REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak dokonać i rozliczyć wpłaty na PFRON

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i którzy nie osiągają odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zobowiązani są do złożenia deklaracji miesięcznej i rocznej oraz dokonania wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Jak ustalić wartość początkową oraz limit odpisów amortyzacyjnych samochodu osobowego

Spółka sprowadziła z zagranicy (UE) samochód, który w Polsce został zarejestrowany jako samochód osobowy. Jak ustalić jego wartość początkową oraz według jakiego kursu obliczyć limit 20 000 euro ograniczający zaliczenie amortyzacji samochodu do kosztów uzyskania przychodu?

Odraczanie i rozkładanie na raty należności samorządu

W przypadku należności realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa uprawnienia do dokonywania umorzeń (rozkładania na raty, odraczania) posiada zarząd jednostki samorządowej. Uprawnienie to przysługuje tylko do kwoty 40 tys. zł. Po przekroczeniu tej kwoty właściwym dysponentem (np. do umorzenia) części budżetowej jest np. wojewoda.

Jak stosować skorygowaną cenę nabycia do wyceny aktywów i pasywów

Znowelizowana ustawa o rachunkowości przewiduje od 1 stycznia 2009 r. dla niektórych składników aktywów i pasywów wycenę według skorygowanej ceny nabycia. W rozporządzeniu MF w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych skorygowana cena nabycia nazywana jest kosztem zamortyzowanym.

REKLAMA

Bilans z wykonania budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego

Specyfika i złożoność rachunkowości budżetowej znalazła swoje odbicie we wzorze bilansu z wykonania budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W artykule zaprezentowano zasady formalne i szczegółowe sporządzania tego sprawozdania finansowego, omówiono poszczególne jego pozycje oraz przedstawiono powiązania sald określonych kont księgowych z pozycjami bilansu.

Jak ujmować w księgach dopłaty do kapitału

Dopłaty do kapitału są sposobem na dofinansowanie spółki przez wspólników. Mogą one służyć dokapitalizowaniu spółki lub być przeznaczone na pokrycie straty. Uchwalenie i wniesienie dopłat pociąga za sobą obowiązek ewidencyjny w księgach spółki wnoszącej, jak i otrzymującej dopłaty.

Ulepszenie środków trwałych i ich amortyzacja

Według ustawy o rachunkowości ulepszenie polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. W myśl MSR nr 16 „Rzeczowe aktywa trwałe” ulepszenie środków trwałych stanowi nakłady ponoszone na nie w terminie późniejszym, tj. po oddaniu do użytku.

Jaka jest procedura udzielania absolutorium

Jakie niezbędne czynności musi podjąć rada, aby uchwała w sprawie absolutorium nie naruszała przepisów prawa? Jakie elementy powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, aby komisja rewizyjna mogła w sposób rzetelny i obiektywny dokonać oceny wykonania budżetu?

REKLAMA

Jak ustalić różnice między wynikiem finansowym a podatkowym

W jaki sposób wykazać w sprawozdaniu finansowym różnice między wynikiem finansowym a podatkowym oraz jak ustalić podstawę opodatkowania?

Leasing operacyjny w księgach rachunkowych

Trzy lata temu nasza spółka jawna zawarła umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego. Wartość samochodu zgodnie z treścią umowy wynosi 68 311,48 zł. Przez cały okres obowiązywania umowy wpłacaliśmy opłaty leasingowe - około 1690 zł. Po okresie obowiązywania umowy firma leasingowa wystawi fakturę VAT na kwotę netto 683,11 zł, czyli 1% ww. wartości. Czy ta kwota może zostać uznana za wartość początkową środka trwałego? Czy samochód można jednorazowo amortyzować w miesiącu nabycia? Spółka zamierza samochód sprzedać lub podarować mniej więcej za sześć miesięcy.

Obcy weksel ewidencjonuje się jako inwestycje

Weksel płatny w terminie przekraczającym trzy miesiące od daty jego wystawienia, ale nie dłuższym niż 12 miesięcy, ujawnia się w bilansie jako inne papiery wartościowe.

Techniczny zapis ujemny

Jak poprawnie księgować na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” zwroty wydatków (stosowanie czerwonego zapisu dla czystości obrotów z uwzględnieniem zgodności z wyciągami bankowymi)?

Kiedy i jak korzystać z konta 580 "Rozliczenie kosztów produkcji"

Tak zwane konta rozliczeniowe są kontami pomocniczymi. Służą do rozliczenia złożonych transakcji gospodarczych. Takie konta można prowadzić do rozliczenia wynagrodzeń, zakupu, produkcji itp. Ich liczba zależy od charakteru działalności jednostki i uznania kierownictwa.

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Na czym polega leasing zwrotny i jak go wykazać w księgach

Leasing, obok kredytu bankowego, jest najpopularniejszym źródłem finansowania działalności jednostek. Jego szczególną odmianą jest leasing zwrotny. Leasing zwrotny ma na celu poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa i uwolnienie zamrożonych środków finansowych. Leasingobiorca odsprzedaje swój majątek leasingodawcy, a następnie korzysta z niego na podstawie umowy leasingu.

Jak ująć w bilansie niedostarczone materiały

Jak należy ująć w bilansie opakowania potrzebne do produkcji, które do końca roku nie zostały dostarczone?

Skutki różnic pomiędzy amortyzacją bilansową i podatkową

Przepisy regulujące amortyzację środków trwałych stanowią znaczną część ustawy o podatku dochodowym. Są one dość rygorystyczne i częściowo różnią się od postanowień uor.

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Różnice między amortyzacją bilansową i podatkową

Różnice między prawem bilansowym i podatkowym dotyczą w szczególności: wartości początkowej majątku podlegającego amortyzacji, momentu rozpoczęcia amortyzacji, metody amortyzacji, zakresu składników majątku podlegających amortyzacji.

Jak ująć w bilansie saldo konta rozliczeń

Fakturę, którą otrzymaliśmy w styczniu tego roku, podzieliłam na koszty 2007 i 2008 roku. Koszty przypadające na ubiegły rok zaksięgowałam w grudniu - strona Wn konta zespołu 4, Ma konto 302 rozliczenie, natomiast w styczniu: strona Ma konta 210 rozrachunki 222VAT i Wn 302 rozliczenie, a także koszty przypadające na 2008 rok Wn konto zespołu 4, Ma konto 302. W związku z tym na koniec grudnia pozostała nierozliczona kwota po stronie Ma konta 302. Gdzie mam ją ująć w pasywach bilansu?

System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.

Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Spółka otrzymuje faktury za usługi telekomunikacyjne. Z faktur wynika, że opłaty za połączenia dotyczą innego miesiąca niż opłata za abonament. Jak rozliczać tego rodzaju faktury i kiedy spółka uzyskuje prawo do odliczenia VAT?

Jak rozliczać należności nieściągalne

Spółka wykazuje w swoich księgach należność nieściągalną. Komornik sądowy umorzył postępowanie egzekucyjne po stwierdzeniu bezskuteczności egzekucji. Dłużnik nie pracuje, nie posiada żadnych ruchomości podlegających zajęciu. Również egzekucja z wierzytelności i kont bankowych dłużnika okazała się bezskuteczna. Należność dotyczy 2005 r. O możliwości niedokonania spłaty spółka wiedziała już w 2006 r., mimo to nie utworzono odpisu aktualizującego, jak również nie przeksięgowano spłaty na należności dochodzone na drodze sądowej. Postanowienie o umorzeniu otrzymano w 2007 r. Jak w takiej sytuacji będzie wyglądać ewidencja księgowa?

Jak ujmować w księgach rachunkowych fakturę VAT-marża

Jak zaksięgować fakturę VAT-marża dotyczącą sprzedaży usług turystyki?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Wycena początkowa i bilansowa towarów

Towary stanowią element zapasów i są ujmowane w bilansie w grupie aktywów obrotowych. Zgodnie z ustawą o rachunkowości są to towary nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Na dzień nabycia nabyte zapasy rzeczowych składników obrotowych ujmuje się w księgach rachunkowych według cen nabycia. Jeżeli koszty związane z zakupem nie są istotne, jednostki mogą też wyceniać materiały i towary w cenie zakupu.

Jak w bilansie ująć dotację

Na nasz rachunek bankowy otrzymaliśmy dotację, która w połowie ma sfinansować środek trwały w budowie. Koniec prac związanych z budową środka trwałego przewidziany jest na marzec 2008 r. Jak w takim razie w bilansie ująć otrzymaną dotację.

Czy prawo wieczystego użytkowania jest środkiem trwałym

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu, otrzymane na podstawie decyzji gminy, stanowi składnik aktywów trwałych i podlega amortyzacji? Jeśli tak, to jak prawidłowo zaksięgować koszty związane z jego amortyzacją oraz jaki przyjąć okres i jaką stawkę amortyzacji?

Zanim powierzysz kasę, podpisz umowę - odpowiedzialność kasjera, ewidencja niedoborów i nadwyżek kasowych

Za prawidłowe zabezpieczenie mienia jednostki, a więc i za prawidłową organizację gospodarki kasowej, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Zatem to kierownik jednostki decyduje o tym, komu zostanie powierzone prowadzenie kasy.

Jakie składniki sprawozdania finansowego inwentaryzujemy drogą potwierdzenia sald

Niektórych składników nie można inwentaryzować inaczej, jak tylko metodą weryfikacji sald.

Jak zaksięgować towar przekazany na potrzeby własne firmy

Spółka z o.o. prowadzi hurtownię oraz sieć sklepów z materiałami budowlanymi. Ewidencja zapasów towarów w hurtowni jest prowadzona w cenach zakupu netto. Ewidencja zapasów towarów w sklepach prowadzona jest wartościowo według cen sprzedaży brutto. W pomieszczeniach hurtowni oraz sklepowych chcemy przeprowadzić prace remontowe, na które przekazane zostaną własne towary. Jak należy ująć takie operacje w księgach rachunkowych? Jaki dokument może być podstawą przekazania towarów na własne potrzeby? Czy w związku z przekazaniem powstanie obowiązek naliczenia VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej?

Kiedy księgować faktury, stosując metodę kasową i memoriałową

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów i chciałabym się dowiedzieć, czy powinnam księgować faktury od razu, gdy je dostaję? Na czym polegają metody: memoriałowa i kasowa?

Z funduszu statutowego nie pokrywa się straty

Niewielkie nadwyżki przychodów nad kosztami w stowarzyszeniu nieprowadzącym działalności gospodarczej były księgowane na zwiększenie funduszu statutowego. Jeżeli np. w kolejnym roku wystąpi strata - czy można jej pokrycie sfinansować, zmniejszając fundusz statutowy, zamiast księgować ją w koszty następnego roku?

Spis z natury jako metoda inwentaryzacji

Wszystkie jednostki, w tym jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, czeka kolejna inwentaryzacja. Większość aktywów jednostek inwentaryzuje się drogą spisu z natury, dlatego też uznaje się go za podstawową metodę inwentaryzacji.

Jak ewidencjonować aktualizację programu komputerowego

Firma, w której pracuję, użytkuje program komputerowy do księgowości. Program ten jest amortyzowany. Dostałam fakturę na aktualizację tego programu. Jak to zaksięgować, czy zwiększać wartość wartości niematerialnych i prawnych oraz zaliczyć w koszty przez odpisy amortyzacyjne, czy zaliczyć bezpośrednio w koszty?

Jak ująć odchylenia od cen ewidencyjnych

Na dzień bilansowy zapasy materiałów i towarów należy wycenić według ich wartości wynikającej z ewidencji, nie doprowadzając wartości tych składników do cen sprzedaży netto.

Jak ewidencjonować zakup i ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro

28 sierpnia nasza spółka zakupiła samochód osobowy o wartości 103 687,70 netto + 22 811,30 VAT. W momencie odbioru samochodu dokonano zapłaty 50% wartości faktury. W jaki sposób należy ująć ten zakup w księgach rachunkowych? Czy do przeliczenia kwoty 20 000 euro możemy przyjąć kurs z 28 sierpnia? Czy nieodliczony VAT mamy prawo uznać za koszt uzyskania przychodu? Na jakich zasadach rozliczać zakup paliwa do tego samochodu? W jaki sposób należy zaksięgować ubezpieczenie samochodu w wysokości 7932,00 zł?

Inwentaryzacja 2007 - niezbędne druki i wzory dokumentów

Ustawa o rachunkowości określa, że podmioty gospodarcze stosujące przepisy ustawy mają obowiązek przeprowadzać okresowo spis z natury składników majątku. Prace inwentaryzacyjne powinny rozpocząć się najwcześniej 1 października, a zakończyć najpóźniej 15 stycznia następnego roku. Ponieważ rozpoczął się okres przeprowadzania inwentaryzacji, przedstawiamy najważniejsze dokumenty z tym związane.

Weksel w księgach rachunkowych

Jak ująć w księgach rachunkowych weksel własny? Jak zaewidencjonować otrzymany od kontrahenta weksel będący zapłatą za towar? Czym jest dyskonto weksla? Jak ewidencjonować weksle własne in blanco wydane jako zabezpieczenie spłaty kredytu?

Ewidencja rozchodu zapasów metodą AVCO

Ustawa o rachunkowości przewiduje stosowanie różnych metod ewidencji rozchodu zapasów. W przypadku jednakowych zapasów lub uznanych za takie ewidencja rozchodu może nastąpić m.in. metodą według cen przeciętnych.

Kiedy i jak prowadzić księgę inwentarzową

Czy istnieje obowiązek prowadzenia księgi inwentarzowej środków trwałych, jeżeli w jednostce prowadzona jest ewidencja (syntetyczna i analityczna) w module finansowo-księgowym programu komputerowego?

Zasady ewidencji na kontach pozabilansowych

Czy zgodnie z zasadą podwójnego zapisu, księgując na kontach pozabilansowych 980, 996, 998, należy utworzyć nowe konto? Czy może być to np. konto 900-001 dla konta 980 i konto 900-002 dla kont zaangażowania?

Odpisy aktualizujące zwiększające wartość środków trwałych - dozwolone tylko w MSR nr 16

Często okazuje się, że wartość bilansowa posiadanych, regularnie amortyzowanych środków trwałych jest dużo niższa niż ich aktualna wartość rynkowa. Dlatego szczególnie przy wycenie bilansowej spółki zastanawiają się, czy mogą dokonać aktualizacji wyceny tych środków, korzystając z przepisów art. 10 ust. 3.

Nieruchomości inwestycyjne - według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej

Jak rozróżnić nieruchomości wykorzystywane na własne potrzeby od nieruchomości klasyfikowanych do kategorii inwestycyjnych według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej? Jakie modele wyceny można zastosować w odniesieniu do nieruchomości inwestycyjnych i jak wpłynie to na obraz sytuacji majątkowej i finansowej prezentowanej w sprawozdaniu finansowym jednostki gospodarczej?

Inwestycje krótkoterminowe - ewidencja w księgach jednostki

Czym jest inwestycja krótkoterminowa? Jak wycenić posiadane inwestycje na dzień ich nabycia? Jak dokonać odpisu aktualizującego wartość posiadanej inwestycji krótkoterminowej? Według jakich wartości wycenić inwestycję przekwalifikowaną do inwestycji długoterminowej?

Jakie dokumenty należy złożyć w KRS wraz ze sprawozdaniem finansowym

Jak zaksięgować niskocenne środki trwałe

Do jakiej grupy środków trwałych zaliczyć niskocenne środki trwałe amortyzowane jednorazowo, np. komputer o wartości niższej niż 3,5 tys. zł? Czy fakt, że jest to składnik niskocenny, ma wpływ na grupę środków trwałych?

Jak ustalić wartość firmy i jak ją amortyzować

Spółka nabyła w drodze kupna zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jak ustalić wartość firmy? Czy podlega ona amortyzacji i na jakich zasadach?

Jak sporządzić zestawienie zmian w kapitale własnym

W 2002 r. do ustawy o rachunkowości wprowadzono - jako element sprawozdania finansowego - zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym. Ten element sprawozdania sporządzają jednostki podlegające obligatoryjnemu badaniu i publikowaniu swoich sprawozdań finansowych.

Jak uzyskać certyfikat księgowy?

Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy osoba ze średnim wykształceniem może zdobyć taki certyfikat bez konieczności zdawania egzaminu organizowanego przez Ministerstwo Finansów? Czy można uniknąć konieczności zdawania egzaminu odpowiednio uzupełniając wykształcenie? Jak długi staż pracy w księgowości konieczny jest do uzyskania certyfikatu?

REKLAMA