REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Usługi księgowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy przedsiębiorca może odzyskać środki wydane na kasę fiskalną?

Od 1 maja 2011 r. podatnicy, którzy w roku poprzednim korzystali ze zwolnień przedmiotowych (np. prawnicy, lekarze), będą teraz zobowiązani ustalać limit zwolnienia kwotowo. Dla przypomnienia, kasy fiskalnej nie musi instalować podmiot, który w roku poprzednim (2010 r.) nie przekroczył obrotu 40 000 zł. Jeśli natomiast działalność została rozpoczęta w tym roku (2011 r.), dopuszczalny limit wynosi 20 000 zł.

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Jak poprawić funkcjonowanie kancelarii prawniczej?

Polski wymiar sprawiedliwości boryka się z problemem stale rosnącej ilości papierowych dokumentów. Dotyczy to również kancelarii prawnych. Jak rozwiązać trudności związane z archiwizacją? Przeczytaj.

Kiedy przedsiębiorca nie rozliczy się wspólnie z małżonkiem?

Jedynie opodatkowanie skalą podatkową pozwala rozliczać się przedsiębiorcy wspólnie w zeznaniu rocznym małżonków. Podatek liniowy, ryczałt, karta podatkowa i podatek tonażowy wykluczają taką możliwość.

REKLAMA

Czym jest EORI- Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych?

Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (EORI)jest częścią tworzonego w UE środowiska elektronicznego cła, które powstaje w ramach programu wirtualnego środowiska dla administracji celnych i handlu w UE. Sprawdź, do kogo skierowany jest program i jakie daje korzyści.

Czym jest ECICS – Europejski Spis Celny Substancji Chemicznych?

Europejski Spis Celny Substancji Chemicznych jest narzędziem informacji zarządzanym przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej, które m.in. pozwala ja jednoznaczną identyfikację substancji chemicznych. Baza coraz częściej stosowana jest oficjalnie przez organy celne, laboratoria celne i podmioty gospodarcze zajmujące się handlem wszystkich substancji chemicznych, w związku z czym jej zasięg stale się rozszerza. Dowiedz się, jakie korzyści daje ECISC i jakie substancje mogą zostać do niego wpisane.

Czym jest EBTI – Europejska Wiążąca Informacja Taryfowa?

W celu osiągnięcia efektywnego zarządzania procedurą wydawania wiążącej informacji taryfowej Komisja Europejska zadecydowała o utworzeniu systemu komputerowego, w którym gromadzone byłyby wszystkie informacje związane z WIT. Europejska Wiążąca Informacja Taryfowa skraca m.in. czas odprawy celnej. Sprawdź, jakie inne korzyści daje złożenie wniosku o wydanie WIT oraz jak i gdzie można to zrobić.

Rejestracja osób niepełnosprawnych prowadzących działalność w PFRON - krok po kroku

Osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą, która wcześniej nie była zarejestrowana w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych rejestruje się w Wydziale Dofinansowań Rynku Pracy PFRON składając pierwszy wniosek o refundację składek na ubezpieczenia społeczne Wn-U-G. W jaki sposób powinna tego dokonać? Przeczytaj.

REKLAMA

Jak przebiega aukcja elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie opcjonalnym elementem postępowania. Jak przebiega? Przeczytaj.

Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej - porada

Aukcję elektroniczną przeprowadza się po dokonaniu pełnej oceny ofert. Punktem wyjściowym dla aukcji są oferty pisemne złożone przez wykonawców. Do aukcji muszą zostać zaproszeni wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Czy aukcja elektroniczna powinna być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu?

Aukcja elektroniczna musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku gdy zostanie już przewidziana, zamawiający nie może odstąpić od jej przeprowadzenia. Czy zawsze?

Jak stosować podpis elektroniczny w przypadku aukcji elektronicznej?

Uczestnicząc w aukcji elektronicznej musisz pamiętać o składaniu postąpień w formie elektronicznej i zaopatrzeniu ich w podpis elektroniczny. Jakie wymogi są związane z jego stosowaniem?

Jakie są skutki niewznowienia działalności gospodarczej po upływie 24 miesięcy zawieszenia?

Czy przedsiębiorca, który nie zlikwidował działalności bądź nie wznowił działalności po upływie okresu 24 miesięcy na które taka działalność była zawieszona, powinien zostać wykreślony z ewidencji?

Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

Uczestnictwo w aukcji elektronicznej związane jest z konkurencją, która zmusza zainteresowanych do prześcigania się w ofertach. W celu wyłonienia najkorzystniejszej z nich zleceniodawca stosuje szereg wzorów, które mają rozstrzygnąć o wygranej. Dowiesz się więcej z poniższej porady.

Aukcja elektroniczna jako procedura przetargowa - porada

Aukcja elektroniczna to opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia. Umożliwia wnikliwą ocenę ofert wykonawców. Kiedy można ją zastosować i co ma na celu? Przeczytaj.

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty wskutek podwyżki VAT?

1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze. Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i zamawiającemu? Przeczytaj.

Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Polscy przedsiębiorcy mogą być kontrolowani przez ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, określana skrótowo mianem sanepidu. Ekspert radzi kiedy może ona zbadać zgodność działania przedsiębiorcy z przepisami prawa.

Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Taksówkarze zacierają ręce, a „przewoźnicy osób” wycierają pot z czoła. Od 7 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, które wprowadzają drakońskie kary dla osób zarobkowo przewożących pasażerów bez licencji taksówkowej.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców wobec konsumentów?

Prawo polskie a szczególnie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków. W poniższym kompendium pokrótce przybliżyliśmy ten istotny dla przedsiębiorców temat.

Swoboda wyboru waluty w związku z konstrukcją nowej hipoteki

20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. W ramach tej nowelizacji znacząco zmieniła się konstrukcja hipoteki, czyli ograniczonego prawa rzeczowego, zabezpieczającego wierzytelność. Jedną z cech nowej hipoteki jest możliwość dowolnego wyboru waluty, w której owa hipoteka zostanie ustanowiona.

Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Ryzyko wystąpienia awarii systemu licytacji dotyczy zarówno urządzeń pozostających pod kontrolą wykonawców oraz infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu. Jakie zakłócenia mogą się pojawić? Jak sobie z nimi radzić?

Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający musi wskazać wykonawcę, a wybór najkorzystniejszej oferty jest zastąpiony rankingiem generowanym przez system licytacyjnym. Jakie jeszcze zasady rządzą zakończeniem licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest możliwe w bardzo wielu dziedzinach. Obecne zasady rynku, a także ciągły rozwój nauki i techniki prowadzą do powstawania coraz to nowszych wynalazków. Przepisy zapewniają ochronę, zarówno samemu wynalazkowi, jak również osobie, która go stworzyła. Zasady udzielania patentów są określone w prawie własności przemysłowej.

Czy zawieszenie działalności wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Niestety nie. W okresie zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niemieszkalne budynki, budowle oraz grunty nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według wyższych (właściwych dla działalności gospodarczej) stawek.

Jak przebiega proces składania ofert w trybie licytacji elektronicznej?

Proces licytowania rozpoczyna się wraz z nadejściem terminu wskazanego w ogłoszeniu o licytacji (termin otwarcia). Od momentu jego zaistnienia nie obowiązuje zasada pisemności. Wnioski oraz oświadczenia mogą być przekazywane jedynie drogą elektroniczną.

Kiedy patent może wygasnąć lub zostać unieważniony?

Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może chcieć uzyskać ochronę na wynalazki lub inne wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie. W ramach tej ochrony może starać się o uzyskanie patentu, czyli nabycie prawa wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

Obowiązki przedsiębiorcy związane z posiadanym rachunkiem bankowym - porada

Na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą i zawiadomienia o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego.

Kiedy wynalazek może zostać uznany za tajny?

W ramach prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może stworzyć wynalazek, czyli element techniki, nowy, posiadający poziom wynalazczy i nadający się do przemysłowego stosowania. Osiągnięcie takie może zostać przez twórcę opatentowane i spokojnie wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności. Istnieją jednak sytuacje, w których przedsiębiorca pomimo że odkrył wynalazek nie będzie mógł go wykorzystywać.

Przenoszenie hipoteki - porada

„Wędrowanie” hipoteki lub wierzytelności nią zabezpieczonych, czyli jak kształtuje się sytuacja ich przenoszenia po zmianach z 20 lutego 2011 roku - sprawdź w dalszej części porady.

O czym warto wiedzieć w przypadku wynalazku biotechnologicznego?

Prowadzenie działalności gospodarczej kojarzy się w dostawcami, kontrahentami oraz fakturami. Nie tylko to jednak składa się na prowadzenie owej działalności. Z jej prowadzeniem wiążą się również kwestie uzyskania praw ochronnych na powstałe w efekcie działalności wynalazki, czy wzory użytkowe.

Jakie zmiany w hipotekach - sprawdź!

Niedawno, bo 20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Nowe przepisy dotyczące hipoteki budzą zarówno wiele wątpliwości, jak również są krokiem naprzód w rozwoju tego ograniczonego prawa rzeczowego. Sprawdź, w jakiej wysokości należy się od hipoteki podatek od czynności cywilnoprawnych oraz na co trzeba zwrócić szczególną uwagę przy ustanawianiu hipoteki.

Jakie są obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów

Prowadzenie działalności gospodarczej może polegać między innymi na obrocie produktami. Wykonywanie tego typu działalności wiąże się oczywiście z określonymi wymogami. Przedsiębiorcy decydujący się na nią muszą dostosować się do nakładanych przez prawo zasad, a wśród niech zapewnić bezpieczeństwo produktów, wykonywać obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zachować zasady i tryb sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek. Nakładane obowiązku mają na celu przede wszystkich zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta.

Jak przebiega kwalifikacja podmiotowa w przypadku licytacji elektronicznej?

Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie licytacji elektronicznej składa się z dwóch etapów. Pierwszy to ocena wyłącznie podmiotowa zdolności wykonawców do realizacji zamówienia. Dopiero po dokonaniu podmiotowej kwalifikacji rozpoczyna się właściwy proces elektronicznego licytowania.

Na czym polega umowa franchisingu?

Franchising, w Polsce nazywany franczyzą to forma umowy licencyjnej. Polega na udzieleniu firmie przez inna firmę zezwolenia na sprzedaż ich dóbr lub świadczenie ich usług.

Co zawrzeć w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej?

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej musi spełniać określone przesłanki. Co powinno zostać w nim zawarte? Przeczytaj.

Wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia przy licytacji elektronicznej - krok po kroku

W postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej nie sporządza się specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Powoduje to konieczność sformułowania wszystkich wymagań odnośnie do przedmiotu zamówienia i jego realizacji w ogłoszeniu o zamówieniu.

Czym cechuje się licytacja elektroniczna?

Licytacja elektroniczna to jeden z trybów udzielenia zamówień publicznych. Dzięki niej wykonawcy mogą składać za pośrednictwem Internetu coraz korzystniejsze oferty. Ekspert wskazuje na jej najważniejsze cechy.

Jak funkcjonuje oprogramowanie licytacji i aukcji elektronicznych?

Przeprowadzenie licytacji, czy aukcji elektronicznej jest związane z wymogiem posiadania specjalistycznego oprogramowania. Dzięki niemu wykonawcy mają możliwość składania swoich ofert. Jakie są zasady jego funkcjonowania?

Refakturowania kosztów podatku VAT w ubezpieczeniu przedmiotu leasingu - porada

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu jest ściśle związane z realizacją umowy leasingu. Wyodrębnianie go dla celów podatkowych ma charakter sztuczny. Czy w związku z tym leasingodawcy mogą refakturować koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu ze zwolnieniem z podatku VAT?

Firmy nie zwalniają starszych pracowników

Firmy więc nie tylko nie zwalniają osób powyżej 50. roku życia, ale inwestują w ich rozwój. Wysyłają je na szkolenia, kursy, a także powierzają naukę młodszych i mniej doświadczonych pracowników.

Jakie są wymagania w zakresie oddziaływania na środowisko przy zamówieniach publicznych?

Wszędzie tam, gdzie może to mieć zastosowanie, należy w opisie przedmiotu zamówienia pamiętać o wymaganiach z zakresu ochrony środowiska czy też kwestiach społecznych, takich jak np. dostępność przedmiotu zamówienia dla osób niepełnosprawnych.

Jak opisać przedmiot zamówienia publicznego przez wskazanie wymagań funkcjonalnych?

Przedmiot zamówienia może zostać określony różnorodnie, jednak zwykle można ten opis przyporządkować do jednej z dwóch metod. Jakich? Przeczytaj poradę eksperta.

Określenie zakresu zamówienia - porada

Podstawową barierą dla MSP w ubieganiu się o zamówienia jest wielkość zamówień i – co za tym idzie – wysokość wymagań dotyczących warunków udziału w postępowaniu. MSP trudniej jest ubiegać się o duże zamówienia, gdyż często przedsiębiorstwa te nie spełniają wymagań w zakresie potencjału technicznego i ekonomicznego.

Czym jest system SPOCS?

W 2009r. Komisja Europejska rozpoczęła prace nad drugą generacją Punktów Kontaktowych. Pozwolą one na wymianę informacji pomiędzy instytucjami administracji państwowej z różnych krajów, co w rezultacie uprości obowiązki przedsiębiorców świadczących usługi w państwach Unii Europejskiej.

Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?

Luksusowe przedmioty pożądania sprzedają się z roku na rok coraz częściej. Helikopter, jacht lub sportowy samochód nie zaskakują już tak, jak 10 lat temu. Czy warto otworzyć firmę, której działalność będzie polegała na sprzedaży produktów pojawiających się w marzeniach niejednego Polaka?

Czym są izby gospodarcze?

Przedsiębiorcy mogą zrzeszać się w izby gospodarcze działające na podstawie ustawy i uchwalonych przez siebie statutów. Izba gospodarcza jest to organizacja samorządu gospodarczego, mająca na celu reprezentację interesów gospodarczych zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy publicznej. Jak działają takie izby?

Więcej internetu w budownictwie

Przedsiębiorcy działający w branży budowniczej będą mogli przesyłać niezbędne dokumenty przez internet – zakłada nowelizacja Prawa budowlanego i ustawy o gospodarce nieruchomościami.

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca sprzedający towary konsumentom?

Przedsiębiorca często wchodzi w stosunki prawne z konsumentem, a więc podmiotem, który dokonuje transakcji w celu niezwiązanym z własną działalnością zawodową lub gospodarczą. Tak jest między innymi w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Zasady prowadzenia sprzedaży konsumenckiej są określane przepisami prawa. Nie mają one jednak zastosowania do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości.

Jakie zagrożenia czyhają na firmy na portalach społecznościowych?

Firmy nawiązują coraz silniejsze relacje z klientami. 78% przedsiębiorstw korzysta z portali społecznościowych w celu poprawy jakości obsługi. Przedsiębiorcy nie mogą jednak zapominać o niebezpieczeństwach związanych z ich wykorzystywaniem. Jakich? Przeczytaj poradę eksperta. 

REKLAMA