REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Organów uprawnionych do kontroli prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej jest wiele, najczęściej kontrolującymi organami są Urząd Skarbowy, PIP, ZUS i Inspekcja Sanitarna. Warto wiec znać swoje prawa i powinności w przypadku zaistniałej kontroli.

Dofinansowanie z urzędu pracy – skutki podatkowe

Towary zakupione za dofinansowanie z urzędu pracy, które nie stanowią środków trwałych, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów, obniżając dzięki temu podatek.

Na złożenie apelacji od wyroku strona ma 2 tygodnie

Wyrok wydany przez sąd w pierwszej instancji może być zaskarżony przez stronę za pomocą apelacji. Apelacja musi być wniesiona do sądu na piśmie i w odpowiednim terminie. Jakie są formalne wymogi wniesienia apelacji od wyroku sądu?

Prowadzenie ksiąg rachunkowych w ustawie o doradztwie podatkowym

Z dniem 10 sierpnia 2014 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Nowelizacja wprowadziła szereg zmian także w ustawie o doradztwie podatkowym, m.in. do ustawy trafił zapis o prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Jesteśmy firmą świadczącą usługi budowlane. Zatrudniliśmy w tym miesiącu dwóch nowych pracowników. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty obowiązkowego szkolenia BHP? Czy możemy je zakwalifikować jako koszty podatkowe?

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych po 10 sierpnia 2014 r.

Od 10 sierpnia 2014 r. działalność polegająca na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych nie wymaga już posiadania certyfikatu księgowego Ministra Finansów. Księgi rachunkowe usługowo może teraz prowadzić każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz posiada ubezpieczenie OC.

Czy można domagać się paragonu od adwokata?

Ministerstwo Finansów wystąpiło z propozycją, by kasy fiskalne (kasy rejestrujące) były obligatoryjne w kancelariach prawniczych, zarówno adwokackich jak i radcowskich. W praktyce oznacza to, że od 1 marca 2015 r. każdy korzystający z usług prawniczych będzie mógł domagać się wydania paragonu.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Wykorzystywanie baz danych osobowych w działalności gospodarczej

Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, coraz więcej Polaków interesuje się kwestiami w zakresie ochrony danych osobowych. Nic dziwnego, gdyż każda działalność gospodarcza nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem z zasobów, zawierających dane osobowe klientów, partnerów czy współpracowników. Gromadzenie danych jeszcze szczególnie istotne w planowaniu działań e-marketingowych, a znajomość prawa w tym zakresie pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Nawet pojedynczy e-mail czy telefon jest, zdaniem Inspektora, daną osobową, która podlega ochronie. Jednak dostęp do tych informacji nie oznacza swobody ich użycia.

Nakaz zapłaty adresowany na osobę zmarłą

Nakaz zapłaty jest wystawiany w postępowaniu upominawczym, a jego podstawą są wyłącznie twierdzenia powoda i dołączone dokumenty. Może się zdarzyć, że otrzymamy z sądu nakaz zapłaty adresowany na osobę, która już nie żyje. Co można zrobić z nakazem zapłaty, który wystawiony jest na osobę zmarłą?

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia?

Tłumaczenie dokumentów księgowych

Międzynarodowe firmy to również obcojęzyczni pracownicy, którzy nierzadko, w zależności od zajmowanego stanowiska, chcą mieć wgląd do rożnych ewidencji, najchętniej we własnym języku, a przynajmniej w języku angielskim. Warto zatem zadbać o możliwość łatwego i szybkiego tłumaczenia dokumentacji księgowej/kadrowej na dowolny język używany w firmie.

Badanie w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierające controlling w przedsiębiorstwach

Redakcja serwisu Decyzje-IT.pl przeprowadza badanie w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierających controlling w polskich przedsiębiorstwach oraz ocenę satysfakcji z ich użytkowania. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

Jaką odpowiedzialność ponosi prokurent?

Szeroki zakres prokury sprawia, że prokurent może prowadzić sprawy spółki w podobny sposób, jak członkowie jej zarządu. W takich sytuacjach wątpliwości może budzić odpowiedzialność prokurenta za jego działania wobec przedsiębiorcy lub osób trzecich. Jak prawo reguluje odpowiedzialność prokurenta?

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Różnice między gwarancją a rękojmią

Prawo przewiduje dwa instrumenty ochrony uprawnień przysługujących kupującemu w przypadku, gdy zakupiona przez niego rzecz ma jakieś wady. Zarówno rękojmia, jak i gwarancja mają służyć dochodzeniu roszczeń od sprzedawcy. Czym różnią się od siebie te dwie instytucje?

Klauzula arbitrażowa w umowie

Coraz częstszą praktyką jest zamieszczanie w umowie wzmianki o rozwiązaniu potencjalnego sporu między stronami przez sąd polubowny. Zapis taki rodzi pewne zobowiązanie między stronami, lecz jednocześnie jest sposobem na szybsze i profesjonalne zażegnanie konfliktu.

Nastroje przedsiębiorców w III kwartale 2014 roku

W tym kwartale spadły nastroje w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje MŚP w Polsce. Wskaźnik nastrojów KERNA obniżył się do minus 55,49 pkt.

Jak się bronić przed nakazem zapłaty e-sądu?

Dochodzenie roszczeń przed e-sądem jest łatwe i szybkie, dlatego firmy windykacyjne i przedsiębiorcy często korzystają z tego trybu. Brak reakcji na wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym nakaz zapłaty, może skutkować doprowadzeniem pozwanego do zapłaty opłaconej już lub przedawnionej należności. Jak się przed tym uchronić?

Prawidłowe wniesienie zażalenia w postępowaniu administracyjnym

Zażalenie jest środkiem odwoławczym, które może złożyć strona na wskazane w ustawie postanowienia. Znajomość wymogów formalnych zażalenia, pomoże nam uchronić się przed niekorzystnymi skutkami postanowień. Jak prawidłowo wnieść zażalenie w postępowaniu administracyjnym?

Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców

UE wzywa do działań na rzecz ochrony małych dostawców żywności przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektórych większych producentów i supermarkety z branży spożywczej.

Koniec z metkowaniem towarów

25 lipca 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmniejszą się wymogi związane z oznaczaniem produktów. Pozwoli to również na zmniejszenie kosztów punktów handlowych, a jednocześnie wzrosną kary za uchylanie się od obowiązków.

Jak rozliczyć z ZUS-em osobę współpracującą?

Przedsiębiorca prowadzący firmę wraz z osobą współpracującą, np. żoną bądź matką, z którymi pozostaje we wspólnym gospodarstwie będzie rozliczał się z ZUS-em na innych zasadach. Osoby współpracujące będą określane w ZUS jako współpracownicy.

Nowe formy wsparcia dla przedsiębiorców

22 lipca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt Ministerstwa Gospodarki - Polityka Nowej Szansy. Zakłada on nowe rodzaje wsparcia dla przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowo - ekonomicznej oraz tym, którzy ponownie rozpoczynają działalność.

Jak sprostować decyzję administracyjną?

Zdarza się, że do decyzji administracyjnej wkradną się drobne, oczywiste błędy. Prawo pozwala na dokonanie ich korekty bez potrzeby wydawania nowego rozstrzygnięcia. Kto i jak może sprostować decyzję administracyjną?

Jakie jest znaczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych?

Zgoda jest jedną z podstaw prawnych uprawniających administratora danych do przetwarzania informacji o osobie, która taką zgodę wyraziła. Może ona zostać udzielona w formie pisemnej lub ustnej. Obecnie niektórzy pracodawcy wymagają od kandydatów do pracy zamieszczenia w CV zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach rekrutacyjnych. Generalnie jednak, jeżeli wysyłasz swoje CV bezpośrednio do pracodawcy w odpowiedzi na określoną ofertę pracy, możesz, ale nie musisz zamieszczać w nim takiej zgody. Wyraźna zgoda na przetwarzanie danych może być niezbędna jedynie w określonych sytuacjach.

Strefy ekonomiczne mają pomagać innowacyjnym branżom

Resort gospodarki pracuje nad nową koncepcją specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Pomoc publiczna ma być ukierunkowana na rozwój innowacyjnych branż, takich jak lotnictwo. SSE miałyby też zachęcać przedsiębiorców do inwestowania w mniej rozwinięte regiony. To z kolei ma zapewnić wzrost płac i zatrzymać pogłębianie się nierówności w rozwoju kraju.

Kongres Profesjonalistów Public Relations 2015. Jak kształtować wizerunek marki za pośrednictwem media relations?

Relacje z mediami to podstawa PR-u. Rozsądnie prowadzone zawsze są w cenie, ale jeden nierozważny krok może wywołać prawdziwą medialną burzę. O trudnej sztuce kształtowania wizerunku w mediach i partnerskiej współpracy z dziennikarzami będzie mowa podczas przyszłorocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Kolejna konferencja z cyklu branżowych spotkań została zaplanowana na 23-24 kwietnia w Rzeszowie. Już teraz serdecznie zapraszamy. Patronat nad Kongresem objął portal Infor.pl

Jak prawidłowo wystawić weksel?

Weksel jest wygodną i tanią formą zabezpieczenia zobowiązań wśród przedsiębiorców. By jednak dokument ten był ważny, musi zostać prawidłowo sporządzony. Jak wystawić weksel?

Czy można świadczyć usługi bez wpisu do CEIDG?

Przedsiębiorcą jest osoba prowadząca działalność na podstawie wpisu do CEIDG. W razie braku wpisu, błędów w określeniu kodu PKD bądź prowadzeniu działalności bez koncesji, przedsiębiorca popełnia wykroczenie i podlega karze ograniczenia wolności bądź grzywny.

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. wejdzie w życie dopiero w grudniu 2014 r., gdy jednocześnie straci moc dotychczas obowiązująca Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawodawca przewidział w nowym akcie wiele zmian, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na odległość.

Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku

Z chwilą śmierci spadkodawcy będącego właścicielem przedsiębiorstwa, jego firma wejdzie w skład masy spadkowej. Spadkobiercy powinni jednak dokładnie przemyśleć przyjęcie spadku, gdyż wraz z samym przedsiębiorstwem przejmują również długi spadkowe spadkodawcy. Oznacza to, że będą również odpowiadać za wszystkie zobowiązania związane z prowadzeniem firmy. W takim przypadku spadkobierca zobowiązany będzie uregulować wszelkie zaległe należności.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.

Prawa i obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy

Chociaż kontrola przedsiębiorstwa jest z reguły momentem uciążliwym dla przedsiębiorcy, ustawodawca dołożył wielu starań, by na kontrolowanym spoczywało więcej praw, niż obowiązków.

Czy warto skorzystać z mediacji?

W Polsce wciąż najpopularniejszym sposobem rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami jest droga sądowa mimo, że nowelizacja Kodeksu Postępowania Cywilnego wprowadziła możliwość rozstrzygnięcia konfliktu poprzez mediację już w 2005 r.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Nieterminowe złożenie sprawozdania finansowego - skutki prawne

Za niezgłoszenie sprawozdania finansowego do rejestru sądowego w ustawowym terminie grozi sankcja w postaci odpowiedzialności karnej, którą jest grzywna lub kara ograniczenia wolności. Oprócz kar przewidzianych w ustawie o rachunkowości sąd rejestrowy może zastosować swoiste środki przymusu.

Wyższe ulgi podatkowe dla firm w strefach ekonomicznych

Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) będą przyciągać coraz więcej małych i średnich firm - uważa Ministerstwo Gospodarki. Już teraz w wielu strefach ekonomicznych mogą one liczyć na lepsze warunki niż duże podmioty – zarówno na wyższe ulgi podatkowe, jak i krótszy wymagany okres utrzymywania zatrudnienia.

Niższa produktywność pracowników w wyniku natłoku informacji

Pracownicy przytłoczeni zbyt dużą ilością informacji są mniej produktywni - tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”.

Specjalne Strefy Ekonomiczne będą atrakcyjne dla MŚP

Ministerstwo Gospodarki spodziewa się wzrostu zainteresowania specjalnymi strefami ekonomicznymi (SSE) wśród małych i średnich firm. Już teraz w wielu strefach mogą one liczyć na lepsze warunki niż duże podmioty – zarówno na wyższe ulgi podatkowe, jak i krótszy wymagany okres utrzymywania zatrudnienia.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, którzy planują dłuższy urlop, mogą rozważyć zawieszenie firmy w trakcie jego trwania. Dzięki zawieszeniu działalności na okres urlopu mogą zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali miesiąca.

Nowa bezpłatna aplikacja dla przedsiębiorców

Aplikacja „Warszawa dla Biznesu” ma za zadanie ułatwić przedsiębiorcom dostęp do informacji o aktualnych usługach wsparcia oferowanych przez instytucje otoczenia biznesu działające na terenie Warszawy.

Jak zaksięgować koszty noclegów

Jak powinnam zaksięgować fakturę za nocleg za pobyt dyrektora regionalnego, który przyleciał do naszego oddziału z firmy matki z Niemiec oraz innych dyrektorów z kilku oddziałów z zagranicy w celu omówienia planów na przyszły rok oraz przeanalizowania roku ubiegłego (nie było to spotkanie towarzyskie, lecz typowo służbowe).

Przedsiębiorcy przeciwni nowym zasadom kontroli NFZ

Projekt zmian w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych przewiduje wprowadzenie dodatkowych uprawnień dla NFZ w zakresie kontroli przedsiębiorstw. Pracodawcy i przedsiębiorcy domagają się wyłączenia spod ustawy o swobodzie działalności gospodarczej kontroli NFZ.

Katalog Praw Przedsiębiorców - w przypadku kontroli przez Inspekcję Ochrony Środowiska

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców publikuje pierwszy zeszyt Katalogu Praw Przedsiębiorców, który poświęcony jest tematyce kontroli podmiotów korzystających ze środowiska, a więc przedsiębiorstw produkcyjnych, które mogą być kontrolowane przez Inspekcję Ochrony Środowiska.

Czy warto zawiesić działalność na czas urlopu?

Przedsiębiorcy, którzy chcą zaoszczędzić na wydatkach związanych z prowadzeniem działalności podczas urlopu, a którzy nie zatrudniają pracowników powinni pomyśleć o zawieszeniu firmy na ten okres. Pozwoli to zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali roku.

Certyfikat księgowy po deregulacji nadal zachowuje swoją ważność

Po deregulacji zawodu księgowego, która weszła w życie 10 sierpnia 2014 r., osoby posiadające certyfikaty księgowe czy też świadectwa kwalifikacyjne, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, mogą się nimi nadal posługiwać w celu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Aby wznowić działalność gospodarczą należy złożyć w Urzędzie Miasta formularz formularzu CEIDG-1. Właściciel firmy nie musi o tym informować dodatkowo Urzędu Skarbowego ani ZUS-u, ponieważ urząd miasta lub gminy po otrzymaniu wniosku CEIDG-1 zawierającego informację o wznowieniu działalności gospodarczej przekazuje wszystkie wiadomości do odpowiednich instytucji. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Czy grzywnę i mandat przedsiębiorca zalicza w koszty?

Przedsiębiorca, który zostanie obciążony jakąś sankcją finansową, w tym mandatem bądź grzywną za spóźnienie w zapłacie podatku, nie będzie mógł zaliczyć tych wydatków w koszty. W efekcie nie będzie mógł obniżyć należnego podatku.

REKLAMA