REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?

Przedsiębiorcy skorzystają z pomocy asystentów podatkowych

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - takie rozwiązanie zakłada ustawa o administracji podatkowej, o której w tym tygodniu debatował Senat. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta i doradcy podatkowego.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r.

Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.

Urlop ojcowski dla przedsiębiorcy 2015

Urlop ojcowski cieszy się coraz większą popularnością. Mimo, że urlop ojcowski co do zasady przysługuje pracownikowi, to również osoba prowadząca działalność gospodarczą może ubiegać się o przyznanie zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu ojcowskiego, czyli za 14 dni. Ile wyniesie zasiłek w 2015 r.?

REKLAMA

Firmy realizujące kontrakty publiczne a koszty składek ZUS

Dla przedsiębiorców realizujących kontrakty publiczne, projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który zakłada, że od 1 stycznia 2016 r. od umów cywilnoprawnych będą odprowadzane składki ZUS co najmniej do poziomu minimalnego wynagrodzenia - oznacza wzrost kosztów. Zmianę tych zasad zaproponowali posłowie podczas posiedzenia Sejmu.

80 mld euro dla przedsiębiorców w programie Horyzont 2020

Największy unijny program Horyzont 2020 przeznaczy 80 mld euro na rozwój badań naukowych i wsparcie innowacyjności przedsiębiorców oraz instytucji z otoczenia biznesu.

Urlop ojcowski cieszy się dużą popularnością

Urlop ojcowski cieszy się coraz większą popularnością. Od początku tego roku skorzystało z niego już ponad 52 tys. mężczyzn - podało MPiPS. Z urlopu ojcowskiego może również skorzystać przedsiębiorca.

AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej

AEO (Autorised Economic Operator) to uznawany we wszystkich krajach Wspólnoty Europejskiej status zaufanego partnera administracji celnej, potwierdzający wiarygodność, rzetelność i prawidłowość wywiązywania się przez przedsiębiorcę z obowiązków nakładanych przepisami prawa celnego i dotyczących obrotu towarowego z zagranicą. Upoważniony przedsiębiorca jest także podmiotem wiarygodnym finansowo, regulującym należycie swoje zobowiązania celne i podatkowe wynikające z prowadzonej przez niego działalności.

REKLAMA

Kolizje między firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym - cz. IV

Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja.

Elektroniczny obieg dokumentów w obszarach fakturowania i księgowości

Zmiana systemu obiegu dokumentów z papierowego na elektroniczny, w obszarach fakturowania i księgowości, może przynieść konkretne korzyści - i to zarówno z perspektywy właścicieli firm, jak i księgowych.

Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy

Biuro rachunkowe rozpoczęło prowadzenie ksiąg rachunkowych dla nowego podmiotu gospodarczego. Umowa zakłada, że księgi rachunkowe będą prowadzone w siedzibie firmy a nie w biurze rachunkowym. Czy w związku z tym firma ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego?

Jak ująć w księgach rachunkowych VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. do wartości księgowej paliwa, kupionego do samochodu użytkowanego do celów mieszanych, trzeba będzie wliczać połowę VAT. Jak prawidłowo zaewidencjonować to w księgach rachunkowych?

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach

Przedsiębiorcy, którzy używają rowerów na dojazdy do kontrahentów, mogą dokonać amortyzacji zakupu takiego jednośladu. W przypadku gdy przedsiębiorca jest tzw. małym podatnikiem, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nawet, jeśli cena roweru przekracza 3,5 tys. zł.

Nowe miejsca pracy w sektorze usług dla biznesu

Sektor usług dla biznesu w ostatnich latach znacznie się rozwinął. Zagraniczne firmy z tego sektora utworzyły w ciągu ostatnich 12 miesięcy 22 tys. nowych miejsc pracy w Polsce.

Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym

Uruchamiam firmę, która będzie zajmowała się handlem. Jestem początkującym przedsiębiorcą i zupełnie nie znam się na prowadzeniu dokumentacji związanej z działalnością gospodarczą. Zamierzam więc prowadzenie rozliczeń podatkowych, sporządzanie deklaracji dla ZUS oraz wypełnianie innych obowiązków powierzyć biuru rachunkowemu. Chciałbym oczywiście, żeby dokumentacją mojej firmy zajmowało się solidne i odpowiedzialne biuro. W jaki sposób mogę się upewnić, że wybrałem rzeczywiście dobre, i jaką powinienem podpisać z nim umowę – pyta pan Bartłomiej.

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.

Jak założyć agencję turystyczną?

W okresie urlopowym można dobrze zarobić na pośrednictwie turystycznym. Jakie formalności trzeba wypełnić by świadczyć tego rodzaju usługi? Na początku należy oczywiście założyć działalność gospodarczą. Kolejnym krokiem jest m.in. instalacja kasy fiskalnej. Pamiętajmy też, że firmę można zawiesić po sezonie. Wtedy zaoszczędzimy na ZUS-ie i podatkach.

Zawieszenie działalności na opiekę nad dzieckiem zamiast urlopu wychowawczego

Przedsiębiorcy zamiast urlopu wychowawczego, który przysługuje pracownikom, stosują zawieszenie działalności na opiekę nad dzieckiem. Działalność gospodarczą można zawiesić na okres do 3 lat, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 5. roku życia. Za czas sprawowania opieki nad dzieckiem opłacane są składki emerytalno-rentowe z budżetu państwa.

IFK poleca: Zatwierdzenie sprawozdania do 30 czerwca

30 czerwca 2015 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2014 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2014 r.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Zmiany w sposobie obliczania wysokości zasiłku dla przedsiębiorcy

Zmiany w sposobie obliczania wysokości zasiłku dla przedsiębiorcy zostały 12 czerwca 2015 r. zaakceptowane przez Senat. Nowe przepisy likwidują możliwość pobierania zasiłku w wysokości adekwatnej do zadeklarowanej podstawy wymiaru (np. w czasie odpowiadającym urlopowi macierzyńskiemu i rodzicielskiemu) już po krótkim np. jednomiesięcznym czasie opłacania składek na wysokim poziomie.

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Czy wywiad gospodarczy jest tym samym co szpiegostwo gospodarcze? Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego, jeżeli 85% informacji na temat konkurencji znajdzie w Google i innych otwartych źródłach? Czy pracownicy wywiadowni gospodarczych spędzają całe dnie w Excelu analizując dane, czy raczej w terenie podglądając przez lornetkę? Czym jest, tak naprawdę, wywiad gospodarczy?

Import niekompletnej dokumentacji a zachowanie chronologii zdarzeń

Księgując dokumenty w programie finansowo-księgowym możemy wprowadzać je samodzielnie (ręcznie) lub zaadaptować dokumentację stworzoną w zewnętrznym systemie sprzedażowym. Istotnym jest więc, aby program finansowo-księgowy dawał możliwość importu danych, np. z plików wymiany, z wielu programów fakturowych. Co jednak w sytuacji, gdy dokumentacja udostępniona przez fakturzystów jest błędna, niekompletna lub niepoprawnie przygotowana? Warto zadbać wtedy o to, by program, importując dokumenty, radził sobie z błędami tak, aby zachować chronologię, pozwalając jednocześnie księgowym na wyprostowanie błędów lub uzupełnienie brakujących informacji na wstępnie zaksięgowanych dokumentach.

Automatyzacja produkcji za pomocą nowoczesnych narzędzi IT

Cena, jakość produktu, czas realizacji zlecenia – w dobie globalizacji rynku i zaostrzającej się rywalizacji w sektorze produkcyjnym to wartości, które determinują sukces przedsiębiorstwa. Tylko co zrobić, by było szybko, tanio i dobrze?

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej

Dotacje przyznawane przez urząd pracy to niewątpliwie wielkie ułatwienie dla każdego, kto zakłada działalność gospodarczą. Głównym ich celem jest wspieranie początkujących przedsiębiorców, motywowanie do zakładania działalności gospodarczej i tym samym zapobieganie bezrobociu. Dotacje spełniają swoje zadanie do czego przyczyniają się korzystne warunki na jakich można je zdobyć. Nie bez znaczenia jest także fakt, że dofinansowanie jest bezzwrotne, a czas oczekiwania na decyzję stosunkowo krótki.

Oznaczenie przedsiębiorstwa i ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa – cz. II

Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje trudność w wyborze właściwych środków ochrony. Inaczej wygląda bowiem ochrona w przypadku firmy przedsiębiorcy, inaczej w przypadku oznaczenia przedsiębiorstwa, a jeszcze inaczej w przypadku oznaczeń towarów lub usług. Właściwe zidentyfikowanie podstawy swoich roszczeń może warunkować uzyskanie skutecznej ochrony, w szczególności na drodze sądowej.

Fundusze dla firm oferowane przez państwo

Firma może skorzystać z funduszy oferowanych od państwa, w sytuacji gdy ucierpiała na skutek rosyjskiego embarga lub brakuje jej funduszy na podwyższenie kwalifikacji swoich pracowników. Między innymi może skorzystać z Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

IFK poleca: Bankrutujące firmy unikną likwidacji

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowe Prawo restrukturyzacyjne. Głównym celem nowych przepisów jest ratowanie zadłużonych przedsiębiorstw i zapobieżenie ich likwidacji.

Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych

Poselski projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych zakłada umożliwienie stronom zamówienia publicznego negocjowania waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie, przepisów, mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.

Święto księgowych na Stadionie Narodowym

Z okazji Dnia Księgowego, który przypada na 9 czerwca przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z branżą rachunkową, spotkali się w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie na konferencji „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”, i debatowali na temat przyszłości branży. Wisienkę na torcie dodała Maria Ożga, finalistka II edycji programu MasterChef, najbardziej znana „Księgowa w Kuchni”, która specjalnie dla uczestników zaserwowała uroczysty tort.

Zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone” – nowe prawo dla przedsiębiorców

Nowe prawo dla działalności gospodarczej ma stanowić kartę praw podstawowych dla przedsiębiorców. Jedną z nich jest zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone”.

Konkursy o wartości 670 mln zł dla przedsiębiorców

Ponad 670 mln zł ma wynieść wartość konkursów dla przedsiębiorców w 2015 r. Liczne konkursy, ogłaszane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przewidziano w drugiej połowie roku.

Funkcje znaku towarowego

Znaki towarowe używane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym realizują określone funkcje, np. funkcję oznaczenia pochodzenia, czyli skutecznie odróżniającą go od produktów lub usług konkurencyjnych.

Internetowe platformy rezerwacji zakwaterowania - UOKiK apeluje

UOKiK domaga się zmiany praktyk stosowanych przez przedsiębiorców, którzy prowadzą internetowe platformy rezerwacji zakwaterowania. Zdaniem UOKiK tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania ograniczają konkurencję.

Ile zarabiają księgowi?

Przy okazji Dnia Księgowego, który przypada 9 czerwca, przyjrzyjmy się jakie wynagrodzenia otrzymują księgowi. Z badań wynika, że pensje księgowych wahają się w zależności o tego m.in. w jakim województwie pracują, w jakim mieście oraz w jakiej firmie (dużej czy małej) z kapitałem polskim czy zagranicznym. Średnie miesięczne wynagrodzenie księgowych biorących udział w badaniu wyniosło 3 950 zł brutto.

Dzień Księgowego - podsumowanie ostatniego roku pełnego zmian

W dniu 9 czerwca przypada Dzień Księgowego. Z tej okazji życzymy wszystkim księgowym spełnienia marzeń tych zawodowych, jak i prywatnych! Przy tej okazji przypominamy również główne zmiany prawne, które wpłynęły i dopiero wpłyną na codzienną pracę księgowych – ludzi, bez których żaden biznes nie może się obejść. Co się wydarzyło i co nas czeka w nadchodzącym roku?

Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Jednym z podstawowych środków służących wyróżnieniu się na konkurencyjnym rynku jest używanie różnego rodzaju oznaczeń. Używanie oznaczeń często może doprowadzić do konfliktów z konkurentami. Przedmiotem tych konfliktów może być np. prawo do pierwszeństwa posługiwania się danym oznaczeniem bądź nieuczciwe wykorzystanie renomy związanej z oznaczeniem przysługującym innemu przedsiębiorcy. Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje jednakże trudność w wyborze właściwych środków ochrony.

Reprezentowanie przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce

Osoba upoważniona w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego, której dane zostały objęte wpisem tego oddziału do KRS, może udzielić pełnomocnictwa procesowego do zastępowania przedsiębiorcy zagranicznego w sprawach o roszczenia związane z działalnością tego oddziału.

Projekt nowego Prawa działalności gospodarczej - konsultacje rozpoczęte

Wzmocnienie praw przedsiębiorców, bardziej partnerskie relacje biznesu z administracją, większe uprawnienia dla organizacji pracodawców, czy racjonalizacja kar - to niektóre propozycje projektu "konstytucji dla przedsiębiorców", który we wtorek 2 czerwca 2015 r. trafił do konsultacji. Projekt ten powinien trafić do Sejmu w lipcu 2015 r. Rząd zakłada, że ustawa – Prawo działalności gospodarczej wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r.

Odpowiedzialność etatowego księgowego w spółce z o.o. za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz sporządzanie sprawozdania finansowego wielokrotnie była przedmiotem wyroków sądów. W praktyce często budzi bowiem wątpliwości, kto w danym przypadku ponosi odpowiedzialność za wypełnianie lub nieprawidłowe wypełnianie obowiązków w zakresie rachunkowości.

Czy sprzedaż oddziału biura rachunkowego podlega VAT

Osoba fizyczna prowadzi biuro rachunkowe. Posiada kilka oddziałów biura. Jest czynnym podatnikiem VAT. Obecnie chce sprzedać jedno biuro (oddział). W jego skład wchodzi cały majątek ruchomy i nieruchomy znajdujący się w biurze, m.in.: lokal, wszyscy klienci tego oddziału, zespół pracowników, wyposażenie niezbędne do świadczenia usług, prawa do umów związanych z funkcjonowaniem oddziału (umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych). Ta część firmy jest samodzielna pod względem organizacyjnym i finansowym. Czy prawidłowe będzie wyłączenie transakcji zbycia oddziału firmy z opodatkowania VAT?

Czy biuro rachunkowe może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego – zmiana stanowiska MF

Przez kilka ostatnich lat powszechnie przyjmowano, że prowadzenie ksiąg i ewidencji podatkowych oraz sporządzanie deklaracji podatkowych nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia od VAT ze względu na wartość sprzedaży, jeżeli czynności te są wykonywane w ramach kompleksowych usług rachunkowo-księgowych. Na początku 2015 r. pojawiły się jednak sygnały, że Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko w tej kwestii. W tej sytuacji należy się spodziewać, że podobnie swoje zdanie w najbliższym czasie zmienią organy podatkowe.

Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, musimy posiadać zasady (politykę) rachunkowości? Jeśli tak, to kto ma obowiązek taki dokument opracować (my czy biuro rachunkowe)?

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

9 kwietnia 2015 r. w interpretacji ogólnej MF zmienił stanowisko w sprawie prawa do korzystania przez biura rachunkowe ze zwolnienia podmiotowego z VAT i zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących. W interpretacji MF potwierdził, że biura rachunkowe, które wykonują usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową (w szczególności: prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzanie deklaracji, jak również wypełnianie ww. dokumentów):

Uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego

Resort finansów szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem wyrobami akcyzowymi. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którym ma zająć się rząd, zakłada zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą.

E-faktury bardziej popularne w małych firmach

Zaletą e-faktur jest przede wszystkim czas oraz wygoda. Nadal jednak jest ona bardziej popularna w mniejszych firmach.

Okienka kasowe - niższe opłaty za nadzór

Resort finansów chce obniżyć tzw. okienkom kasowym opłaty za nadzór. Opłaty z tego tytułu spadną z ponad 1000 zł rocznie do ok. 150 zł. Zdaniem wiceminister finansów Doroty Podedwornej - Tarnowskiej obecny poziom opłat zagraża działalności wielu okienek.

REKLAMA