REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo karne, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy podpisy na dokumentach powinny być czytelne?

Nie ma przepisu, który nakazywałby składanie na dokumentach czytelnych podpisów, więc teoretycznie należałoby powiedzieć, że nie. Z drugiej jednak strony zasady dochowywania należytej staranności wymagają tego, by wymagać od naszych kontrahentów składania czytelnych podpisów.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Ochrona własności intelektualnej przez firmę - porada

Wszelkie kroki podjęte przez przedsiębiorcę w kierunku ochrony własności intelektualnej to idealna inwestycja mająca za cel chronić innowacje. Dlaczego jednak firmy tak rzadko korzystają z takiej ochrony? Czyżby przerastały je wysokie koszty, a przepisy prawne działały odstraszająco?

Jaki są wyłączenia i terminy obowiązku sprawozdawczego INTRASTAT?

Data sprawozdawcza dla deklaracji INTRASTAT wiąże się z momentem fizycznego opuszczenia terytorium państwa przez przedmiotowe towary. Poza związaniem terminem, sprawozdania podlegają dodatkowo wyłączeniom przedmiotowym i podmiotowy. Na czym one polegają?

W jaki sposób ustalić obowiązek sprawozdawczy INTRASTAT?

Obowiązek składania deklaracji INTRASTAT podlega od 1 lutego 2011 istotnym zmianom. Przeczytaj, w jaki sposób ustalane jest istnienie obowiązku sprawozdawczego.

Poradnik: Jak wypełnić deklarację INTRASTAT?

Składanie zgłoszeń INTRASTAT od 1 lutego 2011 r. następuje w formie elektronicznej, a wyjątkowo przedsiębiorcy mogą je złożyć pisemnie. Jak wypełnić deklarację? Przeczytaj, co należy zrobić krok po kroku.

Jakie uproszczenia zawiera system INTRASTAT?

Procedura składania deklaracji INTRASTAT nie należy do prostych. Jakie uproszczenia przewidział ustawodawca dla przedsiębiorców?

Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?


Od 1 lutego 2011
przedsiębiorcy są zobowiązani do składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, przy jednoczesnym zachowaniu pisemności deklaracji w uzasadnionych przypadkach (po poinformowaniu organu celnego). Przeczytaj jak złożyć deklarację w dopuszczalnej przepisami formie.

Jaki obrót handlowy podlega zgłoszeniu INTRASTAT w 2011 roku?

Deklaracje INTRASTAT, czyli raporty statystyczne informujące o przemieszczeniach towarów między krajami Unii Europejskiej, musi składać każdy przedsiębiorca, który w wymianie towarowej z innymi krajami Wspólnoty Europejskiej przekracza progi wskazywane przez GUS. Co podlega zgłoszeniu INTRASTAT w 2011 roku?

Jakie są szczególne przypadki postępowania w deklaracji INTRASTAT?

Przygotowywanie deklaracji INTRASTAT wymaga wypełnienia określonego przez regulacje prawne formularza. Oprócz wprowadzania standardowych danych, może jednak zaistnieć sytuacja niejasna. Oto niektóre z takich przypadków, które określane są mianem szczególnych. Jak sobie z nimi poradzić?

W jaki sposób złożyć korektę deklaracji INTRASTAT?

Wypełnienie deklaracji INTRASTAT może spowodować konieczność złożenia jego korekty. Na czym ona polega? Co podlega wyłączeniu spod obowiązku jej przekazania? Przeczytaj.

Jak działają karty paliwowe dla flot firmowych?

Karty paliwowe to instrumenty, które umożliwiają bezgotówkowe rozliczanie się w przypadku zakupu usług lub towarów na stacjach benzynowych. Czy mogą przydać się w Twojej firmie? To zależy od charakteru floty samochodowej, którą posiadasz. Przeczytaj, kiedy zastosowanie kart może przynieść oszczędności.

Jak uzyskać dofinansowanie z PFRON według nowych zasad?

Od 14 stycznia przedsiębiorca, zatrudniający pracowników niepełnosprawnych, nie musi składać sprawozdań finansowych z działalności przy staraniu się o dofinansowanie z PFRON. Nowelizacja rozporządzenia w tej sprawie znosi obowiązek przedstawiania do Funduszu informacji o sytuacji ekonomicznej dla mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorstw.  Jak uzyskać dofinansowanie? Przeczytaj, co radzi ekspert.

Czy przedsiębiorcza matka może ubiegać się o umorzenie składek do ZUS?

Kobiety, które prowadziły działalność gospodarczą lub współpracowały przy jej prowadzeniu, oraz przebywały w trakcie jej prowadzenia (w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 sierpnia 2009 r.) na urlopie wychowawczym będą mogły starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o umorzenie składek na Fundusz Pracy za okres przebywania na tym urlopie.

Czy właściciel portalu powinien rozliczyć dobrowolne wpłaty od użytkowników?

Obecnie właściciele portali internetowych robią wszystko, aby jak najwięcej internautów stało się ich stałymi użytkownikami. Oferują porady, niezbędne informacje i poruszają wiele przydatnych kwestii, a użytkownicy dokonują dobrowolnych wpłat. Jednak jak przedsiębiorca powinien je traktować? Czy jako darowiznę, czy może jako przychód z działalności gospodarczej?

Ile kosztuje założenie firmowej strony internetowej?

W dobie nowoczesnych technologii na czele z Internetem posiadanie przez firmę własnej strony internetowej stało się już nie tyle dodatkiem, co raczej koniecznością. Ile kosztuje jej założenie? Przeczytaj poradę eksperta.

Powszechność ubezpieczeń społecznych - czy będą wyższe składki

Po ilu miesiącach samozatrudnienia można dostać kredyt hipoteczny?

Banki traktują osoby samozatrudnione na podobnych zasadach co te, które mają podpisaną umowę o pracę. W niektórych przypadkach prywatni przedsiębiorcy mogą dostać kredyt na mieszkanie już po trzech miesiącach prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W trzech instytucjach ich zdolność kredytowa przewyższa maksymalną wysokość kredytu, przysługującą pracownikom o tych samych dochodach.

Czy warto korzystac z zamienników do drukarek?

Trudno wyobrazić sobie dzisiaj biuro czy firmę bez drukarki. Niestety, zakup drukarki laserowej nie jest wydatkiem jednorazowym, prędzej czy później czeka nas wymiana materiałów eksploatacyjnych. Wtedy staniemy przed dylematem wyboru: oryginalny toner czy nawet o 100 zł tańszy zamiennik? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze producenta alternatywnych tonerów do druku.

Czy grudniowy zakup auta z kratką to oszczędność?

Zakup samochodu z kratką w grudniu poprzedniego roku nie był tak opłacalny, jak mógłby się wydawać. Brak możliwości odliczenia pełnej stawki Vat został zrekompensowany przez niższe ceny samochodów.

Jaka jest wysokość składek ZUS w 2011 roku?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 24 stycznia 2011 r. podał informacje na temat najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy w 2011 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

Czy zawieszenie działalności wyklucza ubieganie się o dotację na firmę?

1 lutego 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 16 grudnia 2010 o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw. Znajduje się tam wiele istotnych zmian dotyczących bezrobotnych, m. in. tych, którzy mają zawieszoną działalność gospodarczą. Czy będą mogli ubiegać się o dotację w urzędzie pracy?

Czy można uzupełnić dokumenty ofertowe? – informacja z banku

Zamawiający żądał złożenia informacji z banku o posiadanych środkach finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę min. 900.000 PLN. Natomiast wykonawca przedłożył informację z banku, że stan środków zamyka się w kwocie sześciocyfrowej. Czy zamawiający ma wezwać o uzupełnienie powyższego dokumentu, czy o jego wyjaśnienie?

Kompleksowa obsługa gmin - jak skorzytać?

Ideą tworzenia przez gminy programów rozwoju dróg gminnych jest stworzenie uzgodnionego społecznie planu inwestycji drogowych na terenie gminy. Plan ten ma przedstawić priorytetowe inwestycje drogowe i dopasować je do możliwości gminy. Co ważne inwestycje te mają odzwierciedlać potrzeby lokalnej społeczności w tym zakresie. Coraz częściej z pomocą dla gmin jeśli chodzi o przygotowanie takiego programu, przychodzą firmy doradcze, ponieważ przygotowanie naprawdę dobrego Programu Rozwoju Dróg Gminnych wymaga nie tylko wielkiego wysiłku, ale również dużej wiedzy.

Jak wypełnić informację ZUS IWA?

Wypełnienie formularza informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe - ZUS IWA sprawia problemy niejednemu przedsiębiorcy. Ekspert radzi, jak należy to zrobić.

Jak ustalić liczbę ubezpieczonych w informacji ZUS IWA?

ZUS IWA to informacja o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Jakie są zasady wypełniania druku? Co w przypadku pracownika na urlopie?

Jak złożyć informację ZUS IWA? - poradnik

Składanie informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe to obowiązek, który dotyczy przedsiębiorców spełniających określone przepisami warunki. Kiedy należy ją złożyć? Jak wypełnić ZUS IWA? Przeczytaj poradę eksperta.

Informacja ZUS - składki na ubezpieczenia społeczne, FGŚP i FP w 2011 r.

ZUS poinformował o najniższej podstawie wymiaru składek oraz kwotach składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) i na Fundusz Pracy (FP) w 2011 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

Ile kosztuje dobra emerytura?

Prowadzisz działalność gospodarczą, opłacasz minimalne składki na ubezpieczenia społeczne, a zastanawiałeś się nad dodatkową, prywatną emeryturą? Ile kosztuje dobra emerytura i od czego ona zależy - czytaj w dalszej części porady.

Jak rozliczyć dotacje otrzymane z urzędu pracy na wyposażenie stanowiska pracy?

Pracodawca, który zamierza wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla skierowanego bezrobotnego, może złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce położenia tego stanowiska pracy lub siedzibę pracodawcy, wniosek o refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Bezpieczeństwo w Internecie - poradnik dla przedsiębiorcy

Warto pamiętać, że oprócz oszustw istnieje również wiele innych rodzajów zagrożeń - tj. szereg różnych szkodliwych programów, które potrafią kraść hasła, loginy, informacje dot. karty kredytowej oraz inne informacje osobiste - bez wyraźnego udziału oszusta.

Czy umowa pożyczki musi być zawarta na piśmie?

W podręcznikach ekonomicznych i prawniczych opisanych jest bardzo wiele, często nowatorskich sposobów pozyskiwania kapitału. Osoby fizyczne mogą w tym celu na przykład korzystać z hipoteki odwróconej czy sponsoringu. Źródłem finansowania firm mogą być fundusze venture capital, dotacje z UE itd. W praktyce jednak, wskazane wyżej źródła kapitału mają marginalne znaczenie w porównaniu z umową pożyczki.

Według jakich zasad prowadzić firmę w 2011 roku?

Na przełomie 2010 i 2011 roku stawiane jest pytanie o inwestycje, kredyty, oczekiwania wobec sprzedaży. Jakie kroki biznesowe warto podejmować, aby rok 2011 zakończył się dla firmy sukcesem? Zobacz, co radzi ekspert.

Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2011 roku?

Zmiany w legislacji, usunięcie barier administracyjnych, a może zmiany w zakresie podejścia ustawodawcy do sposobu w jaki stanowione jest prawo? Przeczytaj czego może spodziewać się mały przedsiębiorca w 2011 roku?

Kiedy poręczyciel musi spłacić dług?

Poręczenie jest najczęstszym sposobem zabezpieczenia pożyczek i kredytów udzielanych przez banki. Często jesteśmy proszeni o udzielenie poręczenia lub sami musimy znaleźć osoby, które zgodzą się w ten sposób zabezpieczyć, np. zaciąganą przez nas pożyczkę. Życie daje jednak wiele przykładów, które mogą stanowić przestrogę przed tego rodzaju uprzejmościami. Czym jest poręczenie? Przeczytaj, co radzi ekspert.

Jak można się bronić podczas kontroli w firmie?

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ograniczają czas trwania kontroli u przedsiębiorcy (w zależności od ilości zatrudnionych pracowników) do 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych. Jakie są wyjątki od tych reguł? Przeczytaj co radzi ekspert.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Sklep internetowy to łatwe i proste przedsięwzięcie, które w zasadzie nie wymaga nakładów finansowych. Zbyt piękne, żeby było prawdziwe? Przeczytaj poradę eksperta i dowiedz się ile kosztuje prowadzenie e-sklepu.

Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

Szkoda ubezpieczeniowa to skutek zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową. W przypadku zaistnienia jej na przedmiocie leasingu, zwrócone mogą być koszty jego odtworzenia do stanu, w jakim znajdował się w momencie powstania szkody. Ewentualnie, koszty zakupu przedmiotu zastępczego, który odpowiada cechami i wartością przedmiotowi uszkodzonemu.

Co grozi za posiadanie narkotyków?

Posiadanie narkotyków, nawet w niedużych ilościach, jest w Polsce czynem karalnym. Jaką karą zagrożone jest to przestępstwo? Czy można zrobić coś, by uchronić się przed karą?

Jak założyć gabinet stomatologiczny? – pozwolenia

Otwarcie gabinetu stomatologicznego związane jest ze spełnieniem przez przedsiębiorcę wielu wymogów prawnych i uzyskania odpowiednich pozwoleń. Jakich? Przeczytaj poradę eksperta.

Jak założyć gabinet stomatologiczny? – lokal

Gabinet powinien być przyjazny w swoim wyglądzie dla pacjentów a jednocześnie funkcjonalny dla pracowników. Metraż nie ma tu większego znaczenia, jeżeli w przemyślany sposób wykorzysta się każdy metr przeznaczonego pomieszczenia. Przeczytaj zalecenia eksperta dotyczące gabinetu stomatologicznego.

Jak założyć gabinet stomatologiczny? – pomysł

Myśląc o założeniu gabinetu stomatologicznego należy przede wszystkim przyjrzeć się swoim możliwościom finansowym. Ekspert podpowiada dlaczego gabinet stomatologiczny to dobry sposób na własny biznes.

REKLAMA