REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rejestracja, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konkurs w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych

Konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej, w szczególności z zakresu planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, architektoniczno-budowlanego oraz przetwarzania danych.

Komisja Nadzoru Finansowego a Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) to organ administracji publicznej właściwy do sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Biegli rewidenci tworzą samorząd zawodowy biegłych rewidentów – Krajową Izbę Biegłych Rewidentów. Krajowa Izba działa na podstawie przepisów ustawy oraz postanowień statutu. Przynależność do Izby jest obowiązkowa i powstaje z dniem wpisu do rejestru.

Fundusz celowy

Fundusz celowy to fundusz powołany na mocy ustawy, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowy fundusz celowy stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie.

REKLAMA

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

CEIDG prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki.

Absolutorium budżetowe

Mianem absolutorium budżetowego określamy akt wydawany przez organ uchwałodawczy, który ocenia czy działalność finansowa prowadzona przez organ wykonawczy jest zgodna z prawem.

Tablica rejestracyjna w innym miejscu niż fabryczne

Tylne tablice rejestracyjne niektórych aut są umieszczone nie na zderzaku, lecz na pokrywie bagażnika. Czy przeniesienie tablicy na zderzak jest zgodne z prawem? Czy możemy w ten sposób "stuningować" samochód?

Wydanie wtórnika karty pojazdu

Karta pojazdu jest dokumentem, który powinien posiadać każdy kierowca, którego samochód został zarejestrowany w Polsce po 1 lipca 1999 roku. Co zrobić, gdy kartę zgubimy lub zostanie zniszczona?

REKLAMA

Czym jest karta pojazdu?

Karta pojazdu jest dokumentem przypisanym do danego pojazdu, w którym znajdziemy całą jego historię. Jest to dokument, który w przeciwieństwie do dowodu rejestracyjnego, podąża za pojazdem.

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu dotyczy tylko niektórych typów pojazdów. Pojazd na mocy decyzji o wycofaniu zostaje prawnie wyłączony z ruchu. Kto może złożyć wniosek? Jakie dokumenty należy do niego załączyć?

Wydanie tablic rejestracyjnych

Niezbędnym elementem rejestracji każdego pojazdu jest uzyskanie tablic rejestracyjnych. Jakie opłaty się z tym wiążą? Czym są tablice indywidualne?

Czasowa rejestracja pojazdu

Czasowa rejestracja pojazdu jest, najczęściej, elementem procedury rejestracji naszego samochodu. Kiedy jeszcze jest dokonywana? Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Kiedy i jak można wyrejestrować pojazd?

Wyrejestrowanie pojazdu jest możliwe wyłącznie w przypadkach przewidzianych ustawą o ruchu drogowym. Kiedy można tego dokonać? Jakie dokumenty należy złożyć?

Kiedy zostanie wydany wtórnik dowodu rejestracyjnego?

Od sytuacji, kiedy chcemy wymienić dowód rejestracyjny ze względu na zmianę pewnych stanów faktycznych (np. nazwisko, adres), należy odróżnić utratę lub zniszczenie dowodu. Co należy zrobić, gdy zgubimy dowód rejestracyjny?

Koniec kryzysu w branży moto?

Dzięki wielkim inwestycjom zagranicznym Polska stała się krajem, który w ostatnich kilkunastu latach zajął pozycję jednego z największych producentów samochodów, części i podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej

Niższe opłaty od wniosku o zarejestrowanie spółki w KRS

Dnia 1 lipca w życie weszła ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Rejestracja w ePUAP, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest darmowa i nieskomplikowana. Umożliwia nam załatwienie wielu spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

Co to jest ePUAP i jak z niego skorzystać?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to system, który umożliwia załatwienie wielu spraw korzystając z Internetu. Aby móc z niego skorzystać niezbędne założenie konta, które jest darmowe.

Będą zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym

Rząd zaakceptował założenia do projektu zmian w ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Regulacje nowelizowanej ustawy mają zapewnić ciągłość odpowiedzialności za ochronę ludzi w każdej sytuacji, a nie jedynie w momencie wystąpienia realnego zagrożenia.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

TK: ustawa o racjonalizacji zatrudnienia nie może wejść w życie

Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa nie może wejść w życie. Ustawa zakładała zwolnienie 10 proc. pracowników.

Rządowe założenia do drugiej ustawy deregulacyjnej

Skrócenie okresu przedawnienia składek do ZUS i KRUS, czy możliwość przesyłania niektórych dokumentów drogą elektroniczną. Rada Ministrów przyjęła założenia do drugiej już ustawy deregulacyjnej.

Zaufany profil na ePUAP już działa

Od 9 czerwca 2011 r. możemy korzystać z bezpłatnego podpisu elektronicznego na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa

Nowe przepisy prawa mają zahamować niekorzystne trendy w działaniu administracji. Od 17 maja 2011 r. urzędnicy odpowiadają materialnie za szkody wyrządzone rażącym naruszeniem prawa.

Czym jest opłata skarbowa?

Jednym z warunków rozpatrzenia przez urząd naszego wniosku jest przedstawienie dowodu uiszczenia opłaty skarbowej. Czym jest i za jakie czynności jest pobierana?

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Dealerzy chcą rejestrować auta w salonach


Związek Dealerów Samochodowych zgłosił postulat do przygotowywanego przez MSWiA projekcie ustawy zmieniającej m.in. sposób rejestracji aut. Chodzi o możliwość rejestracji nowych samochodów bezpośrednio w salonach sprzedaży.

Jedne tablice rejestracyjne na całe życie auta

Już wiosną przyszłego roku czeka nas rewolucja przy rejestrowaniu samochodów. Kupując używane auto nie będziemy musieli występować o nowe tablice rejestracyjne. Będą one przypisane na stałe do samochodu.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

Co zrobić w razie utraty dowodu rejestracyjnego?

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego trzeba będzie udać się do właściwego Wydziału Komunikacji i złożyć wniosek o wydane duplikatu. Należy jednak przygotować odpowiednie dokumenty i złożyć oświadczenie.

Co może być dowodem własności przy rejestracji?

Aby dokonać rejestracji pojazdu trzeba będzie się w toku postępowania administracyjnego wykazać dowodem własności. Co może nim być?

Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Rejestracja używanego samochodu jest prosta i łatwa, jeśli auto poprzednio było także zarejestrowane w kraju. W przypadku oldtimerów zakupionych za granicą formalności mocno się komplikują.

Dokumenty potrzebne przy zakupie auta zabytkowego

Kupno oldtimera bezpośrednio od jego dotychczasowego właściciela nie jest rzeczą prostą i łatwą, choć czasem można odnieść takie wrażenie. Ważny jest zarówno stan techniczny samochodu zabytkowego jaki i jego status formalno-prawny.

Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego?

Rejestracja pojazdu zabytkowego związana jest z koniecznością poniesienia pewnych kosztów. Ponosi je właściciel oldtimera, mimo że zabytek jest dobrem ogólnospołecznym o trudnej do określenia wartości historycznej.

Rejestrujemy zabytek. Jak załatwić formalności?

Stare pojazdy to nie tylko kłopotliwe kilogramy złomu, ale także świadectwo minionej epoki w motoryzacji. Dlatego najlepiej zachowane egzemplarze oldtimerów są traktowane jako zabytki techniki.

W maju Trybunał rozstrzygnie o urzędniczej redukcji

Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnie, czy pracę w administracji publicznej straci co dziesiąty urzędnik. Sędziowie będą musieli rozstrzygnąć o konstytucyjności ustawy o racjonalizacji zatrudnienia, którą rząd promował, jako sposób na ograniczenie przyrostu zatrudnienia w administracji. TK sprawę ma zbadać 10 maja 2011 r.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Utrata lub zniszczenie tablic rejestracyjnych

Co zrobić w sytuacji, gdy nasze tablice rejestracyjne zostały skradzione lub zniszczone? Czy zostaną nam wydane tablice z nowym numerem czy też zachowamy dotychczasowy? Jakie dokumenty będą nam niezbędne?

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Postępowanie przed sądem administracyjnym ma charakter następczy, co oznacza, że jest ono konsekwencją czynności, które zostały już podjęte w danej sprawie. Co do zasady postępowanie sądowoadministracyjne nie odbędzie się, jeśli dana sprawa nie była jeszcze rozpoznawana przez organ administracji publicznej

Rejestracja sprowadzonego auta będzie łatwiejsza


Dzięki nowelizacji rozporządzenia dotyczącego rejestracji i oznaczenia pojazdów (Dz.U. z 2011 r. nr 36, poz. 183) w przypadku powtórnej rejestracji samochodu będzie wymaganych mniej dokumentów niż obecnie.

Czy istnieje obowiązek zawiadomienia o zbyciu pojazdu?

Każdy kierowca, który nabywa bądź zbywa samochód, jest obowiązany do poinformowania o tym fakcie urząd rejestrujący. W jakim terminie należy to uczynić? Jakie dokumenty złożyć?

Jak zarejestrować pojazd typu SAM?

Pojazd typu „SAM” jest pojazdem wykonanym samodzielnie przez jego właściciela. Na czym polegają obowiązkowe badania techniczne takiego pojazdu? Jakie dokumenty są niezbędne dla jego rejestracji?

Urząd „papierowy” czy „elektroniczny” – nowa instrukcja kancelaryjna

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną, wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to treść nowej instrukcji kancelaryjnej dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny to sąd państwowy, sprawujący kontrolę nad działalnością administracji publicznej. Kontrola ta oznacza m.in. rozpatrywanie skarg na decyzje administracyjne.

REKLAMA