REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kontrola skarbowa tropi wystawców fikcyjnych faktur

Pod koniec lipca 2010 r. kilkudziesięciu inspektorów z Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy przy wsparciu umundurowanej grupy realizacyjnej kontroli skarbowej oraz funkcjonariuszy Policji z Komendy Powiatowej w Inowrocławiu, przeprowadziło na terenie Inowrocławia i okolic skoordynowane działania wymierzone w oszustów podatkowych wystawiających fikcyjne faktury.

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Księgi rachunkowe - czy mogą być prowadzone za granicą?

Nowelizacja ustawy o rachunkowości obowiązująca od 10 kwietnia 2010 r. dopuściła możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych poza granicami Polski. W wyniku nowelizacji polskie jednostki zyskały też możliwość korzystania z usług zagranicznych biur rachunkowych.

REKLAMA

Wystawienie faktury korygującej a prawo do obniżenia VAT

W trakcie dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zdarza się, że zachodzi potrzeba wystawienia faktury korygującej, zmniejszającej wielkość sprzedaży. Prowadzący działalność gospodarczą przedsiębiorcy znają sytuacje, kiedy trzeba obniżyć cenę towaru, przyjąć zwrot towaru, zmniejszyć zakres wykonanej usługi.

Kto wystawia notę korygującą

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy tylko nabywca wystawia notę korygującą, czy sprzedawca może tym samym poprawić błędnie wystawioną fakturę VAT?

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Co z fakturami przesyłanymi e-mailem?

Faktury sporządzane i wysyłane elektronicznie oraz drukowane przez strony transakcji przyspieszają obrót gospodarczy i dają spore oszczędności. Ich legalność jest jednak podważana. Dlaczego?

REKLAMA

Minister Finansów zapowiada rozporządzenie w sprawie faktur VAT przesyłanych mailem

Wiceminister Finansów Maciej Grabowski zapowiedział 23 lipca 2010 r. na spotkaniu z przedstawicielami Rady Podatkowej PKPP Lewiatan, że wyda rozporządzenie w sprawie e-faktur zgodnie z postulatami Lewiatana. Integralność oraz źródło pochodzenia mają być zapewnione przez podatnika, bez wskazywania żadnej określonej formy dla e-faktury.

Jak skorygować błędne faktury VAT

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek dokumentowania dokonywanych transakcji za pomocą faktur VAT. Przy takich czynnościach zdarza się, że na fakturze pojawić się może błąd. W związku z tym wychodząc naprzeciw potrzebom podatników przepisy o VAT przewidują dwie możliwości korygowania tych błędów, tj. za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Czy zły adres na fakturze pozwala na odliczenie VAT naliczonego

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Jak poświadczać dokumenty za zgodność z oryginałem?

Nie zawsze możemy pozwolić sobie na wydanie oryginałów dokumentów do akt sądowych (np. faktur czy umów). Warto wtedy załączyć dokument poświadczony za zgodność z oryginałem przez uprawniony podmiot.

Czy błędne paragony zobowiązują do zapłaty podatku VAT

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Wystawienie faktury przez niezarejestrowanego podatnika

Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Ewidencja kar umownych

Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Fakturę można przesyłać e - mailem bez opatrzenia jej podpisem elektronicznym

20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.

Zasady odpowiedzialności etycznej biur rachunkowych

Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości określa zasady dotyczące pracy w rachunkowości oraz jej jakości. Normy etyczne mogą znaleźć zastosowanie w postępowaniach sądów koleżeńskich, ale tylko w podmiotowo określonym zakresie.

Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych

Kodeksem Zawodowej Etyki w Rachunkowości (KZEwR) stanowi wyznacznik zasad etycznych w odniesieniu do podmiotów wykonujących pracę z zakresu rachunkowości. Jego zastosowanie ma ograniczony zakres.

Jak stosować Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości

Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości stanowi uchwałę Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Regulacje w nim zawarte znajdują zastosowanie do wskazanych w nim podmiotów i są obligatoryjne dla jego sygnatariuszy.

Możesz przesłać fakturę VAT mailem bez e-podpisu

Fiskus nie powinien już kwestionować przesyłania faktur mailem lub faxem. Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem (wyrok z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), że faktura wysłana drogą mailową albo faksem, jest tak samo ważna jak faktura papierowa przesłana zwykłą pocztą.

Zmienią się zasady zwrotu kosztów podróży służbowych

Istotne zmiany w zakresie rozliczania delegacji służbowych przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 22 kwietnia 2010 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

Udostępnianie on-line faktur elektronicznych

Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

Obniżenie podatku a otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Prowadząc działalność gospodarczą, w wyniku różnych, często nieprzewidzianych zdarzeń, podatnik zmuszony jest wystawiać faktury korygujące. Związane jest to z faktem utrzymywania kontaktów z wieloma kontrahentami i związanymi z tym sytuacjami udzielania rabatów, zwrotów towarów czy zwyczajnych pomyłek powstałych przy wystawianiu faktury.

Forma wystawienia faktury korygującej do faktury elektronicznej

Jednym z podstawowych obowiązków podatników VAT jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dokonywane transakcje (sprzedaży towarów, świadczenia usług). Na podstawie rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (Dz.U. Nr 133, poz. 1119) podatnicy otrzymali możliwość wystawiania i przysyłania tych faktur drogą elektroniczną, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Konieczność pozyskania potwierdzenia korekty faktury VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi, co do zasady, obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zaś całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym niestety obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone jednak o kwotę należnego podatku.

Czy kopia faktury może się różnić formalnie od oryginału

Czasem kopia faktury może wyglądać inaczej niż oryginał, przy identycznej treści. Czy jest to dopuszczalne w świetle ustawy o VAT. Okazuje się, że tak.

Przechowywanie w formie elektronicznej kopi faktur papierowych

Organy podatkowe często stoją na stanowisku, że kopia faktury powinna być przechowywana w takiej samej formie w jakiej został wystawiony oryginał. Stwierdzają, że podatnicy są zobowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur „w oryginalnej postaci”.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Jak zaksięgować wypłatę wynagrodzenia obciążonego tytułami egzekucyjnymi

Kwotę potrącenia z wynagrodzenia tytułem zajęcia komorniczego należy rozliczyć poprzez konta rozrachunkowe. Koszty przelewów na konto komornika lub wierzyciela obciążają pracodawcę i stanowią koszty uzyskania przychodów.

Firmy negatywnie oceniają pracę z fakturami

Ponad 40 proc. polskich firm narzeka na konieczność pracy z fakturami - wynika z Ogólnopolskiego Badania Obiegu Faktur Kosztowych, zrealizowanego przez firmę Kolibro przy wsparciu merytorycznym konsultantów ObiegFaktur.pl.

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Korekta faktury wewnętrznej - problemy

W ostatnim czasie korzystaliśmy z usług niemieckiej firmy, która dokonywała naprawy maszyny w naszym zakładzie. Otrzymaną fakturę za naprawę rozliczyliśmy w miesiącu marcu, a w kwietniu otrzymaliśmy od niemieckiego kontrahenta korektę faktury, która podwyższyła cenę usługi naprawy o dodatkowe koszty. Wskutek tego wystawiliśmy korektę faktury wewnętrznej w miesiącu kwietniu. W związku z powyższym nie mamy pewności za jaki okres tę korektę powinniśmy rozliczyć, czy za marzec czy może za kwiecień?

Czy przedsiębiorca może przechowywać kopię faktury papierowej w formie elektronicznej

Wielu przedsiębiorców nie ma pewności czy jako podatnicy wystawiający faktury w formie papierowej mogą jej kopie przechowywać w systemie elektronicznym (na elektronicznych nośnikach informacji). Problem ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców (podatników) prowadzących szeroko zakrojoną działalność gospodarczą, którzy wystawiają wiele faktur VAT. Przechowywanie ich kopii w formie papierowej rodzi problemy natury finansowej, celowościowej, ekologicznej, lokalowej (utrudnienia związane z magazynowaniem papierowych kopii faktur).

Jakie są skutki błędu na fakturze VAT

Prowadząc firmę wypełniamy wiele faktur. Warto wiedzieć co grozi za błąd na fakturze.

Możliwość wystawienia dwóch faktur VAT do jednego paragonu

Jak zapewne wielokrotnie przekonało się wielu z nas, prawdziwym jest hasło „życie jest bogatsze od przepisów”, co potwierdza m.in. wydana w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1067/09/BK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Odpowiedzialność biur rachunkowych

Biura, które prowadzą księgi swoim klientom nierzetelnie, nieterminowo, bądź niezgodnie z prawem, popełniają przestępstwo lub wykroczenie. Odpowiedzialność ta może mieć charakter odpowiedzialności karnej, karno-skarbowej, a często przybiera charakter odpowiedzialności cywilnej. O zakresie odpowiedzialności w dużej części decydują postanowienia umowy zawartej pomiędzy klientem a biurem rachunkowym.

Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Biura rachunkowe są instytucją, której przedsiębiorcy mogą przekazać odpowiedzialność za prowadzenie księgowości swojej firmy. Zaletą jest też niższy koszt w porównaniu z księgową na etacie. Jednak należy się liczyć z problemami do których mogą doprowadzić błędy popełniane przez biura rachunkowe.

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Kontrola dokumentów księgowych

Na czym polega prawidłowa kontrola dokumentów księgowych? Czy jej opis powinien znaleźć się w polityce rachunkowości spółki?

REKLAMA