REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Reklama, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

WieszJak radzi: Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów?

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci? Wszystko znajdziesz w najnowszym cyklu Wieszjaka.

Światowy Dzień Konsumenta

15 marca przypada Światowy Dzień Konsumentów. Z tej okazji przypominamy krótką historię prawa konsumenckiego oraz podstawowe uprawnienia każdego z nas.

Czy można składać reklamację w innym sklepie?

Kupując rzecz w sklepie zawieramy umowę z przedsiębiorcą, który ten sklep prowadzi. Stwierdzenie to może być istotne z punktu widzenia sytuacji, kiedy to chcemy wnieść reklamację do innego sklepu, niż ten w którym rzecz kupiliśmy.

Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?

Reklamy wprowadzające w błąd mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwą praktykę rynkową. Za nieuczciwe reklamy przedsiębiorców czeka wysoka kara finansowa.

REKLAMA

Konsument

Konsumentem jest zawsze osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. To oznacza, że nie będzie nim przedsiębiorca.

Gdzie reklamować zepsutą komórkę?

Domaganie się od abonenta, reklamującego zepsutą komórkę, gwarancji jest niezgodne z prawem. Konsumenci mogą skorzystać także z uprawnień, jakie dają im przepisy konsumenckie.

O czym warto wiedzieć przy zawieraniu umowy?

Umowę zawieramy nie tylko poprzez złożenie podpisu pod określonym pismem. Do zawarcia umowy dojdzie także w sposób dorozumiany. Warto pamiętać także o przepisach dotyczących oferty, które pomogą nam w sytuacji, gdy cena towaru przy kasie okaże się wyższa, niż ta na półce.

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

REKLAMA

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Orlen i Lotos w porozumieniu wycofały benzynę U-95 - orzekł sąd

Zakończenie produkcji uniwersalnej benzyny U-95 na podstawie niedozwolonego porozumienia zarzucił Orlenowi i Lotosowi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zarzuty te potwierdził ostatecznie sąd.

Czy za ponowne przyłączenie do internetu trzeba płacić?

Zaleganie z regulowaniem rachunków za dostęp do internetu może w ostateczności spowodować, że usługodawca odetnie nam dostęp do sieci. Czy jednak ma ona prawo pobierać ekstra opłatę za ponowne przyłączenie? Czy jest to niedozwolona klauzula umowna?

Czy można zrezygnować z reklam przesyłanych na maila?

Zawierając umowę z operatorem komórkowym, zakładając konto mailowe często jesteśmy proszeni o zgodę na przesyłanie informacji handlowych, czyli zwyczajnych reklam. Zgoda na informacje handlowe może być jednak w każdym czasie wycofana.

Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.

Konksurs SMS-owy ERY: komentarz redakcyjny

Sprawa konkursu SMS-owego jednego z największych polskich operatorów komórkowych jest znacznie poważniejsza, by ograniczyć ją jedynie do prostego zbadania, czy zostały naruszone prawa konsumenta.

Abonenci szykują pozew zbiorowy przeciwko sieci ERA

Abonenci, którzy czują się nabici w butelkę przez swojego operatora zamierzają wystąpić przeciwko niemu z pozwem grupowym do sądu. Sprawą konkursu SMS-owego „Czy stałeś się dzisiaj milionerem?” zainteresował się również Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Jak przenieść numer do innego operatora?

Przeniesienie numeru komórkowego do innego operatora jest bezpłatne. Wszelkie formalności załatwi za nas nowy operator, działając na podstawie udzielonego przez nas pełnomocnictwa. Przeczytaj co zrobić, by zmienić operatora.

Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?

Przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowych w sieci Internet należy zakwalifikować jako przychody pochodzące z dzierżawy zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)

Czy konsument ma wpływ na treść umowy?

W umowach masowych sprzedawcy w odniesieniu do konsumenta często posługują się gotowymi wzorcami umownymi. Nie oznacza to jednak, że konsument nie ma nigdy wpływu na ich treść. Wszystko zależy od negocjacji ze sprzedawcą.

Wezwanie do zapłaty z firmy windykacynej - co robić?

Zdarza się, że otrzymujemy z firmy windykacyjnej tajemnicze wezwanie do zapłaty. Wynika z niego, że jesteśmy zobowiązani do zapłaty kwoty X, w tym bardzo wysokich odsetek oraz kosztów windykacji. Gdzieś na marginesie wezwania zauważamy adnotację, że dochodzona wierzytelność została zakupiona np. od jednego z operatorów sieci komórkowej. Niestety brak jakichkolwiek załączonych dokumentów i lakoniczność informacji udzielonych przez firmę windykacyjną sprawie, że nie jesteśmy w stanie zweryfikować z czego wynika zobowiązanie, czy faktycznie istnieje, a jeżeli tak, to w jakiej kwocie.

Kiedy konsument może zostać wpisany do bazy dłużników?

Do bazy Biura Informacji Gospodarczej mogą zostać wpisani nie tylko dłużnicy, którzy uporczywie unikają płacenia swoich długów. Jest bowiem możliwe, aby do BIG trafiła osoba, która zapomniała zapłacić raty i zlekceważyła otrzymane od wierzyciela wezwanie do zapłaty.

Jak efektywnie wykorzystać firmowe usługi internetowe?

Podczas tworzenia strony WWW firma wchodzi w posiadanie usług internetowych, będących zapleczem serwisu internetowego przedsiębiorstwa. Warto w pełni wykorzystać korzyści płynące z posiadania firmowej domeny i serwera.

Vademecum konsumenta: kiedy sprzedawca nie ma racji?

„Reklamacji nie przyjmujemy”, „Szatnia nie ponosi odpowiedzialności za pozostawione rzeczy”, „Reklamacja tylko z paragonem” – taki świat dla konsumentów budują niekiedy sprzedawcy. Bardzo często nie ma to jednak nic wspólnego z przepisami prawa. Sprawdź mity, jakie najczęściej wmawiają konsumentom sprzedawcy.

Jak producenci oszukują na żywności?

Deser czekoladowy bez czekolady, mięso wieprzowe zamiast wołowego. To tylko niektóre uchybienia, które znajdują inspektorzy z Inspekcji Handlowej. Przeczytaj jakimi sposobami producenci oszukują na żywności.

Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Zły rozmiar, czy źle dobrany kolor nie są przyczynami, które uprawniają konsumentów do reklamacji. Zwrot towar w określonym terminie od daty zakupu jest możliwy tylko wtedy, gdy takie uprawnienia przewiduje sam sprzedawca. Przeczytaj co możesz zrobić z nietrafionym prezentem.

Właściwość miejscowa sądu w sprawach konsumentów

Zamówiłem w Internecie szafę. Mieszkam w Kielcach, a przedsiębiorca ma siedzibę w Olsztynie. Niestety doszło między nami do sporu o płatność i sprzedawca grozi mi procesem. Po dokładnym przestudiowaniu regulaminu odkryłem, że zgodnie z jego postanowieniami spór ma rozstrzygać sąd w Olsztynie. Czy takie zastrzeżenie jest dozwolone?

Znikną ukryte reklamy

Emisja ukrytych reklam będzie zakazana, pozostanie możliwość tzw. lokowania produktu – przewiduje nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji.

Kupno rzeczy na prezentacji w domu – jakie uprawnienia?

Kupując rzecz od akwizytora, który zawitał do naszego domu zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. To oznacza, że jako kupujący możemy skorzystać ze specjalnych uprawnień. Jakich?

Czy szatnia odpowiada za pozostawione rzeczy?

„Szatnia nie odpowiada za pozostawione rzeczy” – takie oświadczenia można znaleźć w większości lokali. Prawda jest jednak taka, że właściciel lokalu odpowiada nawet za rzeczy pozostawione na wieszaku.

Jak uzyskać zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym

Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na umieszczenie reklamy w pasie drogowym wszczyna się na wniosek strony.

UOKiK w obronie klientów Millenium - sąd przyznaje rację

Brak zasad ustalania kursu walut oraz niejednoznaczne postanowienia umów, które pozwalają bankowi żądać od klientów dodatkowego zabezpieczenia kredytu – to zakwestionowane przez UOKiK postanowienia, jakie w umowach kredytów hipotecznych zawierał bank Millenium. 14 grudnia decyzję potwierdził sąd.

Poradnik na święta: zakupy na kredyt

Święta to czas kiedy jesteśmy bardziej skorzy do zakupów na kredyt. Aby jednak uniknąć problemów warto najpierw dowiedzieć się kilku rzeczy o tzw. kredytach konsumenckich.

Jogurt Activia pomocny przy trawieniu? USA karzą koncern za reklamę

Nie ma dowodów, że jogurty Activia poprawiają trawienia, a reklamy sugerujące takie właściwości produktu wprowadzają konsumentów w błąd. Tak stwierdziły amerykańskie władze. Koncern Danone przystał na ugodę i zgodził się zapłacić karę. Co z podobnymi reklamami w Polsce?

Na czym polega metoda pomiaru satysfakcji klienta o nazwie „blueprinting”?

Blueprinting ma na celu ukazać tzw. punkty kontaktowe czyli punkty aktywności klienta względem transakcji zawieranych z oferentem. Pozwala to zidentyfikować problemy dotyczące spełnienia oczekiwań klienta i poznać przyczyny niezadowolenia. Zaletą tej metody jest włączenie klienta w procesy wewnętrzne przedsiębiorstwa i odczytanie, które z nich mogą być istotne dla odbiorcy wyrobów bądź usług.

Jak skutecznie prowadzić marketing relacji – 10 kluczowych zasad

Kluczowe zasady działania pełnią taką samą rolę jak prawa fizyki: korzystając z nich, możesz zbudować urządzenia wzmacniające lub umożliwiające pożądany efekt (np. samochody, dźwigi, otwieracze do konserw, maszyny zwijające blachę w konserwy). Prowadzenie marketingu relacji (tj. korzystanie z narzędzi budowania lojalności) musi opierać się na kluczowych zasadach – w przeciwnym razie ten samolot daleko nie poleci.

Ułatwienie dla usługodawców i usługobiorców – punkt kontaktowy

Usługodawcy i usługobiorcy będą mogli korzystać z punktu kontaktowego, który powstała przy ministerstwie gospodarki. Chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną.

Dlaczego warto zatrzymać paragon?

Robiąc zakupy powinniśmy upomnieć się o paragon. Może on stać się pomocny przy reklamacji. Z drugiej strony brak paragonu nie może być powodem odrzucenia reklamacji.

Jakie są zasady świadczenia usług?

Ułatwienia w podejmowaniu i wykonywaniu działalności usługowej to główny cel ustawy o świadczeniu usług na terytorium RP. Ustawa weszła w życie w kwietniu 2010 r.

E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki

Przy odstąpieniu od umowy zawartej przez Internet sprzedawca nie może żądać zwrotu poniesionych przez niego kosztów wysyłki. Jednak za odesłanie towaru musi zapłacić konsument.

Poradnik na zimę: reklamacja butów

Za nami pierwszy atak zimy. Większość z nas czekała chwila prawdy: czy nasze buty wytrzymają zimowe warunki? Tym, którzy srodze się zawiedli polecamy zapoznać się z garścią praktycznych porad dotyczących reklamacji.

Subiektywny przegląd absurdalnych przepisów prawa

Wedle opinii Polaków nasze prawo jest w dużej mierze absurdalne. Są jednak ustawodawcy, którzy w kreatywności biją naszych posłów na głowę. Bo dlaczego ze ślimaka nie zrobić ryby, a kogutom zabronić piania w obrębie miasta?

Rękojmia a gwarancja - uprawnienia konsumenta przy umowie sprzedaży

Umowa sprzedaży to jedna z częściej zawieranych umów w życiu codziennym konsumenta. Niestety równie często przychodzi nam korzystać z uprawnień, przysługujących w przypadku wad sprzedanej rzeczy. Jakie mamy wtedy prawa?

Jaka reklama gier jest zakazana?

Musisz wiedzieć, że w przypadku reklamy gier ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Zakazy dotyczą zarówno nadawania reklam, promocji jak i informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie gier.

Czego dotyczy zakaz reklamy tytoniu?

Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Z pewnością ochrona zdrowia zarówno palaczy tytoniu i papierosów, jak i osób, które muszą dym tytoniowy wdychać stanowi przesłankę do wprowadzenie ustawowych zakazów reklamy tytoniu.

Jak reklamować powszechne usługi pocztowe?

W razie nieprawidłowego wykonania powszechnej usługi pocztowej, konsument ma prawo wnieść reklamację. Do sądu może się udać dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Poradnik na święta: zakupy w internecie

E-handel to coraz powszechniejsza forma zakupów. W sklepie wirtualnym konsumenci mają o wiele większe prawa, niż przy tradycyjnej sprzedaży. Czy jednak chronią one nas dostatecznie?

Grass roots marketing - co to takiego?

Internet jako najdynamiczniej rozwijające się zjawisko w przeciągu ostatnich kilkunastu lat doprowadził do wykreowania się szeregu różnych innowacji w praktycznie każdej dziedzinie ludzkiego życia. Począwszy od możliwości swobodnej komunikacji w każdym zakątku świata, czy zrewolucjonizowanie systemu wymiany handlowej, Internet niewątpliwie w dużej mierze przyczynił się także do zapoczątkowania wielu technik promocyjnych kreując tym samym nowe rozdziały w nauce marketingu.

Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach

Od 7 dni do nawet roku – tyle czasu może mieć czeski konsument na odstąpienie od umowy. Planujesz otworzyć biznes w Czechach? Zobacz jakie prawa będą mieli Twoi klienci.

Poczta Polska ukarana za nieterminowe przesyłki

Nieterminowe dostarczanie przesyłek narusza zbiorowe interesy konsumentów – w 2008 r. stwierdził Prezes UOKiK. Teraz jego decyzję potwierdził sąd. Poczta Polska zapłaci karę.

Jakiej reklamy nie mogą stosować apteki?

Reklamą produktu leczniczego jest, co do zasady każda forma informowania z zachęcaniem do nabycia leku, jeżeli jest stosowana w celu zwiększenia jego sprzedaży. Ważnym elementem takiej reklamy jest zamiar wywołania reakcji potencjalnych klientów. Zatem za reklamę produktu leczniczego można uznać każdą działalność, jeżeli jej celem jest zwiększenie sprzedaży. Jednak prawo zabrania niektórych form reklamy.

Czym jest reklama produktu leczniczego?

Specjaliści twierdzą, że prowadzenie aptek i to biznes odporny na recesję. Z pewnością mimo trudnej sytuacji materialnej wiele osób nie zrezygnuje z zakupów w aptece, jednak w obliczu dużej konkurencji na tym rynku apteki muszą walczyć o klienta. Najlepszą metodą jest jak wiadomo – reklama. Sprawdź jednak co mówi prawo farmaceutyczne na ten temat.

REKLAMA