REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

RODO, Biuro rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpowiedzialność biura rachunkowego - orzecznictwo

Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego to jeden z zasadniczych elementów kontraktu z klientem. Ale trzeba też pamiętać o innych aspektach współpracy. Praktyka i orzecznictwo sądów pokazują, że poprawne ułożenie stosunków z klientem jest nie mniej ważne niż prawidłowość rozliczeń podatkowych i z ZUS. Wybraliśmy najciekawsze przypadki sądowych sporów, by pokazać, gdzie popełniane są błędy i jak można by ich uniknąć.

Odpowiedzialność biura rachunkowego - orzecznictwo

Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego to jeden z zasadniczych elementów kontraktu z klientem. Ale trzeba też pamiętać o innych aspektach współpracy. Praktyka i orzecznictwo sądów pokazują, że poprawne ułożenie stosunków z klientem jest nie mniej ważne niż prawidłowość rozliczeń podatkowych i z ZUS. Wybraliśmy najciekawsze przypadki sądowych sporów, by pokazać, gdzie popełniane są błędy i jak można by ich uniknąć.

Biała lista podatników VAT - trzydniowy termin na ZAW-NR nierealny dla biur rachunkowych

Większość księgowych unika składania za klientów zawiadomień o przelewach na rachunki niewidniejące w elektronicznym wykazie czynnych podatników VAT

Zmiana biura rachunkowego a księgi rachunkowe

Choć z reguły współpraca pomiędzy daną firmą a obsługującym ją biurem rachunkowym ma charakter wieloletni, to jednak nierzadko zdarzają się sytuacje, w których następuje zmiana podmiotu świadczącego usługi księgowe. Zmiana biura rachunkowego może nastąpić zarówno w trakcie roku obrotowego, jak i z końcem roku.

REKLAMA

Zmiana biura rachunkowego a księgi rachunkowe

Choć z reguły współpraca pomiędzy daną firmą a obsługującym ją biurem rachunkowym ma charakter wieloletni, to jednak nierzadko zdarzają się sytuacje, w których następuje zmiana podmiotu świadczącego usługi księgowe. Zmiana biura rachunkowego może nastąpić zarówno w trakcie roku obrotowego, jak i z końcem roku.

Widmo BDO nie wisi już nad większością biur rachunkowych

Biura rachunkowe zastanawiają się, czy obsługiwać klientów w zakresie nowych obowiązków środowiskowych, a jeżeli tak, to za ile. Chcą też wiedzieć, czy same muszą być wpisane do rejestru i elektronicznie wystawiać karty przekazania odpadów.

Wykaz podatników VAT (biała lista podatników VAT) - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad korzystania z danych zawartych w utworzonym z dniem 1 września 2019 r. wykazie podatników VAT (białej liście podatników VAT).

Przetwarzanie wizerunku pracownika – czy zgoda jest niezbędna?

W firmach często konieczne jest wykorzystanie wizerunku pracownika. W sieci zdjęcia osób zatrudnionych używane są do celów marketingowych i komunikacyjnych. Co więcej, zamieszczane są na stronach internetowych czy w stopkach wiadomości e-mail. Warto jednak pamiętać, że wizerunek osoby utrwalony na zdjęciu należy do katalogu danych osobowych, a one podlegają ochronie.

REKLAMA

Porady prawne w siedzibie UODO 28 stycznia 2020 r.

W ramach głównych obchodów XIV Dnia Ochrony Danych Osobowych 28 stycznia 2020 r. odbędzie się Dzień Otwarty w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych. Eksperci udzielą osobom zainteresowanym porad w zakresie ochrony danych osobowych. UODO do skorzystania z porad zachęca wszystkie osoby, które chcą uzyskać informacje związane ze stosowaniem prawa ochrony danych osobowych, w tym zwłaszcza realizacji w praktyce praw gwarantowanych przez ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO).

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) – objaśnienia podatkowe

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (split payment).

Skuteczność rekrutacji. Jak zwiększyć szanse na zatrudnienie pracowników z potencjałem i utrzymać ich w firmie?

Nieudana rekrutacja może firmę słono kosztować. Co więcej, zrekrutowanie nowego pracownika i kompleksowe wdrożenie go do pracy może zająć nawet 9 miesięcy. W obliczu takich danych, nie dziwi fakt, że przedsiębiorcy szczególną wagę przykładają do skuteczności procesu rekrutacyjnego i optymalnego dopasowania kandydata do kultury organizacji. Jak zatem znaleźć pracownika z potencjałem, który będzie chciał związać się z firmą na dłużej?

Zmierzch benefitów? Rola motywowania pozapłacowego w zarządzaniu ludźmi

Czy jesteśmy świadkami zmian w podejściu do benefitów pracowniczych? Być może ich rola w pozyskaniu pracowników młodego pokolenia jest przesadzona i właśnie obserwujemy utratę ich znaczenia? To dosyć prowokacyjna teza – ponieważ od kilku lat odnotowujemy rozwój takich narzędzi motywacyjnych, zwłaszcza w organizacjach zatrudniających głównie młodych pracowników. Czy jednak teza ta jest zupełnie pozbawiona racji?

Savoir-vivre w open space. Czyli respektowanie potrzeb współpracowników w otwartej przestrzeni biurowej

Open space to obecnie popularny sposobów aranżacji biur (w tym biur rachunkowych). Ma potęgować kreatywność, dawać wrażenie równości wszystkich członków zespołu i poprawiać komunikację między nimi, bywa on jednak przyczyną konfliktów i stresu. O czym warto pamiętać, działając w otwartej przestrzeni, aby nie utrudniać pracy innym?

Korzystanie z imiennego adresu e-mail byłego pracownika - stanowisko UODO

Przetwarzanie danych osobowych takich jak imienny adres e-mail jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy spełniona jest jedna z przesłanek wskazanych w przepisach RODO - twierdzi UODO.

Jak krok po kroku sprawdzić, czy biuro rachunkowe ma obowiązek raportowania schematu podatkowego

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy zobowiązujące podatników oraz podmioty ich obsługujące do raportowania o schematach podatkowych. W artykule objaśniamy, w jaki sposób działa mechanizm raportowania oraz w jakich sytuacjach obowiązek raportowania może obciążać biura rachunkowe.

Jak krok po kroku sprawdzić, czy biuro rachunkowe ma obowiązek raportowania schematu podatkowego

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy zobowiązujące podatników oraz podmioty ich obsługujące do raportowania o schematach podatkowych. W artykule objaśniamy, w jaki sposób działa mechanizm raportowania oraz w jakich sytuacjach obowiązek raportowania może obciążać biura rachunkowe.

Jak biuro rachunkowe może składać pliki JPK_VAT za klienta

Prowadzę biuro rachunkowe, którego klientami są mikroprzedsiębiorcy. Mam dwa pytania dotyczące JPK:

1) W jaki sposób trzeba będzie przesyłać JPK_VAT? Jakim podpisem należy opatrywać pliki JPK_VAT? Czy klient może mnie upoważnić do wysyłania JPK_VAT i wówczas mogę posługiwać się swoim podpisem?

2) Część klientów wystawia faktury sprzedaży w Excelu lub ręcznie. Czy mają oni obowiązek zakupienia nowego programu do wystawiania faktur sprzedaży, aby można było scalić w JPK_VAT dane z faktur sprzedaży z wprowadzanymi w biurze danymi z faktur zakupu?

Jak biuro rachunkowe może składać pliki JPK_VAT za klienta

Prowadzę biuro rachunkowe, którego klientami są mikroprzedsiębiorcy. Mam dwa pytania dotyczące JPK:

1) W jaki sposób trzeba będzie przesyłać JPK_VAT? Jakim podpisem należy opatrywać pliki JPK_VAT? Czy klient może mnie upoważnić do wysyłania JPK_VAT i wówczas mogę posługiwać się swoim podpisem?

2) Część klientów wystawia faktury sprzedaży w Excelu lub ręcznie. Czy mają oni obowiązek zakupienia nowego programu do wystawiania faktur sprzedaży, aby można było scalić w JPK_VAT dane z faktur sprzedaży z wprowadzanymi w biurze danymi z faktur zakupu?

Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Powierzając prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, zleciliśmy również w ramach umowy opracowanie zasad (polityki) rachunkowości. Została ona przez biuro stworzona i przez nas zaakceptowana. Obecnie w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości potrzebna jest aktualizacja tego dokumentu w sprawach dotyczących przenoszenia większości dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych. Kto odpowiada za zaktualizowanie tego dokumentu - my czy biuro rachunkowe? Jeśli to jest nasz obowiązek, w jakiej formie należy to zrobić?

Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Powierzając prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, zleciliśmy również w ramach umowy opracowanie zasad (polityki) rachunkowości. Została ona przez biuro stworzona i przez nas zaakceptowana. Obecnie w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości potrzebna jest aktualizacja tego dokumentu w sprawach dotyczących przenoszenia większości dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych. Kto odpowiada za zaktualizowanie tego dokumentu - my czy biuro rachunkowe? Jeśli to jest nasz obowiązek, w jakiej formie należy to zrobić?

Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta

Nasze biuro rachunkowe zawarło umowę na prowadzenie akt osobowych i naliczanie wynagrodzeń dla pracowników klienta. Czy możemy sami upoważniać naszych pracowników do przetwarzania przekazanych nam danych osobowych? Czy pracownika pracującego z domu możemy upoważnić za pośrednictwem e-maila?

Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta

Nasze biuro rachunkowe zawarło umowę na prowadzenie akt osobowych i naliczanie wynagrodzeń dla pracowników klienta. Czy możemy sami upoważniać naszych pracowników do przetwarzania przekazanych nam danych osobowych? Czy pracownika pracującego z domu możemy upoważnić za pośrednictwem e-maila?

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

Czy biuro rachunkowe prowadzące tylko pkpir i ryczałt musi mieć OC

Prowadzę biuro rachunkowe. Świadczymy usługi w zakresie ewidencjonowania przychodów i kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz ewidencje ryczałtowe. Sporządzamy zeznania roczne, deklaracje VAT, listy płac i rachunki dla umów cywilno-prawnych wraz z dokumentami składanymi w ZUS. Czy mam obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej?

Czy biuro rachunkowe prowadzące tylko pkpir i ryczałt musi mieć OC

Prowadzę biuro rachunkowe. Świadczymy usługi w zakresie ewidencjonowania przychodów i kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz ewidencje ryczałtowe. Sporządzamy zeznania roczne, deklaracje VAT, listy płac i rachunki dla umów cywilno-prawnych wraz z dokumentami składanymi w ZUS. Czy mam obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej?

Mikrorachunki w biurze rachunkowym - korzyści i zagrożenia

Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik posiada swój własny indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek). Biura rachunkowe muszą pamiętać, by wprowadzić numery mikrorachunków swoich klientów do używanych przez siebie systemów księgowych, tak, by od 1 stycznia 2020 r. każdą płatność z tytułu PIT CIT i VAT wykonywać na indywidualny rachunek podatkowy podatnika (klienta biura rachunkowego). Należy również zauważyć, że chociaż wprowadzenie jednego rachunku bankowego niewątpliwie przyspieszy i uprości proces płatności podatków to jednocześnie umozliwi urzędom skarbowym szybkie wykrycie zaległości podatkowych.

Odpowiedzialność za rachunkowość, gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono biuru rachunkowemu

emat odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości nie należy do prostych i budzi wiele wątpliwości. Wątpliwości narastają, gdy odpowiedzialność za rachunkowość jednostki jest „rozproszona” tj. gdy firma zdecyduje się przekazać prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Już na wstępie należy jednak podkreślić, że to zawsze kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości. Jest tak nawet wtedy, gdy określone obowiązki w tym zakresie zostaną powierzone osobie trzeciej (biuru rachunkowemu). Zmienia się w tym przypadku jedynie podstawa tej odpowiedzialności z bezpośredniej na odpowiedzialność z tytułu nadzoru. Powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu nie oznacza przy tym, że biuro nie ponosi żadnej odpowiedzialności za świadczone usługi w zakresie rachunkowości.

Odpowiedzialność za rachunkowość, gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono biuru rachunkowemu

emat odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości nie należy do prostych i budzi wiele wątpliwości. Wątpliwości narastają, gdy odpowiedzialność za rachunkowość jednostki jest „rozproszona” tj. gdy firma zdecyduje się przekazać prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Już na wstępie należy jednak podkreślić, że to zawsze kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości. Jest tak nawet wtedy, gdy określone obowiązki w tym zakresie zostaną powierzone osobie trzeciej (biuru rachunkowemu). Zmienia się w tym przypadku jedynie podstawa tej odpowiedzialności z bezpośredniej na odpowiedzialność z tytułu nadzoru. Powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu nie oznacza przy tym, że biuro nie ponosi żadnej odpowiedzialności za świadczone usługi w zakresie rachunkowości.

Naruszenia ochrony danych osobowych w praktyce

Naruszenia przepisów unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w świetle wysokich kar administracyjnych, budzą wiele emocji. Czym rzeczywiście jest naruszenie ochrony danych osobowych i w jaki sposób przedsiębiorca powinien na nie zareagować?

Nowoczesne planowanie w biurze rachunkowym

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, w jaki sposób usprawnić działania firmy. Szczególnie trudne wydaje się to w przypadku branży rachunkowej (tj. biur rachunkowych). Klientów jest dużo, pracy także, a przy tym należy ją wykonać szybko i dokładnie. Co zatem należy zrobić, aby efektywność księgowych była większa oraz jakie narzędzia mogą w tym pomóc?

Nowoczesne planowanie w biurze rachunkowym

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, w jaki sposób usprawnić działania firmy. Szczególnie trudne wydaje się to w przypadku branży rachunkowej (tj. biur rachunkowych). Klientów jest dużo, pracy także, a przy tym należy ją wykonać szybko i dokładnie. Co zatem należy zrobić, aby efektywność księgowych była większa oraz jakie narzędzia mogą w tym pomóc?

RODO w BHP

Gdy analizujemy kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych pracowników, bardzo często skupiamy się na właściwym przeprowadzaniu rekrutacji (zwłaszcza w kontekście stosunkowo niedawnych zmian w Kodeksie pracy) i na pułapkach, w które można wpaść w trakcie procesu zatrudnienia. Poświęcamy więc czas i uwagę odpowiedniej konstrukcji klauzul informacyjnych, uregulowaniu monitoringu pracowników czy dostosowaniu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wymagań ustawy. Możemy jednak przeoczyć z pozoru nieistotne, wąskie zagadnienia związane z zapewnieniem pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Jak przygotować procesy przetwarzania danych osobowych do kontroli Prezesa UODO?

W ferworze wszystkich działań związanych z przygotowaniem do kontroli nie można zapomnieć o tym, co jest głównym przedmiotem zainteresowania pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czyli o procesach przetwarzania danych osobowych realizowanych przez administratorów. Kluczowymi zagadnieniami spośród najważniejszych procesów, które zazwyczaj występują w organizacjach są: rekrutacja, zatrudnienie, marketing, ofertowanie i przetwarzanie danych kontrahentów.

Kontrola Prezesa UODO

Tylko w 2018 roku przeprowadzono łącznie 72 kontrole przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych – wynika ze sprawozdania UODO. Do sierpnia 2019 r. ta liczba wzrosła do 113. Co więcej, Prezes UODO wydał ponad 130 decyzji administracyjnych, w tym trzy o nałożeniu administracyjnych kar pieniężnych na: spółkę Bisnode, za niespełnienie obowiązku informacyjnego z art. 14 RODO w sytuacji, w której zdaniem organu spółka nie mogła powołać się na wyłączenie z art. 14 ust. 5 lit. b (niewspółmiernie duży wysiłek), na Dolnośląski Związek Piłki Nożnej za upublicznienie imion, nazwisk, adresów zamieszkania i numerów PESEL sędziów na stronie WWW i w końcu na Morele.net za naruszenie zasady poufności danych (art. 5 ust. 1 lit. f RODO).

Nie zostawiaj dowodu osobistego w zastaw!

Pozostawianie w zastaw dowodu osobistego przy wypożyczaniu sprzętu narciarskiego jest nadal częstą praktyką. Przed zostawianiem w zastaw dowodów osobistych i innych dokumentów potwierdzających tożsamość przestrzega Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL

Czy w określanym przez radę gminy wzorze wniosku o przyznanie dodatku energetycznego można żądać podania numeru PESEL osoby, która taki wniosek składa?

Ocena ryzyka prania brudnych pieniędzy oraz finansowania terroryzmu w biurze rachunkowym

Przepisy dotyczące przeciwdziałania prania pieniędzy skonstruowane są w oparciu o zasadę ryzyka. Oznacza to, że przedsiębiorca sam powinien przeanalizować i ocenić, jakie konkretnie działania powinien podjąć, aby minimalizować ryzyko prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Działania te powinny być proporcjonalne do charakteru i wielkości przedsiębiorstwa.

Ocena ryzyka prania brudnych pieniędzy oraz finansowania terroryzmu w biurze rachunkowym

Przepisy dotyczące przeciwdziałania prania pieniędzy skonstruowane są w oparciu o zasadę ryzyka. Oznacza to, że przedsiębiorca sam powinien przeanalizować i ocenić, jakie konkretnie działania powinien podjąć, aby minimalizować ryzyko prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Działania te powinny być proporcjonalne do charakteru i wielkości przedsiębiorstwa.

Compliance: Przywództwo - rola i odpowiedzialność organu nadzoru i najwyższego kierownictwa

Od czego zależy udane wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance, systemów przyjmowania i reagowania na zgłoszenia Sygnalistów, systemów antykorupcyjnych lub  systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Danych Osobowych?

RODO - podsumowanie 2019 roku

Dostosowanie do przepisów RODO w 2019 r. dotyczyło administratorów, podmiotów przetwarzających dane, ale także samego ustawodawcę. Ustawa wdrażająca RODO wprowadziła od 4 maja 2019 r. zmiany w 162 ustawach. Poniżej przedstawiamy podsumowanie roku 2019 w kontekście RODO. Co będzie działo się w roku 2020?

Młodsza księgowa z Agencji Pracy Robotów

Aktualnie 56% polskich firm ma problemy z rekrutacją pracowników, co trzecia nie może z tego powodu zawierać nowych kontraktów. W realiach braków kadrowych, rosnących kosztów pracy i blisko 150 tys. wolnych wakatów w gospodarce firmy coraz chętniej automatyzują swoje procesy przy pomocy robotów. Na wynajęcie ich w zamian za miesięczną „pensję” pozwala Agencja Pracy Robotów. Firma nie płaci ZUS ani pozostałych składek i oszczędza czas, bo robot już pierwszego dnia swojej pracy jest gotowy do działania, wykonując przy tym pracę dwóch etatowych stanowisk. Największe zapotrzebowanie na takie roboty zgłasza w tej chwili księgowość.

Jak sklepy przetwarzają dane osobowe?

Wiele wątpliwości konsumentów dotyczy przetwarzania danych osobowych przez sprzedawców. Jaka jest podstawa prawna przetwarzania danych osobowych przez sklepy? Jakie działania wymagają zgody klienta?

Adres zamieszkania kandydata do pracy w skierowaniu na badania lekarskie?

Od 4 maja 2019 r. obowiązuje nowy katalog danych, których może żądać pracodawca od kandydata do pracy oraz pracownika. Czy w skierowaniu na badania lekarskie można podać adres kandydata do pracy?

Podstawowe obowiązki biura rachunkowego w zakresie stosowania przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, także te organizacje, które wykonują takie usługi w ramach grupy kapitałowej na rzecz podmiotów powiązanych w ramach wewnętrznego outsourcingu usług, zobowiązani są stosować przepisy w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

Podstawowe obowiązki biura rachunkowego w zakresie stosowania przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, także te organizacje, które wykonują takie usługi w ramach grupy kapitałowej na rzecz podmiotów powiązanych w ramach wewnętrznego outsourcingu usług, zobowiązani są stosować przepisy w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

Rok 2019 w prawie pracy - przepisy antymobbingowe, zmiany związane z RODO

W bieżącym roku istotnie zmodyfikowano przepisy prawa pracy, w tym dotyczące przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy czy dochodzenia roszczeń związanych z mobbingiem. Eksperci inFakt wskazują najważniejsze zmiany i tłumaczą, na czym polegają nowe regulacje.

Kartka świąteczna a RODO

Przesyłanie życzeń świątecznych pomiędzy członkami rodziny bądź znajomymi ma charakter osobisty i domowy. W takim przypadku przepisy RODO nie mają zastosowania. Co jednak z wysyłaniem kartek do kontrahentów czy klientów?

Prawo do usunięcia danych na podstawie RODO

Osobom fizycznym przysługuje na podstawie RODO prawo do żądania usunięcia przez administratora, dotyczących ich danych osobowych. Uprawnienie to musi być respektowane w momencie, gdy zachodzą przewidziane prawem okoliczności. Jednakże zarówno osoby fizyczne, jak i administratorzy powinni być świadomi wyjątków, które mogą wyłączyć konieczność zadośćuczynienia przedmiotowemu żądaniu.

Elita księgowych w Targach Kielce

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych, który odbywał się od 26 do 27 listopada w kieleckim ośrodku wystawienniczym spotkał się z pozytywnym odbiorem uczestników. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

RODO w HR - o czym warto pamiętać?

RODO wyznacza granice przetwarzania danych osobowych przez działy HR. Czy można zamieścić prywatny e-mail pracownika, jego numer telefonu czy zdjęcie w bazie osobowej? Jakie rejestry należy prowadzić? Jak długo można przetwarzać dane?

REKLAMA