Czasami osoba, która w normalnych warunkach prowadzi działalność na własny rachunek w jednym państwie członkowskim („państwie delegującym”), chce podjąć tymczasowo pracę w innym państwie członkowskim („państwie zatrudnienia”). Podobnie jak w przypadku pracowników delegowanych, gdyby osoba prowadząca działalność na własny rachunek, tymczasowo pracując w innym państwie członkowskim, podlegała ustawodawstwu państwa zatrudnienia, spowodowałoby to trudności administracyjne i niejasności. Osoba prowadząca działalność na własny rachunek mogłaby również utracić uprawnienia do świadczeń.
Przedsiębiorcy mogą występować w obrocie w różnych formach prawnych. Możliwe jest więc prowadzenie działalności gospodarczej zarówno przez przedsiębiorcę jednoosobowego, osobę prawną (np. spółkę kapitałową), jak też przez jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej (np. spółkę partnerską). O ile jednak w przypadku przedsiębiorcy jednoosobowego, którym jest osoba fizyczna, kwestia odpowiedzialności za szkody jest jasna i klarowna, o tyle w przypadku innych form organizacyjno – prawnych nieco się komplikuje.
Założenie firmy transportowej, podobnie jak każdego innego biznesu, ma swoje plusy i minusy. Ogromne znaczenie w tym biznesie ma niewątpliwie cena ropy na rynkach światowych, im jest niższa tym dla firmy lepiej, im wyższa pojawiają się trudności, gdyż jak wynika z różnych badań aż ok. 60% wszystkich kosztów przedsiębiorstwa transportowego stanowi paliwo.