REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sąd, Pismo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Drugi pozew w trybie wyborczym

Do Sądu Okręgowego w Warszawie wpłynął już drugi pozew w trybie wyborczym. Tym razem to sztab Jarosława Kaczyńskiego pozywa Bronisława Komorowskiego.

Zapadł wyrok w procesie Komorowski-Kaczyński

W dniu dzisiejszym zapadł wyrok z pozwu w trybie wyborczym jaki złożył sztab Bronisława Komorowskiego. Zgodnie z orzeczeniem sądu Jarosław Kaczyński musi sprostować swoją wypowiedź. Wyrok nie jest prawomocny.

Skarga kasacyjna w postępowaniu cywilnym

Skarga kasacyjna to środek zaskarżenia przysługujący stronie od wyroku lub postanowienia wydanych przez sąd II instancji i kończących postępowanie w sprawie. Sądem kasacyjnym jest Sąd Najwyższy.

Zabezpieczenie roszczeń

Wierzyciel, który obawia się, czy jego roszczenie pieniężne zostanie wyegzekwowane od dłużnika może wystąpić do sądu z wnioskiem o wydanie postanowienia o zabezpieczenie jego roszczenia.

REKLAMA

Zabezpieczenie roszczenia przed wszczęciem postępowania

Wierzyciel może również zabezpieczyć swoje prawo jeszcze przed wszczęciem postępowania - a więc przed faktycznym wniesieniem pozwu do sądu.

Ustanowienie kuratora dla osoby nieobecnej

Art. 184 § 1 krio stanowi, że dla ochrony praw osoby, która z powodu nie obecności nie może prowadzić swoich spraw, a nie ma pełnomocnika – ustanawia się kuratora. Celem tego przepisu jest więc ochrona praw osoby nieobecnej, i to zarówno praw o charakterze osobistym, jak i majątkowym.

Kto może być świadkiem w sprawie rozwodowej?

W wielu przypadkach podczas sprawy rozwodowej zachodzi konieczność przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków. Rodzą się wówczas wątpliwości kto może być świadkiem w sprawie rozwodowej.

Doręczenie zastępcze

Co do zasady przesyłki sądowe powinny być doręczane do rąk adresata. Taki bowiem sposób doręczenia daje największą pewność, że strona o czynności została właściwie i na czas zawiadomiona. Nie zawsze jednak takie doręczenie jest możliwe. Kodeks postępowania cywilnego w takim wypadku posługuje się pojęciem doręczenia zastępczego. Co przez to należy rozumieć?

REKLAMA

Cofnięcie pozwu

Pozew może być cofnięty bez zezwolenia pozwanego aż do rozpoczęcia rozprawy, a jeżeli z cofnięciem jest połączone zrzeczenie się roszczenia – aż do wydania wyroku

Czy ubezwłasnowolniony częściowo może zawrzeć związek małżeński

Ubezwłasnowolnienie częściowe z powodu choroby psychicznej albo niedorozwoju umysłowego nie jest kryterium ustawowym oceny zdolności do zawarcia małżeństwa.

Czy konkubent może być pełnomocnikiem procesowym

W określonych przypadkach partner z nieformalnego związku może być pełnomocnikiem strony w postępowaniu przed sądem cywilnym. Nie może być jednak pełnomocnikiem na takich zasadach, jak małżonek.

Pełnomocnictwo procesowe oraz pełnomocnictwo materialne

Pełnomocnictwo procesowe jest udzielane do dokonywania czynności przed sądem. Odróżnić należy od niego pełnomocnictwo materialne, które dotyczy dokonywania w imieniu mocodawcy czynności prawnych.

Od 1 lipca protokoły elektroniczne w postępowaniu cywilnym

Od 1 lipca protokoły elektroniczne mają być powszechnie stosowane w postępowaniu sądowym w sprawach cywilnych. Do 2012 r. zmiany obejmą wszystkie sądy w Polsce.

Zasady dostępu do akt sądowych

Przeglądanie akt sprawy jest istotne dla strony, która przyłączyła się do postępowania na dalszym etapie sprawy. Dostęp do akt, mimo szeroko rozumianej jawności postępowania, nie jest jednak całkiem dowolny. Kto może z niego skorzystać?

Kiedy sąd orzeka przepadek przedmiotów (art. 100)

Jeżeli społeczna szkodliwość czynu jest znikoma, a także w razie warunkowego umorzenia postępowania albo stwierdzenia, że zachodzi okoliczność wyłączająca ukaranie sprawcy czynu zabronionego, sąd może orzec przepadek wymieniony w art. 39 pkt. 4.

Niezgodność formatów dokumentów

Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega niezgodność formatów dokumentów, koniecznie prześledź poniższą instrukcję obsługi. Szybko się dowiesz na czym może ona polegać.

Zapisywanie dokumentu w formacie innym niż domyślny

Jeśli planujesz przesłać dokument osobie, która korzysta z innego oprogramowania niż ty, koniecznie zapisz go formacie innym niż domyślny.

Formaty dokumentów

Aby sprawnie współpracować z osobami korzystającymi z różnego oprogramowania komputerowego, należy wiedzieć czym się różnią formaty dokumentów oraz jak je zmieniać.

Gdy awaria zakłóci pracę nad dokumentem

Pracując na komputerze należy pamiętać o niebezpieczeństwie utraty sporządzonego dokumentu. Często powodem takiej straty jest awaria zasilania czy zawieszenie pracy edytora.

Zmiana koloru wypełnienia tekstowego

Ogólnie jest przyjęte, że do redagowania i przygotowywania dokumentów używa się czarnej czcionki. Często jednak bardziej efektywne jest użycie koloru – zwłaszcza, jeśli chcemy zwrócić czyjąś uwagę na konkretny fragment tekstu.

Ukryta ramka w dokumencie Word

Planując układ dokumentu, często korzystamy z ramek. Czasami jednak wolelibyśmy, aby ich kontury nie były widoczne, a tekst nadal pozostawał uporządkowany. Jest na to prosty sposób – wystarczy skorzystać z opcji – ukryj ramkę.

Zarządzanie dokumentacją

Ileż papierów ląduje codziennie na Twoim biurku! Poza zwykłą korespondencją są to czasopisma fachowe, różne protokoły będące w obiegu, kopie mało ważnych dokumentów z adnotacją „do wiadomości”. Aby na bieżąco porządkować dokumentację, trzeba na początku ustalić, które dokumenty powinny być przeczytane jako pierwsze, a które mogą być odłożone na później.

Porządkowanie poczty elektronicznej

Nie tylko konwencjonalna poczta papierowa (dzisiaj określa się ją mianem „hardcopy”) zaśmieca, również elektroniczny śmietnik informacyjny może stać się dużym obciążeniem. Dlatego też należy umiejętnie zarządzać korespondencją, aby nie tracić na tym całego dnia.

Systematyczne sortowanie dokumentacji

System zarządzania dokumentacją jest sam w sobie cudownym wynalazkiem, ponieważ w jednej teczce umieścić można różnoraką dokumentację projektową, ale łatwo może się stać „mogiłą zbiorową” pojedynczych karteczek. I nie pomoże nawet najlepszy system, jeżeli nie utrzymujesz w nim porządku.

Jak zaadresować list do odbiorców zagranicznych?

Pismo wysyłane poza granice kraju, oprócz miejscowości powinno mieć napisaną nazwę kraju.

Przygotowanie pism zaadresowanych

Pisma zaadresowane to dokumenty, w których charakterystycznym elementem jest adres odbiorcy. Pisze się na blankietach korespondencyjnych określonych polską normą PN-76/P-55315 lub na papierze maszynowym.

Sporządzanie pism zatytułowanych

W korespondencji biznesowej nie ma żadnych norm określających układ pisma zatytułowanego zwyczajowo. Niemniej jednak warto jest zwrócić uwagę na układ stałych elementów dokumentu.

Temat i struktura pisma

Jeśli piszesz pismo, od Ciebie zależy w jaki sposób naświetlisz i przedstawisz dany temat. Aby osiągnąć cel, możesz tak sformułować pismo, iż odbiorca przyjmie przekazany punkt widzenia za własny.

Uprzejmość w pismach

Przygotowując pismo należy pamiętać, że ma ono przynieść pewien efekt stąd w każdym dokumencie powinny być używane zwroty grzecznościowe, np. Szanowni Państwo czy Z poważaniem.

Zasady formułowania treści

Formułowanie treści powinno opierać się na określonych zasadach. Redagując pismo służbowe stosujemy styl urzędowy.

Segregacja pism

Do sekretariatu wpływa korespondencja o różnym charakterze. Segregacja pism jest jednym z obowiązków asystenta zarządu. Dokumenty, które trafiają do biura można podzielić na kilka rodzajów.

Wysłanie - ostatnia faza obiegu pism

Obieg korespondencji w przedsiębiorstwie to droga pisma od momentu wpływu do danej komórki organizacyjnej do momentu wysłania odpowiedzi.

Fazy obiegu pism

W procesie obiegu pism w biurze można wyróżnić kilka etapów, jest to m.in. segregacja korespondencji i przekazanie do właściwej komórki organizacyjnej.

Zdolność procesowa osób fizycznych

Zdolność procesowa oznacza możność podejmowania czynności procesowych przed sądem. Co do zasady zdolności procesowej nie mają osoby niepełnoletnie.

Obieg pisma w firmie

Sekretariat ogólny lub kancelaria odpowiada za wykonywanie prac o charakterze pomocniczym i usługowym. Odpowiedzialne są one za odbiór korespondencji, umieszczenie pieczątki z datą wpływu i wypływu pism, otwieranie przesyłek, ich znakowanie i segregowanie na odpowiednie działy, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Profesjonalny sekretariat

Zakres czynności sporządza się na podstawie regulaminu organizacyjnego, z którego dowiadujemy się jakie są obowiązki pracowników obejmujących poszczególne stanowiska w firmie.

Firmy negatywnie oceniają pracę z fakturami

Ponad 40 proc. polskich firm narzeka na konieczność pracy z fakturami - wynika z Ogólnopolskiego Badania Obiegu Faktur Kosztowych, zrealizowanego przez firmę Kolibro przy wsparciu merytorycznym konsultantów ObiegFaktur.pl.

Zasady wymiaru kary przez sąd (art. 53)

Sąd wymierza karę według swojego uznania, w granicach przewidzianych przez ustawę, bacząc by jej dolegliwość nie przekraczała stopnia winy, uwzględniając stopień społecznej szkodliwości czynu oraz biorąc pod uwagę cele zapobiegawcze i wychowawcze, które ma osiągnąć w stosunku do skazanego, a także potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa.

Prawo polskie a regulacje ustawowe dotyczące poczty mailowej

W korespondencji elektronicznej, zgodnie z obowiązującym prawem polskim należy obowiązkowo umieszczać dane dotyczące firmy.

Styl elektronicznego listu handlowego

Mail jest wizytówką przedsiębiorstwa i dlatego każdą wychodzącą wiadomość należy starannie przygotować.

Uprzejmość w mailach

Od tego, w jaki sposób napiszemy maila, zależy jak będziemy postrzegani przez jego odbiorcę. Warto więc zwrócić uwagę na podstawowe zasady etykiety w korespondencji elektronicznej.

Czym jest szczegółowe zapytanie ofertowe?

Szczegółowe zapytanie ofertowe wysyła się do kontrahenta w celu uzyskania szerszej informacji na temat danych towarów czy usług.

Zawiadomienie o otwarciu akredytywy handlowej

Otwarcie akredytywy następuje w momencie otrzymania zawiadomienia o gotowości towaru do wysyłki. Możliwe jest to po wystąpieniu dostawcy towaru z wnioskiem do banku.

Zawieszenie postępowania przed sądem pracy

Instytucja zawieszenia postępowania polega na wstrzymaniu biegu postępowania z możliwością jego podjęcia, bez potrzeby powtarzania dokonanych czynności procesowych.

Potwierdzenie przyjęcia zamówienia do realizacji

Każde zamówienie przyjęte do realizacji należy potwierdzić. O wysłaniu potwierdzenia trzeba pamiętać szczególnie w przypadku, gdy mamy do czynienia z nowym klientem, który chce aby realizacja została dokonana w późniejszym terminie.

Sporządzanie pism anglojęzycznych

Korespondencja sporządzana w języku obcym wymaga szczególnych kompetencji. Znajomość języka obcego może okazać się do tego niewystarczająca.

Oferta niewywołana

Oferta niewywołana to rodzaj pisma reklamowego, które wysyła się do nadawcy bez uprzedniego zawiadomienia o tym i zapytania, czy się na to zgadza.

Struktura listu przewodniego

List przewodni to niezbędny element korespondencji listownej i elektronicznej. Powinien być załączony za każdym razem, gdy przesyłamy dokumenty lub materiały reklamowe.

Zasady redagowania pism

Umiejętność redagowania pism przydaje się nie tylko w relacjach z potencjalnym klientem czy partnerem biznesowym, ale także w korespondencji firmowej.

Zaproszenia biznesowe

Myśląc o promowaniu marki i zwiększeniu obrotów firmy przedsiębiorca powinien pamiętać także o organizacji spotkań integracyjnych czy eventów. Takie okazje wymagają m.in. zredagowania odpowiednich zaproszeń.

REKLAMA