REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Reklama, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dlaczego warto przestrzegać prawa konsumenckiego?

Konsument jest z reguły słabszą stroną w relacji z przedsiębiorcą. Nie oznacza to jednak, iż handlowcom opłaca się wykorzystywać tę sytuację. Przedstawiamy cztery powody, dla których warto przestrzegać prawa konsumenckiego.

Polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, tworzone są na podstawie umów o zorganizowaniu takich sądów, zawartych przez Prezesa UKE z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów, przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub operatorów pocztowych. Koszty administracyjne funkcjonowania sądów polubownych pokrywa Prezes UKE.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji? – cz. 2

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

REKLAMA

Odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego

W określonych sytuacjach konsument będzie miał możliwość odstąpić od umowy kredytowej z bankiem. Co jednak dzieje się z umową sprzedaży ratalnej dla której kredyt został zaciągnięty?

UOKiK karze Lasy Państwowe

Praktyki ograniczające konkurencję przy sprzedaży drewna zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lasom Państwowym. Decyzję Urzędu potwierdził ostatecznie Sąd Apelacyjny. Jednostka ma zapłacić karę w wysokości 1,5 mln zł.

Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska

Konsumenci powinni mieć świadomość jakie prawa i w jakich okolicznościach im przysługują. Znajomość tych uprawnień wymaga rozróżnienia uprawnień z gwarancji i reklamacji. Czym z kolei jest gwarancja europejska?

Operator nie przesłał faktury

Spora liczba abonentów ma problem z terminowym otrzymywaniem faktur od operatora. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy operator ma prawo naliczyć karne odsetki za opóźnienie w zapłacie rachunku?

REKLAMA

W jakich sytuacjach klauzula umowna będzie niedozwolona?

Niedozwolone są te klauzule umowne, które w kształtują prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Niedozwolone klauzule umowne dotyczą tylko obrotu konsumenckiego.

UOKiK ukarał kolejnego ubezpieczyciela

Prezes UOKiK ukarał towarzystwo ubezpieczeniowe HDI–Gerling Życie za pobieranie zawyżonych opłat od klientów. Przedsiębiorca zapłaci karę w wysokości 1,5 mln zł.

Kara dla dystrybutora energii

Narzucanie uciążliwych warunków umów – tak brzmi zarzut jaki wobec spółki PGE Dystrybucja sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka otrzymała 260 tys. zł kary.

Reklamacja usługi turystycznej - WZÓR PISMA

Ustawa o usługach turystycznych stanowi, że organizator imprezy turystycznej odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Organizator nie może zwolnić się od tej odpowiedzialności . Nie może również odesłać klienta do właściciela hotelu lub przewoźnika.

Reklamacja konsumencka - WZÓR PISMA

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przewiduje możliwość zgłoszenia reklamacji, gdy towar jest nie zgodny z warunkami umowy. Poniższe pismo jest przydatne w takich właśnie sytuacjach. Pobierz wzór.

Reklamacja przeterminowanej żywności

Zepsuta żywność powinna być reklamowana jak najszybciej. Przepisy ustanawiają krótki termin na reklamację produktów żywnościowych.

Czy koszt pozytywnego rozpatrzenia reklamacji może być reprezentacją?

Reklamacja polubowna polega na jej rozpatrzeniu po myśli klienta pomimo, że nie jest to uzasadnione przepisami (np. rękojmia) albo umową (np. gwarancja). W przypadku, kiedy nabywca nie ma żadnego roszczenia pozytywne rozpatrzenie reklamacji jest działaniem o charakterze reprezentacji, a wydatki poniesione przez podatnika z tego tytułu nie są kosztem uzyskania przychodu. Takie stanowisko w tej sprawie zajmują organy podatkowe.

Uniwersytet Mikołaja Kopernika pod lupą UOKiK

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu stosował niedozwolone postanowienia umowne naruszające prawa konsumentów – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama produktów leczniczych – cz. II

Reklama produktów leczniczych podlega odrębnym regulacjom. Ekspert wyjaśnia jakie zasady rządzą reklamą produktów leczniczych.

Reklama produktów leczniczych - cz.I

Reklama produktów leczniczych podlega odrębnym regulacjom. Na co przedsiębiorca może sobie pozwolić reklamując produkty lecznicze, a co jest zabronione – podpowiada ekspert.

Umowa o roboty budowlane na prawie niemieckim. Cz. 1

W Niemczech, inaczej jak w Polsce, umowa o roboty budowlane nie jest - jako szczególny typ umowy - uregulowana w Kodeksie cywilnym.

Pozew konsumenta . Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz? – cz. 2

Konsumenci swoich roszczeń przeciwko przedsiębiorcom mogą dochodzić w sądzie. Najczęściej właściwe ku temu będzie postępowanie uproszczone. To oznacza, że pozew powinien być wniesiony na formularzu. Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Kiedy sprzedawca może odmówić reklamacji

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem konsumenta za niezgodność towaru. W jakich sytuacjach sprzedawca może reklamację, a w jakich nie?

Reklama w mediach jest kosztem uzyskania przychodu - porada

Wydatki na reklamę i promocję produktów lub usług w mediach (internet, gazety, czasopisma, telewizja, radio, gazetki reklamowe) są kosztem podatkowym. Brak jest możliwości bezpośredniego powiązania kosztu reklamy z uzyskanym przychodem stąd koszty te mają charakter pośredni. Zatem można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia (dacie zaksięgowania jako koszt).

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 2

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 1

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

To będzie koniec loteryjnych sms-ów?

Operatorzy będą blokować numery, z których wysyłane są loteryjne sms-y na każde żądanie abonenta. Takie założenia przyjęto przy projekcie zmian prawa telekomunikacyjnego.

KIA Motors pod lupą UOKiK

Informacje na temat gwarancji udzielanej na samochody KIA Motors wprowadzały konsumentów w błąd – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak reklamować biuro doradztwa prawnego?

Skutecznie przeprowadzona reklama biura doradztwa prawnego może nie tylko przysporzyć przedsiębiorcy grona stałych klientów, ale także wiązać się z niskimi kosztami. Ekspert prowadzący biuro doradztwa prawnego zdradza tajniki skutecznej i taniej reklamy.

Granice reklamy uciążliwej - porada

Jakie są granice reklamy uciążliwej? Odbiorcy reklam rzadko dysponują jednak prawnymi środkami ochrony przed denerwującymi ich przekazami handlowymi. Nie oznacza to, że swoboda reklamodawców jest nieograniczona – uciążliwa reklama nie może bowiem przekraczać pewnych granic, dotyczących zwłaszcza sfery prywatności.

Gdy „gratis” nie jest darmowy - konsekwencje dla przedsiębiorcy

Gratis jest wykorzystywany przez przedsiębiorców do zachęcania konsumentów do zakupu danego produktu. Gratis często przyjmuje postać większej ilości danego towaru bądź dodatkowego, darmowego produktu. Czy przedsiębiorcę mogą spotkać negatywne konsekwencje, jeśli oferowany gratis nie jest w istocie darmowy?

Firma z zagranicy, konsument z Polski - porada

Zagraniczny sprzedawca oraz polski kupujący powinni wiedzieć jakie uprawnienia przysługują konsumentowi. Co z uprawnieniami wynikającymi z polskich ustaw konsumenckich?

Warunki dopuszczalności reklamy piwa - porada

Na gruncie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zakazane są wszelkie formy reklamy i promocji alkoholu kierowane do publicznej wiadomości. Spod tego zakazu wyjęte są przekazy reklamowe dotyczące piwa, które, choć dozwolone, muszą spełniać określone w ustawie warunki.

Produkt niezgodny z opisem. Czy można reklamować?

Często przy zakupach w sklepie decyzję podejmujemy na podstawie opisu kupowanego przedmiotu. Co jednak zrobić, gdy w domu produkt okaże się niezgodny z opisem? Jakie prawa mamy w takiej sytuacji?

Rada Reklamy. Zasady działania - porada

Konsumenci i przedsiębiorcy rzadko decydują się na wystąpienie na drogę sądową przeciwko przedsiębiorcy, którego reklamy uznają za sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami. Branża reklamowa przewiduje jednak mechanizmy pozwalające jej na samoregulację z wyłączeniem organów państwowych. Centralne miejsce w tym systemie odgrywa Rada Reklamy.

Jakie działania obejmuje ustawowy zakaz reklamy alkoholu?

Ze względu na społeczną szkodliwość spożywania alkoholu zakazana jest w Polsce jego reklama i promocja. Zdarza się jednak, że precyzyjne określenie, które działania marketingowe są zakazane w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprawia przedsiębiorcom trudność.

Ochrona konsumentów: surowa kara dla operatora T-Mobile

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył karę na PTC, operatora sieci T-Mobile. To efekt nieuczciwej loterii sms-owej przeprowadzonej jeszcze pod szyldem Ery.

Prawa konsumenta w usługach telekomunikacyjnych - vademecum

Co zrobić w sytuacji, gdy mamy prawny problem z operatorem? Gdzie szukać pomocy? Co konsument powinien wiedzieć o usługach telekomunikacyjnych? Przeczytaj bezpłatną poradę prawną.

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Kim jest „przeciętny konsument”?

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę.

Krytyka konkurencji w reklamie - jakie są jej granice?

Celem reklamy jest z jednej strony wyeksponowanie zalet własnego produktu, a z drugiej, przekonanie odbiorcy o wyższości reklamowanego towaru nad produktami konkurencji. Reklamodawcy posługują się w tym celu różnymi zabiegami marketingowymi, często stawiając w złym świetle ofertę konkurencji. Istotne jest jednak, by krytyka konkurencji nie przekraczała granic prawa.

Za które tablice reklamowe trzeba płacić podatek od nieruchomości?

W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów wyjaśnił kiedy można uznać, że tablica reklamowa (billboard) nie związana stale z gruntem podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Reklamacja: kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

W ramach reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie można od razu odstąpić i zażądać zwrotu pieniędzy. Kiedy jednak reklamacja uprawnia do żądania zwrotu pieniędzy?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 2

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. Kiedy bycie konsumentem ma znaczenie?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 1

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z obrotem konsumenckim?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem dla konsumentów i nie wpływ na zakres ich ustawowych uprawnień. Czy gwarancja jest rzeczywiście tak korzystna jak sądzą konsumenci?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Gwarancja producenta jest jednym z istotnych czynników, branych pod uwagę przez konsumenta przy wyborze danego produktu. Czym tak naprawdę jest gwarancja i czy jest ona nam potrzebna?

Dobre obyczaje w reklamie - porada

Polski ustawodawca przy tworzeniu aktów prawnych często posługuje się określeniami nieostrymi czy wartościującymi, które, dopuszczając wiele możliwych interpretacji, powodują problemy związane ze stosowaniem prawa. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takim pojęciem są „dobre obyczaje”, z którymi zgodna musi być każda reklama, o ile reklamodawca nie chce, by zarzucono mu czyn nieuczciwej konkurencji.

Kiedy należy powiadomić sprzedawcę o wadzie?

Wobec stwierdzenia wady kupujący jest obowiązany poinformować o tym sprzedawcę. W jakim jednak terminie powinien powiadomić sprzedawcę o spostrzeżeniu wad kupionej rzeczy? Czy do sprzedawcy trzeba udać się niezwłocznie?

Kiedy dopuszczalna w reklamie przesada wprowadza w błąd?

Zgodnie z prawem konkurencji przekaz reklamowy powinien opierać się na informacjach prawdziwych. Specyfika języka reklam dopuszcza stosowanie pewnej przesady, posługiwanie się wyrażeniami ocennymi czy wyrazistymi porównaniami. Konsument musi być jednak w stanie oddzielić dozwolone środki perswazyjne od rzetelnej informacji – w przeciwnym wypadku mamy bowiem do czynienia z reklamą wprowadzającą w błąd.

UOKiK ukarał szkołę językową z Bydgoszczy

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szkole English Academy z Bydgoszczy. Szkoła musi zmienić wzory umów proponowanych klientom.

REKLAMA