REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W kalendarzach zakupowych nic wciąż się nie zmienia. Nowelizacja ustawy o zakazie handlu utknęła w Sejmie, dalej więc handel dozwolony jest tylko w siedem niedziel w roku. Za to zmieniają się nasze klientów wybory, a pod nie zmienia się sam handel. Tematem dnia są promocje.
Nie ma się co oszukiwać, konsumenci szukają promocji. Tyle, że analiza ponad 2,4 mln promocji, prezentowanych w gazetkach sieci handlowych, wykazała, że w całym 2023 roku było ich o 10,5% mniej na rynku niż w 2022 roku. Polacy tracą na tym średnio nawet kilkaset złotych rocznie.
Konsumenci nie ufają promocjom w e-sklepach. Blisko 70 proc. sprawdza, jaka faktycznie była najniższa cena danego towaru w konkretnym e-sklepie w ostatnich 30 dniach. Ponadto wciąż widzą duży problem z poprawnym stosowaniem unijnej dyrektywy Omnibus przez sklepy internetowe.
Tanio i szybko to w przypadku zakupów, zwłaszcza dużych – jakimi z natury są zakupy na Wigilię i Boże Narodzenie, plusy wzajemnie się wykluczające. Najszybciej zakupy da się zrobić oczywiście w sklepach internetowych, ale wtedy trzeba zapłacić więcej. Nawet jeśli oferują bezpłatną dostawę, to i tak ceny mają wyższe niż sklepy stacjonarne. Jaką więc przyjąć strategię.
REKLAMA
W tym tygodniu Black Friday (24 listopada 2023 r.), czyli gorący okres promocji, na który wielu z nas czeka z niecierpliwością. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w styli „3 za 2”, „1+1”, czy rabatami zniżkowymi. Wielu korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i możliwości zakupu prezentów w niższych cenach. Jak wpłyną na uczciwość obniżek cen przepisy Dyrektywa Omnibus niedawno wdrożonej w Polsce? Komentuje adwokat Karolina Pilawska z Kancelarii Pilawska Zorski Adwokaci.
Black Friday i Cyber Monday to doskonałe okazje na zrobienie przedświątecznych zakupów. I to planuje wykorzystać aż 78% Polaków. Na co będą polować najczęściej?
5 listopada to niedziela handlowa czy niedziela z zakazem handlu, sklepy otwarte czy zamknięte. Wykaz niedziel handlowych 2023, które sklepy mogą być otwarte w każdą niedzielę, co z zakupami na stacji benzynowej, na dworcu? Czy otwarcie przy sklepie biblioteki, punktu informacji turystycznej lub wypożyczalni sprzętu sportowego pozwala na handel w niedziele objęte zakazem handlu? Co grozi za handel w niedzielę niehandlową? Wszystkie te i im podobne pytania mogą już bardzo szybko stracić na aktualności.
5 listopada to niedziela handlowa czy niedziela z zakazem handlu, sklepy otwarte czy zamknięte. Wykaz niedziel handlowych 2023, które sklepy mogą być otwarte w każdą niedzielę, co z zakupami na stacji benzynowej, na dworcu? Czy otwarcie przy sklepie biblioteki, punktu informacji turystycznej lub wypożyczalni sprzętu sportowego pozwala na handel w niedziele objęte zakazem handlu? Co grozi za handel w niedzielę niehandlową? Wszystkie te i im podobne pytania mogą już bardzo szybko stracić na aktualności.
REKLAMA
Tradycyjne gazetki promocyjne odnotowały duży spadek. Zmniejszyły też liczbę stron, powierzchnię i… liczbę promocji. Można to zaobserwować wszędzie, oprócz dyskontów. W branży spożywczej nie ma co liczyć na odejście od papierowych gazetek. Inne branże prawdopodobnie zmienią formę papierową na elektroniczną.
Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, trzech na dziesięciu Polaków planuje zrobić przedświąteczne zakupy spożywcze na tydzień przed Wielkanocą. Co czwarty rodak miał je zrealizować na dwa tygodnie przed świętami. Z kolei czterech na pięciu respondentów zamierza nabyć produkty w promocjach. Według deklaracji uczestników sondażu, na decyzję o wyborze towaru szczególnie wpłynie cena. Zapowiada to ponad 74% badanych, a rok temu tak twierdziło przeszło 86% ankietowanych. W następnej kolejności liczyć się będzie jakość produktu oraz promocja. Te kwestie też są wskazywane rzadziej niż w 2022 roku.
Czego szukamy w gazetkach promocyjnych? Jak wynika z badania pracowni KANTAR, obecnie prawie każdy konsument robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział w gazetkach. Ponad 90% shopperów, przeglądając tego typu publikacje, najbardziej zwraca uwagę na czytelność pokazywanych cen, jasny opis zasad promocji i terminy obowiązywania okazji zakupowych. Czego szukamy najcześciej?
W drugiej połowie br. zaczniemy nakładać kary na handlowców za złe informowanie o obniżkach cen - powiedział PAP prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny. Dodał, że użytkownicy mediów społecznościowych powinni odpowiednio znakować swoje materiały, jeśli zawierają reklamę.
REKLAMA