REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Limit 30-krotności

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy zbycie udziałów w spółce jest opodatkowane VAT?

W związku ze zmianą ustawy o VAT, która miała miejsce 1 stycznia 2011 r. pojawił się problem dotyczący opodatkowania transakcji w przedmiocie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Do tej pory nie było wątpliwości, iż tego rodzaju transakcje, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r., były zwolnione z podatku.

Zasada ochrony uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych - porada

Jedną z naczelnych zasad polskiego oraz wspólnotowego systemu zamówień publicznych jest zasada chroniąca uczciwą konkurencję oraz gwarantująca równe traktowanie wykonawców. Na czym polega? Przeczytaj.

Jak zgłosić firmę do ZUS-u?

Osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność zobowiązane są do sporządzenia i przekazania do ZUS dokumentu - zgłoszenie płatnika składek. Gdzie i kiedy należy go złożyć?

Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Wraz z wejściem w życie 4 kwietnia 2011 roku ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zmianie uległy warunki jakie spełnić musi lokal przeznaczony na żłobek. Dodatkowo, nowe reguły objęły również kluby dziecięce. Jakie wymogi przewidział ustawodawca?

REKLAMA

Żłobek w mieszkaniu – jakie warunki otwarcia?

Od 4 kwietnia br. obowiązuje ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Przewiduje one nowe zasada zakładania i prowadzenia żłobków. Czy na podstawie znowelizowanego stanu prawnego można założyć żłobek w mieszkaniu w bloku zlokalizowanym na osiedlu mieszkaniowym? Przeczytaj poradę eksperta.

Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek lub znak towarowy i zdecydować się na uzyskanie przed Urzędem Patentowym ochrony.

Strona, pełnomocnicy oraz terminy w postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek, znak towarowy, pod którym będzie występował, a także inne konstrukcje, jak np. układy scalone. Aby mógł on swobodnie korzystać z swojego pomysłu powinien wystąpić do Urzędu Patentowego o ochronę. Procedura przez Urzędem wymaga uczestnictwa przedsiębiorcy.

Kiedy zamawiający musi unieważnić postępowanie o prowadzenie zamówienia publicznego?

Z art. 93 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, iż zamawiający w toku prowadzonego postępowania jest zobligowany do unieważnienia prowadzonego postępowania w przypadku wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń enumeratywnie wymienionych w ww. przepisie. Co to oznacza dla zamawiającego?

REKLAMA

Dlaczego samochód wpada w poślizg?

Przyczyną znacznej większości wypadków jest utrata kontroli nad pojazdem. To głównie z tego powodu producenci samochodów stosują różnego rodzaju rozwiązania minimalizujące zjawisko powstawania poślizgu. Nie ma się czemu dziwić. Jest on w czasie jazdy zjawiskiem zdecydowanie niebezpiecznym.

Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może w ramach tej działalności wytworzyć wynalazek, znak towarowy lub topografię układu scalonego. Aby mógł korzystać z ochrony musi wystąpić o nią do Urzędu Patentowego. Aby wystąpienie i udzielona ochrona były skuteczne, konieczne jest uiszczenie określonych opłat. Ważna jest nie tylko ich wysokość, ale również terminy. Dlatego warto przyjrzeć się wszystkim zasadom, aby popełnić błędu, który może spowodować odrzucenie wniosku lub utratę ochrony.

Czy składki członkowskie na rzecz organizacji przedsiębiorców można zaliczyć do kosztów?

Ponoszone wydatki na składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń, do których przynależność przedsiębiorcy nie jest obowiązkowa, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko częściowo.

Jak firma budowlana radzi sobie w kryzysie? - minireportaż

Nawet dobrze prosperujące przedsiębiorstwo handlowo – usługowe, sprzedające i wynajmujące sprzęt budowlany, mogło znaleźć się w kryzysowym dołku. Problem nie ominął firmy Jerzego Nowaka. Konieczne było przyśpieszenie realizacji planów o rozszerzeniu działalności gospodarczej także na inne obszary.

Czym jest bankowy tytuł egzekucyjny i kiedy możliwe jest dochodzenie roszczenia na jego podstawie?

Prowadzenie działalności gospodarczej nie zawsze musi przynosić zyski. Może zaistnieć sytuacja, w której niestety powstanie strata. Nieuregulowanie jej w odpowiednim terminie może prowadzić do wszczęcia egzekucji przez wierzyciela. W zależności od osoby wierzyciela, istnieją różne formy wszczęcia egzekucji przeciwko dłużnikowi. Jedną z podstaw egzekucji może być bankowy tytuł wykonawczy zaopatrzony w klauzulę wykonalności wydaną przez sąd.

Jakie nabory dla przedsiębiorców w 2011 rok?

Od początku uruchomienia programów do 26 grudnia 2010 r. zostało już zakontraktowane 56,7% wszystkich środków na lata 2007-2013. Oznacza to, że środki unijne powoli się wyczerpują. Dotyczy to również funduszy dla przedsiębiorstw. Instytucje Wdrażające programy informują, że 2011 może być ostatnim rokiem, w którym środki unijne będą rozdawane na tak dużą skalę. Warto się przyjrzeć więc z jakich programów firma może jeszcze skorzystać i zacząć już na początku roku planować przyszłe inwestycje.

Czym jest sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe to zbiór danych księgowych, które dostarczają informacji o sytuacji majątkowej firmy. Obowiązek jego sporządzania wynika z ustawy. Właściwym terminem jest dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Żłobek przyzakładowy - zasady odliczania od ZFŚS

Obecnie tylko niewielki procent dzieci chodzi do żłobka, a zdobycie miejsca w tego typu placówce graniczy niemal z cudem. Sytuację zmienia  ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3, która znacznie upraszcza zakładanie placówek dla najmłodszych. Na dodatkowe ułatwienia mogą liczyć decydujący się na założenie żłobka pracodawcy.

Czy garnitur przedsiębiorcy to koszt podatkowy?

Strój firmowy będzie kosztem uzyskania przychodu tylko, gdy obowiązek jego noszenia wynika z przepisów o BHP lub, gdy spełnia on funkcje reklamowe. Natomiast wydatek o charakterze reprezentacyjnym nie stanowi kosztu podatkowego.

Ulga na internet a ekofaktura - porada

Czy z ulgi internetowej mogą korzystać podatnicy, którzy od operatora otrzymują elektroniczne obrazy faktur? Urząd Komunikacji Elektronicznej i ministerstwo Finansów twierdzą, że nie. Praktyka sądowa jest inna. Kto ma rację? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG?

Od 1 lipca przedsiębiorcy będą podlegali rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jakie dane będą wpisywane do rejestru?

Jakie dotacje dla młodych rolników w 2011 roku?

Mamy bardzo dobre informacje dla młodych rolników zainteresowanych otrzymaniem pomocy finansowej w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Nie dość, że nabór wniosków zaplanowano na przełom kwietnia i maja tego roku to jeszcze prawdopodobnie odbędzie się on na bardziej korzystnych zasadach niż poprzednie.

Jak precyzyjne powinno być ogłoszenie o zamówieniu?

Ogłoszenie o zamówieniu powinno precyzować wymienione elementy, tak aby wykonawca na ich podstawie mógł podjąć decyzję o uczestnictwie w postępowaniu, a następnie przygotować ofertę. W jaki sposób? Radzi ekspert.

Czy zamawiający musi zamieścić ogłoszenie w Internecie?

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej realizuje się w myśl art. 40 ust. 1 ustawy Pzp łącznie. Oznacza to, iż zamawiający nie może zamieścić ogłoszenia w swojej siedzibie natomiast nie umieścić ogłoszenia na stronie internetowej. Nie może też nastąpić sytuacja przeciwna.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?


W trakcie procedury zamawiający wyjaśniał treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odpowiedziami na pytania wykonawców z dnia 26.08.2009 r. zamawiający zmodyfikował jeden z warunków udziału w postępowaniu, zrezygnował z postawionego wymogu posiadania przez ekspertów uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w określonych specjalnościach w zakresie „bez ograniczeń”. Odpowiedziami na pytania z dnia 04.09.2009 r. zamawiający wykreślił ze wszystkich wzorów formularzy sformułowanie „bez ograniczeń”.

Jaka jest minimalna treść ogłoszenia o zamówieniu?

Prawo zamówień publicznych określa minimalną treść ogłoszenia o zamówieniu publicznym. W razie potrzeby zamawiający może rozszerzyć treść ogłoszenia. Ekspert wyjaśnia, jakie treści powinny znaleźć się w ogłoszeniu.

Jak podzielić zamówienie publiczne na części?

Podział zamówień publicznych na części ma duże znaczenie praktyczne. Kiedy będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi zamówieniami? Ekspert odpowiada na pytania i radzi jakie są sposoby podziału zamówień publicznych.

Jakie znaczenie ma oszacowanie wartości zamówienia publicznego?

Szacunkowa wartość zamówienia publicznego ma duże dla właściwego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Dlaczego? Ekspert odpowiada.

Ustalenie katalogu oceny ofert - porada

Zamawiający jako podmiot odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo ustalić własny katalog oceny ofert i nadawać im wagi decydując o tym, jakie rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Jakie są przesłanki opisu przedmiotu zamówienia?

Ustawa Pzp w odniesieniu do zasad rządzących opisem przedmiotu zamówienia wskazuje przesłanki pozytywne i negatywne regulujące sposób jego dokonania przez zamawiającego. Ekspert radzi na czym polegają.

Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Realizacja naruszenia uczciwej konkurencji ma miejsce wówczas, gdy przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający użyje oznaczeń lub parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt, działając w ten sposób wbrew zasadzie obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Szybki rozwój firmy prawie zawsze jest związany z koniecznością inwestycji, a co za tym idzie - kapitałem. Jedną z możliwości jego pozyskania jest skorzystanie z oferty rynku NewConnect. Czym jest NewConnect i jakie możliwości daje małym rozwijającym się firmom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Jak rozwinąć firmę informatyczną? - minireportaż

Rozwijające się firmy często sięgają wzrokiem poza Wisłę. W momencie, w którym wrocławskim informatykom zamarzyło się wyjście z rodzimego rynku, sięgnęli po „Paszport do eksportu” w programie Innowacyjna Gospodarka. Przeczytaj jak polska firma może otworzyć się na zagranicznych klientów.

Jak uratować stratę podatkową?

Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2


W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.

Jak kwalifikować wynagrodzenie personelu w projektach POKL?

Realizacja projektu ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może wymagać zaangażowania dodatkowego personelu. Czy wydatki poniesione na ich wynagrodzenie będzie można uznać w świetle obowiązujących przepisów za kwalifikowalne? A jeśli tak to na jakich zasadach – o tym w treści artykułu.

Jak założyć firmę we Francji?

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej nasze firmy mogą swobodnie świadczyć usługi na rynku francuskim. W efekcie Polska dla Francji jest 10. klientem i 15. dostawcą, pozostając największym, obok Rosji, partnerem handlowym w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Jeśli chcesz dołączyć do grona inwestorów we Francji, już teraz przeczytaj, jakie formalności musisz spełnić.

Jak założyć firmę we Francji - spółki

Według statystyk połowę tworzonych firm we Francji stanowią spółki handlowe, największą popularnością cieszą się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki komandytowe stanowią dzisiaj rzadkość. Ekspert radzi jaką spółkę założyć we Francji.

Jak zwiększyć swoje szanse na stołecznym rynku pracy dzięki unijnym szkoleniom?

Powrót do pracy może być teraz łatwiejszy niż myślisz. Dzięki udziałowi w unijnym projekcie zdobędziesz nowe umiejętności, które mogą okazać się niezbędne w poszukiwaniu zatrudnienia. Uczestnictwo w projekcie jest całkowicie bezpłatne, gdyż jego koszty pokrywa Unia Europejska.

Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie

Po akcesji Polski do UE i zgodnie z dyrektywami europejskimi, Polacy nie muszą uzyskiwać karty handlowca (kupca). Osoby tworzące przedsiębiorstwo we Francji (właściciele czy np. udziałowcy spółki) mogą pracować jako jego szefowie bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na pracę. Ekspert wyjaśnia zasady samo zatrudnienia we Francji.

Jak zarejestrować spółkę we Francji?

Znalezienie siedziby spółki, podpisanie umowy, rejestracja. Jakie etapy wiążą się z zakładaniem spółki we Francji? Przeczytaj.

Gdzie szukać informacji o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?

W jednej z baz danych Komisji Europejskiej pod nazwą „Podatki w Europie”. Zawiera ona dane o najważniejszych podatkach obowiązujących na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej. Ekspert radzi jak ją wykorzystać.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

SURVEILLANCES, TCOI, VIES – co te skróty oznaczają dla przedsiębiorcy?

SURVEILLANCES, TCOI i VIES to praktyczne bazy danych Komisji Europejskiej. Dotyczą w głównej mierze nadzorów statystycznych, urzędów celnych oraz potwierdzeń numerów VAT. W jaki sposób z nich korzystać? Jakie konkretne informacje zawierają?

Czym jest SEED?

SEED jest jednym z rodzajów baz danych Komisji Europejskiej. Jakiej dziedziny dotyczy? Jak wygląda polski system SEED? O tym poniżej.

Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Co oznacza metoda kasowa oraz metoda metoda memoriałowa w ewidencji kosztów, zwłaszcza w kontekście podatku od towarów i usług? Kto może stosować te metody i od czego to zależy?

Prywatny samochód w pracy - opodatkowanie

Zwrot kosztów za używanie prywatnego samochodu w celach służbowych stanowi opodatkowany przychód ze stosunku pracy. W jakich przypadkach będzie można skorzystać ze zwolnienia? Przeczytaj poradę eksperta.

REKLAMA