REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Handel obwoźny i obnośny - dokumentacja podatkowa

W handlu obnośnym i obwoźnym charakterystyczne jest to, że nabywcą towaru jest zwykle osoba fizyczna, która nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, a jako potwierdzenia zakupu rzadko żąda rachunku lub faktury VAT.

Ponowne odliczenie VAT po korekcie

W styczniu korygowałam podatek naliczony z powodu niezapłaconej faktury z sierpnia 2012 r. W maju faktura została zapłacona, ale do tej pory nie dokonałam zwiększenia. Jak to zrobić?

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego

Wideoszkolenia, audiokomentarze, a także łatwy dostęp do codzienne aktualizowanych serwisów informacyjnych, porad, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, aktywnych formularzy – to nowoczesna, kompleksowa oferta INFOR-u skierowana do specjalistów z zakresu podatków i rachunkowości – INFORFK Platforma Nowoczesnych Księgowych.

REKLAMA

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Odliczanie VAT z faktur w formacie pdf

Faktura w wersji elektronicznej może być podstawą do prawidłowego odliczenia VAT naliczonego nawet gdy nie jest opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym. Do odliczenia wystarczy, że strony transakcji porozumieją się co do tej formy wystawiania faktur a podatnik odliczający VAT zapewni autentyczność jej pochodzenia, integralność treści i czytelność.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

REKLAMA

Faktura musi zawierać podstawę zwolnienia z podatku VAT

Przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT zobowiązany jest podać na fakturze podstawę prawną tego zwolnienia. A zatem, wystawiając fakturę musi pamiętać, aby uzupełnić ją o przypis potwierdzający podstawę zwolnienia z podatku VAT.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych

Poniższy artykuł przedstawia zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Uwzględnione w nim zostały zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera.

Amortyzacja i umorzenie środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości, odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Obowiązek podatkowy - usługi transportowe i spedycyjne

Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług transportowych i spedycyjnych, zgodnie z którą podatnicy świadczący takie usługi do końca 2013 r. mogą sami wybrać, według jakich zasad będą ustalać obowiązek podatkowy. Interpretacja ma związek z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-169/12 TNT.

Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Jesteśmy spółką kapitałową, deweloperem. Budujemy, a następnie prowadzimy sprzedaż mieszkań. Niektóre z nich sprzedają się w krótkim czasie od zakończenia budowy, a inne dopiero po kilku latach. Jeżeli mamy problemy ze sprzedażą mieszkania, próbujemy je uatrakcyjnić, np. przez przebudowę wnętrza, dodanie klimatyzacji. W jaki sposób powinniśmy wykazywać mieszkania w bilansie? Czy to, że w bilansie wykazujemy mieszkania dłużej niż rok, oznacza, iż powinniśmy wykazać je jako środki trwałe? Czy fakt, że czasowo niesprzedane mieszkania traktujemy jak inwestycję, zmienia sposób ich kwalifikacji w sprawozdaniu finansowym?

Odpowiedzialność głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Zakres odpowiedzialności głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów publicznych określa szereg aktów prawnych obowiązujących w tych jednostkach.

Nadzór nad biegłymi rewidentami będzie się rozwijał

Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

Wezwanie do zapłaty w jednostkach budżetowych - wzór

Prezentujemy wzór wezwania do zapłaty w jednostkach budżetowych. Wezwanie do zapłaty wysyła się za potwierdzeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru dokumentuje fakt odebrania wezwania przez dłużnika.

Podstawa prawna zwolnienia z VAT na fakturze

Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia z VAT czasem musi wystawić fakturę. W takiej sytuacji ma obowiązek wpisać na fakturze przepis stanowiący podstawę prawną jego tego zwolnienia.

Świadczenia urlopowe - kiedy przysługują i jak je wykazać w księgach?

Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń z ZFŚS w przypadku przedsiębiorców niezobligowanych do tworzenia funduszu. Świadczenie to przysługuje raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Jego wypłata jest zwolniona ze składek ZUS, stanowić więc może źródło optymalizacji podatkowej.

Definicja „należności” w jednostkach pomocy społecznej

Należności w jednostkach budżetowych powstają przede wszystkim w wyniku zawartych umów (należności cywilnoprawne) oraz wprost z przepisów ustaw (należności publicznoprawne). Dokumentem ewidencjonowanym w księgach rachunkowych jednostki przy należnościach cywilnoprawnych są faktury (jeżeli kontrahentem jest podatnik VAT) lub rachunki (jeżeli kontrahent nie jest podatnikiem VAT).

Odpisy aktualizujące należności w sektorze finansów publicznych

Podstawę prawną dokonywania odpisów aktualizujących należności w sektorze finansów publicznych stanowi rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Zgodnie z tym rozporządzeniem, odpisów aktualizujących należności dokonuje się zgodnie z uor.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

Roczne sprawozdanie finansowe za poprzednie trzy lata było badane przez jedną i tę samą firmę audytorską. Jak często należy zmieniać podmiot uprawniony do badania rocznego sprawozdania finansowego?

Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną

Problem z klasyfikacją budżetową wydatku na obsługę prawną: Czy wydatek za obsługę prawną wykonywaną na podstawie umowy z kancelarią prawną powinien być ujmowany w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy w § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii”?

Wystawianie faktur wewnętrznych

Począwszy od 1 stycznia 2013 r., w wyniku nowelizacji ustawy o VAT, nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych. Podatnik sam może zdecydować, jak dokumentować zawierane transakcje.

Ewidencja planu wydatków na koncie 982

Czy na koncie 982 „Plan wydatków środków europejskich” księguje się plan wydatków z końcówką 7 i 9?

VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?

Od 1 stycznia 2014 r. zacznie obowiązywać szereg zmian w ustawie o VAT. Firmy muszą się do nich przygotować - sprawdzić procedury i interpretacje indywidualne, zaktualizować programy i zmienić zwyczaje.

Księgowy seniorem - rewolucja w usługach rachunkowych

Od września ruszył w Krakowie, z inicjatywy Stowarzyszenia Podatników w Polsce i Centrum Seniora, nowatorski projekt przygotowujący Seniorów do wejścia na rynek usług księgowych.

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych – klasyfikacja i aktualizacja

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych podlegają klasyfikacji zgodnej z Klasyfikacją Środków Trwałych. KŚT stanowi usystematyzowany wykaz składników majątku trwałego według funkcji jaką środki trwałe pełnią w procesie wytwarzania dóbr i usług.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Nadrzędne zasady rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Nadrzędne zasady rachunkowości obowiązują jednostki sektora finansów publicznych pomimo obowiązku stosowania szczególnych zasad rachunkowości dla budżetu określonych w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o finansach publicznych.

E-fakturowanie online - bezpiecznie, czyli w chmurze

Przedsiębiorcy w Polsce często nie korzystają z fakturowania online, z obawy o bezpieczeństwo i utratę ich danych. Czy używając wygodnego e-fakturowania można mieć pewność, że dane o klientach i fakturach nie trafią w niepowołane ręce? Rozwiązaniem może być fakturowanie online zapisywane w chmurze.

Klasyfikacja środków trwałych - grupa 0

Grupa 0 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) obejmuje grunty według ich przeznaczenia użytkowego, takie jak użytki rolne, grunty leśne oraz znajdujące się na nich sady, zasadzenia wieloletnie, plantacje, drzewostany; grunty zabudowane i zurbanizowane; użytki ekologiczne, nieużytki; tereny wód morskich wewnętrznych i śródlądowych; pozostałe tereny; prawo użytkowania wieczystego gruntu, sklasyfikowane w odpowiednich grupowaniach, w zależności od rodzaju gruntu, którego dotyczy.

Klasyfikacja środków trwałych

Klasyfikacja środków trwałych została opublikowana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10.12.2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Przedmiotowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r.

Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych"

Prezentujemy Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych", zgodnie z uchwałą nr 5/11 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie przyjęcia poprawionego krajowego standardu rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych".

Klasyfikację budżetową trzeba zbudować od podstaw: Forum Od-nowa

Całość gospodarki finansowej danego samorządu – wpływ i wypływ środków finansowych – powinien znajdować swoje odzwierciedlenie w jego budżecie. Ze względu na głównie usługowy charakter działalności wspólnot trzeba zbudować od podstaw klasyfikację budżetową, dostosowaną do potrzeb tego sektora.

Rolnicy i obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych

Problem obowiązku prowadzenia przez rolników pełnych ksiąg rachunkowych nie jest prosty. Co najmniej z 3 powodów. Po pierwsze dlatego, że mało się o tym mówi i pisze, również w Internecie.

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla mikrospółek

Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzenie uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej dla najmniejszych spółek (tzw. mikrospółek). Zmiany pozwolą na sporządzanie przez te spółki znacznie skróconego sprawozdania finansowego składającego się jedynie z podstawowych informacji w bilansie i rachunku zysków i strat.

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela

Od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się przepisy ustawy o VAT dotyczące ulgi na złe długi. Wiele artykułów prasowych opisywało ten temat, niewiele jednak dotyczyło ujęcia w księgach rachunkowych tego przywileju. W niniejszym materiale prezentujemy ewidencję księgową ulgi u wierzyciela.

Zbiorcza faktura korygująca - zwrot towarów

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą na zwrot towarów z różnych faktur pierwotnych? Jakie są zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących?

Odliczenie podatku VAT przez korzystającego z przedmiotu leasingu

Podmiotom zarejestrowanym jako podatnicy VAT wykorzystujący przedmiot umowy leasingu do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno od poszczególnych rat leasingowych, jak i na fakturze wystawionej przez finansującego z góry w sytuacji leasingu finansowego przewidującego przejście prawa własności na korzystającego.

Leasing w przepisach rachunkowych

Zasady ujmowania leasingu w polskich przepisach rachunkowych oparte są na Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości nr 17 (MSR 17). Jakie są zasady ujmowania należności i zobowiązań wynikających z umów leasingowych od strony rachunkowej?

Faktury pro forma - czy trzeba rozliczać VAT?

Wystawiłem kontrahentowi fakturę pro forma na poczet zaliczki, którą ma zapłacić w związku z dostawą towarów na jego rzecz. Faktura ta potwierdza przyjęcie zamówienia do realizacji. Czy powinienem już teraz rozliczyć tę fakturę, czy czekać, aż wpłynie zaliczka na konto? A jeśli dla mnie wystawiono fakturę pro forma, na której mam wyszczególniony podatek, to czy mogę odliczyć z niej VAT?

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych powinna przede wszystkim zawierać określenie roku obrotowego oraz wchodzących w jego skład okresów. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330) z uwzględnieniem zasad szczególnych zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885). W myśl art. 40 ust. 4 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów określa w drodze rozporządzenia szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu.

Faktury elektroniczne 2014/2015

Od 1 stycznia 2014 obowiązuje definicja faktury elektronicznej. Zgodnie z przepisem art. 2 pkt. 32 ustawy o podatku od towarów i usług mówiący: przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej, wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Kiedy wystawić fakturę za usługi transportowe i spedycyjne

Zdaniem Ministra Finansów firmy świadczące usługi transportowe i spedycyjne mogą same wybrać moment powstania obowiązku podatkowego w VAT, a tym samym moment wystawienia faktury. Minister wydał 8 sierpnia 2013 r. interpretację ogólną w tej sprawie.

Faktura pro forma 2013 / 2014

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania dokumentów nazywanych fakturami pro forma (stosuje się też określenie „proforma”). Dlatego też faktura pro forma nie powoduje żadnych skutków w VAT, ani po stronie wystawcy, ani po stronie odbiorcy (nabywcy).

Wydatki strukturalne: prace modernizujące drogę

Czy jeśli drogę wyremontowano np. w 2010 r. (ułożenie nowej nawierzchni), a prace zostały przerwane ze względu na ograniczone środki finansowe, natomiast w następnych latach wykonywano dodatkowe prace modernizujące drogę, np. odtworzenie rowów, wykonanie chodników, wykonanie zatok przystankowych, to pozostałe prace wykonywane przy drogach można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Pożyczki i kredyty a odsetki w sprawozdaniu Rb-N i Rb-Z

Jednostka wykazuje w wierszu N.2.2. – „Pożyczki długoterminowe” w układzie przedmiotowym sprawozdania Rb-N odsetki naliczone od pozostałych do spłaty rat pożyczek. Czy takie postępowanie jest właściwe?

Należności rozłożone na raty a sprawozdanie Rb-N

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować rozłożone na raty kwoty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność?

REKLAMA