REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak można obniżyć koszty podróży służbowych w firmie?

Czy można skutecznie obniżyć koszty podróży biznesowych przedstawicieli firmy? Jakie są na to sposoby?

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Inwestycje zagraniczne wymagają lokalnej wiedzy

Przed firmą, która zamierza wejść na zagraniczny rynek, pojawia się wiele wyzwań. Pomijając kwestie ekonomiczne, pracownicy firmy muszą dokładnie poznać swoich nowych klientów – ich zwyczaje i system wartości. Nie jest to jednak łatwe zadanie, kiedy w grę wchodzą różnice kulturowe, w tym językowe. Co zrobić, aby odnaleźć się w obcej kulturze i w pełni rozwinąć swój potencjał handlowy na zagranicznym rynku?

REKLAMA

15 proc. CIT narusza zasadę równości

W dotychczasowym systemie – równość przedsiębiorców, bez względu na formę prawną prowadzonej działalności, zapewniała jednakowa, 19% stawka CIT i zrównana z nią 19% stawka podatku liniowego dla osób fizycznych. Naruszenie powyższej równości poprzez obniżenie stawki do 15% wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, zaburza warunki konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami.

Nieterminowe spłacanie faktur przyczyną niewypłacalności firm

Główną przyczyną niewypłacalności firm jest nieterminowe spłacanie faktur przez klientów, co ogranicza ich możliwości inwestycyjne oraz niejednokrotnie staje się powodem bankructwa (szacuje się, że ponad 700 firm zbankrutuje w tym roku w Polsce). Jednym z podstawowych problemów w tym zakresie jest niewłaściwa weryfikacja przyszłych kontrahentów.

Jak ustalić wartość bilansową kontraktu swap

Spółka zaciągnęła kredyt bankowy. Oprocentowanie kredytu jest według zmiennej stopy procentowej. Nasza spółka w celu zabezpieczenia przyszłych płatności zawarła kontrakt typu swap z innym bankiem na pięć lat. W jaki sposób dokonać w ewidencji księgowej zapisu takiego kontraktu? Dodam, że pomiędzy naszą spółką a drugim bankiem nie dochodzi w momencie zawarcia transakcji do żadnego przepływu pieniężnego i rozliczamy się na zasadzie płatności netto z wyliczonych odsetek.

Do kiedy rozliczyć różnice inwentaryzacyjne

Ostateczny termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych dla jednostki, której rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym, wypada 25 marca 2016 r. Nierozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w tym terminie jest zagrożone karą grzywny lub karą pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

REKLAMA

Postępowanie o zatwierdzenie układu i przyspieszone postępowanie układowe

W poprzednich częściach naszego cyklu opisaliśmy przesłanki postępowania restrukturyzacyjnego, o układzie, jego zatwierdzaniu, spisie wierzytelności. Najprawdopodobniej najczęstszymi postępowaniami będą postępowanie o zatwierdzenie układu oraz przyspieszone postępowanie układowe.

Jak dokonać wyceny towarów na dzień bilansowy

Jesteśmy hurtownią, która część zakupionych towarów musi długo magazynować przed sprzedażą. W związku z tym ponosimy koszty takiego magazynowania. W 2015 r. musieliśmy zaciągnąć kredyt bankowy na pokrycie kosztów zakupu i magazynowania. W jaki sposób powinniśmy wycenić towary na dzień bilansowy?

Plan rozwojowy Morawieckiego zakłada obniżkę podatków

Rząd będzie pracował nad koncepcją obniżenia podatku CIT od najmniejszych firm do 15 procent - mówił wicepremier Mateusz Morawiecki, pytany, czy w ramach jego planu rozwojowego planowana jest również obniżka podatków.

Dofinansowanie do wypoczynku w księgach rachunkowych

Dzieci pracowników otrzymują dofinansowanie do wypoczynku zimowego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W jaki sposób takie dofinansowanie ująć w księgach rachunkowych?

Rabat cenowy udzielony w momencie sprzedaży towarów - ujęcie w księgach rachunkowych

Przedsiębiorcy w celu zwiększenia udziału w rynku, wielkości sprzedaży, a w konsekwencji poziomu generowanych zysków, powinni dbać o rozwijanie stabilnych relacji z kontrahentami. Mogą temu służyć różnego rodzaju narzędzia marketingowe mające zachęcać i motywować klientów (zarówno tych dotychczasowych, jak i potencjalnych) do nabywania oferowanych przez firmę świadczeń. Przykładem takiego instrumentu jest sprzedaż rabatowa, której przedmiotem może być rabat cenowy, rabat towarowy, sprzedaż premiowa, premia pieniężna.

IFK poleca: Rejestracja firmy jest bezpłatna

W związku z pojawiającymi się zgłoszeniami dotyczącymi bezprawnego pobierania opłat za wpis do rejestru przedsiębiorców resort rozwoju przypomina, że rejestracja firmy oraz wszystkie czynności związane z jej prowadzeniem (zawieszenie, wznowienie działalności, zmiana wpisu czy wykreślenie) dokonywane w CEIDG są bezpłatne.

Internet narzędziem wspierającym sprzedaż

Każde przedsiębiorstwo handlowo-usługowe korzysta z oprogramowania, które wspiera sprzedaż. Od czasów kiedy Internet nie był jeszcze tak powszechny, sporo się jednak zmieniło. Przeskok na programy okienkowe był dużym krokiem w przyszłość i przyniósł szereg korzyści, bez których dzisiaj nie wyobrażamy sobie pracy. Jednym z takich plusów jest możliwość zdalnego dostępu do bazy danych, z każdego miejsca na świecie. I to zarówno przez przedsiębiorcę oraz jego pracowników, jak i przez kontrahentów.

Czy "Firmy-Idee" są przyszłością biznesu? spotkanie z prof. Jerzym Hausnerem

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oraz ACCA mają przyjemność zaprosić na spotkanie z prof. Jerzym Hausnerem i Mateuszem Zmyślonym, na temat filozofii "Open Eyes Economy" i nowego podejścia do prowadzenia biznesu, pt. "Firma-Idea". Spotkanie odbędzie się 1 marca o 18:00 w hotelu Radisson Blu Sobieski w Warszawie. Wydarzenie otworzy wystąpienie Krzysztofa Burnosa, prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

IFK poleca: Zmiany w ujmowaniu w księgach i prezentacji zdarzeń losowych

Od 1 stycznia 2016 r. został zlikwidowany obowiązek wyodrębniania w księgach rachunkowych oraz prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących strat i zysków nadzwyczajnych. Oznacza to z jednej strony konieczność wprowadzenia zmian w ewidencji księgowej dotyczącej zdarzeń o charakterze nadzwyczajnym, z drugiej zaś przestrzegania obowiązku informowania o tego typu zdarzeniach w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.

Zmiany w sprawozdawczości i rewizji finansowej 2016 - warsztat PID

Kierunki zmian w obszarze sprawozdawczości i rewizji finansowej i to jak się do nich przygotować to główne tematy marcowego warsztatu Polskiego Instytutu Dyrektorów, którego patronem merytorycznym jest KIBR. Spotkanie otworzy wystąpienie Krzysztofa Burnosa, prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Biegli rewidenci mogą liczyć na zniżkę za udział.

Polska wersja raportu FEE została udostępniona przez KIBR

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów udostępniła polską wersję raportu Federacji Europejskich Księgowych (Fédération des Experts-comptables Européen) pt. "Wybór biegłego rewidenta. W kierunku dobrych praktyk". Dokument ma na celu upowszechnianie dobrych praktyk pozwalających na stosowanie najwyższych standardów przy wyborze biegłego rewidenta.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Celem niniejszego artykułu nie jest przedstawienie zasad budowy zakładowego planu kont, literatura przedmiotu jest bogata i dostępna – odsyłam do niej wszystkich zainteresowanych. Celem tego opracowania jest przedstawienie kilku istotnych, praktycznych zasad tworzenia i zarządzania systemem bazującym na odrębnym planie kont zarządczych.

Jak wprowadzić zmiany w polityce rachunkowości

Początek roku to moment, kiedy do polityki rachunkowości należy wprowadzić zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz te, które zdaniem kierownictwa jednostki mogą się przyczynić do lepszego odzwierciedlenia w księgach i sprawozdaniu finansowym sytuacji jednostki.

Ustalanie i ewidencja księgowa świadczenia urlopowego

Pracownicy chcą skorzystać z dwutygodniowych urlopów. Firma zatrudnia mniej niż 20 osób i nie tworzy funduszu socjalnego. Czy powinna wypłacić świadczenie urlopowe? Jeśli tak, to jak je zaewidencjonować w księgach rachunkowych?

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów dla organizacji pozarządowych i stowarzyszeń

Niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2016 r. mają możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast dotychczasowej ewidencji rachunkowej. Jakie wymagania muszą spełniać jednostki, by móc skorzystać z uproszczonej ewidencji? Jak prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów?

Propozycja obniżki stawki podatku CIT do 15 proc.

Ryszard Petru (Nowoczesna) przedstawił propozycje zmian w podatku dochodowym od osób prawnych. Proponowana obniżka stawki CIT do 15 proc. (zamiast obecnych 19 proc.) dotyczyłaby przedsiębiorstw osiągających do 20 mln zł obrotu. Lider Nowoczesnej przypomniał, że obniżkę CIT-u obiecywał PiS w kampanii wyborczej.

Transakcje sprzedaży na przełomie roku – ujęcie w księgach rachunkowych oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym

W związku zakończeniem roku, warto przyjrzeć się transakcjom, które mają miejsce na przełomie roku obrotowego. W niniejszym artykule odpowiemy na pytanie, kiedy możemy dane transakcje zakwalifikować do kończącego się okresu sprawozdawczego, a kiedy dotyczą one już kolejnego roku obrotowego.

Upadłość przedsiębiorcy po 1 stycznia 2016 r.

Obowiązująca od początku 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne uchyliła m.in. upadłość z możliwością zawarcia układu, przepisy o postępowaniu naprawczym oraz wprowadziła nowe regulacje co do zbiegu postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

Jak zaksięgować zepsute oraz zniszczone zapasy

Firma posiada w magazynie materiały, których ewidencja prowadzona jest według cen zakupu. Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji okazało się, że niektóre z nich są uszkodzone. Co należy zrobić i jak prawidłowo zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Zmiany w przepisach dla firm 2016 - zapis webinaru Comarch

Przełom roku to liczne zmiany w przepisach. Nie inaczej jest na przełomie lat 2015/2016. Nowe formularze VAT-7 czy e-Deklaracje z podpisem niekwalifikowanym - te nowości weszły w życie od 1 stycznia 2016. Musimy dostosować do zmian nasze firmy: pracowników i systemy, na których działamy na co dzień. by ułatwić Państwu pracę, Comarch zorganizował webinar, z którego zapis wideo mogą Państwo oglądać wygodnie na swoim komputerze.

Umowa sponsoringu - ewidencja w księgach rachunkowych

Firma zastanawia się nad propozycją zawarcia umowy sponsoringu - czy w ramach takiej umowy przekazać pieniądze, czy towary. W zamian logo spółki byłoby umieszczone w widocznych miejscach (na plakatach, ulotkach reklamowych). Na czym polega umowa sponsoringu? Jak ją prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?

Prawo podatkowe jedną z największych barier w działalności gospodarczej

Prawo podatkowe znalazło się wśród obszarów w biznesie wymagających poprawy, najczęściej wskazywanych przez inwestorów w Polsce. Przedsiębiorcy zwracali uwagę m.in. na odmienną interpretację podatkową w zależności od urzędu, czasochłonne procedury oraz częste kontrole podatkowe. Bariery w działalności biznesowej w swym raporcie wymieniła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Akcje otrzymane przez menedżerów w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Programy motywacyjne to często stosowany sposób zwiększania dochodów osób zarządzających firmami. W ramach takich programów niejednokrotnie dochodzi do przekazania lub sprzedania menadżerom akcji zarządzanej przez nich firmy. Ale okazuje się, że menadżerowie mogą też otrzymywać akcje innych firm i też korzystać z preferencji podatkowych.

Propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych w 2016 r.

Uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych, elektronizację zamówień publicznych, jak również zmiany w kontrolowaniu zamawiających przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - zakłada przyjęty przez rząd projekt nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez Urząd Zamówień Publicznych.

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór gotówki w kasie

Przeprowadzona inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie wykazała niedobór gotówki z winy kasjera. Kierownik jednostki podjął decyzję o potrąceniu niedoboru z wynagrodzenia. Jak prawidłowo zaksięgować taką operację?

Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości

Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978), która wprowadziła wiele zmian do dotychczasowych regulacji. Wprowadzone zostały m.in. nieznane do tej pory postępowania restrukturyzacyjne. Restrukturyzacje mają być obecnie prowadzone w następujących postępowaniach: o zatwierdzeniu układu, przyspieszonym postępowaniu układowym, postępowaniu układowym oraz postępowaniu sanacyjnym.

Firmy obawiają się wzrostu obciążeń podatkowych

Prawie dwie trzecie firm, które wzięły udział w sondażu przeprowadzonym przez Business Centre Club, przewiduje, że w 2016 r. koszty prowadzonej przez nie działalności wzrosną. Więcej firm niż w roku ubiegłym, bo aż 65,5 proc., przewiduje w tym roku wzrost obciążeń podatkowych.

UOKiK nałoży na firmy ponad 50 mln kar w 2016 r.

UOKiK przyjął, że w 2016 r. wpływy w budżecie z kar nakładanych na przedsiębiorców mogą wynieść ponad 50 mln złotych.

Powszechny podatek przychodowy zamiast CIT

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku przychodowego zamiast CIT. Pracodawcy podkreślają, że taki podatek powinien mieć liniową i niską stawkę, aby firmy nie chciały szukać sposobów na jego obchodzenie.

Jak zadbać o tajność informacji o wynagrodzeniach w firmie

Przypadkowo zostawiony pendrive z zapisaną na nim listą płac, papierowy wydruk z sieciowej drukarki z wynagrodzeniami pracowników, zapomniana teczka z aktami osobowymi, e-mail wysłany do nie tego odbiorcy, co trzeba – tego typu wpadki kadrowe zdarzają się w każdej firmie. Czy pracownicy grzecznie odnoszą zagubione dokumenty bez ich sprawdzania? Oczywiście, że nie! Dlatego tajność wynagrodzeń w wielu firmach to fikcja. Jest jednak sposób na to, by zapewnić większe bezpieczeństwo danych w firmie. Jest nim spersonalizowane archiwum online.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

Jak inwentaryzować i ująć w bilansie rozliczenia międzyokresowe

Na dzień bilansowy wszystkie tytuły czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinny zostać zinwentaryzowane w drodze weryfikacji. W bilansie czynne rozliczenia kosztów ujmiemy w pozycji B.IV. aktywów jako Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe. Jeśli dany koszt przekracza okres 12 miesięcy liczony od dnia bilansowego, to koszty podlegające aktywowaniu po dniu bilansowym należy ująć w pozycji A.V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

Od 2016 r. niektóre jednostki non profit mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości

Od 2016 roku przewidziano kolejne uproszczenia dla jednostek nieprowadzących działalności, określanych jako jednostki mikro non profit. Obecnie niektóre jednostki mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości. W zamian jednak zobowiązano je do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Jest ona zbliżona do PKPiR.

Nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i prawa upadłościowego

Od 1 stycznia 2016 r. weszły w życie nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i znowelizowane prawa upadłościowego. Dzięki restrukturyzacji dłużnik ma obecnie cztery sposoby na zawarcie układu z wierzycielami, który umożliwi zachowanie firmy. W zależności od zaistniałej sytuacji, przedsiębiorca może wybrać najlepszą dla siebie procedurę. W wyniku nowelizacji prawa upadłościowego wierzyciele mają też większy wpływ na przebieg postępowania.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg formalności, do których należą m.in. sporządzenie remanentu likwidacyjnego, spisu z natury czy rozliczenie się z urzędem skarbowym na gruncie podatku VAT, w tym dokonanie korekt VAT naliczonego.

Odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległych składek ZUS

Przedsiębiorcy przeżywający problemy finansowe mogą skorzystać z możliwości odroczenia lub rozłożone na raty należności wobec ZUS. Taką możliwość dają nowe przepisy, które weszły w życie z początkiem grudnia 2015 r. Możliwe jest rozłożenie na raty należności zarówno za pracowników w części finansowanej przez płatnika, jak i przez ubezpieczonych. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorcy mogą się ubiegać nawet o umorzenie należności.

IFK poleca: Nowelizacja Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 7

Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) podjął uchwałę przyjmującą nowelizację Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja". Celem Nowelizacji KSR Nr 7 było dostosowanie jego zapisów do zmienionych przepisów ustawy o rachunkowości.

Korekta odpisu na ZFŚS w księgach rachunkowych

W księgach rachunkowych na dzień bilansowy, tj. 31 grudnia, należy ująć zwiększenie lub zmniejszenie kosztów operacyjnych z tytułu ustalenia wysokości odpisu na ZFŚS.

Jak ująć w księgach rachunkowych usługi w toku na koniec roku obrotowego

Spółka z o.o. zajmuje się usługami informatycznymi. Na koniec 2015 r. jest w trakcie realizacji prac, których zakończenie i sprzedaż nastąpi dopiero w kwietniu 2016 r. W bieżącym roku zostały poniesione znaczne koszty dotyczące przychodów, które spółka osiągnie dopiero w roku kolejnym. Jak poprawnie wykazać tę transakcję w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym jednostki?

Nowelizacja KSR Nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości (...)"

Komitet Standardów Rachunkowości na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2015 r. podjął uchwałę przyjmującą nowelizację KSR Nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja". Znowelizowany KSR Nr 7 ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2016 roku, z możliwością jego wcześniejszego zastosowania.

Nowa rekomendacja KNF dotycząca rachunkowości SKOK-ów

W dniu 15 grudnia 2015 r. Komisja Nadzoru Finansowego przyjęła nową rekomendację C-SKOK dotyczącą rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK). Komisja oczekuje, że rekomendacja zostanie wprowadzona przez spółdzielcze kasy do 30 czerwca 2016 r.

Rezygnacja z bilansowej metody rozliczania różnic kursowych do 31 grudnia

Podatnicy w terminie do 31 grudnia 2015 r. muszą poinformować o rezygnacji z ustalania różnic kursowych na podstawie przepisów o rachunkowości. Zawiadomienie należy przekazać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

REKLAMA