REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Brak komunikacji w zakresie ochrony firmowych danych

Obecna komunikacja między działami IT a zarządami firm w kwestii ochrony danych pozostawia wiele do życzenia. O co powinny zadbać przedsiębiorstwa, aby poprawić poziom swojego cyberbezpieczeństwa?

Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury - stanowisko KSR

Od 28 lipca 2016 r. (tj. od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów) obowiązuje stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości przyjęte uchwałą nr 5/2016 z 26 kwietnia 2016 r. w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.

Jednolity Plik Kontrolny w latach 2016-2017-2018

Obowiązek comiesięcznego składania plików JPK dotyczy od 1 lipca 2016 r. dużych podmiotów. Od 1 stycznia 2017 r. zostaną nim objęte małe i średnie podmioty. Od 1 stycznia 2018 r. mikro przedsiębiorcy.

Wysokość opłaty za wodę w 2017 r.

Ustawa Prawo wodne, która ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r., wprowadza opłatę dla przedsiębiorców korzystających z wody. Jaka jest wysokość opłaty za wodę w 2017 r.?

REKLAMA

Wysokość opłaty za wodę dla przedsiębiorców w 2017 r.

Ustawa Prawo wodne, która ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r., wprowadza opłatę dla przedsiębiorców korzystających z wody.

Niedobory inwentaryzacyjne w kosztach uzyskania przychodu

Niedobór ujawniony w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji może być zawiniony lub niezawiniony. Tylko w tym drugim przypadku pojawia się możliwość zaliczenia ubytku (straty) do kosztów uzyskania przychodu. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków, na które wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego.

Wyciąg bankowy jako dokument księgowy

Powszechna digitalizacja firmowych dokumentów stała się faktem. Dokumentacja elektroniczna zrównała się obecnie w prawach ze swoim papierowym odpowiednikiem. Każdego dnia polskie przedsiębiorstwa wykonują tysiące operacji finansowych za pośrednictwem kont internetowych, a elektroniczny wyciąg bankowy stał się podstawowym dokumentem wykorzystywanym przez nie w procesie księgowym.

Od 2017 r. niższy CIT dla firm o przychodach do 1,2 mln euro rocznie

Obniżona stawka CIT (15 proc.) obejmie firmy - płatników CIT, których przychód ze sprzedaży (z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczył 1,2 mln euro rocznie - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o podatku od osób fizycznych oraz podatku od osób prawnych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Od 2017 r. małe firmy bez obowiązku tworzenia zfśs

Resort rozwoju opublikował projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt przewiduje zniesienie obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przez pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Jak ująć w księgach rachunkowych działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

Otrzymaną pomoc publiczną przedsiębiorstwo powinno wykazać w księgach rachunkowych. Natomiast inwestycje realizowane na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej powinny być rozliczane według zasady memoriałowej.

Czym charakteryzują się przedsiębiorcy z Pokolenia Y

Współczesna gospodarka w coraz większym stopniu zależna jest od nowej generacji przedsiębiorców (przedsiębiorców z Pokolenia Y), którzy napędzają rozwój i innowacyjność. Dlatego też firmy na całym świecie muszą rozumieć wzorce zachowań i potrzeby biznesowe tego pokolenia.

Niższy CIT dla małych firm od 1 stycznia 2017 r.

Sejm pracuje obecnie nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przygotowanym przez ministra finansów. Zakłada on, że od 1 stycznia 2017 r. CIT płacony przez małych przedsiębiorców zostanie obniżony.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez rachunek bankowy – od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. płatności realizowane przez firmy, których wysokość przekracza 15 tys. zł, będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego, w przeciwnym wypadku nie będzie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji

Pakiet ok. 100 ułatwień dla biznesu, przedstawiony na początku czerwca przez szefa MR Mateusza Morawieckiego, trafił do konsultacji publicznych - podało MR. Zakłada on m.in. złagodzenie przepisów prawa pracy dla małych firm, przejęcie przez ZUS części obowiązków dokumentacyjnych i łatwiejsze odzyskiwanie długów.

Więcej podmiotów uprawnionych do uproszczonej księgowości od 2017 r.

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Przewiduje on poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tzw. księgowości uproszczonej. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać już od 2017 r.

Z obniżonej stawki CIT skorzysta blisko 400 tys. firm

W Sejmie trwają prace nad projektem obniżający z 19 proc do 15 proc. CIT dla małych podatników. Zgodnie z szacunkami rządu z obniżonej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm.

Sukcesja firm na nowych zasadach

Jednoosobowa działalność gospodarcza dziś zwykle umiera wraz ze śmiercią właściciela. Resort rozwoju chce to zmienić i proponuje nowe zasady sukcesji. W niezakłóconym działaniu firmy ma pomóc prokurent spadkowy, który zyska m.in. czasową możliwość posługiwania się numerami NIP czy REGON zmarłego przedsiębiorcy. Plan jest ambitny – oceniają eksperci. Nowe regulacje są jednak konieczne ze względu na rosnącą skalę problemu.

Nagrody z zysku w księgach rachunkowych i podatku dochodowym

Nagrody z zysku są inaczej rozliczane w rachunkowości niż w podatku dochodowym. Ich wypłata za poprzedni rok w bieżącym okresie nie wpłynie na pogorszenie aktualnego wyniku finansowego. A ponadto przyczyni się do zmniejszenia podstawy opodatkowania.

Kto powinien się obawiać klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania?

W dniu 15 lipca wchodzi w życie budząca duże obawy firm klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Ministerstwo Finansów zapewnia jednak, że nie stanowi ona żadnego zagrożenia dla małych i średnich firm, będzie natomiast miała zastosowanie do dużych podmiotów i osób fizycznych z dużymi dochodami.

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych kredyt inwestycyjny

Spółka zamierza zaciągnąć kredyt inwestycyjny. Rozważane są opcje, czy w walucie zagranicznej, czy w polskich złotych. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa takiego kredytu?

Optymalizacja podatkowa w międzynarodowych korporacjach

Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?

Lepsze relacje przedsiębiorców z administracją

Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przyniosą wiele zmian korzystnych dla przedsiębiorców. Najważniejszą jest zasada rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony.

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Elektroniczne kontrole podatkowe przy wykorzystaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to nowa rzeczywistość firm. Ewolucja systemu podatkowego z tym związana jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, ale też stwarza nowe możliwości. Podkreśla się m.in., że przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

Pomoc de minimis w formie gwarancji do końca 2017 r.

Przedłużenie do końca 2017 r. programu pomocy de minimis dla małych i średnich firm w formie gwarancji udzielanych przez BGK, przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany przez resort finansów.

Ponowna kontrola będzie zakazana

Do konsultacji społecznych trafił projekt wprowadzający ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jednym z komponentów pakietu są zmiany dotyczące kontroli.

Na e-zwolnieniach lekarskich zyskują pracownicy, firmy i ZUS

Z 2 mln zwolnień lekarskich, które co miesiąc wpływają do ZUS-u, nawet 12 proc. jest wystawianych bezzasadnie. E-zwolnienia pomogą szybciej skontrolować zwolnienie. Szacuje się, że oszczędności z tytułu efektywniejszej kontroli sięgną 200 mln zł. Nowe przepisy mają obowiązek stosować płatnicy zatrudniający powyżej 5 osób. Mniejsi przedsiębiorcy są z tego zwolnieni do końca 2017 roku.

Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi

O roli rachunkowości zarządczej w administrowaniu publicznymi i prywatnymi spółkami energetycznymi, a także o korzyściach jakie płyną ze stosowania opracowanych przez CIMA i AICPA Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej (GMAP) dyskutowali uczestnicy spotkania reprezentujący polski sektor energetyczny.

Budowa systemu zarządzania ryzykiem

Każda działalność gospodarcza jest narażona na różnego rodzaju zagrożenia, czyli ryzyka pochodzące z wewnątrz i zewnątrz organizacji, gdyż żadna firma nie działa w próżni. Brak systemu zarządzania ryzykiem w organizacji tymczasowo nie spowoduje negatywnych skutków, gdyż może się to przykładowo zbiec w czasie z pozytywnymi uwarunkowaniami, jednak na dłuższą metę system zarządzania ryzykiem jest niezbędny.

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów będzie teraz łatwiejsze. Od 1 lipca zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS ws. uznawania elektronicznych podpisów, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Wydanie towaru na próbę w księgach rachunkowych

Firma zastanawia się nad wprowadzeniem sprzedaży na próbę. Ma nadzieję, że będzie wtedy większa sprzedaż, gdyż nabywca może się przekonać, czy rzecz jest dla niego odpowiednia. Jakich zapisów powinna dokonać w księgach rachunkowych?

Rodzinny biznes, czyli co robią dzieci polskich milionerów

Dzieci polskich milionerów w zasadzie nie muszą robić nic, ponieważ ich rodzice dobrze zadbali o to, żeby do końca życia niczego im nie brakowało. Mimo to, wielu z nich dołącza do rodzinnych biznesów, angażują się w ich budowę. Inni natomiast wybierają własną ścieżkę kariery i realizują się z dala od rodzinnych imperiów. Przyjrzyjmy się, co robią dzieci polskich milionerów?

Rozporządzenie eIDAS dotyczące podpisów elektronicznych

Od 1 lipca 2016 r. zaczyna obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS w sprawie uznawania podpisów elektronicznych, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów w firmie będzie teraz łatwiejsze.

Obniżenie kosztów dla przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do resortu finansów z prośbą o zredukowanie obciążeń finansowych nałożonych na przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych. Chodzi o opłaty na pokrycie kosztów nadzoru sprawowanego nad działalnością biur przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Jak ująć w księgach rachunkowych zajęcie wynagrodzenia

Otrzymaliśmy informację o zajęciu wynagrodzenia pracownika przez komornika na rzecz niezapłaconego kredytu. W jaki sposób wyliczyć i ująć w księgach rachunkowych powyższe potrącenie?

Zatwierdzenie sprawozdania do 30 czerwca

30 czerwca 2016 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2015 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2015 r. Roczne sprawozdanie finansowe jednostek prowadzących księgi rachunkowe podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie później niż sześć miesięcy od dnia bilansowego (dnia zakończenia roku finansowego).

Nowe przepisy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych od 1 lipca

Od 1 lipca 2016 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. Ulga, o jaką pracodawcy mogą obniżyć wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ulega obniżeniu z 80 do 50 proc. Zmiana oznacza więcej środków w funduszu, ale za to mniejsze korzyści dla korzystających z takiej możliwości firm.

Profesjonaliści z księgowości i rachunkowości zarządczej zacieśniają współpracę

Instytuty CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) i AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) podjęły decyzję o zawiązaniu bliższej współpracy. W skutek porozumienia powstanie nowe stowarzyszenie – najbardziej wpływowa, globalna organizacja zawodowa, reprezentująca 600 000 obecnych oraz przyszłych profesjonalistów z branży księgowości oraz rachunkowości zarządczej. Jej członkowie zyskają unikalną możliwość rozwoju kariery w USA, Afryce, Azji oraz Europie, dzięki połączeniu sił w zakresie rozpoznawalności obu marek.

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?

Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju

Przyjęty przez rząd „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, wskazuje nowe kierunki działań w sprawie rozwoju polskiej gospodarki. Plan rozwoju opiera się na pięciu filarach: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej, zrównoważonego rozwoju społecznego i regionalnego.

Po wprowadzeniu 15-proc. CIT firmy będą przechodzić z PIT na CIT

Rząd zakłada, że z obniżonej 15-procentowej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Przy czym wprowadzenie niższej stawki CIT spowoduje wzrost liczby spółek prawa handlowego; będzie to efekt wyboru tej formy działalności przez osoby fizyczne dotychczas rozliczające się podatkiem PIT.

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Restrukturyzacja w grupach kapitałowych w kontekście cen transferowych

Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.

Wykorzystanie CRM-a w procesie kompleksowej obsługi sprzedaży

Programy służące do obsługi sprzedaży powinny być dopasowane do specyfiki działalności konkretnego przedsiębiorstwa. Jeżeli firmie do kompleksowej obsługi sprzedaży przyda się magazyn, moduł umożliwiający fakturowanie i mechanizm rozliczania należności, warto zwrócić uwagę na CRM-a, który może być nieoczywistym, ale bardzo pożądanym dodatkiem.

Niepodpisane sprawozdanie nie może zostać zatwierdzone

30 czerwca 2016 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2015 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2015 r. Brak podpisania sprawozdania finansowego przez wszystkich członków zarządu jest sygnałem dla organu zatwierdzającego to sprawozdanie, że nie powinno ono zostać zatwierdzone do chwili usunięcia tego braku. Jeśli jednak uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zostanie podjęta, to może zostać ona skutecznie zaskarżona.

Jaką stawką opodatkować przychód z umorzenia pożyczki

Przychód z umorzenia pożyczki, która została udzielona przedsiębiorcy, podlega opodatkowaniu. Stawka podatku od tego przychodu jest taka sama jak ta, którą przedsiębiorca wybrał do opodatkowania całej działalności gospodarczej. A zatem w niektórych przypadkach stawka podatku może wynieść jedynie 3 proc.

Sezonowe wyprzedaże w księgach rachunkowych

Sezonowe wyprzedaże muszą znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych jednostki. Stosuje się przy tym ogólne reguły wynikające z zasady memoriału i współmierności przychodów i kosztów. Problem mogą sprawiać rabaty handlowe i obniżki cen oraz rozliczanie dodatkowych kosztów organizowania wyprzedaży.

Jak przenieść umowę na inną osobę?

W jaki sposób przenieść umowę na inną osobę? Okazuje się, że cesja praw z umowy na rzecz osoby trzeciej to tylko połowa tego, co należy zrobić.

Czy polskie firmy są przygotowane na cyberataki?

Jak wynika z badań przeprowadzonych w marcu tego roku przez TNS Polska w dużych polskich przedsiębiorstwach, ponad jedna trzecia firm spodziewa się poważnego cyberataku w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Czy procedury i metody zabezpieczeń stosowane w firmach są wystarczające, by zapobiec tym atakom?

Zawód księgowego wymaga podwyższania kwalifikacji

Zawód księgowego jest to zawód, który wymaga cały czas podwyższania kwalifikacji. Tym bardziej, że postępująca cyfryzacja usług księgowych będzie miała coraz większy wpływ na pracę księgowych. Nie oznacza to wcale, jak niektórzy wieszczą, że w związku z cyfryzacją, pracy dla księgowych będzie mniej, ale na pewno praca księgowych będzie jakościowo inna. Niezbędne w związku z tym, poza księgowymi, staną się dodatkowe kwalifikacje.

REKLAMA