REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

1 czerwca 2018 r. wejdzie w życie ustawa o uproszczeniach dla firm

Ustawa o uproszczeniach dla firm co do zasady wejdzie w życie 1 czerwca w 2018 r., a jej przepisy dotyczące CIT z początkiem 2019 r. - poinformowało PAP biuro prasowe resortu rozwoju. Zaznaczono, że opracowywana jest nowa wersja projektu.

Uproszczenia dla firm w prawie podatkowym i gospodarczym od czerwca 2018 r.

Ustawa o uproszczeniach dla firm w prawie podatkowym i gospodarczym co do zasady wejdzie w życie 1 czerwca w 2018 r., a jej przepisy dotyczące podatku CIT z początkiem 2019 r. - poinformowało biuro prasowe resortu rozwoju. Obecnie opracowywana jest nowa wersja projektu.

Konstytucja Biznesu 2018 – korzyści dla przedsiębiorców

1 marca 2018 r. ma wejść w życie pakiet ustaw Konstytucja dla Biznesu. Nowe przepisy mają ułatwić prowadzenie firmy.

Dane o rozliczeniach największych podatników CIT będą upubliczniane od 2018 r.

Informacje o rozliczeniach podatkowych największych firm (podatników CIT) będą podawane do publicznej wiadomości - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o CIT, która ma wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Zmiana będzie dotyczyć 2 tysięcy największych podmiotów gospodarczych, które odpowiadają za około 60 proc. dochodów budżetu z tytułu CIT.

REKLAMA

Ustawa o małej działalności gospodarczej - niższe składki ZUS od 2019 r.

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz wskazała, że projekt ustawy o tzw. małej działalności gospodarczej trafi pod obrady Sejmu w pierwszym lub drugim tygodniu grudnia. Przedsiębiorcy mogliby zatem płacić obniżone składki od początku 2019 r.

Co można zaliczyć do kosztów? Oto pięć nietypowych przypadków

Niewątpliwą zaletą prowadzenia działalności gospodarczej jest możliwość rozliczania wydatków, które służą uzyskaniu przychodu lub zabezpieczają jego źródła, w kosztach. Do najpopularniejszych kosztów należą te związane z transportem, zakupem sprzętu i usług, a także wydatki mieszkaniowe i na edukację. Jak się jednak okazuje, do kosztów można też zaliczyć domowe zwierzę, kosmetyki do makijażu czy garnitur.

Firma prowadząca biznes w sieci powinna posiadać certyfikat SSL

Szybki rozwój e-commerce oraz przeniesienie do Internetu wielu dziedzin życia wymaga często udostępnienia wrażliwych danych, jak np. dane karty kredytowej lub danych osobowych. Ochronę takich danych zapewnia certyfikat SSL. Czym jest i dlaczego warto posiadać certyfikat SSL prowadząc biznes w sieci?

Jak wykorzystać gry do promocji marki czy produktu?

Jeszcze do niedawna gry komputerowe uznawane były za niezbyt wyrafinowaną rozrywkę. Obecnie jednak stały się nieodłącznym elementem życia, a odpowiednio wykorzystane, mogą być dobrym sposobem na promocję marki czy produktu firmy. Gamification, czyli grywalizacja, nie jest już jedynie elementem wirtualnego świata – od kilku lat obecny jest w marketingu. Jak z niego skorzystać?

REKLAMA

Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt

W celu prowadzenia działalności często niezbędne okazuje się posiadanie przystosowanego do tego pomieszczenia. Natomiast proces przystosowywania danego pomieszczenia do profilu działalności generuje wydatki po stronie przedsiębiorcy. Jakie zatem wydatki na pomieszczenie gospodarcze mogą zostać zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu?

Zmiany w rachunkowości oraz planach kont już od 1 stycznia 2018 r.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Portret księgowych - badanie ankietowe z okazji 110-lecia działalności organizacji księgowych

Osoby, które jeszcze nie wypełniły ankiety "Księgowi oczami przedsiębiorców" lub "Autoportret księgowych", bardzo prosimy o wyrażenie swoich poglądów do 15 grudnia 2017. Prosimy też o rozpowszechnienie ankiet wśród zaprzyjaźnionych przedsiębiorców i księgowych.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - JPK na żądanie od 1 lipca 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. organy podatkowe będą mogły żądać od mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców przekazywania ksiąg i dowodów księgowych w postaci plików JPK. Obowiązek ten będzie dotyczył przedsiębiorców, którzy prowadzą księgowość w formie elektronicznej.

Wirtualna czy stacjonarna centrala telefoniczna, czyli jak zaoszczędzić na biznesowych rozmowach?

Wraz z rozwojem Internetu świat komunikacji biznesowej zmienił się na dobre. Internetowa rewolucja wywindowała w górę standardy rozmów biznesowych, dlatego przedsiębiorcy coraz częściej szukają sposobów, dzięki którym dzwonienie do Klientów stanie się tańsze i wygodniejsze.

50 uproszczeń dla biznesu od 2018 r.

W 2018 roku wprowadzona zostanie kolejna, duża paczka nowelizacji przepisów pod nazwą „50 uproszczeń dla biznesu”. Nowe uproszenia dotyczą przepisów w prawie podatkowym i gospodarczym. O ile projekt podyktowany jest faktycznymi problemami firm, przedsiębiorców może niepokoić ilość zmian wdrażanych obecnie w prawie, które rewolucjonizują prowadzenie biznesu.

Zbywanie udziałów w spółce z o.o.

Niejednokrotnie jest tak, że chcemy zbyć bądź nabyć całą spółkę. Powodem, dla którego chcemy zbyć spółkę może być chęć wycofania się z działalności gospodarczej. Powodem może być także chęć zbycia spółki, bo w określonych warunkach nie może się ona już rozwijać, ale inwestor, który spółkę nabędzie oraz dofinansuje, może zapewnić jej świetny rozwój.

Promocja firmy w Internecie w 2018 roku – 6 trendów

Dzięki promocji firmy w Internecie skutecznie zwiększyć można świadomość marki. Oto interesujące trendy w marketingu internetowym, na które warto zwrócić uwagę estymując budżet na promocję w 2018 roku.

Przedsiębiorcy muszą wdrożyć RODO do 25 maja 2018 r. Jak się przygotować?

Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) oznacza dla przedsiębiorców rewolucję, wprowadza bowiem szeroki wachlarz zmian i nowych obowiązków, których niedopełnienie podlegać będzie dotkliwym karom. Od dnia 25 maja 2018 r. każdy administrator danych podlegać będzie nowym przepisom, które ujednolicą regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobowych w całej Unii Europejskiej.

Nowa ulga B+R od 2018 r. nie dla start-upów

Od 1 stycznia 2018 r. będą obowiązywały nowe limity ulgi B+R. Innowacyjne firmy startujące z biznesem (tzw. start-upy) nie skorzystają jednak z podatkowej preferencji. Natomiast centra badawczo-rozwojowe nie będą mogły się nią w pełni nacieszyć.

Szkocka spółka SLP, czyli metoda optymalizacji podatkowej znana od ponad 100 lat

Jak mówi popularna maksyma pewne są tylko śmierć i podatki. Benjamin Franklin wypowiadając te słowa miał sporo racji, jednak gdyby żył dzisiaj i odwiedził dobrego doradcę podatkowego, szybko zmieniłby zdanie. W poniższym artykule pokażemy, jak firmy na całym świecie redukują podatek dochodowy prawie do zera procent. Brzmi niesamowicie? Czytaj dalej.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Ochrona danych w „chmurze”

Czym jest „chmura”? Najprościej rzecz ujmując, jest to usługa polegająca na gromadzeniu i przechowywaniu danych na serwerach usługodawcy (serwerach zewnętrznych). Danymi mogą być np. zdjęcia lub filmy, ale także oprogramowanie, bazy danych oraz wirtualny sprzęt. Powstaje jednak pytanie, czy zewnętrzny usługodawca jest w stanie zagwarantować bezpieczeństwo gromadzonych w jego chmurze danych. Innymi słowy, czy chmury są bezpieczne.

Ewidencja księgowa rozrachunków z dostawcami i odbiorcami

W obrocie profesjonalnym dzieje się najczęściej tak, że moment realizacji umowy dotyczącej sprzedaży lub zakupu towarów i usług nie pokrywa się z momentem zapłaty za nie. Jest to oczywista praktyka rynkowa, ale w czasach kryzysu staje się ona dla wielu firm poważnym problemem. W poradniku omawiamy rozrachunki, czyli zobowiązania i należności, z odbiorcami krajowymi. Opisujemy m.in. prezentacje rozrachunków w bilansie oraz zasady ich ewidencji. Trzeba również pamiętać, że w praktyce sporo wierzytelności od kontrahentów nie nadaje się do wyegzekwowania. Dlatego w publikacji zatrzymujemy się nad odpisami należności aktualizujących wartość.

70 lat rachunkowości na Uniwersytecie Łódzkim

Katedra Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego obchodzi 70-lecie działalności naukowo-dydaktycznej. O historii i dorobku Katedry, która przez te wszystkie lata zyskała miano Łódzkiej Szkoły Rachunkowości, rozmawiamy z prof. dr hab. Ewą Walińską, Kierownikiem Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania oraz Prodziekanem ds. nauki i rozwoju Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Firma w mieszkaniu - czy wydatki na czynsz i media mogą być kosztem podatkowym?

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski stwierdził, że wydatki na czynsz mogą być kosztem, jeśli ma to związek z działalnością gospodarczą.

Cloud computing - praktyczne korzyści dla przedsiębiorców

Poszukując praktycznych sposobów, aby usprawnić swój biznes, przedsiębiorcy często pomijają proste i skuteczne narzędzia, nawet jeśli są na wyciągnięcie ręki lub mają do nich darmowy dostęp. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej rozwiązaniom, z których korzystamy na co dzień w sieci, aby zrozumieć, jakie korzyści dla biznesu kryją się pod terminem cloud computing.

System STIR od 2018 r. - fiskus uzyska dostęp do kont bankowych firm

System STIR, który ma zacząć działać w 2018 r., będzie wykorzystywał informacje zgromadzone na rachunkach bankowych firm. Dane przekazywane do STIR będą dotyczyły rachunków firmowych niezależnie od tego, czy ich właścicielem jest czynny podatnik VAT czy podatnik zwolniony z VAT. Chodzi o dane z kont zarówno dużych przedsiębiorstw, jaki i właścicieli mikrofirm, czyli o transakcje dokonywane pomiędzy 2,48 mln przedsiębiorców.

Jak przeprowadzić proces sukcesji przedsiębiorstwa?

Sukcesja to przejście praw i obowiązków na następcę prawnego, co w praktyce oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania firmy, mimo zmiany pokoleniowej. Przeprowadzenie wynikającej stąd zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest dla założyciela firmy poważnym wyzwaniem, do czego warto przygotować się odpowiednio wcześnie. Na sukcesję najlepiej spojrzeć jak na proces nieunikniony oraz konieczny. Jeżeli jest dobrze zaplanowany i przygotowany, pozwoli na umocnienie przedsiębiorstwa.

Polskie mity na temat rajów podatkowych

Zbyt wysokie podatki lub zbyt rozbudowane i skomplikowane przepisy podatkowe (a często obie te rzeczy naraz) obowiązujące na terenie konkretnego kraju, często skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania bardziej przyjaznej dla biznesu jurysdykcji. Zdarza się, że w takiej sytuacji ich wzrok pada na tzw. „raje podatkowe”.

Od 2018 r. fiskus będzie mógł blokować konta firm

Wprowadzenie weryfikacji firmowych rachunków oraz zezwolenie organom podatkowym na blokowanie środków finansowych znajdujących się na kontach firm to kolejne pomysły Ministerstwa Finansów. Zmiany miałyby wejść w życie od 2018 r. Zakres inwigilacji organów skarbowych zaczyna być niepokojący. Czy przedsiębiorcy mają powody do obaw?

Zmiany - sposób na przetrwanie i szansa na sukces. Jak wprowadzić je w firmie?

Większość ludzi podchodzi do zmian w sposób sceptyczny. Zauważył to już Józef Ignacy Kraszewski, pisząc: „Ludzie boją się zmian, nawet na lepsze”, potwierdzają to także współczesne badania. Wszystko dlatego, że nasz mózg w większości przypadków woli „chodzić utartymi ścieżkami” zamiast dostarczać sobie dodatkowego wysiłku. Jeśli jednak byśmy się nie zmieniali, to już dawno byśmy wyginęli. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku biznesu. Jak więc skutecznie wprowadzać zmiany w firmie i czy można się do tego przygotować?

Sprzeciwy do wniosków państw członkowskich UE o obniżenie unijnych ceł już od 1 lipca 2018 r.

Polscy producenci już niedługo będą mieli prawo złożyć sprzeciw do wniosków innych państw członkowskich UE w zakresie zawieszenia poboru ceł.

Pożyczki dla małych i średnich firm

Agencja Rozwoju Przemysłu przygotowała ofertę pożyczek na innowacje także dla małych przedsiębiorstw oraz mikroprzedsiębiorstw. Wsparcie może opiewać na kwotę do 2 mln zł.

Darmowe programy do ewidencji VAT i JPK_VAT dla mikrofirm - propozycja MF

Elektroniczne programy do prowadzenia ewidencji VAT i generowania JPK_VAT dla mikrofirm mogą powstać we współpracy Ministerstwa Finansów (MF) i producentów sprzętu IT. To szansa na szersze dotarcie do najmniejszych przedsiębiorców, którzy od 2018 r. będą mieć obowiązek składania elektronicznej ewidencji VAT. Ministerstwo Finansów proponuje, aby programy dla mikrofirm w określonym zakresie były udostępniane im bezpłatnie.

Rząd uderza w polski biznes rodzinny - wywiad z prof. Mariańskim

W uszczelnieniu systemu podatkowego rząd jest bardziej rygorystyczny niż wynikałoby to z zaleceń OECD, odbija się to na polskich firmach rodzinnych - powiedział PAP Adam Mariański, profesor w Katedrze Prawa Podatkowego Uniwersytetu Łódzkiego, doradca podatkowy, partner w Mariański Group.

Firmy z sektora MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat

Tak dobrych nastrojów w sektorze MŚP, czyli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw nie było od trzech lat. Badania wskazują, że ponad 67 proc. właścicieli firm z tego sektora pozytywnie ocenia kondycję finansową swojego przedsiębiorstwa, a 35 proc. przewiduje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy sytuacja jeszcze się polepszy. Natomiast najważniejsze zadanie, jakie stawiają przed sobą przedsiębiorcy to pozyskanie nowych klientów.

Od 1 stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres przechowywania akt pracowniczych

Obecne przepisy przewidują obowiązek prowadzenia dokumentów pracowniczych przez okres 50 lat. Proponowane zmiany skracają ten termin do 10 lat. Projekt ustawy zakłada także zmiany w zakresie formy prowadzenia akt oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Specjaliści z Łódzkiej Szkoły Rachunkowości opracowali KSR nr 11 „Środki trwałe”

Czy okno budynku, latarnie uliczne lub samochód w leasingu są środkiem trwałym, a jeżeli tak, to kiedy? Czy firma innowacyjna to tylko zasoby niematerialne, bez środków trwałych? I jak fachowo zakwalifikować… psa stróżującego? Na te i ogrom innych dylematów każdego dnia odpowiadają księgowi. Naprzeciw tym potrzebom wyszli, zresztą nie po raz pierwszy, specjaliści z Katedry Rachunkowości przy Wydziale Zarządzania UŁ, którzy najpierw wygrali konkurs, a następnie pod patronatem Banku Światowego opracowali Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”. Będą z niego korzystać w swojej pracy księgowi w całej Polsce.

Obowiązek raportowania społecznego przez duże firmy od 2018 r.

Od 2018 roku niektóre przedsiębiorstwa będą musiały sporządzać raporty społeczne, tj. z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Zobowiązane będą do tego przedsiębiorstwa, których średnioroczne zatrudnienie przekracza 500 osób, roczna suma bilansowa przekracza 85 mln zł albo przychody netto są powyżej 170 mln zł w skali roku. Szacuje się, że obowiązek ten obejmie około 300 dużych firm.

Papierowe zwolnienia lekarskie tylko do lipca 2018 r. Pracodawcy muszą założyć profil na PUE ZUS

Ręcznie wystawiane druki zwolnień lekarskich znikną całkowicie wraz z początkiem lipca 2018 roku. Nastąpi przejście na zwolnienia wyłącznie elektroniczne (e-ZLA). System elektronicznych zwolnień jest dużym ułatwieniem dla pracodawców. Warunek jest jeden – muszą mieć założony swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Taki profil obowiązkowo muszą mieć pracodawcy – płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 5 osób. Inni mogą to zrobić dobrowolnie.

Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz

W dniu 12 października 2017 roku w Pałacu A. Biedermanna w Łodzi odbyła się inauguracja obchodów 70-lecia działalności naukowo-dydaktycznej Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (WZ UŁ). Wydarzenie to stało się okazją do przypomnienia początków i kolejnych etapów rozwoju jednego z najważniejszych ośrodków myśli intelektualnej, badań i rozwoju oraz kształcenia w zakresie rachunkowości, jak również praktycznej jej implementacji w Polsce i na świecie.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?

Obecne sposoby rejestrowania działalności przez osoby fizyczne mają na celu ułatwienie jednostce rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki przyjęciu zasady, tzw. jednego okienka. Rejestracja następuje poprzez złożenie wniosku do CEIDG.

Sprawozdania finansowe również w pliku JPK - od października 2018 r.

Od października 2018 roku przedsiębiorcy będą musieli składać roczne sprawozdania finansowe do urzędów skarbowych w formie plików JPK. Skorzystać na takim rozwiązaniu mają i firmy, i urzędnicy.

Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku

W celu wybudowania nowego budynku przedsiębiorcy często decydują się na wyburzenie stojącej tam uprzednio budowli. Czy koszty związane z rozbiórką czy też z uporządkowaniem terenu można ująć przy wyliczeniu wartości początkowej budynku?

Już od 1 stycznia 2018 r. jeden przelew na własny rachunek w ZUS

Składki już niedługo będzie można wpłacać na jeden indywidualny rachunek w ZUS. Już 1 stycznia 2018 r. skorzystają z tego firmy, przedsiębiorcy, jak również osoby samozatrudnione.

Zmiany w CIT od 1 stycznia 2018 r.

Informacje zawierające podstawowe dane podatkowe największych firm będą jawne - wynika ze zmian projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Znowelizowane przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2018 r.

Toksyczni menadżerowie mogą doprowadzić do upadku nawet najlepsze firmy

Brak zaangażowania w wykonywaną pracę to jeden z najpoważniejszych problemów z jakim mierzą się organizacje. A będzie jeszcze gorzej. Niedługo niemal każda firma nie dość, że będzie rywalizować o wykwalifikowanego pracownika, to będzie musiała zapewnić mu dobrą atmosferę pracy i podtrzymywać motywację do efektywnego działania. W takim środowisku najważniejszą rolę odgrywać będą managerowie i liderzy, ponieważ to ludzie pełni pasji i dobrej energii sprawiają, że podwładni chcą angażować się w rozwój firmy. Zgubne są zaś skutki ukierunkowania jedynie na wynik.

Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych

Członek zarządu spółki wykonuje swoje prace na podstawie powołania (uchwalonego przez wspólników). Jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować wynagrodzenie otrzymywane z tego tytułu wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy mają prawo do zawieszenia działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Przysługuje ono zarówno podmiotom podlegającym wpisowi to CEIDG, jak i przedsiębiorcom zarejestrowanym w KRS. Skorzystanie z tej instytucji wiąże się z przestrzeganiem obowiązków przez przedsiębiorcę wynikających z przepisów prawa.

Korzyści podatkowe z założenia spółki w USA (Delaware, Wyoming)

Główną zaletą spółki założonej w Delaware jest to, że nie płaci ona podatku dochodowego, podatku VAT oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Dochody osiągane z tytułu działalności spółki nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Brak też wymogów w zakresie minimalnego kapitału, a prowadzenie księgowości nie jest obowiązkowe. Równie atrakcyjnym podatkowo dla utworzenia spółki jest stan Wyoming.

Skuteczniejsza pomoc publiczna na naprawę małych i średnich firm

Rząd przyjął przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości rozwiązania ułatwiające i przyspieszające udzielanie wparcia małym i średnim firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji.

REKLAMA