REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z rachunkowości zarządczej

Zainteresowanie rachunkowością zarządczą wyraźnie wzrasta, w ciągu ostatnich czterech lat podwoiła się liczba studentów rachunkowości zarządczej w Instytucie CIMA. Wzrasta również zapotrzebowanie na specjalistów, którzy dzięki analizie danych z firmy i jej otoczenia potrafią wspierać zarządy w podejmowaniu decyzji. Te zaś doceniają ich pracę, oferując wyższe zarobki.

Nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej - projekt

Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Nowelizacja kompleksowo reguluje zasady prowadzenia działalności gospodarczej, ustanawia też przyjazne dla firm reguły jej prowadzenia.

Odliczanie podatku VAT od quadów: czy jest to możliwe?

W ostatnich latach na popularności zyskują tzw. quady. Część firm dostrzegła ich możliwości i wykorzystuje je w swojej działalności. Czy można jednak odliczać VAT od ich zakupu, paliwa i eksploatacji w pełnym wymiarze?

Kradzież danych z systemów firmy, czyli ataki ukierunkowane

Występujące w przestrzeni teleinformatycznej ataki ukierunkowane polegają na potajemnej kradzieży danych z systemów firmy. Ocenia się, że w najbliższej przyszłości zagrożenia tego typu staną się częstsze i bardziej wyrafinowane, uderzając w małe, średnie i duże organizacje – dlatego tak ważna jest znajomość metod, które stosują cyberprzestępcy.

REKLAMA

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się towarów do dalszej odsprzedaży

Przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaży, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

IFK poleca: Zmiany w rachunkowości istotne już w 2015 r.

23-ego września wchodzą w życie zmiany ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy maja zastosowania po raz pierwszy do sprawozdania finansowego sporządzonego za 2016 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy już od 1 stycznia 2016 r. powinny prowadzić ewidencje księgową według nowych przepisów. Należy pamiętać, że zmiany przepisów ustawy o rachunkowości powodują obligatoryjne zmiany polityki (zasad) rachunkowości, które należy ująć w księgach rachunkowych stosując pełne retrospektywne ujęcie. W praktyce polega ono m.in. na konieczności zmian w zakładowym planie kont, dostosowaniu systemów finansowo-księgowych do nowej struktury bilansu i rachunku zysków i strat oraz zapewnieniu prezentacji danych porównawczych już za 2015 r.

IFK poleca: Zmiany w rachunkowości od 23 września

23 września 2015 r. wejdzie w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona szereg uproszczeń dotyczących jednostek małych a przede wszystkim uproszczeń w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są „adresatem” wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń.

Dofinansowanie z programu "Inteligentny Rozwój" - nowe kryteria dla projektów

Kolejne kryteria wyboru projektów dotyczące m.in. badań przemysłowych, klastrów, własności przemysłowej i innowacji technologicznych, które będą mogły liczyć na wsparcie UE z programu "Inteligentny Rozwój", są już gotowe - poinformowało 8 września 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

REKLAMA

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Rozpoczęcie procesu likwidacyjnego w spółce wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które znajdują odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przed rozpoczęciem likwidacji spółka zobowiązana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności.

Kontrola w firmie przez instytucje państwowe – zakres, kompetencje i terminy

Każda firma prowadząca działalność gospodarczą może zostać skontrolowana przez uprawnione do tego instytucje państwowe (m.in. urząd skarbowy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Najwyższą Izbę Kontroli, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwową Inspekcję Pracy, Państwową Inspekcję Handlową). Średnie statystyczne z US pokazują, że w 80 kontrolowanych przedsiębiorstwach na 100 kontrola ujawnia zobowiązania podatkowe.

Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu

Firma zamierza dokonać wyprzedaży partii towarów handlowych z poprzednich kolekcji poniżej ich ceny zakupu. Jak ująć w księgach rachunkowych taką operację? Czy na firmie ciąży obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego wartość zapasów?

W Karcie Dużej Rodziny uczestniczy już ponad 900 firm i instytucji

Jak informuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w programie Karta Dużej Rodziny bierze udział już ponad 900 firm i instytucji. Ze zniżek w ramach programu można skorzystać w prawie 8 tys. miejsc w całej Polsce. Przedstawiciele resortu pracy, samorządu, dużych rodzin oraz firm i instytucji rozmawiali w Tarnowie o wyzwaniach, które stoją przed programem.

3 typy firm, którym pomaga archiwum online

Prowadzisz firmę dynamicznie? Dbasz o optymalizację wydatków w twojej firmie? Chcesz mieć pełną kontrolę nad kosztami i przychodami? Dopiero rozwijasz firmę i jesteś w ciągłym ruchu? W każdym z tych przypadków archiwum online jest dla Twojej firmy doskonałym wyborem!

Programy wspierające innowacje w polskich firmach

Ruszyło pięć różnych konkursów w ramach programów Unii Europejskiej wspierających innowacje w firmach. Na uzyskanie wsparcia szanse mają zarówno duże, jak i małe firmy, pod warunkiem, że mają innowacyjny projekt o dużym potencjale wdrożeniowym.

Wiarygodność płatnicza firm – badanie online

Zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu online „Wiarygodność płatnicza firm”. Celem badania jest ocena świadomości firm dotycząca wiarygodności płatniczej kontrahentów. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

IFK poleca: Przygotuj się do inwentaryzacji

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Fundusze unijne wspierające innowacje w polskich firmach - ruszyło 5 nowych konkursów

Polskie firmy ponownie mogą się ubiegać o unijne dofinansowanie prac nad innowacyjnymi produktami. 31 sierpnia i 1 września 2015 r. ruszyło pięć różnych konkursów w ramach programów UE. Na wsparcie szanse mają zarówno duże, jak i małe firmy, pod warunkiem że mają innowacyjny projekt o dużym potencjale wdrożeniowym.

Jednoosobowa działalność a kilka pojazdów

Prowadzenie działalności w formie jednoosobowej działalności nie oznacza, iż przedsiębiorca może posiadać tylko i wyłącznie jeden pojazd. Liczba posiadanych w firmie pojazdów jest uzależniona od kilku czynników, m.in. charakteru wykonywanej działalności, jej rozmiarów, obszaru, na którym jest prowadzona.

Ustawa o wspieraniu działalności innowacyjnej podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, dzięki której mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie. Kredyt będzie częściowo spłacany przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

Pracownik samorządowej jednostki budżetowej złożył wypowiedzenie umowy w związku z przejściem na emeryturę. Pracownikowi wypłacono odprawę emerytalną. Jak wypłata tej odprawy powinna zostać ujęta w księgach rachunkowych jednostki i do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinna zostać zaklasyfikowana?

Jak wybrać biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego

Przedsiębiorstwa, które planują zmianę biegłego rewidenta lub szukają go po raz pierwszy, powinny właśnie w tym momencie rozpocząć analizę oferty rynkowej. Na podjęcie decyzji zostało bowiem już niewiele czasu. Firmy, które zamierzają rozpocząć inwentaryzację zapasów 1 października 2015 r. (gdy dzień bilansowy przypada na 31 grudnia 2015 r.), powinny umowę na badanie podpisać do 30 września 2015 r.

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która zmienia dotychczasowe brzmienie ustawy o rachunkowości. Jest to dobra wiadomość dla małych organizacji oraz organizacji pozarządowych – oznacza to bowiem prostsze zasady prowadzenia księgowości. Na czym będzie ona teraz polegać?

Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej

Jak podaje Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA liczba specjalistów zajmujących się rachunkowością zarządczą w naszym kraju w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się trzykrotnie. Przewiduje się także, że dynamika wzrostu w najbliższych latach powinna utrzymać się na podobnym poziomie. Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają ekspertów zajmujących się analizą danych finansowych i pozafinansowych dotyczących spółki oraz jej otoczenia i wykorzystują ich wiedzę do rozwoju biznesu. Wyspecjalizowana kadra w zakresie rachunkowości zarządczej wpływa na wzrost wartości firmy w długim okresie i sprawdza się szczególnie w czasie kryzysu.

Wycena i księgowanie instrumentów finansowych spółki

Spółka z o.o., która od tego roku podlega obowiązkowi badania sprawozdania finansowego, kupiła w czerwcu 2015 r. obligacje Skarbu Państwa pięcioletnie i traktuje je jako lokatę krótkoterminową. Jak powinna wyceniać obligacje? Jak wybór wyceny będzie wpływał na wynik finansowy spółki? Jaka będzie wycena na dzień bilansowy 2015 r., jeżeli nie zostaną sprzedane do końca roku?

Wydatki na utworzenie strony internetowej firmy w kosztach

Przedsiębiorcy, na początku lub już w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, decydują się, że na założenie strony internetowej dla swojej firmy. Wydatki takie jak zakup adresu www reklamującego własną działalność można rozliczyć w kosztach firmowych, zmniejszając należny fiskusowi podatek dochodowy.

Zmiany w rachunkowości od 2016 roku

Małe firmy czekają od 2016 roku uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej i rachunkowości. Zmiany te przynosi nowelizacja ustawy o rachunkowości. Na prośbę portalu infor.pl Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie najważniejszych kwestii związanych z tą nowelizacją i planowanych zmian w obszarze rachunkowości. W imieniu Ministerstwa Finansów wyjaśnień udzieliła 20 sierpnia 2015 r. Pani minister Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego, nadzorująca m.in. Komitet Standardów Rachunkowości.

Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?

Wydatki na odzież z logo firmy w księgach rachunkowych

Spółka dokonała zakupu ubrań służbowych opatrzonych logo firmy, które otrzymali pracownicy spółki mający bezpośredni kontakt z klientami. Czy wydatki na zakup tej odzieży stanowią koszty podatkowe? Jak prawidłowo ująć taki wydatek w księgach rachunkowych? Czy są to koszty reklamy, czy reprezentacji?

Akademia Księgomościa - nowy wymiar szkoleń dla księgowych!

Czy kursy związane z księgowością i finansami muszą mieć zawsze formalny charakter i trwać wiele godzin szkoleniowych? Okazuje się, że nie! Firma InFakt wprowadza kolejną innowację na polskim rynku księgowości - Akademię Księgomościa, czyli cykl Ogólnopolskich Spotkań Księgowych! Portal Infor.pl objął Akademię patronatem medialnym.

Umowa zlecenia z małżonkiem lub innym członkiem rodziny a składki ZUS

Umowa zlecenia podpisana z członkiem rodziny przedsiębiorcy nie daje możliwości zaoszczędzenia na składkach ZUS. Na potrzeby ZUS-u rodzinę rozlicza się według zasad określonych dla „zwykłych” zleceniobiorców.

IFK poleca: Zmiany dla zadłużonych przedsiębiorców od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. zadłużony przedsiębiorca uzyska nowe możliwości przeprowadzenia restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Może to zapobiec likwidacji firmy. Zadłużone przedsiębiorstwa będą mogły złożyć wniosek o rozłożenie na raty należności wobec ZUS, z wyjątkiem składek finansowanych przez ubezpieczonych.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Leasing pojazdów coraz chętniej wybierany przez firmy

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej decydując się na leasing pojazdów niż ich zakup. Decyduje o tym zarówno ich mały kapitał operacyjny, jak i możliwość rozłożenia kosztów w czasie.

26 sposobów na uratowanie spółki, czyli międzynarodowy finał CIMA 2015

W pierwszym tygodniu sierpnia Warszawa stała się międzynarodową stolicą rachunkowości zarządczej. Wśród 26 drużyn, które zjechały w dniach 3-7 sierpnia do Polski, najlepsze okazały się te reprezentujące kontynent azjatycki – pierwsze miejsce przypadło Singapurowi, drugie Indiom, a trzecie Filipinom. Zmagania przyszłych specjalistów rachunkowości zarządczej oceniało jury, w skład którego weszli przedstawiciele m.in. holdingu Barclays, Shell, Deloitte, Unilever, PKN ORLEN czy Infosys BPO Poland.

Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi?

W sektorze MŚP współpraca z kontrahentami to niezwykle istotna sprawa, gdyż jest ona bezpośrednia i personalna. Pozyskanie nowych partnerów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi jest często kwestią „być albo nie być” firmy na rynku. W głównej mierze to właśnie rzetelni kontrahenci decydują o płynności finansowej danego przedsiębiorstwa, a dzięki ich zweryfikowaniu możemy uchronić się przed bankructwem.

Uproszczona rachunkowość małych firm i organizacji pozarządowych - Prezydent podpisał nowelizację

Małe firmy i niektóre organizacje pozarządowe skorzystają od 2016 roku z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości - takie mają być skutki noweli ustawy o rachunkowości, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Pracownicy tymczasowi w małych firmach

Małe firmy coraz częściej korzystają z pracowników tymczasowych. Dla firmy oznacza to, że nie musi prowadzić działu kadr oraz poświęcać czasy na wybór pracownika - uważa ekspert.

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Jak usprawnić komunikację i poprawić współpracę międzydziałową w firmie?

Kwestia sprawnej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami przedsiębiorstwa jest sprawą często pomijalną i zaniedbywaną. Jednakże, to właśnie współdziałanie w firmie znacznie wpływa na jej rozwój, motywuje pracowników do pracy oraz buduje pozytywny obraz przedsiębiorstwa na rynku. Okazuje się, że komunikacja w zespole jest głównym determinantem, nierzadko przesądzającym o sukcesie firmy.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W obrocie gospodarczym niejednokrotnie dochodzi do konfliktów między przedsiębiorcami. Te poważne zwykle mają swój finał w sądzie, jednak nie dla wszystkich dochodzenie swoich praw w ten sposób jest korzystne. Proces sądowy to długa i kosztowna procedura, tymczasem przedsiębiorcom zależy na szybkim rozwiązywaniu sporów, a przy tym w miarę możliwości zachowanie dobrych stosunków między stronami konfliktu. Przedsiębiorcy mogą więc skorzystać z alternatywnych sposobów rozwiązywania antagonizmów, takich jak mediacja lub arbitraż.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Technologie i rozwiązania mobilne pomagają w prowadzeniu firmy

Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie życie bez technologii, a wielu już po prostu nie jest w stanie funkcjonować bez urządzeń mobilnych. Jak wynika z raportu Global Mobile Data Traffic Forecast wydanego na początku tego roku przez Cisco, smartfony w 2014 r. wygenerowały 30 razy więcej ruchu niż cały Internet w roku 2000. Coraz trudniej będzie zatem prowadzić biznes, stroniąc od nowoczesnych rozwiązań mobilnych.

Wyżywienie w pracy – koszt firmowy?

Rozliczenie wydatków firmowych na wyżywienie może budzić wątpliwości. Jak bowiem rozróżnić co jest „poczęstunkiem” a co „wydatkiem reprezentacyjnym”? Czy jest różnica między zamówioną usługą gastronomiczną i usługą cateringową? Czy poczęstunek dla pracowników jest tym samym co poczęstunek dla kontrahentów?

Firmy coraz częściej inwestują w zaawansowane oprogramowanie biznesowe

Małe i średnie firmy coraz częściej inwestują w zaawansowane oprogramowanie biznesowe. Ponadto firmy chętniej korzystają z outsourcingu usług biznesowych, m. in. przy obsłudze finansów, ewidencji kadr czy kalkulacji wynagrodzeń.

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Wsparcie finansowe start-upów

Innowacyjne firmy mogą liczyć na coraz większe wsparcie finansowe. Nadal jednak problemem małych firm jest nieznajomość marketingu oraz brak kontaktów biznesowych w skali globalnej.

REKLAMA