REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Venture capital jako źródło finansowania przedsiębiorstw

Coraz częściej spotykamy się z pojęciem venture capital, wiąże się ono z funduszami kapitałowymi, a więc ze wsparciem finansowym firmy na etapie jej rozwoju. Przede wszystkim z tej formy finansowania (ze wsparcia venture capital) mogą skorzystać przedsiębiorcy posiadający pomysł na innowacyjną inwestycję objętą dużym ryzykiem.

Ulga B+R w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie kosztów pracowniczych

Znaczący udział w kosztach działalności badawczo-rozwojowej stanowić mogą wynagrodzenia oraz odprowadzane od nich składki. Dzięki prawidłowemu zastosowaniu ulgi B+R można zmniejszyć podstawę opodatkowania o 150% poniesionych kosztów pracowniczych.

Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega VAT. Ich odpłatne udostępnienie podlega zwolnieniu od podatku. W przypadku udostępniania pracownikom cudzej (wynajmowanej) nieruchomości mieszkalnej kwestią problematyczną jest stawka na fakturze. Pojawia się pytanie, czy faktura otrzymana przez pracodawcę (najemcę) powinna zawierać VAT według stawki 23% czy zwolnienie od podatku. Organy podatkowe przychylają się do możliwości zastosowania zwolnienia. Sądy administracyjne wręcz przeciwnie.

Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy

Miesiąc grudzień to dla przedsiębiorcy ostatni moment na obniżenie podatku, poprzez uwzględnienie niektórych wydatków w kosztach uzyskania przychodów. Jest to czas gdy właściciele firm organizują świąteczne spotkania, obdarowują prezentami, a także dokonują „pospiesznych” zakupów, aby uchronić się przed nadchodzącym zmianami przepisów podatkowych.

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa wydatków majątkowych - różnice pomiędzy ujęciem w § 605 a § 606

Z uzyskanych przez jednostkę informacji wynika, że z § 605 można zapłacić tylko i wyłącznie za te środki trwałe, które księgowane są następnie na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Natomiast z § 606 finansuje się wszystkie te zakupy, które księgowane są na koncie 011 „Środki trwałe”. Nie ma żadnej możliwości, aby zapłacić z paragrafu wydatków bieżących (§ 421) niczego, co następnie zaksięgowane będzie na koncie 013. Z § 421 - z pozyskanych informacji - można sfinansować tylko to, co jest kosztem, nie jest środkiem trwałym (ani podstawowym, ani pozostałym). Czy faktycznie wydatki z § 605 i § 606 można w ten sposób uprościć?

RODO – kiedy i jak należy stosować przepisy?

RODO, czyli inaczej rozporządzenie o ochronie danych osobowych, (ang. General Data Protection Regulation, GDPR) – to rozporządzenie Unii Europejskiej, zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. RODO obowiązuje od dnia 25 maja 2018 roku, nakładając tym samym na firmy i instytucje szczególne obowiązki w dziedzinie ochrony poufnych danych swoich klientów, kontrahentów czy pacjentów.

Składki ZUS od przychodu w 2019 r.

W 2019 r. przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z opcji opłacania składek ZUS od przychodu, jeżeli jego przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy 63 tys. zł netto. Przy czym, jedynie przedsiębiorca, który opłaca duży ZUS może rozważać płacenie składek od przychodu.

Ustawa o cyberbezpieczeństwie – problemy z interpretacją i wdrożeniem przepisów

Kary za niewykonanie obowiązków wynikających z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa grożą zarówno firmom objętym legislacją, jak i osobom zajmującym kierownicze stanowiska. Tymczasem, problemy z interpretacją przepisów nowej ustawy oraz bardzo krótki termin na wypełnienie zadań nałożonych przez ustawodawcę stwarzają problemy przedsiębiorcom.

REKLAMA

Innovation box (IP Box) - ulga podatkowa dla firm inwestujących w badania

Od 2019 roku zacznie funkcjonować ulga podatkowa "innovation box" (IP Box), która przewiduje stawkę 5 proc. dla dochodów z komercjalizacji własności intelektualnej. Jak podkreśla wiceminister finansów Filip Świtała, ulga zachęca do wykorzystania w kraju efektów badań, gdyż komercjalizacja wyników badań będzie wiązała się z preferencją podatkową.

Przedsiębiorcy o warunkach dla biznesu w 2018 r.

Z badań zrealizowanych przez Konfederację Lewiatan wynika, że aż połowa firm uważa, że w 2018 r. warunki do prowadzenia biznesu były gorsze niż w latach poprzednich. Najgorsze opinie wyrażają przedsiębiorstwa średnie i małe.

Uproszczona ewidencja księgowa dla większej liczby jednostek od 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które wejdą w życie już na początku 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji księgowej przez szerszą grupę jednostek.

Rozliczenia przedsiębiorców w 2019 r. - ostatnia szansa na zaliczkową optymalizację

Nowelizacja przepisów ustawy o PIT, która wchodzi w życie w 2019 r., powoduje, że w styczniu przyszłego roku przedsiębiorcy będą mogli po raz ostatni nie zapłacić zaliczki za grudzień, tylko od razu złożyć zeznanie i rozliczyć się z podatku. W kolejnym roku będzie to już niemożliwe.

Sporządzanie uproszczonych sprawozdań finansowych - zmiany od 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie nowe regulacje dotyczące sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych przez jednostki mikro oraz jednostki małe. Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

Amortyzacja - bilansowa i podatkowa

Posiadane przez przedsiębiorcę środki trwałe w firmie zużywają się z upływem czasu, co oznacza, że ich wartość maleje. Należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych, aż do całkowitego zużycia środka trwałego, dzięki czemu wartość początkowa środka trwałego jest stopniowo ujmowana w kosztach podatkowych. Przedsiębiorcy mają do wyboru parę metod (sposobów) amortyzacji podatkowej środków trwałych, z którymi warto się zapoznać przed dokonaniem wyboru.

Rozliczenie nadwyżki inwentaryzacyjnej

Inwentaryzację środków trwałych znajdującą się na terenie strzeżonym przeprowadzono na 30 kwietnia 2018 r. Termin przeprowadzenia inwentaryzacji według harmonogramu to 1 maja 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. Komisja inwentaryzacyjna 5 czerwca 2018 r. spisała zakupiony środek trwały, który został przyjęty do ewidencji księgowej 15 czerwca 2018 r. Jak należy prawidłowo postąpić z powstałą różnicą inwentaryzacyjną?

Jak przygotować skuteczną klauzulę negocjacyjną?

Klauzula negocjacyjna (renegocjacyjna) zobowiązuje stron umowy do prowadzenia negocjacji mających na celu zawarcie umowy. Sporządzając klauzulę należy uwzględnić w niej takie zapisy, aby zmuszała kontrahentów do skutecznego negocjowania.

Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)

Koniec roku zwykle kojarzy się z okresem świątecznym. Nic więc dziwnego, że wszyscy w jakimś stopniu ulegają gorączce zakupów. Dotyczy to również przedsiębiorców. Mają oni również często niewykorzystane budżety do wydania lub po prostu chcą skorzystać ze świątecznych promocji. W przypadku wielu zakupów (np. sprzętu elektronicznego) decydują się na zakupy ratalne. W tym momencie pojawiają się wątpliwości natury rachunkowej – tj. kiedy należy zaksięgować taki zakup oraz co dzieje się w zakresie amortyzacji

Jakie koszty może uwzględniać początkujący przedsiębiorca?

Jakie wydatki można ujmować w kosztach uzyskania przychodów? Takie pytanie zadają sobie przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie własnej działalności gospodarczej, którzy często nie są pewni do czego mają prawo zgodnie z przepisami prawa podatkowego.

Dlaczego firmy powinny korzystać z chmury obliczeniowej?

Pewne cechy chmur obliczeniowych sprawiają, że są one szczególnie atrakcyjne dla biznesu. Jakie są najważniejsze powody, dla których firmy powinny zaufać technologii chmur i wykorzystywać je w swojej pracy?

Wyzwania dla firm w 2019 roku

Konfederacja Lewiatan przygotowała raport Nowe przepisy ważne dla firm 2019. W nadchodzącym roku na przedsiębiorców czeka wiele wyzwań.

Uproszczenia dla MŚP w prawie podatkowym i gospodarczym od 2019 r.

W dniu 1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie większość rozwiązań ustawy, która zakłada prawie 50 uproszczeń w prawie podatkowym i gospodarczym. Jest to tzw. Pakiet MŚP, dzięki któremu w kieszeniach przedsiębiorców w ciągu 10 lat na zostać 4 mld zł.

Właściwość urzędów skarbowych – duże i małe urzędy skarbowe

W celu usprawnienia działania urzędów skarbowych funkcjonują urzędy wyspecjalizowane, zwane potocznie dużymi urzędami skarbowymi. Ich zadanie polega na obsłudze wyszczególnionej grupy podmiotów. Kiedy duży urząd skarbowy staje się właściwym dla podatnika?

Jak działa program Innovation Hub

Program Innovation Hub, który działa od początku 2018 r., jest realizowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Projekt ten wspiera nowoczesne inicjatywy na rynku innowacji finansowych (FinTech). Do programu zgłosiło się już 35 firm. Jak funkcjonuje program i jak będzie się rozwijał?

Zwolnienia lekarskie tylko w formie elektronicznej - od 1 grudnia 2018 r.

W całej Polsce, począwszy od 1 grudnia 2018 r., lekarze będą mogli wystawiać zwolnienia lekarskie tylko w formie elektronicznej (e-ZLA). Natomiast zwolnienia papierowe będą wykorzystywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w razie awarii systemu. Od tego dnia przedsiębiorcy będą mogli założyć profil na PUE z dostępem do e-ZLA.

Reklamacja wadliwego towaru między przedsiębiorcami

Transakcje pomiędzy przedsiębiorcami, których przedmiotem jest zakup towaru, są codziennością w obrocie gospodarczym. Każdy przedsiębiorca ma w związku z tym także prawo do reklamacji wadliwego towaru. Jedną z najistotniejszych kwestii jest terminowe zgłoszenie wady towaru.

Nowy skład Komitetu Standardów Rachunkowości (KSR)

Ministerstwo Finansów poinformowało o powołaniu nowego składu Komitetu Standardów Rachunkowości (KSR), na dziesiątą kadencję. Zmieniła się m.in. liczba osób, które reprezentują poszczególne instytucje, a także wydłużono kadencję komitetu.

Nowe technologie automatyzują i usprawniają procesy podatkowe w firmach

Nowe technologie są obecnie jednym z głównych czynników zmian w obszarze podatków, pomagają przede wszystkim w usprawnieniu raportowanie oraz automatyzują procesy podatkowe. Tak wynika z raportu KPMG pt. „Gotowi na zmiany. Technologie podatkowe w firmach działających w Polsce”.

Firmy mają problem ze znalezieniem specjalistów IT

W Polsce zaczyna brakować programistów, mimo że, jak podaje Komisja Europejska, liczba specjalistów IT w ciągu ostatnich czterech lat wzrosła u nas aż o 15 proc. Znaczy odsetek firm deklaruje, że ma problem ze znalezieniem takich pracowników. Szacuje się, że boom na programistów potrwa do 2030 r.

Pierwszy Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych za nami!

Ponad 300 uczestników, 50 prelegentów, wykłady i panele warsztatowe – tak w skrócie można podsumować pierwszy Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych – wydarzenie debiutujące w Targach Kielce.

Zmiany w dozorze technicznym od 2019 r.

1 stycznia 2019 r. wejdą w życie zmiany w dozorze technicznym. Zakładają one m.in. e-protokół z przeprowadzanych czynności dozoru technicznego.

Korzystanie z chmury i urządzeń mobilnych a ochrona danych w firmach

Wiele firm staje dziś przed problemem cyberataków. Przedstawiamy jak korzystać z chmury i urządzeń mobilnych aby zapewnić ochronę danych w firmie.

Wniosek o upadłość konsumencką byłego przedsiębiorcy

Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona także w przypadku byłego przedsiębiorcy, mimo długów powstałych w związku z wcześniej prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym sporządzenie skutecznego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest w takim przypadku znacznie trudniejsze, wymaga bowiem głębszego uzasadnienia i właściwego opisania postępowania przedsiębiorcy jako osoby niewypłacalnej.

Obowiązek badania sprawozdań finansowych OPP - nowe rozporządzenie

Część sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (OPP) będzie podlegała obowiązkowemu badaniu. Minister Finansów w drodze rozporządzenia określił trzy warunki, których łączne spełnienie powoduje konieczność przeprowadzenia badania. Nowe regulacje weszły w życie w połowie listopada br.

Sukcesja przedsiębiorstwa po śmierci właściciela będzie prostsza

W dniu 25 listopada 2018 r. wchodzi w życie ustawa o sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych, która ułatwi kontynuowanie działalności firmy po śmierci jego właściciela. Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz uważa, że ta ustawa ułatwi zmianę pokoleniową w polskich przedsiębiorstwach i stworzy dobry grunt do budowania wielopokoleniowych firm rodzinnych.

Lokata bankowa dla firmy - jak wybrać

Przedsiębiorcy cenią możliwość lokowania wolnych środków swoich firm na lokatach bankowych. To prosty i bezpieczny produkt finansowy. Jednak pewnym problemem jest wybór spośród bardzo wielu ofert. Jak zatem wybrać najlepszą lokatę bankową? Czy wystarczy kierować się tylko oprocentowaniem? Czy warto korzystać z porównywarek internetowych?

Odpowiedzialność karna podmiotu zbiorowego

W postępowaniu w sprawie odpowiedzialności podmiotu zbiorowego lub w postępowaniu karnym albo postępowaniu w sprawie o przestępstwo skarbowe przeciwko reprezentantowi podmiotu sąd może zastosować wobec podmiotu zbiorowego środek zapobiegawczy w postaci m.in. zakazu łączenia się, podziału lub przekształcania się podmiotu zbiorowego, zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne na czas trwania tych postępowań. Co jeszcze warto wiedzieć o odpowiedzialności karnej podmiotu zbiorowego?

Perspektywy dla przedsiębiorców w świetle pakietu zmian „Konstytucja dla biznesu”

Czy nastąpiły realne efekty poprawy otoczenia biznesowego w świetle pakietu zmian „Konstytucja dla biznesu”? Czy perspektywy dla przedsiębiorców są lepsze? Czy zasada wolności i swobody prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce jest w pełni przestrzegana? – na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć prelegenci i uczestnicy IV Forum „Finanse i Podatki dla Przedsiębiorców” odbywającego się w ramach Dni dla Biznesu na Targach Kielce.

Zarząd sukcesyjny - ułatwienie w przekazywaniu przedsiębiorstwa

Wchodzi w życie nowe rozwiązanie wspierające sukcesję przedsiębiorstwa, czyli instytucja zarządu sukcesyjnego. Trzeba jednak pamiętać, jak zauważa Grant Thornton, że instytucja zarządu sukcesyjnego ma z założenia charakter tymczasowy i nie daje gwarancji trwałości firmy.

Ważne pytania, gdy wdrażasz system IT do zarządzania majątkiem

Po pierwsze: jaki system wybrać? Po drugie: jak go wdrożyć? Oba na pierwszy rzut oka proste, potrafią sprawić kłopot nawet doświadczonym menadżerom zarządzania. Z wielu powodów najczęściej używane są moduły środków trwałych w systemie ERP, a w sytuacjach mniejszej ilości składników tabele arkusza kalkulacyjnego np. MS Excel. Czy takie rozwiązania to dobry wybór?

Od 2019 r. przedsiębiorca jednorazowo rozliczy stratę do 5 mln zł

Z początkiem 2019 r. wszyscy przedsiębiorcy uzyskają możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł. Skorzystanie z nowej formy rozliczenia będzie zależało od wyboru przedsiębiorcy, który nadal będzie miał możliwość rozliczania straty na dotychczasowych zasadach, tj. przez pięć kolejnych lat podatkowych.

Egzekucja komornicza z rachunku bankowego przedsiębiorcy

Egzekucja komornicza z firmowego konta bankowego to jedna z często stosowanych metod odzyskiwania długu. Wszczęcie postępowania przez komornika możliwe jest jednak dopiero, gdy posiada on wyrok lub nakaz sądowy zapłaty oraz wniosek wierzyciela przeciwko dłużnikowi. Pojawia się jednak pytanie, czy komornik może zająć rachunek bankowy przedsiębiorcy wraz ze wszystkimi zgromadzonymi na nim środkami, czy może powinien zostawić część kwoty wolnej od zajęcia.

Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca?

Polski przedsiębiorca poświęca aż 336 godzin na rozliczenia podatkowe w ciągu roku – tak wynika z raportu Banku Światowego. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii jedynie 105 godzin. W efekcie coraz więcej firm decyduje się na optymalizację podatkową w krajach, które oferują korzystniejsze warunki do prowadzenia biznesu.

Jak założyć firmę przez telefon w 2019 r

Firmę można założyć na różne sposoby, nie zawsze konieczna jest wizyta w urzędzie. Zobacz jak założyć firmę przez telefon.

Ponad połowa firm nie chce stosować split paymentu

Tylko 1/4 firm jest zainteresowana stosowaniem split paymentu, dla 60 proc. jest to wymuszone. Dlaczego firmy nie chcą stosować podzielonej płatności?

Przekazanie przedsiębiorstwa - jak ustanowić zarządcę sukcesyjnego?

Przedsiębiorca będzie mógł korzystać z nowych regulacji prawnych określających zasady przekazania przedsiębiorstwa następcy. Ustawodawca wprowadza nową instytucję - zarządcę sukcesyjnego. Będzie go mógł ustanowić sam przedsiębiorca, jak również (po jego śmierci) będą do tego mieli prawo spadkobiercy, zapisobiorcy lub małżonek przedsiębiorcy.

Czy troska o przyszłość budowanej latami firmy jest powszechna? Poradnik o sukcesji „Zmiana warty” już w sprzedaży!

Jak pokazało badanie zrealizowane wśród właścicieli firm (i ich potencjalnych następców) w ramach projektu „Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych”, zdecydowana większość przedsiębiorstw nie ma żadnych planów sukcesyjnych (zadeklarowa­ło tak 71% właścicieli firm). Tylko 4,4% przedsiębiorców wskazało, że w ich firmach istnieje formalny plan sukcesji. A 8% właścicieli uzna­ło, że na określenie formalnych ram sukcesji przyjdzie „odpowiedni czas”.

Niższe opodatkowanie gruntów z urządzeniami przemysłowymi od 2019 r.

Na początku 2019 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym oraz o podatku leśnym, która doprecyzowuje zasady opodatkowania gruntów z urządzeniami przemysłowymi. Nowe regulacje spowodują, że przedsiębiorcy zapłacą dużo niższy podatek od posiadanych gruntów.

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii wzrasta po raz kolejny. W 2019 r. brytyjscy podatnicy nie zapłacą podatku dochodowego dla przychodów do 12 500 funtów (około 61 tysięcy złotych). Kwota wolna od podatku wynosiła dotychczas 11 850 funtów (około 58 tysięcy złotych). Oznacza to podwyżkę o ponad 3 tysiące złotych.

Allergan: innowacja, zaangażowanie i poprawa jakości życia

Konia z rzędem temu, kto wie, że Botox® to nie rodzaj substancji lub nazwa zabiegu, lecz zastrzeżona marka. I że będący jej właścicielem globalny koncern skupia się także na innych obszarach niż medycyna estetyczna. Allergan w Polsce odnosi duże sukcesy także w neurologii i okulistyce, a zawdzięcza je znakomitemu zespołowi ludzi i zaangażowaniu społecznemu

Uproszczenia dla przedsiębiorców w prawie podatkowym od 2019 r.

Sejm uchwalił zmiany uproszczające prawo podatkowe. Nowe regulacje, które w większości wejdą w życie w 2019 r., wprowadzają szereg zmian w podatkach - możliwe będzie wliczania pracy małżonka w koszty, jednorazowe rozliczenie straty podatkowej do wysokości 5 mln zł, a także podwyższony zostanie próg sprzedaży, który uprawnia do uzyskania statusu "małego podatnika” - z 1,2 mln euro do 2 mln euro.

REKLAMA