REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Asystent podatnika w urzędach skarbowych

Asystent podatnika pomoże przedsiębiorcom zaczynającym działalność - zakłada projekt ustawy o administracji podatkowej. MF liczy, że dzięki zmianom administracja podatkowa będzie sprawniejsza, bardziej przyjazna dla podatników i skuteczniejsza w ściąganiu danin. Większość proponowanych zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Obowiązek złożenia deklaracji PIT-6/PIT-6L na 2015 r.

Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej w terminie do 1 grudnia br. powinni złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według swojego miejsca zamieszkania deklarację PIT-6/PIT-6L. Złożona deklaracja jest podstawą do wymiaru zaliczek w 2015 r.

Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Prowadzenie działalności gospodarczej wiążę się nie tylko z wieloma uprawnieniami, ale także pewnymi obowiązkami. Każdy, kto zdecyduje się założyć własną firmę, musi być świadomy, że co miesiąc czeka go duża ilość zadań związanych z zarządzaniem majątkiem. Jest wiele przykładów formalności, z którymi musi zmierzyć się przedsiębiorca.

Jak zmienić księgowego?

Dobry księgowy to podstawa i wie o tym każdy przedsiębiorca. Liczba biur rachunkowych wciąż rośnie, jednak prowadzenie ksiąg i rozliczeń to nie wszystko. Czego brakuje dzisiejszym księgowym? Przede wszystkim natury doradczej. Przedsiębiorcy oczekują podpowiedzi jak uniknąć niepotrzebnych wydatków, korzystnie rozliczyć podatki, gdzie ulokować gotówkę. Pamiętajmy, że końcówka roku to idealny moment na zmianę księgowego. Podpowiadamy jak to zrobić.

REKLAMA

Mniej obowiązków informacyjnych dla firm

Zmniejszenie obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców oraz obywateli, większa przejrzystość działań Głównego Urzędu Statystycznego i lepsza ochrona danych osobowych - takie rozwiązania przewiduje przyjęta przez rząd nowela ustawy o statystyce publicznej.

Większe wydatki firm na badania i rozwój

Rosną wydatki przedsiębiorstw na badania i rozwój. W ubiegłym roku wyniosły 6,29 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 17 proc. względem ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych GUS. Kolejne lat mogą przynieść jeszcze większe wzrosty. Zwiększanie nakładów na innowacje w kolejnych dwóch latach deklaruje blisko połowa przedsiębiorców.

Zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek inwentaryzacji składników majątku na ostatni dzień roku obrotowego. Słowo „inwentaryzacja” wychodzi się od łacińskiego określenia „invenire”, które znaczy tyle, co „znaleźć, odkryć”. Mimo iż w języku potocznym kojarzy się ona z dokonaniem spisu z natury określonych składników na wybranym obszarze, w prawie bilansowym może być przeprowadzona trzema metodami: wspomnianym spisem z natury, drogą potwierdzenia sald oraz porównania danych w księgach rachunkowych z danymi zawartymi w odpowiednich dokumentach źródłowych.

Ewidencja księgowa bezpłatnie otrzymanych przez szkołę podręczników

Rok szkolny 2014/2015 to pierwszy rok, w którym uczniowie pierwszych klas otrzymali od Ministerstwa Edukacji Narodowej bezpłatne podręczniki. Zgodnie z wytycznymi MEN, podręczniki i materiały ćwiczeniowe należy przyjąć na stan biblioteki. Podręczniki, które mają być wykorzystane przez 3 lata, MEN wycenił na kwotę 4,34 zł. W niniejszym tekście odpowiemy na kilka podstawowych pytań, związanych z ewidencją księgową otrzymanych podręczników.

REKLAMA

Opłaty sądowe w kosztach podatkowych i rachunkowości

Przedsiębiorcy często są zmuszeni do występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Procesy, których przedmiotem jest spór związany z działalnością gospodarczą, oznaczają dla tych przedsiębiorców duże wydatki. W opracowaniu przedstawiamy, czy i kiedy takie wydatki przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych oraz jak powinny być one księgowane.

Dla kogo kasy fiskalne w 2015 roku?

W 2015 roku kasy fiskalne pojawią się obowiązkowo m.in.: w warsztatach motoryzacyjnych, u wulkanizatorów, na stacjach badań technicznych pojazdów, także u lekarzy, dentystów, doradców podatkowych, prawników (z wyjątkiem notariuszy), w zakładach fryzjerskich i kosmetycznych. Jakie inne zmiany związane z kasami fiskalnymi przewiduje Ministerstwo Finansów?

Stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej - wymagania

Jakie wymogi musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej? Jakie wykształcenie musi posiadać oraz jaki wymiar praktyki zawodowej jest konieczny?

Co powinna zawierać międzynarodowa umowa handlowa?

Sporządzanie międzynarodowych umów handlowych po angielsku czy niemiecku to praktyka coraz bardziej powszechna. Jednak okazuje się, że nie wszyscy wiedzą, co powinna zawierać międzynarodowa umowa handlowa. Poniżej podstawowe klauzule zabezpieczające interesy stron umowy.

W biznesie liczy się kreatywność

Skup pierścionków zaręczynowych, sprzedaż alibi, wynajmowanie kaczek i kur czy sprzedawanie okularów przeciwsłonecznych dla psów. Za granicą powstaje coraz to więcej ciekawych biznesów. Polacy również nie pozostają z kreatywnością w tyle.

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne przysługują przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Ale w niektórych wypadkach mogą z nich skorzystać także ci, którzy już mają doświadczenie w biznesie.

Gry hazardowe i zakłady bukmacherskie: zmiana brytyjskich przepisów w zakresie miejsca opodatkowania

Od 1 grudnia 2014 r. zmieniają się przepisy podatkowe w Wielkiej Brytanii dotyczące opodatkowania podmiotów prowadzących gry hazardowe i zakłady bukmacherskie (betting and gaming duties). Zmiana będzie dotyczyć także operatorów tego rodzaju usług z siedzibą w Polsce i realizujących swoje usługi w Wielkiej Brytanii.

E-faktury w małych i średnich przedsiębiorstwach

Jak wynika z badań, zdecydowana większość polskich małych i średnich przedsiębiorstw wystawia jedynie papierowe faktury. Przedsiębiorcy z sektora MŚP nisko też oceniają swoją wiedzę na temat obiegu dokumentów elektronicznych, dostrzegają jednocześnie korzyści finansowe płynące z ewentualnego przejścia „z papieru” na pliki elektroniczne (w tym e-faktury).

Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe.

Pobieranie opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży – stanowisko TK

16 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do pobierania opłat innych niż marża za przyjęcie towaru do sprzedaży. Uznał, iż nie stanowi on nadmiernego ograniczenia działalności gospodarczej. Czy w rzeczywistości przepisy te chronią interesy przedsiębiorców?

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Możliwe dalsze ożywienie w gospodarce

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają prognozy polskiej gospodarki. Według najnowszych danych dotyczących przeciętnego wynagrodzenia, sytuacja na rynku poprawia się. Obecne trudności mogą mieć charakter przejściowy.

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Obecnie nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu, usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych, rozliczeń z kontrahentami.

Dopłaty formą zasilenia majątku spółki

Jednym ze sposobów pozyskiwania środków finansowania przez spółkę są dopłaty, traktowane jako wewnętrzne źródło dofinansowania. Jakie zasady obwiązują przy wnoszeniu dopłat?

Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków?

Przedsiębiorca, który nie zapłaci zobowiązania na rzecz państwa w terminie jest zmuszony doliczać odsetki do zaległości. Ten temat może jednak budzić liczne wątpliwości dotyczące tego kiedy zapłata odsetek jest potrzebna, a także jak formalnie dokonać wpłaty odsetek, żeby mieć pewność, że zaległość przestanie istnieć.

Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

Prowadzenie interesów z chińskimi firmami za pośrednictwem Internetu może wydawać się wielką szansą. W normalnym wypadku e-biznes jest bezpieczny, opłacalny i łatwy: możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Po więc trudzić się, gdy zamawiamy proste, masowo produkowane towary? Oczywiście istnieje pewne ryzyko, ale ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli nasz potencjalny kontrahent posiada certyfikat „Golden Supplier”, to co może pójść nie tak? Cóż, wiele rzeczy: to nie takie proste, jak zakup książki na Amazon.com.

Założenia nowego prawa działalności gospodarczej

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło nowy projekt ustawy prawo działalności gospodarczej. Będzie ono zakładać pojęcie przedsiębiorcy jako uczciwego podmiotu, który nie będzie łamał prawa i szanował zasady uczciwej konkurencji.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów.

Nowe prawo o działalności gospodarczej - wstępne założenia MG

Odstąpienie od karania przez rok osoby fizycznej, rozpoczynającej działalność gospodarczą, identyfikacja przedsiębiorcy tylko według NIP - to m.in. założenia nowego prawa o działalności gospodarczej, przygotowane przez resort gospodarki.

Elektroniczny obieg dokumentów w dziale księgowym (EDI)

Elektroniczny obieg dokumentów (EDI) powinien gwarantować sprawne zarządzanie przepływem dokumentów, takich jak np. faktury, zamówienia, oferty, etc. w firmie. System powinien pozwolić na uporządkowanie procesu przekazu informacji oraz dokumentacji, dzięki czemu każda sprawa będzie realizowana w zaplanowany i usystematyzowany sposób.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

Wnioski o pomoc w związku ze spadkiem cen skupu owoców

Producenci owoców porzeczki czarnej lub owoców wiśni mogą już składać wnioski o pomoc w związku z drastycznym spadkiem w 2014 r. cen skupu tych owoców – informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Manipulowanie przy interpretacjach podatkowych nie podoba się przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mają już zdecydowanie dość manipulacji przy interpretacji podatków i są zdeterminowani do dość radykalnych działań, jeśli rząd nie zaprzestanie praktyki zmieniania interpretacji podatkowej i naliczania podatków 5 lat wstecz - tak wynika z badań Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Nowe technologie fundamentem współczesnego biznesu

Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl

Rola systemów finansowo-księgowych w dzisiejszych organizacjach

W naszej rzeczywistości biznesowej Działy Księgowe, o ile nie prowadzą działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych (biura rachunkowe i centra obsługi księgowej), stoją niżej w hierarchii ważności co do istotności dostarczanych danych, wobec innych działów i pełnią wobec nich rolę wspomagającą (procesy finansowo-księgowe to najczęściej wymieniane pośród procesów wspomagających, dostarczających produkty – w tym znaczeniu dane – dla klienta wewnętrznego, i traktowane jako wsparcie w realizacji procesów głównych).

Kiedy traci się prawo do karty podatkowej

Jeżeli przedsiębiorca rozlicza się w formie karty podatkowej - co miesiąc płaci z góry ustaloną kwotę podatku dochodowego. Ale gdy taki podatnik naruszy warunki korzystania z karty, będzie musiał rozliczać z się z podatku na zasadach ogólnych, czyli przy użyciu skali podatkowej PIT ze stawkami 18 % i 32 %.

Jak dokonać wyboru systemu finansowo-księgowego

Sprawdź jakie są podstawowe wyzwania, stojące przed dzisiejszym organizacjami i przedsiębiorstwami podczas wyboru systemu finansowo-księgowego.

Znajomość zasad savoir vivre przez przedsiębiorców

Prowadzenie biznesu wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia lub konkretnych uprawnień, ale niejednokrotnie również znajomości zasad savoir vivre. Dlatego coraz częściej przedsiębiorcy uczęszczają na zajęcia, na których uczą się etykiety obowiązującej w biznesie.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Limit przychodów netto zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r. wynosi 5 010 600 zł. Po osiągnięcie tej kwota przychodów w 2014 r. podmioty zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Expose premier Ewy Kopacz - obietnice gospodarcze

Przedstawiamy zestawienie zapowiedzi z dziedziny gospodarki, jakie padły w expose premier Ewy Kopacz w dniu 1 października 2014 r.

Dodatkowe wsparcie dla małych przedsiębiorców

Mali przedsiębiorcy, którzy eksportują swoje produkty otrzymają dodatkowe wsparcie od Banku Gospodarstwa Krajowego. Tak zapowiedziała nowa premier Ewa Kopacz w swoim exposé.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

Wartości niematerialne i prawne są to prawa majątkowe, które mają przewidywany okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok i są przeznaczone do użytkowania na potrzeby własne jednostki. To mogą być patenty, licencje, znaki towarowe, a przede wszystkim programy komputerowe. Niematerialne, czyli nie można ich w żaden sposób policzyć, ani zmierzyć, a więc nie można w przypadku wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać spisu z natury. Jedyną prawidłową i obowiązującą metodą jest metoda weryfikacji salda.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”

Zapraszamy na Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”, które odbędzie się w dniach 22-23 października 2014 r. w Otwocku koło Warszawy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Czy franczyza może ułatwić księgowym prowadzenie biznesu?

Liczba placówek franczyzowych w kraju przekroczyła 60 tysięcy - wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce”, wydanego przez PROFIT Systems. Pod jednym szyldem, korzystając z franczyzy, działają najczęściej sieci gastronomiczne, hotele, instytucje finansowe. A biura rachunkowe? Niekoniecznie, mimo że według „Panoramy Firm” jest ich w Polsce ponad 25 tysięcy. Jak sobie radzą?

Krajowy Rejestr Sądowy - będzie szybciej i łatwiej

Usprawnienie działalności Krajowego Rejestru Sądowego to efekt podpisanej przez prezydenta 12 sierpnia ustawy z dnia 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu przyspieszenie procedur rejestracyjno – ewidencyjnych związanych z podejmowaniem lub prowadzeniem działalności gospodarczej.

2/3 nowych firm upada w pierwszych latach działalności

Tylko 1/3 firm na polskim rynku istnieje dłużej niż pięć lat. To oznacza, że w pierwszych latach swojej działalności bankrutuje aż 2/3 przedsiębiorców. Zdaniem ekspertów związane jest to przede wszystkim z brakiem odpowiedniego finansowania ich rozwoju. Według różnych raportów ogólna sytuacja firm w Polsce jednak systematycznie się poprawia.

REKLAMA