REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy zamawiający musi zamieścić ogłoszenie w Internecie?

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej realizuje się w myśl art. 40 ust. 1 ustawy Pzp łącznie. Oznacza to, iż zamawiający nie może zamieścić ogłoszenia w swojej siedzibie natomiast nie umieścić ogłoszenia na stronie internetowej. Nie może też nastąpić sytuacja przeciwna.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?


W trakcie procedury zamawiający wyjaśniał treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odpowiedziami na pytania wykonawców z dnia 26.08.2009 r. zamawiający zmodyfikował jeden z warunków udziału w postępowaniu, zrezygnował z postawionego wymogu posiadania przez ekspertów uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w określonych specjalnościach w zakresie „bez ograniczeń”. Odpowiedziami na pytania z dnia 04.09.2009 r. zamawiający wykreślił ze wszystkich wzorów formularzy sformułowanie „bez ograniczeń”.

Jaka jest minimalna treść ogłoszenia o zamówieniu?

Prawo zamówień publicznych określa minimalną treść ogłoszenia o zamówieniu publicznym. W razie potrzeby zamawiający może rozszerzyć treść ogłoszenia. Ekspert wyjaśnia, jakie treści powinny znaleźć się w ogłoszeniu.

REKLAMA

Jak podzielić zamówienie publiczne na części?

Podział zamówień publicznych na części ma duże znaczenie praktyczne. Kiedy będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi zamówieniami? Ekspert odpowiada na pytania i radzi jakie są sposoby podziału zamówień publicznych.

Ustalenie katalogu oceny ofert - porada

Zamawiający jako podmiot odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo ustalić własny katalog oceny ofert i nadawać im wagi decydując o tym, jakie rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Realizacja naruszenia uczciwej konkurencji ma miejsce wówczas, gdy przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający użyje oznaczeń lub parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt, działając w ten sposób wbrew zasadzie obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Jakie są przesłanki opisu przedmiotu zamówienia?

Ustawa Pzp w odniesieniu do zasad rządzących opisem przedmiotu zamówienia wskazuje przesłanki pozytywne i negatywne regulujące sposób jego dokonania przez zamawiającego. Ekspert radzi na czym polegają.

REKLAMA

Jakie znaczenie ma oszacowanie wartości zamówienia publicznego?

Szacunkowa wartość zamówienia publicznego ma duże dla właściwego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Dlaczego? Ekspert odpowiada.

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Szybki rozwój firmy prawie zawsze jest związany z koniecznością inwestycji, a co za tym idzie - kapitałem. Jedną z możliwości jego pozyskania jest skorzystanie z oferty rynku NewConnect. Czym jest NewConnect i jakie możliwości daje małym rozwijającym się firmom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Jak rozwinąć firmę informatyczną? - minireportaż

Rozwijające się firmy często sięgają wzrokiem poza Wisłę. W momencie, w którym wrocławskim informatykom zamarzyło się wyjście z rodzimego rynku, sięgnęli po „Paszport do eksportu” w programie Innowacyjna Gospodarka. Przeczytaj jak polska firma może otworzyć się na zagranicznych klientów.

Jak uratować stratę podatkową?

Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2


W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.

Jak kwalifikować wynagrodzenie personelu w projektach POKL?

Realizacja projektu ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może wymagać zaangażowania dodatkowego personelu. Czy wydatki poniesione na ich wynagrodzenie będzie można uznać w świetle obowiązujących przepisów za kwalifikowalne? A jeśli tak to na jakich zasadach – o tym w treści artykułu.

Jak założyć firmę we Francji?

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej nasze firmy mogą swobodnie świadczyć usługi na rynku francuskim. W efekcie Polska dla Francji jest 10. klientem i 15. dostawcą, pozostając największym, obok Rosji, partnerem handlowym w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Jeśli chcesz dołączyć do grona inwestorów we Francji, już teraz przeczytaj, jakie formalności musisz spełnić.

Jak założyć firmę we Francji - spółki

Według statystyk połowę tworzonych firm we Francji stanowią spółki handlowe, największą popularnością cieszą się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki komandytowe stanowią dzisiaj rzadkość. Ekspert radzi jaką spółkę założyć we Francji.

Jak zwiększyć swoje szanse na stołecznym rynku pracy dzięki unijnym szkoleniom?

Powrót do pracy może być teraz łatwiejszy niż myślisz. Dzięki udziałowi w unijnym projekcie zdobędziesz nowe umiejętności, które mogą okazać się niezbędne w poszukiwaniu zatrudnienia. Uczestnictwo w projekcie jest całkowicie bezpłatne, gdyż jego koszty pokrywa Unia Europejska.

Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie

Po akcesji Polski do UE i zgodnie z dyrektywami europejskimi, Polacy nie muszą uzyskiwać karty handlowca (kupca). Osoby tworzące przedsiębiorstwo we Francji (właściciele czy np. udziałowcy spółki) mogą pracować jako jego szefowie bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na pracę. Ekspert wyjaśnia zasady samo zatrudnienia we Francji.

Jak zarejestrować spółkę we Francji?

Znalezienie siedziby spółki, podpisanie umowy, rejestracja. Jakie etapy wiążą się z zakładaniem spółki we Francji? Przeczytaj.

Gdzie szukać informacji o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?

W jednej z baz danych Komisji Europejskiej pod nazwą „Podatki w Europie”. Zawiera ona dane o najważniejszych podatkach obowiązujących na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej. Ekspert radzi jak ją wykorzystać.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

SURVEILLANCES, TCOI, VIES – co te skróty oznaczają dla przedsiębiorcy?

SURVEILLANCES, TCOI i VIES to praktyczne bazy danych Komisji Europejskiej. Dotyczą w głównej mierze nadzorów statystycznych, urzędów celnych oraz potwierdzeń numerów VAT. W jaki sposób z nich korzystać? Jakie konkretne informacje zawierają?

Czym jest SEED?

SEED jest jednym z rodzajów baz danych Komisji Europejskiej. Jakiej dziedziny dotyczy? Jak wygląda polski system SEED? O tym poniżej.

Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Co oznacza metoda kasowa oraz metoda metoda memoriałowa w ewidencji kosztów, zwłaszcza w kontekście podatku od towarów i usług? Kto może stosować te metody i od czego to zależy?

Prywatny samochód w pracy - opodatkowanie

Zwrot kosztów za używanie prywatnego samochodu w celach służbowych stanowi opodatkowany przychód ze stosunku pracy. W jakich przypadkach będzie można skorzystać ze zwolnienia? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy firmom opłaca się zawierać z pracownikami długie umowy na czas określony?

Kodeks pracy dopuszcza zawieranie z pracownikami umów na czas określony. Żaden z przepisów kodeksu nie wskazuje maksymalnej długości takiej umowy. Ponadto z art. 33 wynika możliwość zastrzeżenia w umowie na czas określony dłuższy niż sześć miesięcy 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia.

Na czym polega Program Ramowy CIP?

Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (ang.: Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Program stworzono przede wszystkim z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach (MSP). W jakim celu? Na czym polega?

Jak zidentyfikować swojego kontrahenta?

Udzielając kredytów kupieckich, tj. sprzedając towar lub usługę z odroczonym terminem płatności, powinniśmy zadbać o to, by od kontrahenta odebrać co najmniej odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej. Są to bowiem dokumenty „potwierdzające tożsamość” przedsiębiorcy. Tak jest w teorii; w praktyce bywa z tym różnie.

Koszty użytkowania własnego mieszkania jako koszty prowadzenia działalności gospodarczej - porada

Czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu mogę potraktować część kosztów związanych z użytkowaniem tego mieszkania jako koszty prowadzenia działalności gospodarczej i ewidencjonować je w książce przychodów i rozchodów? Na jakich zasadach? W jakiej części jeśli działalność jest prowadzona w jednym z pomieszczeń mieszkania?

Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada

Zmiana ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (artykułu 11) wprowadzona ustawą z dnia 4 marca b.r. o świadczeniu usług na terytorium RP przewiduje obowiązek potwierdzania przez organ przyjęcia wniosku od przedsiębiorcy. Czy wpływ korespondencji przesłanej drogą pocztową przez przedsiębiorcę także należy potwierdzać, jeśli tak, to w jaki sposób?

Jakie są wady i zalety hostingu VPS?

VPS (Virtual Private Server) to rodzaj hostingu plasujący się pomiędzy współdzielonym, a dedykowanym. Jakie są jego wady, a jakie zalety? Ekspert doradza.

Czym jest rachunek przepływów pieniężnych?

Rachunek przepływów pieniężnych jest elementem sprawozdania finansowego. Sprawozdanie finansowe zawierające rachunek przepływów pieniężnych, mają obowiązek sporządzać podmioty, które podlegają corocznemu badaniu przez biegłego rewidenta.

Sprzeczność wzorców umownych w stosunkach obustronnie profesjonalnych

Wraz z wprowadzeniem do polskiego systemu prawnego regulacji dotyczącej wzorców umownych, ich stosowanie przez przedsiębiorców stało się zjawiskiem powszechnym. Ułatwiają one w znaczny sposób obrót gospodarczy, gdyż pozwalają na określenie w ich treści typowych postanowień, stosowanych w danym rodzaju umów. Takie warunki umowne zostają następnie włączone do każdorazowego stosunku prawnego, którego stroną jest przedsiębiorca.

CEIDG - jakie są jej zadania?

Z dniem 1 lipca 2011 r. zaczną obowiązywać przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zastąpi ona rozrzucone po całej Polsce rejestry zawierające dane osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzone obecnie przez urzędy miast i gmin. Poniżej przedstawione są zadania, które będzie realizować CEIDG.

Jak realizować zobowiązania w walutach obcych?

Z punktu widzenia problemu waluty zobowiązania, w szczególności zobowiązania umownego, podstawowe znaczenie ma art. 358 kodeksu cywilnego.

Jak stwierdzana jest nieważność umowy o wykonanie zamówienia?


Zgodnie z art. 146 ustawy Prawo zamówień publicznych w razie wystąpienia określonych w tym przepisie okoliczności umowa o wykonanie zamówienia podlega unieważnieniu. To, z czyjej inicjatywy umowa może zostać unieważniona, w jakim czasie od jej zawarcia może to nastąpić oraz kto decyduje o unieważnieniu, rozstrzygają przepisy prawa zamówień publicznych.

Jakich cyberataków mogą spodziewać się firmy w 2011r.?

Aby lepiej zrozumieć, co nas czeka w 2011 roku w obszarze zagrożeń IT, musimy podzielić potencjalne zagrożenia na trzy osobne kategorie. W dalszej części zajmiemy się analizą celów cyberataków, przyjrzymy się metodom ich przeprowadzania oraz zastanowimy się, kim są ich organizatorzy.

Co podlega wpisowi do CEIDG?

Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W rejestrze tym znajdą się dane przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Co podlega wpisowi do CEIDG? Przeczytaj.

Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?

Polska nie jest niestety państwem, w którym prowadzenie działalności gospodarczej jest lekkie łatwe i przyjemne. I nie chodzi tu bynajmniej o silną konkurencję na rynku, lecz o liczne prawne i urzędnicze bariery, z którymi codziennie muszą się mierzyć działający w Polsce przedsiębiorcy. W ostatnim rankingu państw przyjaznych biznesowi, ogłaszanym corocznie przez Bank Światowy, nasz kraj znalazł się na „zaszczytnym” 70. miejscu – m.in. za Litwą, Białorusią i... Rwandą. Czy są szansę na zmianę tego stanu rzeczy?

Jakie są zasady potwierdzania kwalifikacji zawodowych w postępowaniu?

Czy zamawiający może żądać od wykonawcy przedstawienia dokumentu poświadczającego posiadanie przez osobę fizyczną, która będzie uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, uprawnień budowlanych czy zaświadczenia z izby inżynierów budownictwa? Ekspert odpowiada.

Czy możliwa jest cesja wierzytelności w zamówieniach publicznych?

Kodeks cywilny, który ma zastosowanie również do umów o zamówienia publiczne (art.139 Pzp), przewiduje instytucję przelewu wierzytelności (np. zapłaty wynagrodzenia). Czy można ją zastosować w przypadku zamówień publicznych?

Czy zamawiający może żądać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami?

W zależności od wartości zamówienia zamawiający żąda lub może żądać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną. Ekspert wyjaśnia na jakiej podstawie.

Czym jest TARIC?

TARIC to w kilku słowach informacje taryfowe, stawki celne, zakazy importu i eksportu oraz ograniczenia obrotu towarowego. Jakie informacje dokładnie zawiera ta baza? Jak korzystać z jej wyszukiwarki?

Do czego służą bazy MRN i QUOTA?

MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła. Jak z nich korzystać? Przeczytaj.

Czy przedsiębiorca może odliczyć zapłaconą akcyzę?

Jedną z podstawowych zasad podatku akcyzowego jest zasada jednokrotności opodatkowania. W skrócie oznacza ona, iż w trakcie wielu etapów na których występuje obrót danym wyrobem akcyzowym, tylko na jednym z nich jest on opodatkowany. Czasem jednak występują sytuacje, gdy do produkcji danego wyrobu zużywany jest inny wyrób, od którego już wcześniej pobrano akcyzę.

Jak zadbać o wizerunek swojej firmy?

Jakie działania, które podejmowane regularnie i rozsądnie, mogą doprowadzić do polepszenia wizerunku firmy? Czy znajomość podstawowych zagadnień z zakresu PR jest konieczna dla przedstawicieli firm niezależnie od branży? Odpowiedzi szukaj w dalszej części porady.

REKLAMA