REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - zatrudnianie pracowników

Każdy kto wykonuje pracę zarobkową, również w firmie remontowo – budowlanej, chciałby pracować na podstawie umowy o pracę. Jednak ta forma zatrudnienia nie jest pożądana z punktu widzenia przedsiębiorcy. Ekspert radzi jakie umowy warto zawierać z pracownikami prowadząc firmę remontowo-budowlaną.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - pomysł

W dzisiejszych czasach większość osób wchodzących na rynek pracy, bądź też powracających po dłuższym okresie braku aktywności zawodowej, nie ma szans na etat. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem dla wielu osób jest samodzielne zorganizowanie sobie miejsca pracy, poprzez założenie działalności gospodarczej.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - biznesplan

Firma remontowo - budowlana i dobry biznesplan to podstawa. Jeśli jesteś w trakcie zakładania swojej firmy remontowo – budowlanej lub zamierzasz ją założyć, z pewnością słyszałeś o potrzebie sporządzenia biznesplanu. Słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki, m.in. w kontekście dotacji z Urzędu Pracy oraz w instytucjach finansowych, które udzielają pożyczek i kredytów przedsiębiorcom, nie tylko początkującym.

REKLAMA

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.

Na co zwrócić uwagę przy warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?


Ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła zmiany w zakresie warunków udziału w postępowaniu. Jakie nowe rozwiązania przyjął ustawodawca? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Na kim spoczywa ciężar dowodu w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Spełnienie warunków umożliwiających wzięcie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w razie potrzeby udowodnić musi wykonawca. Jakie reguły rządzą ciężarem dowodu w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowej wykonawcy. Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Ekspert wyjaśnia jak poradzić sobie z kwestiami dotyczącymi materiału, z którego dzieło ma zostać wykonane; skutkami nierozpoczęcia prac w umówionym terminie, a także uprawnieniami zamawiającego do żądania zmiany sposobu wykonania dzieła. Firmy remontowo-budowlane w praktyce często mają do czynienia z prawami i obowiązkami stron umowy o dzieło innymi niż określone w przepisach dotyczących rękojmi.

Jakie nowe zasady zawieszania działalności gospodarczej?

W Sejmie uchwalił nowelizację ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą między innymi zasad zawieszania działalności gospodarczej. System zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej czeka mała rewolucja.

Jakie zasady dostępu do danych w CEIDG?

1 lipca 2011 r. ruszy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). To centralny rejestr przedsiębiorców - osób fizycznych, który zastąpi prowadzone dotąd przez poszczególne gminy ewidencje. Na jakich zasadach możliwy będzie dostęp do rejestru? Przeczytaj.

Jakie są skutki ogłoszenia orzeczenia KIO w procesie udzielania zamówienia?

Dotychczas Krajowa Izba Odwoławcza podczas ogłaszania orzeczenia odczytywała zarówno sentencję, także uzasadnienie. Nowelizacja z dnia 2 grudnia 2009r. wprowadziła jednak zmiany w procedurze. Jak orzekanie przebiega obecnie?

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych - ustalenie sposobu wynagrodzenia

Osoby prowadzące firmy remontowo-budowlane najczęściej zawierają umowy o dzieło. Jest to umowa na podstawie której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W niniejszym cyklu nie będę jednak omawiał wszystkich przepisów dotyczących tejże umowy, ale skoncentruję się na tych, których stosowanie może okazać się najbardziej przydatne w momentach krytycznych, kiedy dochodzi do sporu z zamawiającym.

Jaką drukarkę wybrać, aby druk był tani?

Koszty funkcjonowania biuro mogą sięgać nawet 5% wszystkich wydatków firmy. W obniżeniu ich poziomu pomóc może wybór taniej w eksploatacji drukarki. Na jakie urządzenie powinien zdecydować się mały przedsiębiorca?

Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

Działając niejako w dobrej wierze, ustawodawca – począwszy od 1 kwietnia tego roku – zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem na gruncie podatku od towarów i usług. Celem tych zmian jest bowiem eliminacja patologii w sektorze, które polegały między innymi na dokonywaniu fikcyjnych transakcji lub były dokonywane z wykorzystaniem tzw. firm „słupów”.

Informacja podsumowująca składana przez nabywcę - porada

W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów może dochodzić do sytuacji, w których dostawca nie spełnił wszystkich warunków formalnych w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Jak powinien się w tej sytuacji zachować nabywca?

Jakie są zasady nakładania kary finansowej w procesie udzielania zamówień publicznych?

Ustawą nowelizującą Prawo zamówień publicznych wprowadzono nową instytucję prawną w postaci kary finansowej nakładanej przez Krajową Izbę Odwoławczą (sąd okręgowy). Kara finansowa nakładana jest w dwóch wysokościach – do 10% i do 5% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie.

Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Problem z dzisiejszą reklamą jest prosty - mało jest rzeczy, których ludzie jeszcze nie widzieli, a którymi dadzą się w łatwy sposób zaskoczyć. To, co jeszcze wczoraj było atrakcyjne i skuteczne – jutro staje się banalne, wręcz ignorowane przez klientów. Ekspert radzi jakie nowe pomysły mogą zainteresować współczesnego klienta.

Jak rozpoznawane jest odwołanie w procesie udzielenia zamówienia?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych dokonana ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła liczne zmiany w systemie środków ochrony prawnej. Modyfikacje wynikały przede wszystkim z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów do regulacji unijnych. Jakie zmiany dotyczyły zasad rządzących rozpoznawaniem odwołania?

Jak starać się o środki na inwestycje - minireportaż

Produkcja szyb to nie taka prosta sprawa jak mogłoby się wydawać. Wyciąć, wstawić w ramy, skleić i gotowe. Tak naprawdę jest to jednak skomplikowany i złożony proces, wymagający zaawansowanej technologii, a ta kosztuje. Przeczytaj historię podkrakowskiej firmy, której udało się uzyskać unijne dofinansowanie.

Zasady składania wniosku o wpis do CEIDG - porada

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, który ma zacząć działać od 1 lipca 2011 r. Zastąpi on Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez każdą z gmin. Ekspert radzi według jaki zasad składany będzie wniosek o wpis do CEIDG.

Jak poprawnie wnieść odwołanie?

Wykonawca, który ma zamiar wnieść odwołanie musi się mieć na baczności. Niedopatrzenie może skutkować nieuwzględnieniem odwołania. Jakich czynności formalnych należy dokonać? Poniżej przytaczamy poradę Urzędu Zamówień Publicznych.

Jakie są wymogi formalne odwołania od wadliwej czynności zamawiającego?


Aby odwołanie od wadliwej czynności zamawiającego zostało uwzględnione powinno być nie tylko właściwie uzasadnione, ale także spełniać określone przez Pzp wymogi formalne. Jakie są zasady poprawnego formułowania odwołań?

Prawo do odwołania w zamówieniach publicznych - porada


Prawo zamówień publicznych zawiera obszerną regulację postępowania o udzielenie zamówienia. Czynności zamawiającego powinny być dokonywane zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Od wadliwej czynności przysługuje odwołanie. Kiedy można je wnieść? Poniżej przytaczamy treść wyjaśnienia udzielonego przez Urząd Zamówień Publicznych.

Kiedy wykonawca może skorzystać ze środków ochrony, przystąpienia lub opozycji?


Ustawa Prawo zamówień publicznych szczegółowo reguluje kwestię uprawnienia do korzystania ze środków ochrony. Odpowiedź na pytanie czy w danej sytuacji można posłużyć się określonymi prawnie środkami może nie być prosta.

Dlaczego wykonawca nie wniesie protestu?


Dnia 29 stycznia 2010 r. zmieniły się przepisy dotyczące procedur odwoławczych w zamówieniach publicznych. Od chwili wejścia w życie nowelizacji wykonawcy w praktyce utracili możliwość korzystania z instytucji protestu. Czy na tym stracili? Przeczytaj.

Co powinieneś wiedzieć o umowach prowadząc firmę remontowo – budowlaną?

Jeśli prowadzisz firmę remontowo - budowlaną, to z pewnością wielokrotnie zawierałeś umowy o dzieło, zlecenia czy też umowę o roboty budowlane. Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorców, również w branży budowlanej, ma mgliste pojęcie na ich temat. To, jak umowy zostają nazwane z reguły nie ma znaczenia, jeżeli wszystko jest w porządku i kontrahenci wywiązują się z przyjętych na siebie obowiązków. Problemy pojawiają się jednak wówczas, kiedy któraś ze stron takiej umowy jest niezadowolona z rezultatów pracy drugiej strony, nie chce zapłacić lub jeżeli z innych przyczyn kontrahenci nie mogą się porozumieć.

Jakość usług świadczonych przez firmy w Unii Europejskiej - porada

Unijne regulacje stawiają przedsiębiorcom świadczącym usługi w państwach członkowskich UE określone wymogi jakościowe. O czym powinny pamiętać firmy wchodzące na zachodnie rynki? Przeczytaj. 

Jakie informacje przedsiębiorcy muszą udostępniać unijnym usługobiorcom?

Artykuł 22 dyrektywy usługowej przewiduje dwie grupy informacji, które mają być udostępniane usługobiorcom. Pierwsza grupa to informacje niezbędne, które powinny być udostępniane zawsze, natomiast druga obejmuje informacje udostępniane dopiero na wniosek.

Jakie prawa dla odbiorców usług świadczonych na terenie UE?

Świadczenie usług na terenie Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością przestrzegania przez przedsiębiorców określonych wspólnotowych przepisów. Orzecznictwo ETS wskazuje, że swoboda korzystania z usług przez usługobiorców jest integralną częścią praw dotyczących swobody świadczenia usług wynikających z art. 56 traktatu. Na jakie szczególne uprawnienia konsumentów uwagę powinny zwracać firmy?

Na czym polega swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług?

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej prowadzenie działalności gospodarczej na terenie państw członkowskich jest ułatwione dzięki swobodzie przedsiębiorczości i swobodzie świadczenia usług. Na czym polegają udogodnienia? Przeczytaj.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jakie są skutki zaniechania złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości?

Przedsiębiorca lub osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy (osoby prawnej bądź spółki handlowej niemającej osobowości prawnej) może zostać ukarana za brak złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Ekspert wyjaśnia jakie okoliczności w  sytuacji decydują o odpowiedzialności.

Dotacje inwestycyjne dla przedsiębiorców działających wspólnie

Przedsiębiorcy działający wspólnie mogą ubiegać się o dotacje unijne w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Nabór wniosków o udzielenie wsparcia prowadzony jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Przyznaną dotację można przeznaczyć na wsparcie działalności kooperacyjnej pomiędzy przedsiębiorcami oraz działalność innowacyjną, której efektem będzie wytworzenie innowacyjnego produktu lub usługi.

Jakie są prawa podwykonawcy przy umowie o roboty budowlane?

Jedną z umów zawieranych w branży remontowo – budowlanej jest umowa o roboty budowlane. Małe ekipy, jak też samodzielnie działający fachowcy, częściej zawierają umowę o dzieło oraz umowę zlecenia. Zdarza się jednak, że małe firmy są podwykonawcami dla firm większych. Do podwykonawców również mają zastosowanie przepisy regulujące umowę o roboty budowlane. Ekspert wyjaśnia zawiłe regulacje krok po kroku.

Egzekucja majątku przedsiębiorcy po ogłoszeniu upadłości - porada

Upadłość, zwana potocznie bankructwem, jest procedurą wszczynaną, kiedy dłużnik staje się niewypłacalny. Wniosek o ogłoszenie upadłości mogą złożyć przedsiębiorcy funkcjonujący jako osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną. Po ogłoszeniu upadłości następuje egzekucja majątku przedsiębiorcy.

Kto jest usługodawcą, a kto prowadzi przedsiębiorstwo w UE?

Unijne regulacje wyraźnie definiują terminy „usługodawcy” i „prowadzenia przedsiębiorstwa”. Do jakich podmiotów i czynności się odnoszą? Przeczytaj.

Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

Ustawodawca nie wyklucza możliwości rozliczenia w kosztach firmy wydatków na remont. Natomiast ulepszenie środka trwałego powoduje zwiększenie jego wartości początkowej. Jako koszt wystąpi więc w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Kim jest windykator?

Windykator to zawód, który na stałe zakorzenił się w polskiej gospodarce. Nadal jednak owiany jest mgiełką tajemnicy i pozostaje związany z wieloma stereotypami. Jak wygląda praca windykatora w oczach Polaków?

Jak optymalizować koszty w małej firmie?

W przypadku małej firmy o jej przewadze konkurencyjnej decydują w dużym stopniu ceny oferowanych usług. Aby dostosować funkcjonowanie firmy do zmiennych realiów rynkowych oraz utrzymać założony wstępnie model biznesowy warto przyjrzeć się kilku sposobom na optymalizację kosztów.

Jakie bariery dla przedsiębiorcy w Unii Europejskiej?

Sektor usług w Unii Europejskiej to największy sektorem naszych gospodarek. Odpowiada za prawie 70% PKB oraz zatrudnienia w UE. Jest główną siłą napędową wzrostu i tworzenia miejsc pracy. Jakie bariery uniemożliwiają wykorzystanie potencjału w nim drzemiącego?

Jakie zmiany w zakresie punktów kontaktowych?

Punkt kontaktowy kierowany jest przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Jego zadaniem jest ułatwienie przedsiębiorcom dopełniania procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz udzielanie im niezbędnych informacji. Zadania te punkt kontaktowy realizuje za pośrednictwem strony internetowej. Jakim zmianom podlegać będzie Punkt w związku z wprowadzeniem CEIDG? Przeczytaj.

Czym jest SAGED?

Elektroniczny zegar na internetowej stronie Ministerstwa Gospodarki odlicza czas, który pozostał do uruchomienia CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Ten ogólnopolski rejestr przedsiębiorców - osób fizycznych rozpocznie swoje funkcjonowanie dnia 1 lipca 2011 r. Na gminach spoczywa obowiązek wprowadzenia do CEIDG danych zawartych w prowadzonych przez nie ewidencjach. Ilość informacji jest ogromna. W wywiązaniu się z nałożonego na gminy zadania ma im pomóc SAGED. Co to takiego? Przeczytaj.

Czy zbycie udziałów w spółce jest opodatkowane VAT?

W związku ze zmianą ustawy o VAT, która miała miejsce 1 stycznia 2011 r. pojawił się problem dotyczący opodatkowania transakcji w przedmiocie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Do tej pory nie było wątpliwości, iż tego rodzaju transakcje, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r., były zwolnione z podatku.

Zasada ochrony uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych - porada

Jedną z naczelnych zasad polskiego oraz wspólnotowego systemu zamówień publicznych jest zasada chroniąca uczciwą konkurencję oraz gwarantująca równe traktowanie wykonawców. Na czym polega? Przeczytaj.

Jak zgłosić firmę do ZUS-u?

Osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność zobowiązane są do sporządzenia i przekazania do ZUS dokumentu - zgłoszenie płatnika składek. Gdzie i kiedy należy go złożyć?

Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Wraz z wejściem w życie 4 kwietnia 2011 roku ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zmianie uległy warunki jakie spełnić musi lokal przeznaczony na żłobek. Dodatkowo, nowe reguły objęły również kluby dziecięce. Jakie wymogi przewidział ustawodawca?

Żłobek w mieszkaniu – jakie warunki otwarcia?

Od 4 kwietnia br. obowiązuje ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Przewiduje one nowe zasada zakładania i prowadzenia żłobków. Czy na podstawie znowelizowanego stanu prawnego można założyć żłobek w mieszkaniu w bloku zlokalizowanym na osiedlu mieszkaniowym? Przeczytaj poradę eksperta.

Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek lub znak towarowy i zdecydować się na uzyskanie przed Urzędem Patentowym ochrony.

Strona, pełnomocnicy oraz terminy w postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek, znak towarowy, pod którym będzie występował, a także inne konstrukcje, jak np. układy scalone. Aby mógł on swobodnie korzystać z swojego pomysłu powinien wystąpić do Urzędu Patentowego o ochronę. Procedura przez Urzędem wymaga uczestnictwa przedsiębiorcy.

REKLAMA