W naszej rzeczywistości biznesowej Działy Księgowe, o ile nie prowadzą działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych (biura rachunkowe i centra obsługi księgowej), stoją niżej w hierarchii ważności co do istotności dostarczanych danych, wobec innych działów i pełnią wobec nich rolę wspomagającą (procesy finansowo-księgowe to najczęściej wymieniane pośród procesów wspomagających, dostarczających produkty – w tym znaczeniu dane – dla klienta wewnętrznego, i traktowane jako wsparcie w realizacji procesów głównych).
Każdy pracownik działu finansowo- księgowego wykonuje wiele czynności związanych z obsługą firm wpływających niekorzystnie na efektywność pracy. Czas, który mógłby przeznaczyć na szkolenia, jakość obsługi klientów, planowanie, poświęca na ręczne przygotowanie dokumentacji, korekty księgowań etc. tylko dlatego, że program księgowy nie jest prawidłowo skonfigurowany i wdrożony.
Przedsiębiorstwa, biura rachunkowe, urzędy czy spółdzielnie łączy wiele, ale na pewno to, że każdy z wymienionych podmiotów wystawia powtarzające się faktury. Sytuacja ta ma miejsce wszędzie tam, gdzie dokumenty wystawiane są nie na podstawie tego, co w danej chwili zostało sprzedane, a cyklicznie, w odniesieniu np. do świadczonych usług stałych.