REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wnioski o dofinansowanie innowacyjnej firmy

Od 31 sierpnia do 30 września będzie można składać wnioski na dofinansowanie z działania 3.2.1 Programu Inteligentny Rozwój Badania na rynek. Dofinansowanie ma umożliwić firmom wprowadzenie na rynek nowych produktów lub usług.

Asystent przedsiębiorcy od września - pilotaż

Od września br. rusza pilotażowy program, w ramach którego ok. 100 asystentów podatnika będzie pomagało mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Pilotaż ma trwać do końca roku i po tym czasie asystenci podatnika pojawią się we wszystkich urzędach skarbowych w Polsce.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Czy przedsiębiorca może zawrzeć umowę z konsumentem przez SMS-a

Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., w sposób istotny zmieniła dotychczasowe zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej jest już niemożliwe - może być ona jedynie wstępem do jej podpisania. Mimo tego, że strony uzgodniły przez telefon główne założenia kontraktu, przedsiębiorca musi przedstawić je na piśmie, a konsument potwierdzić podpisem w takiej samej formie. Powstaje jednak pytanie, czy umowę z konsumentem można zawrzeć przez SMS-a?

REKLAMA

Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi?

W sektorze MŚP współpraca z kontrahentami to niezwykle istotna sprawa, gdyż jest ona bezpośrednia i personalna. Pozyskanie nowych partnerów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi jest często kwestią „być albo nie być” firmy na rynku. W głównej mierze to właśnie rzetelni kontrahenci decydują o płynności finansowej danego przedsiębiorstwa, a dzięki ich zweryfikowaniu możemy uchronić się przed bankructwem.

IFK poleca: Mediacje zamiast wizyt w sądach

Ministerstwo Gospodarki uruchomiło portal internetowy związany z tematyką mediacji i arbitrażu. Portal dostępny jest pod adresem www.mediacjegospodarcze.gov.pl oraz www.caim.gov.pl.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Nowe zasady liczenia macierzyńskiego przedsiębiorczych matek od 2016 r.

Nowe zasady liczenia macierzyńskiego przedsiębiorczych matek mogą wejść w życie dwa miesiące później, czyli z dniem 1 stycznia 2016 r. Posłowie domagają się przesunięcia terminu do 12 miesięcy. Zgodnie z nowymi przepisami w najgorszej sytuacji będą kobiety opłacające składki na preferencyjnych zasadach. W czasie zajmowania się dziećmi ich zasiłek – po odjęciu składki zdrowotnej – wyniesie 17,77 zł (297,18 zł miesięcznie – 279,41 zł).

REKLAMA

Bezpłatne szkolenia z funduszy unijnych

W całej Polsce rozpoczęły się bezpłatne szkolenia dotyczące możliwości wykorzystania funduszy unijnych na lata 2014-2020. Szkolenia skierowane są w szczególności do przedsiębiorców, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych i potrwają do końca września br.

Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców

Elektroniczny Punkt Kontaktowy umożliwia przedsiębiorcom znalezienie informacji o obowiązujących procedurach oraz dopełnienie formalności związanych z działalnością gospodarczą. Ponadto za pośrednictwem elektronicznej usługi, przedsiębiorca może złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na przewóz rzeczy czy osób.

Uproszczone procedury dot. kontroli koncentracji

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadziła uproszczone i skrócone procedury dotyczące kontroli koncentracji. Obecnie średni czas trwania postępowania wynosi 27 dni, podczas gdy przed zmianą przepisów było to 67 dni.

Zawezwanie do próby ugodowej - szybszy i tańszy sposób dochodzenia roszczeń od kontrahentów

Zawezwanie do próby ugodowej jest postępowaniem pojednawczym pomiędzy stronami, a jego głównym celem jest zawarcie ugody sądowej, bez konieczności przeprowadzania procesu sądowego. Instytucję tę regulują odpowiednio przepisy art. 184-186 k.p.c.

Wsparcie dla firm wdrażających nowe technologie

Przedsiębiorcy wprowadzający nowe technologie, w wyniku których na rynku pojawią się nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy lub usługi, które do tej pory nie były wytwarzane w Polsce, będą mogli skorzystać ze specjalnego kredytu.

Strata ze zbycia przedawnionej wierzytelności w kosztach

Niewypłacalność kontrahentów jest jeden z najpoważniejszych problemem przedsiębiorców w codziennym życiu gospodarczym. Przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie lub mogą dochodzić swoich roszczeń, co skutkuje przedawnieniem wierzytelności. W związku z tym decydują się niejednokrotnie na sprzedaż wierzytelności. Czy stratę powstałą ze zbycia przedawnionej wierzytelności można uznać za koszt uzyskania przychodu?

Pomoc dla przedsiębiorstw społecznych

Bank Gospodarstwa Krajowego pomoże przedsiębiorstwom społecznym poprzez udzielenie preferencyjnych pożyczek w ramach projektu "Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej". Do tej pory udzielono 357 pożyczek o łącznej wartości 28 mln zł.

Wsparcie informacyjne dla MSP

Od wielu lat Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje plany i projekty szkoleniowe, badawcze ukierunkowane na rozwój i wzrost konkurencyjności w sektorze MSP, mikro przedsiębiorstw i start up. Od 2005 roku PARP wspiera i rozwija sieć Punktów Konsultacyjnych w całym kraju.

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Firma ponosi koszty za odwołanie pracownika z urlopu

Pracodawca ma prawo skorzystać z możliwości odwołania pracownika z urlopu tylko w wyjątkowych sytuacjach. Są to sytuacje, których nie można było przewidzieć w chwili rozpoczęcia urlopu, np. awaria, niespodziewana kontrola. Firmy, które skorzystają z prawa odwołania pracownika z urlopu, powinny pamiętać, że ponoszą koszty, które pracownik poniósł w związku z odwołaniem.

Karuzele podatkowe - duży problem dla budżetu i firm

Karuzelę podatkową można określić jako sieć kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu podmiotów, które tworzą pozory legalnych transakcji handlowych. Wykorzystując w tym celu luki w przepisach, wyłudzają z budżetu państwa zwroty podatku VAT, który nigdy nie zostanie do budżetu wpłacony. Jak wynika z danych resortu finansów, w ubiegłym roku wyłudzono w ten sposób z budżetu państwa około 20 mld zł.

Nowe zasady obliczania odsetek w transakcjach handlowych

Znowelizowana ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw ma na celu przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym. Zdaniem eksperta proponowane zmiany polepszą sytuację przedsiębiorców w kwestii płynności finansowej.

Nowe regulacje dotyczące odsetek poprawią sytuację firm

Polepszenie sytuacji firm między innymi w zakresie płynności finansowej - to oczekiwany efekt projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mówi Jacek Cieplak, adwokat i dyrektor Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Propozycja zakłada wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W obrocie gospodarczym niejednokrotnie dochodzi do konfliktów między przedsiębiorcami. Te poważne zwykle mają swój finał w sądzie, jednak nie dla wszystkich dochodzenie swoich praw w ten sposób jest korzystne. Proces sądowy to długa i kosztowna procedura, tymczasem przedsiębiorcom zależy na szybkim rozwiązywaniu sporów, a przy tym w miarę możliwości zachowanie dobrych stosunków między stronami konfliktu. Przedsiębiorcy mogą więc skorzystać z alternatywnych sposobów rozwiązywania antagonizmów, takich jak mediacja lub arbitraż.

Nowe zasady zakładania, prowadzenia i zakończenia działalności gospodarczej

Nowe przepisy Prawa działalności gospodarczej wprowadzają zasady wykonywania działalności gospodarczej, szczególne znaczenie nadając wolności, równemu traktowaniu i niedyskryminacji. Ponadto projekt ustawy przewiduje regulacje dotyczące wydłużenia możliwości zawieszenia działalności gospodarczej do 36 miesięcy czy rozsądne terminy dla przedsiębiorcy.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Zapowiadane przez Prawo i Sprawiedliwość wprowadzenie podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych może zaszkodzi sieciom handlowym. Inne propozycje PiS powinny jednak wyjść spółkom z branży na dobre w dłuższej perspektywie.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej podpisana

5 sierpnia Prezydent podpisał nowelizację Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą wprowadzona została zasada "in dubio pro tributario", czyli niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy

5 sierpnia Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy. Głównym celem nowelizacji jest ograniczenie możliwości przedłużania umów terminowych. Łączny okres zatrudnienia na umowy terminowe między tymi samymi stronami nie może być dłuższy niż 33 miesiące.

Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.

Małe firmy mają problem z odzyskiwaniem długów

Najmniejsze słabo radzą sobie z odzyskiwaniem długów, bowiem na opłacenie faktur muszą czekać średnio aż 4 miesiące. Z kolei największe firmy otrzymują przelewy po "zaledwie" dwóch i pół miesiąca - wynika z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów.

Technologie i rozwiązania mobilne pomagają w prowadzeniu firmy

Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie życie bez technologii, a wielu już po prostu nie jest w stanie funkcjonować bez urządzeń mobilnych. Jak wynika z raportu Global Mobile Data Traffic Forecast wydanego na początku tego roku przez Cisco, smartfony w 2014 r. wygenerowały 30 razy więcej ruchu niż cały Internet w roku 2000. Coraz trudniej będzie zatem prowadzić biznes, stroniąc od nowoczesnych rozwiązań mobilnych.

Asystent podatnika pomoże przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą

Od stycznia 2016 r. asystent podatnika pomoże przedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej. Pomoc asystenta ma trwać przez pierwsze 18 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Asystent udzieli przedsiębiorcy informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych oraz pomoże w indywidualnych sprawach podatnika.

Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej - pierwsze czytanie w Sejmie

Projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje uproszczenie dokonywania wpisów, wykreśleń oraz sprostowań w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu. Wszystkie kluby poparły propozycję.

Sejm popiera projekt dot. lepszej ochrony wierzycieli

Głównym celem rządowego projektu ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych jest zwiększenie ochrony wierzycieli i zmniejszenie zatorów płatniczych. Ponadto projekt przewiduje dostosowanie oraz doprecyzowanie niektórych pojęć, które wywołują trudności w praktycznym stosowaniu.

Zmiana wykonawcy zamówienia publicznego po zawarciu umowy

Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych zmiana wykonawcy może nastąpić tylko w ściśle określonych sytuacjach, m.in. gdy obowiązuje przepis prawa przewidujący możliwość pojawienia się nowego podmiotu, który staje się dłużnikiem z tytułu wykonania zamówienia publicznego.

Obowiązki pracodawcy w czasie upałów

Praca w trakcie upałów może być szczególnie wykańczająca. Podstawą są zimne napoje. Pracodawca w czasie upałów powinien zagwarantować swoim pracownikom bezpłatną dostawę zimnych napojów, jeżeli temperatura powietrza przekracza 28 stopni Celsjusza. Natomiast osobom pracującym na otwartej przestrzeni napoje przysługują przy temperaturze 25 stopni C.

178 mln zł na rozwój firm z programu Inteligentny Rozwój

Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach programu Inteligenty Rozwój na lata 2014-2020. Głównym celem projektu jest dofinansowanie innowacyjnych projektów firm począwszy od pomysłu do wprowadzenia nowych i ulepszonych rozwiązań. Ponadto program ma promować współpracę biznesu i nauki.

Outsourcing pracowników coraz bardziej nieuczciwy

Outsourcing pracowników jest coraz bardziej popularny, jednakże często może odbywać się z naruszeniem obowiązujących przepisów. Przy nieuczciwym outsourcingu tracą nie tylko pracownicy, za których nie są opłacane składki, ale również firmy zlecające, od których ZUS będzie dochodził zaległych składek wraz z odsetkami. Dług nieuczciwych outsourcerów za zaległe składki wraz z odsetkami wynosi 60 mln zł.

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Dotacja na przedszkole jest zwolniona z PIT

Dotacje na prowadzenie przedszkola niepublicznego – także w części przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektora, będącego jednocześnie osobą prowadzącą działalność gospodarczą w formie przedszkola – nie stanowią odrębnego przychodu tej osoby, ale są przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Zmiana ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ma zapewnić lepszą ochronę konsumentów na rynku finansowym poprzez zwiększenie uprawnień UOKiK. Decyzje UOKiK będą miały skutek tylko w stosunku do przedsiębiorcy, który stosuje klauzule niedozwolone. Ponadto UOKiK będzie mógł wysłać do kontrolowanej firmy "tajemniczego klienta", czyli osobę, która sprawdzi sposób oferowania produktu.

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy).

Pracodawcy pozytywnie o konstytucji dla przedsiębiorców

Ustawa Prawo o działalności gospodarczej, która ma być konstytucją przedsiębiorców, została przyjęta przez Rząd. Eksperci Konfederacji Lewiatan pozytywnie oceniają zawarte w niej prawa. Nowe przepisy mają wzmocnić prawa i gwarancje przedsiębiorców,

Przedsiębiorca wskaże miejsce kontroli firmy

Kontrolę u przedsiębiorcy będzie można przeprowadzić w siedzibie jego działalności, w miejscu jej wykonywania lub jeżeli złoży taki wniosek w miejscu, gdzie prowadzona i przechowywana jest dokumentacja.

Jak uzyskać Europejski Nakaz Zapłaty

Przedsiębiorcy zawierają transkacje nie tylko z podmiotami krajowymi, ale również z zagranicznymi. W obu przypadkach może wystąpić ryzyko niewywiązania się kontrahenta z zawartej umowy. W celu dochodzenia roszczeń od kontrahenta zagranicznego można wystąpić o wydanie Europejskiego Nakazu Zapłaty. Procedura wydania ENZ jest szybsza, łatwiejsza oraz w wielu przypadkach bardziej oszczędna.

Jak zarejestrować znak towarowy

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Nowy konkurs dla przedsiębiorców planujących inwestycje

Ministerstwo Gospodarki ogłosiło konkurs dla przedsiębiorców, którzy planują inwestycje w centra badawczo-rozwojowe. Na ten cel przeznaczono 2,3 mld zł, a na tę edycję konkursu 460 mln zł. Wnioski będzie można składać od 1 września do końca października 2015 r. w Ministerstwie Gospodarki. Przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie nawet do 70 % wartości inwestycji.

ZUS pomoże zadłużonym przedsiębiorcom

Od sierpnia 2016 r. w każdym z oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na zadłużonych przedsiębiorców będą czekali specjalni doradcy, których zadaniem będzie przeprowadzenie ich przez całą procedurę formalną, by zawrzeć układ ratalny z ZUS. Doradca wraz z przedsiębiorcą ma analizować dokumenty finansowe firmy, pomóc wypełnić wniosek czy napisać uzasadnienie.

REKLAMA