REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktura VAT RR - kiedy można odliczyć VAT?

Podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT, także w przypadku wpisania w tytule przelewu jedynie numeru faktury VAT RR bez podania daty faktury VAT RR.

Czy działka kupiona w celu wybudowania na niej budynku to "materiał"

Spółka zakupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w kwietniu 2013 r., zaś budowa rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. Czy spółka prawidłowo postąpi, księgując zakup działki na koncie „Materiały”? Jak taką działkę wykazać w bilansie?

Konferencja "Nowoczesne przedsiębiorstwo - dokumenty pod kontrolą"

Zapraszamy na konferencję "Nowoczesne przedsiębiorstwo - dokumenty pod kontrolą", która odbędzie się w Warszawie 25 czerwca 2013 r.

Ewidencja strat nadzwyczajnych

Straty nadzwyczajne ewidencjonowane są na koncie syntetycznym 771 „Straty nadzwyczajne”. Na koncie tym ujmuje się straty nadzwyczajne poniesione na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, np. straty spowodowane przez powódź lub inne zdarzenie losowe.

REKLAMA

Seminarium dla biur rachunkowych "Controlling dla MŚP - koszty pod kontrolą"

Zapraszamy na bezpłatne seminarium “Controlling dla MŚP – koszty pod kontrolą”, które odbędzie się 4 czerwca br. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Seminarium skierowane jest do kadry menadżerskiej, księgowych oraz biur rachunkowych. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z najnowszymi wyzwaniami związanymi z controllingiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach.

PKPiR 2013 - zmiany zasad prowadzenia

Od 11 maja 2013 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących prowadzenia PKPiR. Nowe zasady uwzględniają konieczność korygowania kosztów w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań, zmianę oznaczeń faktur oraz poszerzenie katalogu dowodów księgowych.

Czy zakładowy plan kont powinien zawierać też konta, które są potencjalnie możliwe do założenia w przyszłości?

Czy polityka rachunkowości i będący jej częścią plan kont muszą ujmować wszystkie konta, jakie są możliwe do założenia w przyszłości (np. według wzorcowego planu kont)? Czy wystarczy, że opisze się tylko te konta i operacje na nich, które są na dzień dzisiejszy wykorzystywane w firmie?

Dzień Księgowego [WAŻNE]

9 czerwca księgowi w Polsce obchodzić będą swoje święto - Dzień Księgowego. Z tej okazji INFOR - jeden z wiodących wydawców specjalistycznych czasopism, serwisów internetowych oraz innych produktów elektronicznych dla tej grupy zawodowej - uruchomił stronę internetową.

REKLAMA

Czy fizyczny zwrot zaliczki jest warunkiem wystawienia faktury korygującej?

Wątpliwości podatników budzi kwestia, czy w przypadku braku fizycznego zwrotu zaliczki można wystawić fakturę korygującą in minus (odnośnie całej zaliczki), a następnie wystawić kolejną fakturę zaliczkową na inny zadeklarowany przez kontrahenta rodzaj towaru lub usługi.

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

W porównaniu z innymi dostępnymi metodami amortyzacji, amortyzacja liniowa uchodzi za metodę najprostszą. Stosowanie liniowej metody amortyzacji oznacza, że przedsiębiorca decyduje się na powolny proces zaliczenia zakupu np. samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Klasyfikacja budżetowa paliwa zakupionego podczas podróży zagranicznej

Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej można zaliczyć koszty zakupionego paliwa do samochodu służbowego w trakcie delegacji zagranicznej? Moim zdaniem, należałoby ująć oddzielnie koszty diet, ryczałtów i noclegów w § 442, natomiast zakup paliwa w § 4210. Czy słuszne jest moje stanowisko w tej sprawie?

Zamknięcie roku obrotowego - obowiązki formalne

Jakie obowiązki formalne nakłada ustawa o rachunkowości w związku z ostatecznym zamknięciem roku obrotowego?

Faktura pro-forma - po zmianach w 2013 r.

Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.

Faktura pro-forma - po zmianach w 2013 r.

Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.

Odpisy aktualizujące należności - ujęcie w bilansie

Niektóre spółki zaniżają odpisy aktualizujące należności lub też próbują uniknąć ich utworzenia. Jednak zgodnie z artykułem 28 ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, istnieje obowiązek wyceny należności w kwocie wymaganej zapłaty – trzeba jej dokonać nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Czy faktura z nazwą skróconą jest podstawą odliczenia VAT

Po zmianach w VAT, które weszły w życie od 1 stycznia 2013 r. podatnicy mają wątpliwości, czy faktura może zawierać nazwy skrócone podatników i czy faktura zawierająca nazwę skróconą nabywcy daje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Manipulacje księgowe znowu w cenie

Co piąty pracownik w Polsce wie o manipulacjach księgowych swojej firmy - wynika z Badania Nadużyć Gospodarczych Ernst & Young.

Coraz niższe oprocentowanie lokat bankowych

Trwające nieprzerwanie od października 2012 r. obniżki oprocentowania bankowych depozytów zwiększają niechęć klientów do oszczędzania na lokatach. Coraz częściej wybierają oni nieoprocentowane konta osobiste lub mniej atrakcyjne rachunki oszczędnościowe.

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?

Kreatywna księgowość w polskich firmach

Korupcja i kreatywna księgowość w polskich firmach to niemal codzienność - wynika z ogólnoświatowego Badania Nadużyć Gospodarczych przeprowadzonego przez firmę doradczą Ernst & Young. Zaledwie jedna piąta badanych firm stosuje sankcje w razie wykrycia korupcji w swojej organizacji.

Nie czekaj! Spraw, by Twoja faktura stała się najważniejsza.

Sprawdź kontrahenta jeśli masz wątpliwości względem jego wypłacalności i ogranicz ryzyko. Wpisz dłużnika jeśli jego nierzetelność płatnicza powoduje zatory płatnicze w twojej firmie i spraw, by twoja faktura stała się dla niego priorytetem. Potwierdź swoją wiarygodność za pomocą Certyfikatu i pokaż innym, że masz przewagę.

Jaki adres na fakturze jest prawidłowy w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą?

Katalog danych, które powinna zawierać faktura, został określony w § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Jedna faktura, dokumentująca wszystkie transakcje z danym kontrahentem, to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. O czym należy pamiętać wystawiając w swojej firmie fakturę zbiorczą?

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Zwolnienie podmiotowe z VAT – można wystawiać fakturę lub rachunek

Podatnik zwolniony z podatku VAT może od 2013 roku dokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktur. Warto jednak pamiętać o szczególnych zasadach wystawiania ich.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Wątpliwości podatników budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania bonów towarowych (np. pracownikom, klientom, czy kontrahentom). Jednak zdaniem organów podatkowych czynność ta nie wywołuje skutków w VAT. Takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową. Bony trzeba traktować, jak formę odpłatności za towar lub usługę.

Dobowy raport fiskalny - dzień bez sprzedaży

Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż kasami fiskalnymi miewają wątpliwości, czy muszą sporządzić fiskalny raport dobowy w dniu, w którym nie wystąpiła sprzedaż.

Jakie są zasady ewidencji środków europejskich

Do ewidencji w zakresie przepływu środków europejskich wprowadzone zostały odrębne konta księgowe. Służą one do ewidencji rozliczenia wydatków budżetu środków europejskich, płatności, planu i zaangażowania wydatków środków europejskich.

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Przedsiębiorca jest użytkownikiem wieczystym gruntu. Jak powinien ująć w księgach rachunkowych opłaty roczne za użytkowanie wieczyste?

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty postępowania sądowego i koszty zastępstwa procesowego oraz należne odsetki ustawowe i karne w związku z dochodzeniem zwrotu należności z tytułu udzielonych pożyczek?

Konta ksiąg pomocniczych – uzupełnieniem kont księgi głównej

Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.

Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?

Od 1 stycznia 2013 r. znikły z polskiego systemu prawa faktury: VAT, VAT- MP, VAT-marża, a nawet faktura wewnętrzna. W tym ostatnim przypadku podatnicy mogą je wystawiać z tytułu niektórych czynności, ale tylko do końca tego roku: od 2014 r. znika ona na zawsze.

Jak wprowadzić do ksiąg rachunkowych majątek przekazany z operatem szacunkowym

Nastąpiła likwidacja placówki szkolnej. Pozostający po niej budynek i działkę przejęła jednostka budżetowa. Majątek przekazano protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym ujęto wartości zakupu wraz z umorzeniem majątku. Nieruchomość oddana została w trwały zarząd łącznie z operatem szacunkowym majątku. Czy jednostka przejmująca, wprowadzając do ksiąg rachunkowych ten majątek, powinna przyjąć wartości z protokołu przekazania czy może z operatu szacunkowego?

Obowiązkowe elementy faktury VAT

Obowiązkowe elementy faktury VAT znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jakie elementy musi zawierać faktura VAT?

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Nowe, obowiązujące od 2013 roku przepisy dot. VAT pozwalają na interpretację, że podatnicy powinni określić zasady i wdrożyć regulamin, na podstawie których wystawia faktury. Okazuje się, że nie jest to obowiązkowe.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

Jak zaklasyfikować zdarzenia po dacie bilansu

W każdym przedsiębiorstwie po dniu bilansowym mają miejsce zdarzenia, które mimo że wystąpiły w kolejnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok, który już się zakończył. Podstawowym problemem w takiej sytuacji jest poprawne zaklasyfikowanie zaistniałych zdarzeń oraz określenie ich wpływu na dane zawarte w sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji budżetowej

Opublikowano kolejną zmianę do szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowelizacja obowiązuje, z niewielkimi wyjątkami, z mocą wsteczną od 1 stycznia 2013 r.

Jak długo przechowywać księgi rachunkowe

Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?

Zapraszamy na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013"

Zapraszamy głównych księgowych, dyrektorów finansowych, właścicieli firm, dyrektorów zarządzających, biura rachunkowe na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013".

Jakie konto dla dwuletniej firmy?

Każdy przedsiębiorca działa w innej branży. Każdy też ma inne potrzeby. Łączy ich jedno – konieczność dokonywania rozliczeń, czy to z kontrahentami biznesowymi, czy z urzędami. Niezbędne jest do tego konto bankowe. TotalMoney.pl postanowił sprawdzić, które z nich będzie najkorzystniejsze dla firmy, która na rynku działa już od dwóch lat.

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Spółka nie wygrała przetargu, po czym otrzymała zwrot wpłaconego wadium. Jak zatem w sprawozdaniu finansowym wykazać wpłacone i zwrócone na początku kolejnego roku obrotowego wadium?

Fakturowanie 2013 – odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące faktur i fakturowania.

REKLAMA