2014 na Stadionie Narodowym odbyła się konferencja PROCON/POLZAK 2014, największe i najważniejsze tegoroczne wydarzenie dla branży zakupowej w Polsce. Prawie 200 uczestników konferencji dyskutowało na tematy związane z zarządzaniem zakupami i łańcuchem dostaw. Wśród prelegentów znaleźli się eksperci i praktycy z wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie, a przede wszystkim prof. Arjan van Weele z Politechniki Technologicznej w Eindhoven, który otworzył konferencję.

REKLAMA