REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć i prowadzić firmę?

Założenie jednoosobowej firmy wydaje się obecnie dość proste. Przede wszystkim konieczny jest dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Zanim jednak rozpocznie się prowadzenie działalność trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i wypełnić niezbędne dokumenty.

Jak wykazywać na dzień bilansowy lokaty bankowe

Czy lokatę bankową o terminie zapadalności krótszym niż 3 miesiące należy wykazać jako „inne krótkoterminowe aktywa finansowe” (poz. B.III lit. b) czy też jako „środki pieniężne w kasie i na rachunkach” (poz. B.III lit. c)?

Ulgi dla firm w strefach ekonomicznych

Strefy ekonomiczne w kolejnych latach nadal będą korzytać z ulg. Jednak, w związku z wyznaczoną przez Unię Europejską nową mapą pomocy regionalnej, firmy prowadzące biznes w specjalnych strefach będą musiały być bardziej innowacyjne.

Bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców

Już w grudniu w centrum konferencyjnym Blue Tower, odbędą się bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców. Słuchacze otrzymają szereg użytecznych i praktycznych informacji na temat prowadzenia firmy, księgowości, czy działań marketingowych. A nawet tego, dlaczego myśląc o własnym biznesie warto pamiętać o Google? Zapisy już trwają. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

REKLAMA

Czy klauzule dotyczące przetwarzania danych osobowych są obowiązkowe?

W dobie dynamicznego rozwoju usług internetowych i usług świadczonych za pośrednictwem Internetu, każdego dnia konsumenci zawierają tysiące umów, których integralną częścią są wzorce umowne. Usługodawcy lub sprzedawcy internetowi w formularzach, czy kwestionariuszach, które mają charakter wzorców umownych zawierają klauzulę zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Przedsiębiorcy w lepszych nastrojach

W tym kwartale wskaźnik nastrojów mikro, małych i średnich firm w Polsce wzrósł do poziomu minus 47,8 pkt., czyli pułapu nienotowanego od trzech lat – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał bada przedsiębiorstwa MŚP w Polsce

Przedsiębiorcy zobowiązani do oznaczania towarów „made in”

Przedsiębiorcy są przeciwni oznaczaniu produktów krajem pochodzenia, gdyż nie zwiększy to ochrony towarów przed ich podrabianiem oraz wytwarzaniem produktów niebezpiecznych spoza UE. Przedsiębiorcy uważają, że oznaczenie „made in” nie zwiększy bezpieczeństwa, a konsumentów wprowadzi w błąd.

Tajemnica handlowa skuteczniej chroniona w UE

Unia Europejska chce wprowadzić nowe przepisy zwiększające ochronę tajemnicy handlowej przedsiębiorstw. Chodzi o zapobieganie nadmiernym kradzieżom poufnych informacji wykorzystywanych niezgodnie z celem.

REKLAMA

Jak poprawnie przeprowadzić potwierdzenie sald

Stany składników aktywów i pasywów wykazane w księgach rachunkowych podlegają okresowej weryfikacji. Składniki, które nie mogą być zweryfikowane drogą spisu z natury, należy inwentaryzować drogą potwierdzenia sald lub porównania danych ksiąg z dokumentami. Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację drogą potwierdzenia sald?

Kontrola firmy przez ZUS

ZUS ma prawo kontrolowania płatników składek jak i samych ubezpieczonych. Kontrole przeprowadza się z częstotliwością umożliwiającą dochodzenie należności z tytułu składek i wypłaconych świadczeń, czyli nie rzadziej niż co 5 lat, bo taki jest okres przedawnienia. W uzasadnionych przypadkach kontrole mogą być przeprowadzone w krótszych odstępach czasu.

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

W umowach pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem występujących w obrocie gospodarczym często stosowanym postanowieniem jest poddanie oznaczonemu sądowi sporów, które w przyszłości mogą mieć miejsce w związku z ich zawarciem lub wykonywaniem.

Wchodzą w życie przepisy dotyczące ochrony miejsc pracy

21 listopada wchodzi w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach dotyczących ochrony miejsc pracy. Nowe regulacje przewidują znaczne wsparcie dla przedsiębiorców. Kto skorzysta na nowych założeniach?

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

Spółka posiada rachunek bankowy w euro. Jak powinien być rozliczany rozchód środków pieniężnych z tego rachunku? Jaki kurs należy stosować do rozliczenia: czy ma to być kurs faktycznie zastosowany, czy kurs średni NBP?

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Jak ująć w księgach kredyt hipoteczny

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu jest przekazywana na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu je wykazać?

Jakich zasad przestrzegać przy prowadzeniu działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą powinien przestrzegać zasad uczciwej konkurencji oraz poszanowania interesów konsumentów. Jakich obowiązków powinna ponadto dopełnić osoba prowadząca działalność gospodarczą?

Brak obowiązku przechowywania numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego

Zgodnie z nowelizacją ustawy o Monitorze Sądowym i Gospodarczym zniesiony został obowiązek przechowywania przez przedsiębiorców numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego. Nowelizacja została już podpisana przez Prezydenta.

Elektroniczny obieg dokumentów - bezpieczeństwo i niższe koszty prowadzenia firmy

Jedną z podstaw sprawnego funkcjonowania każdej firmy jest właściwy przepływ informacji. Dotyczy to nie tylko tych skierowanych do adresatów zewnętrznych, ale przede wszystkim danych przeznaczonych do wewnętrznego obiegu.

Wydatki na kolację służbową z kontrahentem stanowią koszty uzyskania przychodów

Wydatki poniesione w restauracji podczas kolacji biznesowej, w czasie której przedsiębiorca prowadzi negocjacje lub prezentuje swoje produkty, nie są wydatkami na reprezentację, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Tak wynika z niedawno wydanego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 11 września 2013 r., sygn. akt I FSK 2019/13).

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Nowe standardy sprawozdawczości finansowej MSSF w 2014 r.

Na początku 2014 r. zaczną obowiązywać nowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF 10, 11 i 12). Nowe standardy MSSF mają zapewnić większą przejrzystość sprawozdań finansowych. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Odpowiedzialność za rachunkowość

Niewypełnienie lub nieprawidłowe wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości pociągają za sobą konsekwencje. Dlatego warto zwrócić uwagę na kwestię odpowiedzialności za rachunkowość.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Jak ująć kredyt długoterminowy w księgach

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu przekazywana jest na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu trzeba je wykazać?

Czym jest przypozwanie?

Przypozwanie służy zabezpieczeniu interesów osób trzecich, które nie biorą udziału w toczącym się procesie, a którego wynik może mieć dla nich bezpośrednie bądź pośrednie skutki. W takim celu należy wnieść pismo procesowe, które doręcza się niezwłocznie osobie trzeciej, a która występuje wówczas w charakterze interwenienta ubocznego.

Dodatnie nadwyżki ujawnione w trakcie inwentaryzacji stanowią przychód

Wykryte w trakcie remanentu nadwyżki magazynowe są przychodem spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tak uznał w wyroku z 16 lipca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I FSK 2113/11). Dodatnie nadwyżki magazynowe stanowią przychód z nieodpłatnych świadczeń, który trzeba opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Dokumentacja podatkowa i księgowa - potwierdzenie przelewu

Jakie dokumenty potwierdzające wydatek są dopuszczalne dla celów podatkowych i księgowych? Czy firma może rozliczyć w kosztach podatkowych wydatek udokumentowany wydrukowanym potwierdzeniem przelewu?

Prawa i obowiązki spółki przekształconej

Każda spółka prawa handlowego może zostać przekształcona w inną spółkę handlową. Wyjątkiem będzie jedynie spółka w likwidacji oraz w upadłości. Po dokonaniu przekształcenia, spółce przekształconej przysługują wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Jakie są zatem tego skutki prawne?

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.

Bezpłatne warsztaty dla młodych przedsiębiorców

Już pod koniec października, w Centrum Konferencyjnym OSiR w Warszawie, odbędą się bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców. Słuchacze otrzymają szereg użytecznych i praktycznych informacji na temat prowadzenia firmy, księgowości, czy działań marketingowych. Zapisy już trwają. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

Zasady rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Od 10 października 2013 r. obowiązuje nowe roporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Przekroczenie kwoty 5 059 560 zł przychodów netto w roku 2013 oznacza konieczność przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2014 r.

Jak uzyskać umorzenie zaległych składek ZUS

Umorzenie zaległych składek ZUS, o które można się starać od 15 stycznia 2013 r., podlega określonym zasadom. Są kwestie, które budzą pewne wątpliwości. Jakiego rodzaju składki ZUS mogą zostać umorzone? Co z nieuregulowanymi składkami pracowniczymi, których abolicja nie obejmuje, ale ulegają przedawnieniu?

Limity podatkowe na 2014 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września 2013 r. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą.

Bezumowne korzystanie z nieruchomości przez przedsiębiorstwo przesyłowe

Jaki wygląda zagadnienie dotyczące zakresu prawa własności w przypdaku bezumownego korzystania z nieruchomości przez przedsiębiorstwo przesyłowe w przypadku podziemnych urządzeń przesyłowych?

8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Założenie własnej firmy za pośrednictwem CEIDG trwa bardzo krótko. Przedstawiamy 8 kroków do założenia własnej firmy. Jak najprościej zarejestrować działalność gospodarczą?

Mediacje w biznesie

Istnieje wiele sposobów rozwiązywania konfliktów. Rozwiązywanie sporów przed sądem często związane jest z dużymi wydatkami oraz upływem czasu od wniesienia pozwu do uprawomocnienia się wyroku. Z tego właśnie powodu szczególnie w biznesie warto docenić rolę negocjacji i mediacji.

Skąd wziąć pieniądze na start firmy?

Ograniczenia finansowe są największą trudnością przy zakładaniu własnych firm przez Polaków. Skąd wziąć pieniądze na start firmy?

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego

Wideoszkolenia, audiokomentarze, a także łatwy dostęp do codzienne aktualizowanych serwisów informacyjnych, porad, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, aktywnych formularzy – to nowoczesna, kompleksowa oferta INFOR-u skierowana do specjalistów z zakresu podatków i rachunkowości – INFORFK Platforma Nowoczesnych Księgowych.

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach

Czy przedsiębiorca, rozpoczynający studia, które mają związek z jego działalnością gospodarczą, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów również wydatki towarzyszące nauce, takie jak wydatki na dojazd, zakup potrzebnych materiałów, nocleg czy wyżywienie?

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Jesteśmy spółką kapitałową, deweloperem. Budujemy, a następnie prowadzimy sprzedaż mieszkań. Niektóre z nich sprzedają się w krótkim czasie od zakończenia budowy, a inne dopiero po kilku latach. Jeżeli mamy problemy ze sprzedażą mieszkania, próbujemy je uatrakcyjnić, np. przez przebudowę wnętrza, dodanie klimatyzacji. W jaki sposób powinniśmy wykazywać mieszkania w bilansie? Czy to, że w bilansie wykazujemy mieszkania dłużej niż rok, oznacza, iż powinniśmy wykazać je jako środki trwałe? Czy fakt, że czasowo niesprzedane mieszkania traktujemy jak inwestycję, zmienia sposób ich kwalifikacji w sprawozdaniu finansowym?

Ubezpieczenie ochrony prawnej – korzyść dla przedsiębiorców

W Polsce mamy niezliczoną ilość regulacji prawnych, bezustannie nowelizowanych. W szczególności dla małych i średnich przedsiębiorców ciągłe zmiany nie są sprzyjającym podłożem do tworzenia i prowadzenia własnego biznesu. Niosą za sobą o wiele większe ryzyko niż w kraju z ustabilizowanym porządkiem prawnym. Ubezpieczenie ochrony prawnej może być remedium na bałagan legislatorski.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej jest alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z możliwości zawieszenie działalności.

REKLAMA