REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rękojmia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

25 odpowiedzi na pytania o darmowe laptopy. Parametry sprzętu. Można instalować oprogramowanie? Co z gwarancją? Jest monitoring?

Ministerstwo Cyfryzacji odpowiedziało na 25 pytań o program "Laptop dla IV klas".

Zwrot samochodu używanego po zakupie. Czy kupujący ma do niego prawo?

Czy zwrot samochodu używanego po zakupie jest możliwy? Jak najbardziej. Na takim stanowisku stoją polskie przepisy. Choć dają one również kilka innych możliwości. O każdym z rozwiązań opowiemy w tym materiale.

Co Polacy wiedzą o gwarancji i rękojmi

41 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę na temat gwarancji, rękojmi czy możliwości zwrotu towarów jako przeciętną, 33 proc. jako raczej dobrą, 15 proc. jako słabą, a 8 proc. jako bardzo dobrą – wynika z badania firmy Digital Care. 

Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową – na czym polega?

Kiedy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową? Jakie prawa przysługują konsumentom?

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Rękojmia i gwarancja konsumencka – zmiany w 2022 roku

Już wkrótce ulegną zmianie przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji konsumenckiej. Zawarte w Kodeksie Cywilnym przepisy dotyczące rękojmi za wady przestaną mieć zastosowanie do konsumentów w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych. W tym zakresie zasady rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej zostaną wprowadzone do ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej: „u.p.k.”). Projektowane przepisy zmieniają zakres uprawnień przysługujących konsumentom, ale nie wszystkie wprowadzane przez ustawodawcę zmiany będą dla nich korzystne.

Rękojmia za wady nieruchomości na rynku wtórnym - odpowiedzialność sprzedawcy

Rękojmia za wady nieruchomości na rynku wtórnym. Osoby sprzedające nieruchomość na rynku wtórnym bardzo często uważają, że jak tylko mieszkanie czy dom przejdą w nowe ręce, to nie ma żadnej odpowiedzialności za zbywaną rzecz, w myśl powiedzenia “widziały, co brały”. Niektórzy, aby utwierdzić się w swoim przekonaniu wprowadzają do umów zapisy typu “kupujący zapoznał się ze stanem nieruchomości i nie wnosi do niego zastrzeżeń” lub “stan techniczny nieruchomości jest kupującemu znany i zgadza się na nabycie”. Niestety ani te, ani nawet ogólny zapis, że “mieszkanie jest w stanie do remontu” nie wyłączają odpowiedzialności sprzedającego za wady nieruchomości, co w pewnych przypadkach może okazać się niemiłym zaskoczeniem i spowodować straty finansowe, nawet dużego kalibru. Ta odpowiedzialność sprzedającego wynika wprost z Kodeksu Cywilnego i nazywa się rękojmią.

Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

Rękojmia za wady towarów. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/771 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa ma głównie eliminować bariery prawne na rynku wewnętrznym Unii oraz wzmocnić ochronę konsumentów w odniesieniu do umów sprzedaży. Jej przepisy zostały utrzymane w ramach harmonizacji maksymalnej. Jest to istotne, ponieważ państwa członkowskie nie mają obecnie co do zasady swobody we wprowadzaniu surowszych lub łagodniejszych norm prawnych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów. Dyrektywa przewiduje m.in.: rozszerzenie ochrony przewidzianej w dyrektywie na podmioty ją nieobjęte lub ustanowienie dodatkowych środków prawnych pozwalających na podwyższenie ochrony konsumentów. Dyrektywa wprowadza szereg nowych rozwiązań, na które warto się przygotować.

REKLAMA

Rękojmia - zmiany w projekcie ustawy o prawach konsumenta

Rękojmia ma być nieco mniej korzystna dla kupujących. Przewiduje to nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Jakie zmiany przewidziano w projekcie? Co będzie oznaczało ich wprowadzenie?

Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?

Rękojmia i odstąpienie od umowy to uprawnienia, które przysługują konusmentom. Czym się różnią?

Sprzedaż używanego lokalu a rękojmia

Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości na rynku wtórnym też działa rękojmia? Wyjaśniamy jakie ma to konsekwencje dla sprzedawcy lokalu.

Wadliwe auto - prawa konsumenta z tytułu gwarancji i rękojmi

Jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku zakupu wadliwego auta? Czym różni się gwarancja od rękojmi?

Odpowiedzialność sprzedawcy samochodu z tytułu rękojmi jest obiektywna

Odpowiedzialność sprzedawcy samochodu z tytułu rękojmi jest obiektywna. Jak podkreśla adwokat Paweł Wróblewski, jest to odpowiedzialność niezależna od winy sprzedawcy i jego wiedzy. Czy istnieje zatem możliwość zabezpieczenia się przed ewentualnymi roszczeniami kupującego?

Reklamacja wadliwego towaru między przedsiębiorcami

Transakcje pomiędzy przedsiębiorcami, których przedmiotem jest zakup towaru, są codziennością w obrocie gospodarczym. Każdy przedsiębiorca ma w związku z tym także prawo do reklamacji wadliwego towaru. Jedną z najistotniejszych kwestii jest terminowe zgłoszenie wady towaru.

Czy wydatki z tytułu rękojmi są kosztem

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki poniesione przez przedsiębiorstwo w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów stanowią koszt uzyskania przychodu. Jak w związku z tym traktować wydatki z tytułu rękojmi, czy można je uwzględniać w kosztach podatkowych?

Odmowa odbioru robót budowlanych przez inwestora

Kiedy inwestor może odmówić odbioru robót budowlanych? Jaką rolę ogrywa w takim przypadku protokół odbioru?

Gwarancja, rękojmia - reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy i gwaranta

Uprawnienia reklamacyjne konsumentów oraz obowiązki sprzedawców towarów i usług wynikające rękojmi i obowiązki gwarantów wynikające z udzielonych gwarancji wyjaśniają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyjaśnienia dotyczą m.in. problemów z reklamacją rzeczy kupionych w internecie od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, towarów używanych, czy zakupów nabytych za granicą. Warto też wiedzieć jakiej pomocy może udzielić rzecznik konsumentów lub organizacja konsumencka, a także co zrobić jeżeli konsument zawarł umowę wskutek wprowadzenia w błąd przez pracownika przedsiębiorcy.

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

Reklamacja w 2018 roku

Jakie uprawnienia uzyska konsument od 1 stycznia 2018 roku? Jak zmieni się odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi?

Kiedy sprzedawca nie odpowiada za wady z tytułu rękojmi?

Zasadą jest, że sprzedawca odpowiada za fizyczne i prawne wady sprzedanej rzeczy. W pewnych okolicznościach sprzedawca nie będzie odpowiedzialny za wady rzeczy. Sprawdź o jakie okoliczności chodzi.

Od 2018 r. więcej czasu na reklamacje wadliwego towaru

Już niedługo posłowie podejmą decyzję o losie projektu nowelizacji Kodeksu cywilnego (k.c.) . Autor projektu - Komisja do Spraw Petycji proponuje aby wprowadzić ponowny bieg terminu do dokonania reklamacji, w przypadku wymiany rzeczy na wolną od wad, co przyczyni się do wydłużenia czasu na dokonanie reklamacji.

W jaki sposób dochodzić swych praw, gdy nowo zakupiony towar psuje się albo ma wady

Po raz trzeci ruszyła kampania „Masz prawo”. Tym razem miejski rzecznik konsumentów w Warszawie podpowiada co można zrobić gdy odkryliśmy wady nowo zakupionego towaru, których w chwili zakupu nie było widać. Można wybrać między gwarancją a rękojmią.

Wspólnota mieszkaniowa może dochodzić roszczeń po ich nabyciu od właścicieli lokali

Ogół właścicieli lokali nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana – wskazuje ustawa o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1892). Samo powstanie wspólnoty mieszkaniowej nie jest jednak wystarczające do tego, aby wspólnota mogła dochodzić wobec dewelopera roszczeń z tytułu rękojmi i roszczeń odszkodowawczych za wady części wspólnych budynku, czy wady poszczególnych lokali.

Czy rękojmia za wady fizyczne częściowo idzie za rzeczą?

Sąd Najwyższy uchwałą składu 7 sędziów podjął bardzo istotną uchwałę, mianowicie darowizna udziału we współwłasności rzeczy ruchomej przez jednego ze współwłaścicieli na rzecz drugiego powoduje – jeżeli umowa darowizny nie stanowi inaczej - przejście na obdarowanego uprawnienia do odstąpienia od umowy sprzedaży, na podstawie której doszło do nabycia współwłasności rzeczy (III CZP 64/15).

Rękojmia czy gwarancja?

Rękojmia czy gwarancja - czym różnią się te instytucje prawne? Z jakich uprawnień rzeczywiście korzystamy, gdy coś się zepsuje?

Rękojmia za wady nieruchomości

Wejście w życie ustawy o prawach konsumenta z dn. 30 maja 2014 r. oraz związane z tym zmiany Kodeksu Cywilnego wprowadziły pewne zmiany co do gwarantowanej przez deweloperów rękojmi za wady sprzedawanej nieruchomości. Obecnie obowiązuje ona przez okres pięciu lat, a nie jak dotychczas trzech. Dotyczy to jednak tylko nieruchomości nabywanych przez osoby fizyczne na własny użytek.

Używany samochód a rękojmia

Na pytanie, czy możemy od sprzedawcy używanych samochodów domagać się naprawy wad w nich tkwiących, większość w sposób intuicyjny odpowie: nie. Prawda jest jednak zupełnie inna. Jeżeli ktoś sprzeda nam używany samochód, śmiało możemy reklamować występujące w nim wady. Możemy także wykonywać wszelkie inne uprawnienia, które przysługują kupującemu z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Kiedy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne?

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy z umową. Przedsiębiorca odpowiada za wady fizyczne sprzedanej rzeczy.

Jak dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne budynku?

Odpowiedzialność dewelopera za wady fizyczne sprzedanych przez niego nieruchomości jest szczególną formą odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Ma charakter obiektywny, czyli jest niezależna od winy sprzedającego. Jak więc skutecznie dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne budynku?

Gwarancja i rękojmia na towary kupione na bazarze

Bazary cieszą się nadal dużą popularnością. Oprócz warzyw i owoców często można kupić tam przedmioty codziennego użytku. Czy towar kupiony na bazarze można reklamować?

Odpowiedzialność sprzedawcy przy sprzedaży ratalnej

Umowa sprzedaży na raty charakteryzuje się tym, że zapłaty ceny za rzecz ruchomą dokonuje się w określonych ratach. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady rzeczy, którą można ograniczyć lub wyłączyć.

Różnice między gwarancją a rękojmią

Prawo przewiduje dwa instrumenty ochrony uprawnień przysługujących kupującemu w przypadku, gdy zakupiona przez niego rzecz ma jakieś wady. Zarówno rękojmia, jak i gwarancja mają służyć dochodzeniu roszczeń od sprzedawcy. Czym różnią się od siebie te dwie instytucje?

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Zakupy internetowe - rękojmia

Czy podczas zakupów internetowych sprzedawcy powinni udzielać rękojmi? Okazuje się, że tak. Ponadto praw konsumenta podczas zakupów on-line jest znacznie więcej.

Lokal mieszkalny – rękojmia za wady fizyczne

Lokal mieszkalny z rynku pierwotnego objęty jest trzyletnią rękojmią za wady fizyczne – kwestię tę reguluje kodeks cywilny. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne mogą nam przysługiwać nawet po tym okresie, jeśli deweloper podstępnie zataił wadę. Przeczytaj, jakie mamy uprawnienia?

Prawa kupującego samochód używany

Należy pamiętać, że osoba kupująca samochód używany ma szereg uprawnień chroniących jej interesy. Na co przy zakupie samochodu zwrócić szczególną uwagę? Czy za wady samochodu odpowiada sprzedający?

Kiedy kupujący może skorzystać z rękojmi za wady?

Uprawnienia z tytułu rękojmi dają kupującemu możliwość odstąpienia od umowy lub też obniżenia ceny sprzedaży. Jakie wady sprzedanej rzeczy dają możliwość skorzystania z rękojmi?

Jak obalić wyłączenie rękojmi przy umowie sprzedaży?

Na podstawie rękojmi sprzedawca odpowiada za wady fizyczne i prawne sprzedanej rzeczy. W umowie sprzedaży odpowiedzialność tę można ograniczyć a nawet wyłączyć. Na jakich warunkach?

Jak dochodzić rekompensaty za zakup wadliwego towaru?

Kupując wadliwy towar nabywca może skorzystać z rękojmi za wady, jak również żądać odszkodowania za faktyczną szkodę jaką doznał. W jaki sposób nabywca może dochodzić swoich praw?

Czym jest księga wieczysta?

Księga wieczysta to swoisty zbiór informacji na temat stanu prawnego konkretnej nieruchomości. Jej założenie i funkcjonowanie ma za zadanie usprawnienie prawidłowego i zgodnego z prawem obrotu nieruchomościami, czy też ustanawianie na nich takich obciążeń jak np. hipoteka.

Niezgodność wpisu w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym

Zawsze, gdy mamy do czynienia z niezgodnością pomiędzy rzeczywistym stanem nieruchomości a wpisem w księdze wieczystej, możemy żądać usunięcia niezgodności. Często leży to w naszym interesie. Pamiętajmy bowiem o istnieniu rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych.

Kupno wadliwej rzeczy

Kupujący może reklamować wadliwą rzecz, jeżeli kupił ją w sklepie. Wynika to z przepisów konsumenckich. Co jednak z kupnem wadliwej rzeczy od osoby prywatnej?

Jak korzystać z uprawnień rękojmi?

Przy umowie sprzedaży kupujący może korzystać ze specjalnych uprawnień, które gwarantują przepisy o rękojmi. Nie dotyczy to jednak sprzedaży konsumenckiej.

Jak sprzedawca może ograniczyć swoją odpowiedzialność?

Sprzedawca odpowiada względem kupującego za wady sprzedanej rzeczy. Niekiedy odpowiedzialność ta może być ograniczona, co może mieć dla sprzedawcy olbrzymie znaczenie. Jak i kiedy można ograniczyć odpowiedzialność sprzedawcy?

Pułapki prawne w umowie sprzedaży samochodu

Na jakie pułapki prawne możemy natrafić przy zawieraniu umowy sprzedaży samochodu? Dlaczego zadatek jest korzystniejszy dla kupującego, a zaliczka dla sprzedającego? Czy sprzedawca może ograniczyć swoją odpowiedzialność?

Rękojmia, niezgodność towaru z umową a gwarancja jakości

Reklamacja, rękojmia, niezgodność towaru z umową, czy gwarancja. To pojęcia, z którym najczęściej spotykają się konsumenci. Co one jednak tak naprawdę oznaczają?

Wyłączenie rękojmi przy sprzedaży samochodu

Umowa między stronami może być ukształtowana wedle ich woli. To oznacza, że strony mogą również wyłączyć obowiązywanie przepisów o rękojmi za wady sprzedanej rzeczy.

Co zrobić, gdy kupiony samochód okazał się wadliwy?

Samochód, który kupiliśmy okazał się niesprawny, a sprzedawca mówi, że nic nie może z tym zrobić? Sprawdź, jakie masz uprawnienia w takiej sytuacji?

Rękojmia za wady

Rękojmia za wady, to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego za wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedanej. Kodeksowych przepisów o rękojmi nie stosuje się przy obrocie konsumenckim.

Jak dochodzić uprawnień z rękojmi w sądzie?

Przy umowie sprzedaży, sprzedawca odpowiada względem kupującego za wady sprzedanej rzeczy. W sądzie, do określonej wartości przedmiotu, sprawy te będą rozpatrywane w postępowaniu uproszczonym. Co należy wiedzieć o dochodzeniu takich roszczeń?

REKLAMA