REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zaksięgować w kipr wydatki na zakup działki pod budowę mieszkań

Czy wydatki poniesione na zakup działki gruntu przeznaczonej pod budowę mieszkań przeznaczonych na sprzedaż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej można zaksięgować jako towar w rubryce 10 księgi (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu), zaś opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłatę sądową w rubryce 11 księgi (koszty uboczne zakupu)?

Dowód sprzedaży waluty w kantorze a ewidencja w kpir

Wyjeżdżając służbowo za granicę wymieniam waluty w kantorze. Czy dowód sprzedaży z kantoru może uznany być za dowód księgowy na podstawie którego dokonam rozliczenia różnic kursowych?

Dzień wyceny kosztów w walucie obcej w kpir

Prowadzę działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, której przedmiotem jest produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych. Z jakim dniem powinienem dokonać wyceny poniesionych kosztów w walucie obcej?

Wydruki z kasy fiskalnej na terytorium UE, a zapis w kpir

Czy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogę stosować wydruki z kas fiskalnych z krajów UE, jako podstawę do dokonania zapisów w książce przychodów i rozchodów?

REKLAMA

Wyciąg z karty płatniczej a ewidencjonowanie w kpir

Czy wyciąg z karty płatniczej jest wystarczającym dokumentem księgowym do potwierdzenia dokonania transakcji?

Jak prawidłowo ewidencjonować w kpir usługi rekreacyjne

Prowadzę działalność gospodarczą obejmującą naukę jazdy konnej i rekreację. Posiadam 3 konie własne i 4 użyczone nieodpłatnie, nie chcę traktować koni jako majątku firmy, natomiast korzystam z nich do uzyskania przychodu z jazd. W jaki sposób wpisywać koszty związane z wyżywieniem, utrzymaniem oraz leczeniem koni i w oparciu o jakie dokumenty? W oparciu o jakie dokumenty wpisywać przychód z jazdy konnej do kpir?

Umowa użyczenia lokalu

Umowa użyczenia to jedna z umów nazwanych, która posiada niezaprzeczalne znaczenie o charakterze praktycznym. Może znaleźć zastosowanie do użyczenia lokalu.

Odtworzenie zniszczonej dokumentacji

Jak postąpić w sytuacji gdy zniszczeniu uległa dokumentacja firmy obejmująca: księgę przychodów i rozchodów, faktury, rachunki, rolki z kas fiskalnych?

REKLAMA

Materiały biurowe w księdze przychodów i rozchodów

Czy materiał biurowy zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. segregator) jest materiałem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. i w związku z pkt 10 załącznika nr 2 ww. rozporządzenia podlega wpisowi do kolumny dziesiątej księgi?

Czym jest umowa przewozu?

Umowa przewozu należy do grupy umów cywilnoprawnych wchodzących w zbiór umów handlowych, czyli takich, w których co najmniej jedna ze stron jest przedsiębiorcą.

Działalność w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw a kpir

Czy istnieje obowiązku księgowania po stronie zakupów (tj. w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów) przyjęcia towarów do lombardu pod zastaw pożyczki lub w chwili niezwrócenia pożyczki przez klienta?

Cena zakupu w kpir

Czy cenę zakupu traktuje się jako kwotę zapłaconą dostawcy przeliczoną według kursu euro na dzień zakupu oraz kwotę akcyzy zapłaconej po sprowadzeniu samochodu do Polski?

Produkt niegotowy w kpir

Czy w spisie z natury należy wykazać koszty opracowania projektu (tzn. wymienione wyżej faktury i rachunki od podmiotów, wypłacone lub postawione do dyspozycji wynagrodzenia dla osób z którymi zawarta została umowa zlecenia lub umowa o dzieło), który na dzień sporządzenia spisu nie został jeszcze odsprzedany, ponieważ nie jest zakończony?

Gdzie zaksięgować materiały zużywane w salonie fryzjersko-kosmetycznym

Proszę o udzielenie informacji odnośnie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w której kolumnie) zakupu materiałów zużytych przy świadczeniu usług fryzjersko-kosmetycznych.

Jak należy ewidencjonować materiały pomocnicze w kpir

Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.

Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów

Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów?

Dowód przesunięcia towarów w kpir

Prowadzę firmę handlową składającą się z kilku sklepów w różnych miejscowościach. Jak księgować przesunięcie towaru między tymi sklepami?

Na czym polega umowa komisu?

Umowa komisu jest jedną z umów cywilnoprawnych należących do kategorii umów handlowych, czyli takich, w których co najmniej jedna ze stron jest przedsiębiorcą.

Biznesplan - krok drugi – planowana inwestycja

W tej części biznesplanu przedsiębiorca szczegółowo opisuje, na czym polega inwestycja, czyli jego przedsięwzięcie.
Powinien podać przedmiotowy zakres rozwoju wraz z ewentualną listą dostawców i wykonawców.

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część II

W części I artykułu poznaliśmy możliwości jakie naszemu biznesmanowi oraz wszystkim mikroprzedsiębiorcom z pomysłem na e-usługę daje działanie 8.1 PO IG. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi możliwościami jakie dają: działanie 6.1 PO IG oraz Programy Regionalne.

Umowa dzierżawy lokalu użytkowego

Umowa dzierżawy jako typ umowy najmu jest wykorzystywana przez przedsiębiorców w odniesieniu do umożliwienia korzystania z lokalu użytkowego.

Na czym polega umowa najmu lokalu użytkowego?

Najem jest umową nazwaną uregulowana w kodeksie cywilnym. Umożliwia ona przedsiębiorcom m.in. korzystanie z lokali użytkowych.

Umowa najmu lokalu użytkowego na czas nieoznaczony

Umowa najmu lokalu użytkowego umożliwia przedsiębiorcom użytkowanie cudzych lokali. Może ona zostać zawarta na czas nieoznaczony.

Najpopularniejsze umowy sprzedaży

Sprzedaż i usługi to najczęściej tym zajmują się przedsiębiorcy. Poniżej przedstawiamy najważniejsze umowy sprzedaży, zapoznaj się także z naszą bazą umów sprzedaży.

Jak aplikować o środki dla mikroprzedsiębiorców na Dolnym Śląsku – część I

Ruszył konkurs na dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim. Do rozdysponowania w ramach tego naboru jest ponad 20 mln PLN.

Czy przedmiot leasingu operacyjnego może być zlicytowany

Dokonywanie przez komorników licytacji przedmiotów leasingu operacyjnego uzsadania wniesienie powództwa przeciwegzekucyjnego przez uprawniony podmiot.

Czym jest wolność gospodarcza?

Wolność gospodarcza, rozumiana jako swoboda podejmowania i prowadzenia działalności przedsiębiorczej, jest istotą gospodarki rynkowej, warunkiem koniecznym jej powstania, prawidłowego funkcjonowania i rozwoju.

Promowanie działań innowacyjnych - część I

Głównym problemem polskich przedsiębiorstw jest niski poziom innowacyjności, co z kolei przekłada się na wolniejszy wzrost gospodarczy całości kraju. Odpowiedzią na niską innowacyjność polskiej gospodarki miały stanowić środki unijne i promowanie działań innowacyjnych.

Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji podatkowej?

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej na gruncie ordynacji podatkowej może praktycznie złożyć każdy, w tym zarówno podatnik, płatnik, inkasent, osoby trzecie oraz w ogóle osoby zainteresowane uzyskaniem interpretacji. Z kolei ustawa o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje możliwość złożenia wniosku przez przedsiębiorcę. Osoba, która dopiero zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej może złożyć wniosek o wydanie interpretacji na podstawie ordynacji podatkowej.

Do którego właściwego miejscowo sądu należy złożyć pozew?

Właściwość miejscowa sądu rozpatrywana jest w ramach sądów równorzędnych. Po tym jak ustalimy właściwość rzeczową sądu określającą czy sprawa będzie podlegała rozpoznaniu przez sąd rejonowy czy okręgowy, należy określić jaki miejscowo właściwy będzie sąd, bowiem rozpoznanie sprawy przez konkretny sąd czy to rejonowy czy też okręgowy zależeć będzie od podziału kompetencji tych sądów do rozpoznawania i rozstrzygania spraw w zależności od zasięgu terytorialnego.

Jak napisać zażalenie?

Zażalenie jest środkiem odwoławczym kierowanym do sądu drugiej instancji, służącym do zaskarżania postanowień sądu pierwszej instancji kończących postępowanie w sprawie, a także postanowień sądu pierwszej instancji i zarządzeń przewodniczącego, które zostały w sposób enumeratywny wymienione w Kodeksie postępowania cywilnego. W określonych przypadkach zażalenie przysługuje do Sądu Najwyższego.

Skutki wniesienia sprzeciwu w postępowaniu upominawczym

Jeżeli sprawa była rozpoznawana w postępowaniu upominawczym i został wydany nakaz zapłaty, pozwany w celu swojej obrony powinien wnieść do sądu, który wydał nakaz zapłaty tak zwany sprzeciw. Jak powinien wyglądać sprzeciw od nakazu zapłaty, co się dzieje gdy pozwany prawidłowo wniesie sprzeciw?

Jak wygląda rozpoznanie sprawy w postępowaniu upominawczym?

Sprawa w postępowaniu upominawczym może się toczyć zarówno przed sądem rejonowym jak i okręgowym. Jest rozpoznawana na posiedzeniu niejawnym, w zamierzeniu szybciej, dlatego nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym zostaje wydany wtedy, gdy powód dochodzi roszczenia pieniężnego, a także w innych sprawach, jeżeli przepis szczególny tak stanowi. Jeżeli sprawa zostanie rozpoznana w postępowaniu upominawczym, zostanie wydany nakaz zapłaty.

Jak wygląda rozpoznanie sprawy w postępowaniu nakazowym?

Jeżeli powód skierował sprawę do rozpoznania w postępowaniu nakazowym, koszt będzie niższy, a sprawa zakończy się szybciej przez wydanie przez sąd nakazu zapłaty. Jednak nie zawsze tak musi być.

Kiedy sprawa może być rozpoznana w postępowaniu nakazowym?

Sprawa, która toczy się według przepisów o postępowaniu odrębnym, jakim jest postępowanie nakazowe, może  być rozpoznana zarówno w sądzie rejonowym jak i okręgowym. Jednak, co jest kwestią najważniejszą - sąd rozpozna sprawę według przepisów o postępowaniu nakazowym jedynie, gdy powód złoży pisemny wniosek w pozwie o rozpoznanie sprawy w tym postępowaniu.

Rząd chce ułatwić życie przedsiębiorcom

Rząd chce ułatwić życie przedsiębiorcom i zmniejszyć obciążenia biurokratyczne. Taki jest cel projektu ustawy o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej.

Czy wiesz jakie są strony umowy o zamówienia publiczne?

Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Kto udziela zamówień publicznych?

Udzielaniem zamówień publicznych zajmują się wskazane w ustawie podmioty. Przyznają one środki na realizacje projektu.

Na czym polega postępowanie dotyczące zamówień publicznych?

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega zarówno regulacjom ustawowym jak i pozaustawowym na zasadzie odesłania zawartego w prawie zamówień publicznych.

Rok podatkowy w podatku od osób prawnych

Rokiem podatkowym podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, jest co do zasady rok kalendarzowy, czyli dwanaście kalendarzowych miesięcy od stycznia do grudnia. Tylko podatnik podatku dochodowego od osób prawnych ma możliwość ustalić, iż jego rok podatkowy nie będzie zaczynał się wraz z początkiem roku kalendarzowego, ale będzie obejmował inne, kolejne dwanaście miesięcy kalendarzowych.

Na czym polega zarządzanie strategiczne?

Zarządzanie przedsiębiorstwem jest jednym z kluczowych składników świadomych działań zwiększających szansę na odniesienie sukcesu w procesie prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak budowana jest wizja firmy?

Obok misji firmy jej wizja jest jednym z najważniejszych składników nowopowstałego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą. Niezależnie od dziedziny w jakiej firma funkcjonuje wizja w dużym stopniu wpływa na jej wizerunek.

Proces osiągania celu a misja firmy

Misja firmy powinna nieodłącznie dokonywać określenia drogi do osiągnięcia wskazanego w niej celu. Jest to jedna z dziewięciu podstawowych cech misji przedsiębiorstwa.

Sens istnienia firmy a jej misja

Misja firmy jest nieodłącznym elementem funkcjonującego przedsiębiorstwa. Powinna ona zawierać określenie istoty jego funkcjonowania.

Brzmienie misji firmy

Misja firmy jest nieodłącznym składnikiem towarzyszącym przedsiębiorcy od chwili rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Podczas tworzenia misji można natrafić na wiele problematycznych kwestii, w tym dotyczących jej brzmienia.

Jak konkretna powinna być misja firmy?

Jedną z cech misji firmy należy konkretyzacja niesionego przez nią przekazu. Od jej stopnia uzależniony jest postrzeganie przedsiębiorstwa na rynku.

Jak zrozumiała powinna być misja firmy

Cel misji firmy?

Do cech misji firmy należy wskazywanie ogólnie pojętych zamierzeń, do których realizacji dąży przedsiębiorstwo. Cel misji wywiera wpływ na postrzeganie firmy.

Czy misja firmy powinna być stanowcza?

Stopień stanowczości misji firmy pozwala na określenie jej charakteru przez przeciętnego adresata i zbudowanie wizerunku firmy.

REKLAMA