REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Biuro rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustalenie wysokość progu istotności

W sprawozdaniu finansowym należy wiernie przedstawić stan majątkowy, finansowy i wynik finansowy jednostki. Oprócz tego nie może ono wprowadzać czytelnika w błąd. Ustawodawca daje przy tym możliwość stosowania uproszczenia, jednak jedynie wtedy, gdy nie zniekształci to obrazu jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz jej wyniku finansowego.

Księgowy dowód zastępczy

Wszystkie operacje gospodarcze muszą być udokumentowane w księgach rachunkowych właściwym dowodem źródłowym. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy brak jest obcego dokumentu źródłowego, a trzeba zamknąć okres sprawozdawczy. W takim wypadku można zastosować dowód zastępczy.

Automatyczna archiwizacja dokumentów w powiązaniu z wysyłaniem elektronicznej faktury

Funkcjonalności: „autoarchiwizacja” oraz „e-faktura” zostały opracowane jako uzupełnienie systemu MerSoft. Pozwalają na wykorzystanie wymiany dokumentów elektronicznych oraz dopasowane do aktualnych przepisów, możliwości archiwizowania dokumentów, a tym samym ograniczenia lub nawet pełnej likwidacji archiwum papierowego.

Księgowe ujęcie transakcji związanych ze świadectwami pochodzenia energii elektrycznej

W ostatnich latach zaobserwować można na polskim rynku co raz dynamiczniejszy rozwój energetyki odnawialnej. Jednym z charakterystycznych elementów tego rynku są funkcjonujące od 1 października 2005 roku, świadectwa pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach, czyli tak zwane świadectwa pochodzenia energii lub zielone certyfikaty. Są one wydawane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 9e Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku – Prawo energetyczne i stanowią podstawę otrzymania wynikających z nich praw majątkowych.

REKLAMA

Należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w bilansie

Jak prawidłowo wyceniać należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w prawie bilansowym i podatkowym?

Zamknięcie roku 2014 r. – rozwiązanie najczęstszych problemów

Zamknięcie ksiąg rachunkowych następuje na dzień kończący dany rok obrotowy. Przed ich zamknięciem jednostka powinna przeprowadzić określone czynności, aby rzetelnie i jasno przedstawić sytuację majątkową i finansową oraz prawidłowo ustalić wynik finansowy.

Jak wycenić zobowiązania finansowe?

Zobowiązaniem finansowym nazywamy zobowiązanie do wydania aktywów finansowych albo do wymiany instrumentu finansowego z inną jednostką na niekorzystnych warunkach. Zobowiązania finansowe powinny być wyceniane w skorygowanej cenie nabycia, często określanej mianem zamortyzowanego kosztu. Jeżeli natomiast jednostka przeznacza je do obrotu lub są to instrumenty pochodne o charakterze zobowiązań, wówczas ich wycena opiera się na wartości rynkowej lub inaczej określonej wartości godziwej.

Deregulacja zawodu księgowego niebezpieczna dla przedsiębiorców

Obowiązująca od sierpnia 2014 r. deregulacja zawodu księgowego jest zagrożeniem dla przedsiębiorców, którzy – kierując się m.in. kryterium niskiej ceny za usługę – w większości przypadków nie wiedzą, komu tak naprawdę powierzają losy ich firmy. Zdaniem ekspertów, księgowy z certyfikatem zapewniał większe bezpieczeństwo przedsiębiorcy. Takie m.in. wnioski płynął z debaty Pracodawców RP, która poświęcona była bezpieczeństwu rozliczeń podatkowych i rachunkowych po deregulacji zawodu księgowego.

REKLAMA

Małe organizacje pozarządowe wyłączone spod ustawy o rachunkowości

Małe organizacje pozarządowe nie będą musiały stosować przepisów ustawy o rachunkowości - przewiduje aktualna wersja projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Zakłada on wprowadzenie kolejnych uproszczeń dla tzw. małych jednostek (m.in. możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego, zwolnienie - pod pewnymi warunkami - ze sporządzania sprawozdania z działalności, zwolnienie z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych).

Uproszczone sprawozdania finansowe dla jednostek małych - zmiany rachunkowości

Możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego oraz zwolnienie ze sporządzania sprawozdania z działalności pod warunkiem, że niektóre informacje objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej – to tylko część zmian, jakie chce wprowadzić Ministerstwo Finansów w ustawie o rachunkowości.

Odwrotne obciążenie w księgach rachunkowych

W przypadku odwrotnego obciążenia obowiązek zapłaty/rozliczenia podatku należnego z tytułu transakcji zostaje przeniesiony na nabywcę. Wywołuje to stosowne skutki ewidencyjne w księgach rachunkowych zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

Opłaty sądowe w kosztach podatkowych i rachunkowości - problemy

Przedsiębiorcy często są zmuszeni do występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Procesy, których przedmiotem jest spór związany z działalnością gospodarczą, oznaczają dla tych przedsiębiorców duże wydatki. W opracowaniu przedstawiamy, czy i kiedy takie wydatki przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych oraz jak powinny być one księgowane.

Jak wprowadzać uproszczenia w rachunkowości dla jednostek mikro

Jednostki mikro mogą już za 2014 r. sporządzać sprawozdanie finansowe w wersji uproszczonej. Zastosowanie dopuszczonych ustawą o rachunkowości uproszczeń nie jest obowiązkowe. O tym, czy jednostka z nich skorzysta, decyduje jej organ zatwierdzający. Decyzję taką włącza się do przyjętych przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości. W artykule tym wskazujemy, jak decyzja taka może wyglądać.

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 1.

Bilans przedsiębiorstwa jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia.

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów aktywna w debatach europejskich

W dniu 17 września 2014 r. w Paryżu odbyła się konferencja Audit Policy Conference. Celem spotkania była wymiana informacji i poglądów na temat aktualnych regulacji dot. europejskiego rynku audytu i oczekiwanych zmian w systemach krajów UE. O rezultatach konferencji opowiada Krzysztof Burnos, członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczący Komisji ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP.

Jak zmienić księgowego?

Dobry księgowy to podstawa i wie o tym każdy przedsiębiorca. Liczba biur rachunkowych wciąż rośnie, jednak prowadzenie ksiąg i rozliczeń to nie wszystko. Czego brakuje dzisiejszym księgowym? Przede wszystkim natury doradczej. Przedsiębiorcy oczekują podpowiedzi jak uniknąć niepotrzebnych wydatków, korzystnie rozliczyć podatki, gdzie ulokować gotówkę. Pamiętajmy, że końcówka roku to idealny moment na zmianę księgowego. Podpowiadamy jak to zrobić.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczenia dla małych firm

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta ma wprowadzić do polskiego prawa zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, innych niż jednostki mikro.

Ewidencja księgowa bezpłatnie otrzymanych przez szkołę podręczników

Rok szkolny 2014/2015 to pierwszy rok, w którym uczniowie pierwszych klas otrzymali od Ministerstwa Edukacji Narodowej bezpłatne podręczniki. Zgodnie z wytycznymi MEN, podręczniki i materiały ćwiczeniowe należy przyjąć na stan biblioteki. Podręczniki, które mają być wykorzystane przez 3 lata, MEN wycenił na kwotę 4,34 zł. W niniejszym tekście odpowiemy na kilka podstawowych pytań, związanych z ewidencją księgową otrzymanych podręczników.

Opłaty sądowe w kosztach podatkowych i rachunkowości

Przedsiębiorcy często są zmuszeni do występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Procesy, których przedmiotem jest spór związany z działalnością gospodarczą, oznaczają dla tych przedsiębiorców duże wydatki. W opracowaniu przedstawiamy, czy i kiedy takie wydatki przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych oraz jak powinny być one księgowane.

Stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej - wymagania

Jakie wymogi musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej? Jakie wykształcenie musi posiadać oraz jaki wymiar praktyki zawodowej jest konieczny?

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce przyjęło nowego członka

W poczet członków Stowarzyszenia Księgowych w Polsce przyjęta została pierwsza ogólnopolska sieć oferujące usługi w zakresie księgowości i doradztwa finansowego - Tax Care. Status członka SKwP oznacza, że działalność spółki wyróżnia się najwyższej jakości kompetencjami i standardami etyki, a firma przyczyni się do rozwoju rachunkowości i kształcenia kadr księgowych w kraju.

KONGRES BRANŻOWY Zamknięcie roku 2014 w zakładach ubezpieczeń

W dniach 9-10 grudnia 2014 r. w Warszawie odbędzie się KONGRES BRANŻOWY Zamknięcie roku 2014 w zakładach ubezpieczeń oraz wyzwania rachunkowe i podatkowe stojące przed instytucjami finansowymi w przyszłych latach. Kongres organizuje Akademia Biznesu MDDP. Infor.pl jest patronem medialnym tego Kongresu.

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Jak reklamować biuro rachunkowe w internecie

Reklama w wyszukiwarce internetowej dla biura rachunkowego nie musi wcale wiązać się z dużymi kosztami. Ważne jest przede wszystkim, by treść i harmonogram takiej reklamy precyzyjnie pokrywał się z potrzebami grup docelowych, do których chce skierować swoją ofertę biuro rachunkowe.

Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości

Unia Europejska wprowadza kolejne zmian w ustawie o rachunkowości. Od 2017 r. duże spółki giełdowe będą musiały publikować raporty pozafinasowe.

Elektroniczny obieg dokumentów w dziale księgowym (EDI)

Elektroniczny obieg dokumentów (EDI) powinien gwarantować sprawne zarządzanie przepływem dokumentów, takich jak np. faktury, zamówienia, oferty, etc. w firmie. System powinien pozwolić na uporządkowanie procesu przekazu informacji oraz dokumentacji, dzięki czemu każda sprawa będzie realizowana w zaplanowany i usystematyzowany sposób.

Zmiany w ustawie o rachunkowości – uproszczone sprawozdania finansowe

Zmiany w ustawie o rachunkowości, które obowiązują od 5 września br., wprowadzają do ustawy definicję pojęcia jednostek mikro oraz dają możliwość sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych przez te podmioty.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Rola systemów finansowo-księgowych w dzisiejszych organizacjach

W naszej rzeczywistości biznesowej Działy Księgowe, o ile nie prowadzą działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych (biura rachunkowe i centra obsługi księgowej), stoją niżej w hierarchii ważności co do istotności dostarczanych danych, wobec innych działów i pełnią wobec nich rolę wspomagającą (procesy finansowo-księgowe to najczęściej wymieniane pośród procesów wspomagających, dostarczających produkty – w tym znaczeniu dane – dla klienta wewnętrznego, i traktowane jako wsparcie w realizacji procesów głównych).

Jak dokonać wyboru systemu finansowo-księgowego

Sprawdź jakie są podstawowe wyzwania, stojące przed dzisiejszym organizacjami i przedsiębiorstwami podczas wyboru systemu finansowo-księgowego.

Uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm od lipca 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm. Resort przygotował odpowiedni projekt zmian w ustawie o rachunkowości, który właśnie został przesłany do konsultacji społecznych.

Uproszczone sprawozdania finansowe małych firm od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić uproszczone sprawozdania finansowe dla małych firm. Regulacje miałyby wejść w życie do 20 lipca 2015 r. Projekt zmian w ustawie o rachunkowości trafił do konsultacji społecznych.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Limit przychodów netto zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r. wynosi 5 010 600 zł. Po osiągnięcie tej kwota przychodów w 2014 r. podmioty zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Nowy tytuł zawodowy księgowych

W odpowiedzi na niedawną deregulację zawodu księgowego i likwidację certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wprowadza tytuł zawodowy „Certyfikowanego eksperta usług księgowych”.

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Czy franczyza może ułatwić księgowym prowadzenie biznesu?

Liczba placówek franczyzowych w kraju przekroczyła 60 tysięcy - wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce”, wydanego przez PROFIT Systems. Pod jednym szyldem, korzystając z franczyzy, działają najczęściej sieci gastronomiczne, hotele, instytucje finansowe. A biura rachunkowe? Niekoniecznie, mimo że według „Panoramy Firm” jest ich w Polsce ponad 25 tysięcy. Jak sobie radzą?

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe

Nowe przepisy ustawy o rachunkowości, które weszły w życie 5 września 2014 r., upraszczają sprawozdawczość finansową wielu podmiotów, w tym mikrofirm.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Księgowy zastąpi doradcę podatkowego przy świadczeniu większości usług

Od 10 sierpnia 2014 r. nie obowiązuje większość ograniczeń dotyczących podejmowania i wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego. Obecnie przepisy ustawy o doradztwie podatkowym są mniej restrykcyjne. Zmiana jest wynikiem deregulacji wprowadzonej przez ustawę z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. z 2014 r. poz. 768).

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych

Od 4 lipca 2013 r. zmianie uległa stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Wysokość tej stawki wynika z wysokości stopy kredytu lombardowego, która jest ogłaszana przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP). W określonych przypadkach można też stosować stawkę obniżoną do 75%.

Rozliczenie szkolenia BHP w księgach rachunkowych

Szkolenie BHP w księgach rachunkowych. Firmy przy zatrudnianiu pracowników mają obowiązek przeprowadzić dla nich szkolenie BHP. Pojawia się zatem pytanie, jak prawidłowo zapisać koszty tego szkolenia w księgach rachunkowych. Czy koszty szkolenia BHP można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?

W firmach często pojawia się potrzeba wysłania pracownika w podróż służbową. Pojawia się zatem pytanie, jak powinno wyglądać rozliczenie podróży pracownika, zwłaszcza tych zagranicznych.

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później.

Rozliczenie zwrotu dotacji do środka trwałego w księgach rachunkowych

Spółki mogą otrzymywać dotacje na zakup środka trwałego. Czasem zdarza się jednak, że jednostka musi zwrócić otrzymaną dotację ze względu na niespełnienie kryteriów np.: merytorycznych. Jak w takim przypadku dokonać prawidłowego księgowania zwrotu dotacji i jakie skutki podatkowe niesie za sobą to zdarzenie?

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego.

Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych

Zawarcie umowy pracowniczego ubezpieczenia grupowego opłaconego przez pracodawcę na rzecz pracowników może budzić wątpliwości dotyczące prawidłowego ewidencjonowania księgowego tego ubezpieczenia. Pojawia się bowiem pytanie, czy otrzymanie świadczenie z tego tytułu jest związane z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

REKLAMA